Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

vænne sig til ny sadel
Forfatter: 
Dato:  05-06-2010 14:06

Jeg har de sidste 16 år redet i min Kieffer Wien dressursadel og været rigtig glad for den.

Den var dog lidt for smal til min nuværende hest og i samråd med en sadelmager blev vi enige om, at lede efter en ny sadel, istedet for, at koste for mange penge i tilretning på min efterhånden noget modne Kieffer sadel.

Efter at have prøve-redet flere sadler, valgte jeg at købe en næsten ny og ret dyr sadel.

Jeg fik min nye sadel i går og har glædet mig vildt til at ride i den. Sadelmageren var også forbi i går og fik den tilpasset, efter jeg havde fået en kort prøvetur.

I dag var det så første gang, jeg sådan rigtig skulle ride i min nye sadel.

Jeg er fortvivlet................Jeg kunne ikke ride nedsidning............Jeg bumpede min stakkels Camelina i ryggen. Jeg føler jeg sidder rigtig godt i sadlen og har god støtte. Men den er bare så frygtelig anderledes.

Det er som om jeg ikke kommer ordentlig ned om hesten ( som jeg sidder for meget ovenpå). Py ha det er svært at forklare.

Kære HNer er det bare en fordi jeg skal vænne mig til min nye sadel, efter 16 år i en Kieffer Wien eller har jeg simpelthen valgt den forkerte sadel?

Da jeg prøvered sadlen, red jeg kun ganske kort nedsidning og synes den var fin.

MVH Britt

med dressurhesten "Camelina Kilen" :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-06-2010 14:24

Hvis sadlen er næsten ny og tilmed nystoppet, så skal den lige rides til før du kommer ordentligt ned om hesten. Derfor er det også en god ide at få sadelmageren ud igen efter et par måneder når stopningen og sadlen er blevet redet til. Mht til at vænne sig til sadlen så går der nok lidt tid inden man selv vænner sig til en anderledes opbygning. Jeg havde i mange år redet i springsadler og kombisadler, da jeg sidste år købte en dressur sadel til min nye hest. Det tog lige et par uger inden jeg helt havde vænnet mig til den.

0
0
Svar på denne tråd

Vænne sig til sadel
Forfatter: 
Dato:  05-06-2010 15:44

Mon ikke du føler dig bedre tilpas i sadlen om nogle uger, jeg har dog en gang måtte takke nej til en sadel jeg bare ikke kunne sidde i men som sadelmageren varmt anbefalede, lige netop den globus sadel kunne jeg bare slet ikke holde ud at ride i.

held og lykke med din nye sadel

Momse - håndsyet og special designet læder.

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  05-06-2010 16:09

Sadlen ligger altså når den er nyomstoppet en smule "ovenpå" hesten og derfor føler man ikke man sidder nede i sadlen og omkring hesten.

Du skal lige give sadlen et par uger før stopningen er på plads og har formet sig til din hest præcist. Så vil det rette sig af sig selv :)

Du kan evt ride uden underlag et par gange, det synes jeg hjælp lidt på min. Der gik kun en lille uges tid og så var den perfekt :)

Men havde du ikke prøvet sadlen da sadelmageren var der og prøve den på din hest?

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere ikke behøver dem.. "

SØGER Sommer Diplomat Exclusive springsadel 16'5, bred 32 bom. Skal ku prøves. ...

0
0
Svar på denne tråd

tålmodighed
Forfatter: 
Dato:  06-06-2010 00:23

Tak for jeres svar. jeg må vist væbne mig med lidt tålmodighed og så må tiden vise om det var det rigtige valg af sadel.

Sandra: Som jeg skriver, har jeg skam prøveredet sadlen. Første gang, red jeg i den ca. 30 min. og med opvarmning, letridning, galop og afskridtning, blev det kun til få omgange i nedsidning. Jeg oplevede ikke problemet med nedsidning under prøveridningen.

Da jeg igen prøvede sadlen fredag ( da sadelmageren var der) var det primært mhp. tilpasning og jeg red derfor ikke nedsidning. Jeg red godt til i letridning og lidt galop for at se om sadlen blev liggende mm. Da sadelmageren efter max. 20 min. havde set det hun skulle se, stoppede jeg så hun kunne gøre sit arbejde færdigt og komme videre.

MVH Britt

med dressurhesten "Camelina Kilen" :)

0
0
Svar på denne tråd

jeg kender til det...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 17:36

du skriver. Bestilte en ny sadel og lånte en tilsvarende af sadelmager, som jeg sad godt "nede i", mens jeg ventede på, den anden blev lavet til mig og hesten. Nu hvor jeg har fået "min" sadel, syntes jeg ikke, jeg sidder med måsen som i lånesadlen. Har svært ved at komme ned i sædet, og det føles som om sædet er mindre på trods af, det skulle være samme str. sæde. Har fået sadlen omstoppet, så den nu er dejlig blød, så håber også bare den skal rides til, og det er årsagen.

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 20:57

Havde samme problem da jeg kom fra en kombi sadle over i en dressur sadle.. I dag kan jeg slet ikke undvære min dressursadle, det tog mig ca 1 måned at komme "ned og sidde" ordentligt i den :) Min er dog med cair, så den var ikke stoppet, men derfor svær nok at lære og kende alligevel, til trods for jeg tidl. har redet i andres på deres heste :)

Hilsen
Annecathrine
&
Store Mads Kirk

- Fjordhesten kan og vil!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider