Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

changere på bagbenene
Forfatter: 
Dato:  14-06-2010 20:48

Jeg har jo arbejdet på livet løs med at lære min lånehaffer at galoppere efter de traumer hun pådrog sig ved tidligere rytter.

Balancen var heller ikke god, men nu begynder det virkelig at gå fremad og hun bliver stærkere og stærkere og er nu også begyndt at søge ned i stedet for at bruge halsen som balancestang.

Har været en masse i naturen, og bare gjort hvad jeg følte virkede, men også søgt råd herinde og brugt dem, hvilket har hjulpet rigtig meget.

Mit problem lige nu er at hun foretrækker venstregaloppen rigtig meget. Hun springer pænt an til højre, men døjer med hun på banen lige smider røven i vejret når det bliver svært, for så at lande i krydsgalop.

Min nu "fyrede" underviser mente det var ulydighed og hun skulle have et par i røven, hun var sågar klar til at jagte mig med en longepisk, hvis jeg ikke selv klappede til hende, men har aldrig klappet Vinnie en i røven, og gør det heller aldrig.

Er jeg helt forkert på den når jeg tolker de her småbuk som en måde at finde balancen, ved at skifte på bagbenene? Pt ignorerer jeg det bare, tager hende ned og springer an igen, synes i jeg skulle skifte måde at takle det på?

Og findes der øvelser der kan styrke hende yderligere på højre volte? Jeg arbejder meget i versader og kontraversader og traver meget inden for hovslaget. I naturen rider jeg ca 70% højregalop og 30% venstre, og her changere hun kun hvis hun bliver forskrækket, og så er det på alle 4 ben.

Undskyld mit rodede indlæg, håber det er til at finde hoved og hale i ;) bare lige for at illustrere, så går hun sådan i højregaloppen: (Ved godt jeg trykker hænderne ned, arbejder på det, bær over med mig)

Artesia
Sweet Escape
0
0
Svar på denne tråd

Salaam har gjort det samme
Forfatter: 
Dato:  14-06-2010 22:19

- uden at male fanden på væggen, så minder det lidt om min vallak sidste forår:

Først en masse halve bukkespring med bagparten i galop på venstre volte .... senere småstiv i hoften (og skæv i nakken grundet kæben) ... og så kiropraktor.

Derefter (7-9-13) ikke flere problemer i godt et år. Så det behøver ikke være manglende styrke eller balance, men kan være skævhed som følge af låste muskler. Ved godt det ikke bidrager til nogen løsning, men bare flere muligheder -- men kig godt efter hals/nakke og se om den er ligeudrettet til begge sider, så tror jeg du kan eliminere den mulighed?

(") (")
('.' )
(")-(")

0
0
Svar på denne tråd

Mange haflingere
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 01:28

har ikke galoppen som bedste gangart - og hvis en hest bliver nervøs for at miste balancen, skifter dens ben naturligvis over til et mere 'sikkert arbejde' :-)

At betragte det som ulydighed tyder på en ualmindeligt dårlig underviser - godt det er slut.

Du rider med for stramme tøjler, ser det ud til.

Hesten bør netop kunne bruge sin hals som balancestang, og især i galop bør alle utrænede/usikre heste have lov til at have fuld råderet over halsen (y) Ellers vil den for let få ondt i ryggen eller andre steder, fordi den bliver nødt til at spænde :-(

Man får ikke alene den slags problemer, men man kan også få skader andre steder på hesten, hvis man generer dens egen balance og naturlige bevægelse for meget.

Prøv at se om du ikke kan træne ham i at galoppere for en ret løs tøjle - og ikke ret hurtigt :-)

Sådan har vi brugt at galoppere afslappet balance, også haflingere - det virker (y)

:-) fra NinA

Ridestøvler sælges, Cavallo - 400 kr

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

skiftf tempo
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 08:35

Og så galoper i intervaller.

Galloper altid en lille smule kortere tid end hesten kan "holde"

Altså -hvis du ved at hesten med garanti falder i trav efter en halv cirkelvolte så skal du INDEN det selv tage den op i trav.

Hellere at det er dig der tager den op i trav i god tid end at den selv falder i trav eller slår i kryds.

Samtidig får du en opmærksom hest fordi den aldrig helt ved hvor længe den skal galopere.

Hvis man veksler i tempo og "skifter gear" så bliver hesten nødt til at være mere opmærksom.

Hilsen fra

Strit 77

Ledelse er; at fortælle sine medarbejdere præcis hvor skabet skal stå -og derefter motivere dem til, at de selv flytter det derhen! ;-)

Hestepasser/rytter søges i 6621

Se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Har samme
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 15:27

problem med min hoppe, dog er det på venstre volte ;-). I hendes tilfælde skyldes det en låsning i ryggen/bækkenet.

Har været på Hørsholm Dyreklinik og få hende tjekket, og her fik hun kiropraktisk behandling, og jeg skal efterfølgende ride med 500 g vægt på hendes ene bagben i 6-8 uger.

Måske det var en idé at få den tjekket af dyrlægen?

I min hoppes tilfælde hjælper det ikke en prutfis at forlænge tøjler el.lign. - gør det også med løs tøjle og i longe. Dog kun på den ene volte, hvilket du også nævner din gør.

Jeg ville nok ty til dyrlægen. Dumt at fortsætte, hvis der sidder noget i klemme.

Smil til verden og den smiler til dig ;o)

0
0
Svar på denne tråd

Hvad kommer
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 15:40

låsninger af?

De kommer meget ofte af, at hesten spænder igennem længere tid - derfor er det en god idé, at forebygge (y)

Men hvis hesten først er skadet, så må dyrlægen jo ind over....

:-) fra NinA

Ridestøvler sælges, Cavallo - 400 kr

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Interessant
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 16:45

Jeg har ikke lige læst alle indlæg, skal jeg lige huske at skrive.

Jeg har haft PRÆCIS samme problem med min egen hest - det ar så godt nok højregaloppen hun foretrak, men ellers :-)

Det startede efter en undervisningstime af en fremmed underviser. Hun sagde (hvilket jo også er rigtigt nok) at jeg skulle have noget mere fat i min udvendige tøjle, end i min indvendige. Så hesten kunne springe FREM i galoppen, og ikke løbe ud af udvendige skulder. Efter den time var den helt gal, og det udviklede sig sådan at jeg dårligt nok kunne tage fat i min højre tøjle uden hun changerede på bagbenene. Når jeg tænker tilbage på det i dag (det er mange år siden), er jeg sikker på der var nogle spændinger eller låsninger af en art, som den ridetime udløste. Og jeg burde nok have haft kiropraktor til hesten dengang, men det tænkte vi slet ikke på, og min daværende underviser var sikker på det var noget man kunne træne sig ud af.

Efterfølgende lagde jeg min ridestil totalt om - red, ligesom du, en masse laaaange ture, og lod kun hesten galopere på store store volter, og med hovedet hvor hun selv valgte at placere det. Nu når hun har fået flere muskler, er der ingenting af det mere.

Så mit forslag til dig, vil være at fortsætte som du gør, simpelthen få opbygget en masse muskler og kondi. Måske skal du have en kiropraktor ud, som jeg også kan se at der er en ovenfor der foreslår. Det KAN jo være en såkaldt låsning et sted.

Stod jeg i samme situation i dag, ville jeg nok få en ud og kigge på hesten...

sagde Cecilie

- med den dejligste araberdulle Filou <3

The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.

0
0
Svar på denne tråd

Aunsoegaard
Forfatter: 
Dato:  15-06-2010 18:39

hvorfor vægt på benet af hesten? Altså jeg tænker det var i dens svage side du blev bedt om at putte vægt på?

Sagde Janne

Sælges:

Windsor elite 17 "

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

til jannej
Forfatter: 
Dato:  16-06-2010 21:49

Prøver at referere det dyrlægen sagde. Iflg. ham, var det for at at styrke musklerne. Hvis der er belastning på, bliver hesten tvunget til at "kæmpe" mere for at flytte benet, og det skulle iflg. dyrlægen være med til at træne/opbygge muskelmassen og derved løse problemet med bækkenet/ryggen. Hun må dog "kun" have vægten på i 4 dage i træk, og så 1 dag på det andet bagben for at hun ikke bliver "uens" muskelmæssigt.

Jep - det var på den dårlige/svage side vægten skal på.

Ville dog aldrig selv forsøge sådan noget "vægttræning". Det er kun fordi det er dyrlægen, som har ordineret denne træningsform, at jeg gør det.

Smil til verden og den smiler til dig ;o)

0
0
Svar på denne tråd

Kiropraktor
Forfatter: 
Dato:  26-06-2010 15:08

Jeg ville bestille kiropraktor øjeblikkelig.

:)

Nu på udkig efter dressur/skovturspart i Nordsjælland

0
0
Svar på denne tråd

det gjorde
Forfatter: 
Dato:  26-06-2010 20:30

det gjorde min tidligere hest også. det viste sig han havde spat i begge bagben..

han changerede på begge volter og gik i krydsgalop.

synes du skal få undersøgt hesten.

0
0
Svar på denne tråd

stærk og svag side
Forfatter: 
Dato:  30-06-2010 13:41

Heste har ligesom os mennesker en go og dårlig side (højrehånd og venstre hånd), af og til fejlfortolker vi dog hvilken som er stærk ;)

Mit råd er: Altså hvis hesten ikke har nogle fejl(mus, skader ell.lign), som genere den.

Rid hende som en unghest: giv hende alt det tøjle hun vil også rejs dig i let sæde, så hun får friheden i ryggen til at galopere. Husk at indvendig tøjle altid skal være løs, så hesten/ponyen kan springe an med indvendige forben. Når hun er stærk nok plejer de selv at ligge sig korrekt til biddet, hvis de blir redet for benene.

Er selv ved at tilride min lille haflinger, og man må ikke tage fejl af dem, de er skide snue og meget stærke :) :)

pøj pøj med træningen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider