Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

ridning?
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 11:17

Hej.

Jeg har med stor fornøjelse læst meget herinde. Min familie og jeg er de lykkelige ejere af et par shetlandsponyer.Vi har haft Dem i et års tid. Det var en meget hurtig handel, da den forrige ejer var blevet syg. Vi har fået fingrene i verdens bedste heste, men det flyver omkring os, med dårlige velmenene råd. Så nu står vi her, og ved igen ikke om det nu kan passe!

Vi har to børn på 5 og 8, de ridder begge på hoppen på 6 år. Vallakken som vi egentlig troede kunne tilriddes ca nu, har vist sig kun at være 2,5 år. Altså venter med at ride på ham indtil næste år. Vi går tit ture. en gang om ugen ( de sidte 14 dage ) har vi ladet pigen på 5 år prøve at side på ham i ca 3 min, de sidste meter hjem.Vi syntes det ser meget fredelidt ud. Hesten virker glad, pigen er lykkelig, og hun ridder ham ikke. Vi havde egentlig tænkt, at belastningen er så minimal og så lidt, at det var uden betydning.

Vi vil bestemt ikke skade hesten, så mit spørgsmål er - bremser vi hans udvikling? På forhånd tak

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 11:35

Det kommer jo meget an på hvad pigen vejer - små børn findes jo efterhånden i alle vægtklasser

Men hvis der er tale om en lille pige, som ikke vejer mere end i selv med lethed kan løfte hende op og holde hende imens tror jeg næppe ponyen tager skade af det, når det kun drejer sig om få meter. Selvfølgelig skal i ikke begynde at trække deciderede ture med rytter på ponyen før den er udvokset. Hvis i er i tvivl synes jeg i skal prøve at spørge dyrlægen. Han eller hun vil bedre kunne vurdere hvor langt ponyen er i sin vækst (heste vokser jo ikke ens - nogle hurtigt og andre langsomt) og om det er forsvarligt at gøre det i gør.

En god ide er også at lægge mærke til ponyens reaktion - sætter den farten op eller ned, tager hovedet i vejret, lægger ørerne tilbage, forsøger at undvige eller stopper den op, så er det nok en negativ rektion på situationen.

1 par næsten ny CAVALLO SIMPEL BOOTS str. 5 sælges.

Sælges billigt i en hurtig handel:)

0
0
Svar på denne tråd

Det sker der ingenting ved....
Forfatter: 
Dato:  10-06-2010 11:54

... når ponyens reaktion er som beskrevet, så har den ingen skade af det - tværtimod bliver det nok lidt lettere for jer til næste år :)

God fornøjelse med de små :)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Pænt tak :)
Forfatter: 
Dato:  11-06-2010 00:35

Nu har jeg kigget lidt på Jeres svar, og grint lidt af det første ( vægten på det 5 årige barn )

Og tak, begge svar, er såmænd hvad jeg har tænkt!

( Hun er en alm. 5 årig ) Der er ingen, overhovedet - reaktion på hesten, den nyder bare livet livet. Jeg blev fortalt at hestens vækst ville blive bremset-og blev ærlig talt lidt nervøs. Vi vil spørge dyrlægen når han kommer næste gang ( de skal snart vacc.)

Vi vil gerne gøre det bedste for vores to heste, og er meget opmærksom på, om de virke godt tilpas:)

- der er en ting jeg også syntes er underligt. En shetlandspony er først udvokset ( har jeg læst) når den er 5-6 år, hvorfor må man så, sådan rigtig tilride den, når den 3 ÅR ?

0
0
Svar på denne tråd

Tag det helt
Forfatter: 
Dato:  11-06-2010 01:09

roligt :-)

Det sker der ikke en pind ved - 3 minutter betyder ingenting. Det er da en glimrende måde at lave langsom tilvænning på (y)

Hyggeligt for både barn og hest :-)

Jeg tænker bare lidt over, hvordan en shetlandpony kan være 2½ år på nuværende tidspunkt ?:-) :-D

:-) fra NinA

Ridestøvler sælges, Cavallo - 400 kr

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

FORDRINGER I DRESSUR (y) Foran lod & taktfast (y)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-06-2010 09:27

Langt de fleste heste er faktisk først helt færdigudvoksede ved 5-6 års alderen (nogle lidt før, andre lidt senere). Typisk er de højdemæssigt ved at være færdigudvoksede når de er 3, men mangler ofte at vokse ordentligt til forhold til selve kropsbygninge (mange er lidt ranglede og er ikke helt "færdige") Hvorfor man lige i tidernes morgen har besluttet at de skal tilrides som 3-årige ved jeg faktisk ikke. Da jeg var lille lærte jeg at man først bør tilride ponyer som 4-5årige, men dette gøres tidligere idag. Jeg vil personligt hellere vente et år eller to ekstra inden jeg begynder at ride seriøst / forlange noget på en unghest. men der er også stor forskel på at træne seriøs dressur/spring og så på at hesten eller ponyen får lov at skirdte og trave nogle hyggeture, med en let rytter.

Jeg tror bestemt ikke at ponyen tager nogen form for skade af 3 minutters trætur med jeres datter. Og jeg tror heller ikke den tager skader (ikke vokser som den skal, bliver slidt og overbelastet osv.) af at i begynder i løbet af næste vinter / forår at vænne den til lidt let ridning af en 5-6års pige. Den form for ridning hun "udsætter" den for er næppe noget særligt krævende eller noget der udgør ret meget belastning for ponyen. Men er i i tvivl så rådfør jer med en dyrlæge som har forstand på heste.

1 par næsten ny CAVALLO SIMPEL BOOTS str. 5 sælges.

Sælges billigt i en hurtig handel:)

0
0
Svar på denne tråd

tak igen :)
Forfatter: 
Dato:  11-06-2010 11:32

Hesten er født først i febuar, så den er egentlig knap 2,5. Det er ikke et almindeligt tidspunkt, men hestene har selv styrret parringen, og det blev så sådan :)

Jeg er nu glad for Jeres svar. Jeg tænkte også at der måtte være forskel på, "hvad jeg forstår ved ridning" også det vores 5 årige datter formår. Nemlig at gå en lille tur, eller måske trave så længe nogen orker at løbe ved siden af :)

Det er jo sådan hun ridder på den ældre hest.

Jeg er dog blevet fortalt at der ikke er forskel, ridning er ridning!

Jeg har gennem tiden tiden haft mange dyr, men aldrig hest. Fornøjelsen ved dyr er jo at de har det bedst muligt.

Begge piger er startet med at ride, uden hovedtøj- det gør den mindste stadig, da jeg ikke mener de skal side der og hive hesten i munden- det har fungeret:)-vores 8 årige datter kan styre hendes hest med og uden saddel og hovedtøj. Altså ingen unødvendig tvang:)

Men tak igen:) nu føler jeg mig ikke helt dum længere;)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider