Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Bid m. kobberruller
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 17:41

Sidder her og kigger på bid, mest efter muffebid, og falder så over et der har såkaldte kobberruller. Tænker at der jo må være en mening med disse, men der står desværre ingen forklaring. Så er der nogen der ved hvad de gør godt (eller skidt) for?

For hvis det har en speciel god effect, var det jo værd at overveje :)

I kan se biddet her:

www.hooks.dk/ product.aspx?productid...Order=DESC

Hilsen Tanja

0
0
Svar på denne tråd

Bid med kobberruller
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 22:29

Hej Tanja

Her er hvad jeg lige ved om bidet, er et specialbid til heste der finder ubehag ved biddet, og derved vægrer sig eller ikke vil lægge sig til hånden.
Kobberrullerne skaber større spytproduktion hos hesten
og de fleste heste kan godt lide smagen af kobber.
Samtidig giver rullerne hesten en markant større komfort i munden, da disse forsigtigt ruller med tungens bevægelser,
og lokker hesten til at "lege" med biddet og derved acceptere det.

Da jeg er en rytter der mest rider bidløst, har jeg desværre ingen erfaring med biddet, kun hvad jeg har hørt og læst...

Men pøj pøj med valget af bid, som er en hel jungle efterhånden..

Annika

Søg tilbage og du skal finde din rod og dit faste... bliv ikke bange, for du ved, at det du finder ikke forsvinder... men du forandres.

0
0
Svar på denne tråd

det er da pudsigt
Forfatter: 
Dato:  02-06-2010 22:50

Det er et af de få bid jeg aldrig har haft proppet i munden på en hest jeg red. MEn dem jeg kender der har haft gjort det har haft dem i munden på lidt stærke heste der har trukket fremad og nedad i biddet.
der har det givet lidt mere liv, sikkert på grund af den øgede spytproduktion som vi jo godt kan blive enige om. Og så har hestene ikke trukket helt så hårdt.

Med venstre hånd
Line og Calano

GRÅ POWER- For mere magt til skimlede heste

Opstaldning af islænder/pony i Helsinge, skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

Dumt bid...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 08:34

Hej.

Jeg købte sådan et bid, og følte egentlig at hesten gid godt på det.... men så var vi til stævne, og under udstyrskontrollen fandt de ud af at min hest blødte i mundvigen... det var biddet der havde skåret i hende!!!!! De der ruller er meget skarpe, så jeg vil ikke anbefale dig at købe det

Mit bid er blevet smidt af pommern til!!

Hilsen Helene

0
0
Svar på denne tråd

Bid m. kobberruller
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 08:35

Ja kan love for at det er noget af en jungle

Men vil det sige at det vil være godt til en hest der er meget urolig med biddet i munden? Min har det nemlig med at tygge på det (og ikke i den gode forstand) og han kan også godt finde på at gøre det som Line(Calano) beskriver.

0
0
Svar på denne tråd

hvis den er urolig i munden
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 10:12

ville jeg finde noget der var roligt for den. et todelt er sikkert at foretrække. jeg er ikke sikker på at kobberrullerne vil gøre noget godt for den mht at den er urolig. Er den også urolig når den trækker afsted? ellers ville jeg låne et og se om det hjalp før jeg købte det.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 10:52

Jeg har faktisk engang reddet med sådan et bid Nogen jeg kender som har islændere bruger det til deres ene hoppe (ret ung), mener også det skulle være godt for heste som umiddelbart ikke er så glade for biddet (lidt lige som dem med æblesmag).. ved egentlig ikke hvorfor deres hest bruger det - men hun går godt med det, har dog egentlig ikke oplevet den store forskel fra et alm. bid.. har mærket på det, og synes ikke rullerne virkede ubehagelige - hesten havde ligeledes ikke noget imod det.. De havde dog en anden islænder hoppe som ikke ville gå med det - men hun var altså også temmelig hoppet, og ret sart med hvad man brugte på hende (også af sadler, strigler m.v.) og tror hun fandt det underligt at ringene bevægede sig

Vi havde selv en vallak på et tidspunkt (lidt sensitiv), som ikke brød sig om almindelige to-delte (eller tre-delte) bid, han tog hovedet i vejret og var svært at stoppe + styre.. vi skiftede så til et muffebid, og det hjalp altså rigtig meget!!

Min egen rider med tre-delt med sådan en rund/aflang "kugle" i midten i stedet for en plade - og det er hun rigtig glad for

Når min 1 års engang skal rides bliver det også med et tre-delt med "kugle" - og bryder hun sig ikke om det, bliver det muffebiddet

I forhold til om kobberrulle biddet er godt for urolige heste vil jeg imiddelbart tro nej.. rullerne får jo hestene til at lege lidt med biddet - hvilket kan skabe mere tykken + savl..

Håber du finder ud af det - og finder det bid som passer lige til dig og din hest!

0
0
Svar på denne tråd

bid....
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 12:01

Jeg har det kobber bid med ruller fra monty robberts, det kan jeg godt anbefale, mener det koster 300,-

Momse - håndsyet og special designet læder.

0
0
Svar på denne tråd

rigtig glad
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 13:12

jeg er rigtig glad for mine pinchless bid - se dem og fordelene ved dem her www.farmland.as/00028/00034/00107/ 00108/

0
0
Svar på denne tråd

pinchless
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 15:21

synes jeg så er noget være hejs. Jeg synes det bliver alt for uroligt i munden på dem. specielt de tredelte.

Vi har her med en hest med urolig mund at gøre, den har brug for noget der ligger stabilt.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

Bid m. kobberruller
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 15:30

Altså han tygger mest på biddet når han lige har fået det i munden (dette ikke bare for at få det på plads) og kan også godt finde på at gøre det når vi holder pause.

Når han går imod biddet, strækker han halsen ud og ned. Ved også godt at træning har meget at sige, vil derfor netop ikke bruge et meget skarpt bid, når han ikke er trænet nok endnu og derfor strækker imod biddet.

Det er meget svært at beskrive det med ord ;) Men hvis der er nogen ber er interesserede i at se bidet han før blev redet med (rider ikke lige nu i mangel på bedre bid) kan jeg godt ligge et billede ind. Han har gået med et tredelt bid med æblesmag, da jeg netop troede det ville forbedre hans accept af bidet (før det tykkede han i et todelt messingbid) men det har bare resulteret i at han har tykket noget at plastikken istykker og vil derfor ikke ride med det bid længere.

Flere erfaringer med bidet og hvilke heste i har brugt det på, modtages med kyshånd

0
0
Svar på denne tråd

de bid du har brugt
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 21:11

har alle været med en eller anden sødlig smag. har du overvejet at bruge noget der ikke smager af noget? rustfrit stål er nok det lettest tilgængelige.

Meget kan rettes med træning. og med den rette træning kan man i perioder godt lægge et andet bid på for at hjælpe i den rigtige retning. sålænge man rider på en måde så man i længden kan komme tilbage til noget mere 'almindeligt'.

Har du nogensinde prøvet med et helt almindeligt 2-delt stålbid der ikke er for tykt sådan ca 14 mm eller deromkring?

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

Følger lige med
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 21:52

her for min hest gør det samme som du beskriver din gør. Altså strækker hovedet fremad og nedad og det er ikke for at strække halsen :-)

Han gør det mest i starten af træningen, og stort set aldrig på tur. Han reagerer let på stop, drej osv. Jeg har redet ham med ingen kontakt til en start (kun ved stop og drej), men er nu begyndt at bibeholde en let kontakt hele tiden, hvilket jeg nok skulle have gjort fra starten af. Han er redet on/off i 2 år (98% af tiden på tur), så jeg synes jo han burde have vænnet sig til biddet nu

Jeg har redet med et 3 delt KK ultra fra HS, men har nu netop købt et brugt 2-delt HS for at se om det er fordi det 3-delte er for uroligt.

Hvis nogen har nogle gode idéer til at få vænnet hest fra at gå imod biddet, så modtager jeg dem gerne med kyshånd. Jeg har både prøvet at stå imod når han gør det, og har også bare prøvet at lade tøjlen glide med ham, men ingen af delene har indtil videre hjulpet.

Håber det er ok at bruge din tråd, da det lyder til vi har samme problemer :-)

Med venlig hilsen

Betina Hansen

med Charlie

man er ikke forpligtet udover sine evner :-)

SALG: Smuk hoppe efter Bøgegårdens Lantano, 5 år, stg. 163.www.heste-nettet.dk/lodge/119211/ hest/183106/

0
0
Svar på denne tråd

jeg laver parade
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 22:59

hvis hesten trækker fremad eller nedad eller begge dele for den sags skyld. så laver jeg en parade. ind imellem med en lidt løftet hånd afhængigt af heste. jeg laver paraden for tøjlen. Falder den ikke prompte bakker jeg ofte et par skridt og rider så frem igen. Det er vigtigt man ikke bliver hård i hånden når man gør det, for så kan den nemt finde på at putte sig lidt ind bag biddet.

Med venstre hånd
Line og Calano

0
0
Svar på denne tråd

Pinchless
Forfatter: 
Dato:  04-06-2010 02:23

dem var der på et tidspunkt mange grimme historier om med heste der havde fået meget grimme skader på tungen fordi den kom i klemme der hvor de kan dreje.. så ville jeg ikke turde..

Men jeg ville nok vælge det mest enkle hvis den er urolig i munden..

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  04-06-2010 10:40

Line for dit svar. -Det vil jeg helt sikkert prøve. Han stopper nemlig pænt for tøjlen og det signal skulle jo nødigt blive ødelagt fordi han mærker hårdt tryk i laderne uden at skulle stoppe.

Med venlig hilsen

Betina Hansen

med Charlie

man er ikke forpligtet udover sine evner :-)

SALG: Smuk hoppe efter Bøgegårdens Lantano, 5 år, stg. 163.www.heste-nettet.dk/lodge/119211/ hest/183106/

0
0
Svar på denne tråd

Bid m. kobberruller
Forfatter: 
Dato:  05-06-2010 08:51

Line(Calano): Jeg har ikke haft hesten i så lang tid, at jeg har nået at prøve særlig mange bid på ham, så nej har faktisk ikke prøvet et helt almindeligt todelt, men det tror jeg da bestemt jeg vil prøve :)

Bidet med kobberruller er jeg da ihvertfald gået væk fra, siden det lyder som om det kan risikere at skade hesten.

0
0
Svar på denne tråd

Bid m. kobberruller
Forfatter: 
Dato:  05-06-2010 20:26

Er der nogen der har erfaringer med dette bid?

tikarideudstyr.dk/ product.asp?product=6554

Og det kan godt være at det er mig der er blind, men kan ikke se hvor tykt det er

0
0
Svar på denne tråd

til Tanja
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 14:27

Hej Tanja

Det er 16 mm tykt.

0
0
Svar på denne tråd

Bid m. kobberruller
Forfatter: 
Dato:  09-06-2010 15:09

Mange tak :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider