Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hidsig hest lære stop?
Forfatter: 
Dato:  17-06-2010 09:51

Ja, efter hesten er kommet på døgnfold, må jeg erkende at han har en del overskydende energi:)

Han ligger meget på tøjlen og venter egentlig bare på en undskyldning for at slå over i galop. Vi får intet ud af den første halve times træning da det bare er en kamp om at holde ham i trav længe nok.

Han er en stor hest på 173 og jeg er en lille pige. Når han slår over bliver han selvfølgelig hevet ned i trav igen. Men jeg synes bare at det tager for lang tid før han er nede i trav igen - og så forstår han jo ikke at når du gasser op uden at få lov bliver du sat ned i tempo....

Hvad gør i andre med dampheste? ;o)

Trine

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-06-2010 14:18

Jeg har også en gang i mellem lidt det samme problem, især hvis jeg springer et par dages ridning over. Jeg fik af vide på en clinic at det bedste var bare at lade ham galoppere, om det så var 30 min eller en time før at slappede af.

Så de dage hvor jeg kan mærke der er for meget krudt i kroppen til trav arbejde, bliver det til galoparbejde med indlagte stops/parader/volteskifte i.

Så efter et par dage med primært kun galoparbejde, kan vi gå tilbage til traven.

0
0
Svar på denne tråd

Damphest.
Forfatter: 
Dato:  17-06-2010 22:29

Nu har jeg ikke det problem med min egen hest, men jeg har redet mange andre heste med masser af overskudsenergi. I mange tilfælde synes jeg, at det er god ide at longere dem først, så de lige får brugt noget af den overskudsenergi. Så kan de bedre slappe af, også når man er kommet på ryggen af dem.

Med venlig hilsen Tina

Gør livet til en fest - rid islandsk hest !

0
0
Svar på denne tråd

I Parelli
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 08:35

sætter man sig ganske simpelt ej op før dyret kan stoppes for et lille bitte signal- i en rebgrime- hvis din hest kan dette, burde det ej være noget problem, når du kommer derop.

Med mindre det er et sadelproblem- mange heste forsæger at løbe sig uf en smerte fra sadel og skal lige "vende" sig til smerten før de kan arbejde( det svare lidt til at du får et par sko på der klemmer og efter noget tid bliver du bedre til at overhøre smerten og kan gå uden at spænde).

Personligt mener jeg det er farligt at ride på en hest der skal hives i for at stoppe. Så jeg ville anbefale dig at komme ned på jord og få styr på det der først.

MVH Dorthe

Parelli 1* instruktør

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 08:58

Hej, jeg kan også godt mærke at det er værst hvis han har stået stille en dag eller 2...Jeg kan ikke bare lade ham galoppere på banen, da han så bare fræser rundt i svingene. Han er ikke helt så slem når han er på tur..

Jeg vil prøve at sætte ham i longe idag og se om det han en effekt:)

Det er ikke et sadelproblem, eftersom problemet er opstået efter han er kommet på sommergræs og der har intet været tidligere.

Fra jorden er han super rolig, vil dog gerne løbe i longen, men i en rolig galop. Det er så snart rytteren kommer op han bliver lidt overfrisk. Og det er tydeligt at mærke at han bare er super glad:)

Trine

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 10:33

Det kan godt være et sadelproblem, hvis det er opstået efter den er kommet på sommergræs. Det er jo ikke ualmideligt at hestene ændrer lidt facon når de kommer på græs, og dermed også har behov for at få sadlen tjekket igen.

Det kan også være et tandproblem, som gør den ikke reagerer som den skal for stopsignalerne.

Hvis hesten normalt har kunnet rides for let tøjleføring og stoppes med helt små signaler, så ville jeg nok overveje hvad der var galt, når den pludselig ikke længere kunne det. Hvis stopsignalet normalt virker 110% for lette signaler, så skal det ikke holde op med at virke bare fordi hesten er overfrisk. Var det min hest som reagerede sådan (og han manger virkelig heller ikke energi - uanset årstid) så ville jeg få tjekket udstyr, tænder og hestens generelle fysisk. At hesten virker overfrisk er ikke nødvendigvis bare fordi den har overskudsenergi. Det kan ligeså vel være et tegn på stres, fysisk smerte osv. som giver den en form for adrenalin kick. Og rigig tit er det faktisk det der er tilfældet, når en hest så pludselig ændrer opførsel. Særligt det med at din hest ligger sig på biddet og spænder sådan op, ville få mine alarmklokker til at ringe, hvis det var min hest.

0
0
Svar på denne tråd

helt fint
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 10:39

Det er IKKE sadel problemer. Han har ikke ændret facon, han fik ordnet tænder i januar, kiro/dyrlægetjek i starten af juni.

Jeg har ikke skrevet han tidligere kunne rides for super let tøjleføring, men at han ikke var så energisk.

Jeg har heller ikke skrevet han spænder op, han prøver bare at øge farten.

Og så gider jeg faktisk ikke høre mere om ALLE de problemer min hest kan ha - for han blir tjekket i hoved og røv.

Hvad jeg leder efter er tips til at dæmpe ham....

(BTW - alle hestene hvor han er opstaldet har samme energi i mere eller mindre grad - så JA, det er pga af græsset!

Trine

0
0
Svar på denne tråd

specielt græs ;o)
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 11:37

Det må være noget specielt græs I har, hvis det giver hestene mere energi ;o)

Det folk skriver, ER faktisk tips som kan hjælpe din hest!!

Hvis det var min hest, ville jeg lære ham et godt stop signal inden jeg red hesten, da det er både for farligt at ride en hest der ikke er let at stoppe og ubehageligt for hesten med megen kontakt på tøjlen i længere tid ad gangen. Han hænger meget på tøjlen, ok så slip den tøjle lidt, tøjlen er kun et hjælpemiddel, hvis der er megen eller konstant kontakt, så sker der bare det at du skal have mere og mere fat :( Hesten kommer til at gå med spændinger i kroppen osv.

Jeg vil sige det er et træningsspørgsmål. Min unghest som plejede at være ret fornuftig blev sendt i ridning, og vendte hjem som en anden hest. Fordi hun blev lært at hun skulle løbe løbe løbe, fremad fremad. Dette resulterede i at jeg ikke kunne stoppe hende, fordi der ikke var indlært stopsignal. Og det betød en halvsteresset hest, som løb rundt, uden at bruge sin krop korrekt.

Nu har jeg så lært hende at hun skal stoppe på et let signal, og at hun skal slappe af, og hun er blevet sit dejlige rolige gamle jeg igen.

Din beskrivelse af din hest, lyder som det samme.

Hvis din hest opfører sig anderledes end den plejer, er det måske fordi han prøver at fortælle dig noget.

Hvorlang tid har han været redet, har han balancen til at galoppere på en ridebane?

Hvis du træner i et roligere tempo, og evt. indlægger ting i træningen hvor han skal bruge hovedet, kan det dæmpe ham.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 11:44

Jeg har to forskellige forslag enten kan du træne ham fra jorden således at han longeres med stræk henover ryggen og hovedet ned mod jorden i langsomt tempo. Du må ikke krudte ham af i longen for så lærer han jo at det er rigtigt at løbe rundt. Det tager flere uger med longearbejde at få sådan en hest til at slappe af.

Alternativt kan du prøve at få hesten til at koncentrere sig omkring travarbejdet. Fks versader eller skulder ind på volte hver gang han stresser begge i lavt tempo. Det bedste er at hver gang hesten stresser gør du arbejdet mere vanskeligt, dvs laver versader når den så venter lidt får hesten lov til at gå rundt på volten = lettere arbejde og behageligere.

0
0
Svar på denne tråd

Manitax
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 11:53

Tak for et svar jeg kan bruge til noget :)

De går på døgnfold - så man sku jo tro de kom af med noget energi, men...problemet er at jeg ikke fåe ham redet hver dag og så går der damp i ham...

Jeg vil lige nævne at jeg ikke konstant lader ham hænge på tøjlen da jeg ikke er interesseret i at han skal blive døv for tøjlen. Og jeg er helt enig i at så medfører det bare at jeg skal have mere og mere fat :)

Hvor lang tid har han været redet, hmm. Han bliver desværre ikke redet hver dag så det er lidt svært at svare på.

Jeg har tænkt på balancen. Han vil hellere gallopere end trave....

Jeg laver skam en masse afledningsmanøvrer, slangegang, volter osv og det gør selvfølgelig at han ikke kan fise afsted:)

Jeg vil prøver at longere ham inden ridning idag, for efter en halv time/3 kvarters ridning er han mere rolig.

Men det er bare træls i længden at ride en krudttønde i starten :)

Har du evt konkrete råd til hvordan jeg kan indlære stop? Både fra jorden og på ham?

På forhånd tak

Trine

0
0
Svar på denne tråd

samme tid zz
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 12:05

Med stræk henover ryggen - mener du en form for indspænding?

Men go plan med at når han bliver lidt for frisk bliver han afledt med arbejde. Når han så er rolig igen er det tilbage på volten :)

Trine

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 12:22

Jeg har lidt samme problem med min pony på 23, som har energi i overskud året rundt. Vi er netop begyndt undervisning på et tantehold (og ja vi får kage HVER gang), og han kan simpelthen ikke slappe af fordi han ikke må/kan være forrest hele tiden, har vi først galopperet så slapper han slet ikke af mere, for så SKAL det så rigtig strækt resten af timen. Når jeg rider alene på banen er der ingen problem, så går han bare så fint.

Jeg har nu 2-3 gange forsøgt mig med kun skridt og en masse volter, slangegang og slangebuer, og div andre dressurøvelser fx tilbagetrædning og sidebevægelser så han skal bare hovedet lidt på noget andet en ræs. Så traver vi lidt når de andre skridter af. Håber han snart finder ud af at vi ikke er til ponygalop men til dressur undervisning.

Råd modtages meget gerne...

Det skal lige nævnes at han kun lever af et tilskudsfoder, lucerne og wrap om vinteren, nu er vi gået over på græs, TM minivit og wrap til natten i boksen.

Sælges:

6 års DS hoppe e. B. Quattro-B. Lantano, udlånt siden jan 2010

5 års vallak e. B. Quattro-B. Lantano, proff. redet siden uge 28/2009

10 års DH hoppe e. B. Lantano-Lucky Light

Skriv for flere info

0
0
Svar på denne tråd

træning
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 12:24

Bare du havde nogle billeder, så vi kunne se hesten, så var det jo lidt lettere at se hvad der sker under ridningen :o)

Min første hest var også en hest der blev "på tværs" hvis han ikke blev redet dagligt. Med de ting jeg senere har lært, tror jeg desværre det var rytterfejl eller mine manglende evner som rytter der gjorde det (undskyld Malu) Jeg så ikke det han prøvede at fortælle mig L

Jeg tænker mere, hvor mange år har han været redet, hvor meget har han været redet på bane? Han er jo en stor hest, og det kræver balance at galoppere på volte på en bane.

Hvor meget kontakt har du på tøjlen?

Hvis du lader ham galoppere, bliver han så mere rolig, og efter hvor lang tid?

En halv time/3 kvarters træning er lang tid i mine øjne. Det er bedre at træne kortere tid, og kræve "korrekte" bevægelser fra starten. (Min krop ville også blive træt hvis jeg skulle løbe rundt og rundt så længe.)

Hvis det var min hest ville jeg starte med at indlære ham stop signaler i grime fra jorden, og i trense. Og jeg ville forsøge at lære ham at han skal være rolig (aflære krudttønde træningen J ) Det vil jeg gøre ved selv at være rolig, hvis han løber, så sætte mig og slappe af så meget som muligt, og standse ham, ikke med vold og magt men standse ham, så han finder ud af at løbe er forkert.

Men allerhelst ville jeg have det stopsignal indlært ordentligt fra jorden, derefter kan du overføre det til når du rider ham. Og så undgår i jeres kampe.

Indlæring af stop kan ske på flere måder. Du trækker med ham og ved hm at hive i træktov/tøjler skal han standse, så snart han standser eller er ved det skal du giver efter på trækket, da det er hans belønning. Du kan også lære ham at bakke, når han har stoppet, det givet et godt stop signal på sigt.

Du kan også indlære stopsignalet ved klikkertræning. Det kommer helt an på hvordan du ønsker at træne, samt hvad det virker bedst for netop din hest :o)

Skriv hvis du har spørgsmål

Stræk henover ryggen, med det menes at hvis du lader din hest gå med hovedet ned og frem (halsen strakt ud fra kroppen) så strækker han i ryggen, og det giver en afslappet hest, som kommer til at bruge sin ryg rigtig.

Anita

0
0
Svar på denne tråd

galop...
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 12:43

Ja, jeg forstår heller ikke han vil i galop...

Når han galloperer vil han gerne sætte farten op. Derfor ved jeg ikke om han ville blive mere rolig eller bare fortsætte.

Han er en stor hest, og for min egen og hans sikkerhed bliver farten altså reduceret når han drøner deruda:)

Jeg starter altis med forholdsvis løs tøjle - han skal ikke bremses før han begynder at drøne...

Forleden fik jeg ham til at slappe lidt af efter en længere periode med trav, derefter valgte jeg så selv at slå ham over i galop fordi at nu havde han været ret sød i trav. Og det gik meget bedre :)

Det er jo også skide træls for ham, at han altid skal holdes tilbage og aldrig blive sat i galop:(

En halv time/3 kvarters træning er også lang tid i mine øjne, men han er slet ikke træt - det er derimod rytteren...:(

Han er super god til stop i grime - men vil da lige øve med hovedtøj også fra jorden.

I vinters var han rigtig go i longe, dejlig luntetrav/galop med hovedet frem og ned, men der kan jeg også mærke at han er lidt mere frisk nu:)

Men tusind tak for alle dine råd:)

Trine

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 13:13

Ja det kunne selvfølgelig godt misforståes, nej ingen former for indspænding, hesten skal af sig selv gå i den afslappede form ved hjælp af indvirken på hovedtøj/kapsun.

Jeg har en veninde der uden selv at tænke over det kommer til at ride fremad, så hun stresser hesten i et overtempo uden hun selv kan føle det. Det har bevirket at de sammen løber afsted med små korte skridt.

Det jeg har rådet hende til er at ride langsom letridning med kroppen (tænk vent inden du sætter dig ned igen), således at rytter klart sætter takten for hesten. Men det er selvfølgelig lidt svært at se hvad du laver af fejl udfra dit indlæg.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 14:32

Mit indlæg var ABSOLUT IKKE MENT som en personlig kritik, men jeg kan forstå det var sådan det blev opfattet. Jeg ville såmænd bare gøre opmærksom på nogle faktorer, som man godt kan overse - det er fandme træls at bruge oceaner af tid på at træne noget uden effekt fordi problemet er udstyret, tænderne eller andet. Men godt at høre at du selv har tænkt på det allerede.

Men hvis alt dette kan udelukkes så lader det til du skal træne stop signalet på din hest som flere andre har påpeget. Hvis den ikke til daglig kan rides kun med let tøjle kontakt, så er det ikke så sært den er svær at stoppe når den er overenergisk.

Mht min kommentar omkring at spænde op, så mener jeg ikke man kan betegne en hest som ikke vil slappe af i trav og kun tænker på at sætte farten op som afslappet. Tværtimod - var hesten afslappet ville du ikke have de problemer du har. Og bare for en god ordens skyld, så har afslappethed ikke noget direkte at gøre med om hesten har meget eller lidt energi.

0
0
Svar på denne tråd

Vent med galoppen...
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 17:29

Min nye hest var også sådan for 3 mdr. siden, men jeg har fået det under kontrol, så her får du min opskrift. Måske er der noget du kan bruge.

Først og fremmest - tempoet SKAL ned. Jo mere han får lov til at løbe - jo mere selvforstærkende bliver adfærden for ham - og jo sværere er det for dig at rette. Så læg galoppen på hylden på ubestemt tid, indtil han har lært at slappe af og vente i traven.

Skridt ham varm stille og roligt for lange tøjler, så du får ham så afslappet som muligt. Træn MASSER af stop i skridten - og husk - han må ikke selv bare gå igang af sig selv, han skal vente på din sjenkeltegn.

Når du så vil lidt op i tempo, så start langsomt ud, og hold traven i et luntetempo eller en langsom arbejdstrav.

Her kan du nemlig langt bedre sætte ind over for hesten, hvis den af sig selv øger tempoet. Desuden er det vanskeligere for den at sætte i galop fra langsomt trav.

Hvis du ikke kan kontrollere tempoet i letridning - så sid ned. Kontrol frem for form!

Går han HELT igennem dine tøjler og "stikker af" - altså smider hovedet op og går gennem biddet - så sæt dig godt tilbage, den inderste hånd på låret og drej ham ind i en lille volte indtil han sænker farten og sænker hovedet. Så giv straks efter og ride ham lige igen.

Det er bedst at undgå at det kommer så vidt - men er det uundgåeligt, så er der ingen anden udvej - han SKAL stoppe - for hans uønsket løbeadfærd bliver blot forstærket hver gang det lykkes ham at stikke af fra dig.

Han skal blive hos dig i et stille tempo. I starten vil han sikkert hele tiden forsøge at øge - især når du giver efter på tøjlen - men her er det RIGTIGT vigtigt at du er konsekvent, og bremser ham ned igen og giver efter.

Med tiden vil han lære, at det er langt behageligere at slappe af, fordi du jo belønner ham med tøjleeftergivenhed når han venter, og fordi du aldrig giver ham lov til at komme op i tempo, vil han glemme sin trang til at løbe.

Når han venter på dig - så kan du begynde at drive og øge farten - men kun så længe du har kontrollen.

Jeg håber du kan bruge det til noget. Det har virket supergodt på min :-)

Venligst - Marianne

Haflingerstævne på Sjælland i maj + haflingerstævne i Haderslev i juli

Se hvad der ellers rører sig i haflingerverden her...

www.haflingersport.dk

0
0
Svar på denne tråd

grundtræning
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 18:06

Igang med grundtræningen. Nogle gange må man træde 10 skridt tilbage for at træde 1 skridt frem.

Hop af hesten og træn i første omgang med grime. Lær ham at stoppe for presset fra grimen (næseryg) og kom evt. en stemmekommando på.

Hvis det går rigtig godt så prøv med trensen på. Samme princip som med grimen. Giv et pres i tøjlerne (start med lille pres) mens du bruger stemmekommandoen, reagerer hesten ikke så har din indlæring af stemmekommandoen ikke været god nok. Men under alle omstændigheder skal "stop" signalet overføres til biddet, så bare igang med at give et pres, først lille og så evt. større pres til hesten stopper, og slip med det samme (husk stemmekommando?)

Efterhånden skulle hesten gerne være super lydig fra signalet igennem biddet, det med stemmekommandoen tager mere tid hvis det skal være lige så effektivt, men det er mere for at hesten forstår at stemmekommandoen betyder fart ned og stop hvis den evt. skulle være forvirret over signalet fra biddet. Man kan sige at stemmekommandoen er en hjælpepædagog for at få stopsignalet via biddet til at virke

0
0
Svar på denne tråd

tusindfryd
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 18:47

Jeg tager det absolut ikke som personlig kritik, men jeg ved bare han er gennemtjekket og han bruger ryggen rigtig godt ( i afslappet gang)

Men jeg prøvede ny teknik idag. Han skridtede rigtig længe, til det var afslappet skridt, derefter trav hvor han var ivrig i starten. Vi blev ved med at trave og efter et stykke tid slappede han af. Jeg gider ike han hænger på tøjlen, så det er forholdsvis løs tøjle der strammes når han sætter tempoet op, derefter slipper jeg igen. Jeg satte ham i galop, der godt nok gik lidt hurtigt i starten, jeg fik ham ned i tempo og lod ham gallopere for løs tøjle. Og han var faktisk ikke så energisk som jeg har oplevet ham. Han galoperede fint, nogle gange ville han øge og tøjlen blev strammet lidt, og sluppet igen når han var i rette tempo.

Alt i alt en ret go dag :)

Han stikker heldigvis aldrig helt af - ikke noget kasten med hovedet:) Men jeg tror jeg vil prøve dit råd Haflingersport dk, at holde ham i trav, gerne lunte. Når han har forstået det - kan jeg medtage galop.

Han kender en del stemme kommandoer, er super god i longe. Jeg vil prøve at bruge dem når jeg sidder på ham. Men han blir rost super meget når han sænker tempoet og jeg kan ride med helt løs tøjle:)

Tusind tak for alle jeres råd:)

Trine

0
0
Svar på denne tråd

Super...
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 20:23

Dejligt at det kører :-)

Held og lykke

Venligst - Marianne

www.haflingersport.dk

0
0
Svar på denne tråd

Endnu et tip:)
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 20:24

Sikke en lang tråd.. :)

Lyder som om du har helt styr på at hesten er sund og rask, så jeg må sige det undrer mig at der gik SÅ lang tid før nogen skrev masser af stop.. (mariannes tråd).

Min erfaring er at (såfremt hesten er sund og rask) handler det om at den skal acceptere din kommando, ligegyldigt hvor meget lyst den har til at løbe, og ligegyldigt hvorfor den har lyst til at løbe. Og så må man stille og roligt tage et skridt ad gangen:

Først arbejdet fra jorden, som mange allerede har nævnt. (Monty Roberts bog "fra mine hænder til dine" er fantastisk)

Og så ridningen..

Hvis den går som du vil have (uden at hive i dig) - må den gå.

Hvis ikke - må den stå.

Dvs. du skal føle ham og være konsekvent så snart han overtager.

Selvfølgeligt resulterer det i et utal af halve og hele parader samt overgange - MEN! det virker med tiden. Men bered dig med en god portion tålmodighed:)

Med det sagt skal det også siges at noget af det vigtigste når du rider en hest der er så ivrig, er at du ikke selv glemmer at ride fremad. Det skal være dit signal der får ham til at gå (som marianne også sagde), så det er vigtigt at det ikke forsvinder..

- Det marianne taler om med at lunte, vil jeg måske ikke tage for bogstaveligt.. Selvfølgeligt må den gerne gå under tempo - Men vi vil jo heller IKKE pille fremaddriften ud af ham!:)

Men det er ekstremt vigtigt at du giver dig selv ro til at fokusere og føle hvad hesten laver under dig..

Det lyder SÅ nemt ikke, hehe.. men jeg føler med dig:)

PS. HUSK MASSER AF ROS :)

"Aim for the moon, even if you miss you'll be among stars!"

0
0
Svar på denne tråd

Enig....
Forfatter: 
Dato:  18-06-2010 21:35

Rosen er supervigtigt - for det gør at hesten kan lære,

Jeg bruger en hybrid af "klikkertræning/giveefterros/ lægstemmedertil, som i Starkas (dampbarnet) tilfælde virker rigtigt godt.

Jeg sørger for at snitte 2-3 gulerødder op i små stykker hjemmefra. Mens vi strigler, renser hove og sadler, belønner jeg når han føjer mine små krav ved at sige "døøøøgtig" og stikke en gulerødsnitte i munden på ham.

Jeg bruger staldgangstiden til at forstærke belønningudtrykket, så han bliver præget af den - og forbinder det med mad = ros = rart.

Når jeg så rider bruger jeg "døøøøgtig" for hver gang han reagerer mere eller mindre korrekt og giver efter i tøjlen. Når han virkelig excellerer, stopper jeg ham og giver ham en godbid og lader ham skridte for lange tøjler.

Det er møgeffektivt. Ting som han tidligere konfliktede over går som en leg - fordi jeg nu kan vise ham vejen gennem belønning.

Lige så meget abejde man lægger i at lære dem signalerne for tryk, lige så meget skal man sørge for at holde "belønningssignalet" ved lige. Især heste med hang til stress trives godt med madbelønning - også selv om man sider på ryggen af dem, og at de skummer helt orange :-)

Venligst - Marianne

www.haflingersport.dk

0
0
Svar på denne tråd

Afledning....
Forfatter: 
Dato:  19-06-2010 11:53

Du skriver hvad du gør på en ridebane....rider du somme tider tur, eller holder du dig til en ridebane? Måske hesten trænger til 'noget' andet ridning, hvor den kan få mulighed for at være med de ting, der kommer!?!

Citat: "No matter where you ride that's where you are"

Venlig hilsen
Mette

West Side Welsh Sec. C

&

Quarter hoppen

Timber Ranchs Jessy

Man kan tage tigeren ud af junglen,

men man kan ikke tage junglen ud af tigeren...

0
0
Svar på denne tråd

øg sværhedsgraden lidt
Forfatter: 
Dato:  19-06-2010 12:48

jeg har også en(på nu 21år) der er hidsig og fremadgående for 3-4 heste(vi deler gerne ud, hvis nogle mangler )

jeg fik også beskeden for mange siden der hed, bare galoper til den slapper af. hvad underviseren ikke havde regnet med var at hesten galopperede i 40 min,uden at vise tegn på at slappe af. og han var da frisk på en lille galop mere, da vi skulle trave af.

jeg skiftede underviser og den nye ville have en masse overgange fra skrit-trav-skridt men også fra kort -øget-kort skridt og trav. når han viste tegn på at hidse sig op , og ville slå over i galop,skulle jeg lave chenkelvigning, travers eller versade så energien blev fokuseret(ikke at han kunne, men øvelse gør mester). vi galoperede ikke før han var styrket meget i ryg(selvom han gik LA spring og 30km i naturen)i starten kun i letsæde og på stor volte. efter ca 1 år kunne han gå stabilt rundt for en let(2garm)tøjle og kun brug af sæde i alle 3 gangarter, uden at eksplodere som skudt ud af en kanon, ved anspring,(dygtig dreng )jeg rider stadig sådan, på ham,(selv om han nu er pensioneret fra konkurrence og mest går i skoven)og det virker stadig.

så jeg vil anbefale en masse overgange og noget lidt sværre så han skal tænke, og ikke bare lave det han godt kan. det kan jo være han keder sig lidt.

Professionsbachelor i Medicinsk Laboratorieteknologi

Bioanalytiker B.M.L.T

0
0
Svar på denne tråd

helt enig....
Forfatter: 
Dato:  21-06-2010 09:12

Jeg er helt enig i at han skal ha masser af ros - og det får han. På alle andre punkter end ridning er han perfekt, han har det dejligste sind. Han er den største hest hvor han er opstaldet men selv de helt små ryttere er fuldstændig tryg ved ham fordi han er så rolig og glad hele tiden:)

Jeg er ret konsekvent - men det bliver nu endnu mere;)Hele og halve parader - samt øvelser der får ham til at skulle fokusere:)

Jeg er hygge-rytter, så det er bane halvdelen af tiden og tur den anden halvdel. Så det skulle helst ikke være fordi han keder sig :)

Hvis jeg havde fået beskeden at jeg skulle ride til han blev træt, måtte jeg også melde pas....for det bliver han bare ikke ;)

Det med at eksplodere som skudt ud af en kanon, ved anspring,kender jeg kun alt for godt - men jeg håber det blir bedre:)

Trine

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider