Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tror hun prøver mig af!
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 11:55

Jeg rider en dejlig fuldblodshoppe, men desværre er det efterhånden gået lidt i hårdknude mellem os.

Det er en hest jeg låner, og har har haft hende siden septemper 09. I starten inden den lange vinter gik det superfint, vi red på bane stille og roligt, og nogle gode ture!! Hun var altid sød, bortset fra hun kunne lave et lille glædeshop af og til på tur!

Men her i foråret er det gået helt galt :(

Og det er nok min skyld!! Jeg startede på noget medicin der skulle hjælpe mig ( jeg har ADHD)

Men istedet fik jeg meget angst, og blev bla. bange når jeg red flere gange, og måtte stå af og trække hjem, hesten gjorde ikke andet end at trippe lidt, da hun sikkert kunne mærke min nervøsitet. Jeg stoppede så med medicinen efter en måned.

Men selvom min angst ikke er der på samme måde, prøver hun mig nu meget af føler jeg!

Hun vil ikke gå ud på tur, når jeg ligger benene til hende bakker hun eller småstejler, når vi er afsted stopper hun flere gange og vil slet ikke gå fremad. På banen er det det samme, hun forsøger hele tiden at stoppe op, vil ikke gå frem i trav og er begyndt at prøve at klemme mine ben imod hegnet, det lykkedes den ene gang, og jeg havde blåt knæ i en uge!

Jeg er en meget forsigtig rytter der hverken bruger pisk eller sporer, har prøvet at have pisk med men bare man lægger den til hende, bliver hun sur og svarer igen.

Som det er lige nu har jeg helt mistet lysten til at ride hende, så det bliver til lidt longering, og ture hvor jeg trækker hende, eller skridt på banen.

Der skulle intet være med hende, fik tjekket tænder og tjek af kiropraktor for en måneds tid siden. Samt at henes ejer har været her og ride hende og min venninde har også redet hende flere gange, og der går hun fint frem uden problemer!

Så det mig som er problemet her!!

Jeg håber på nogle gode råd da jeg vil give det en måned endnu og ellers få hende leveret hjem til ejer, og så finde mig en mere stabil og ikke så følsom hest ;)

Hilsen Line

0
0
Svar på denne tråd

hjælp udefra
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 12:55

Jeg vil foreslå at du overvejer at få en dygtigt træner til at hjælpe dig - evt ejeren så hun kan vejlede dig mens du rider.

Jeg tænker at du skal holde fokus på lige at flytte hånden lidt frem inden du beder om frem??? - hvis du ubevidst kommer til at bremse samtidig med at du rider halvhjertet frem bliver hesten forvirret og deraf de forskellige undvige reaktioner.

Det kunne også lyde som om der kunne være et underlivsproblem - nu det er en hoppe. Der kan du sagtens have at hesten har lært at det ikke nytter at sige fra over for visse personer - men vil gøre det overfor en person der ikke får givet signalet præcist og vedholdende.

Men igen- prøv at tænke "frem" - flyt hånden frem mod munden på hesten så der åbnes op - læg bendet til og giv hyp lyd. Hvis det virker lyder det til at I "bare" har kommunikationsproblemer :)

Lækker Spalding dressur sadel sælges

Sorte søger lille part

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Heste prøver ikke af
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 13:02

Hun prøver dig ikke af... Hun reagerer på at du har været anderledes. Hun reagerer på din usikkerhed. Du kan ikke forvente at "bare" fordi du har det bedre, så er alting godt igen.

Din usikkerhed har smittet af på hende og hun er blevet usikker på dig. Vi mennesker tror tit at hesten da må kunne forstå at vores liv og humør går op og ned. Men det forstår de ikke.

Jo de lærer at læse vores sindstemning og lære at reagerer anderledes end deres natur foreskriver, men du kan ikke forvente at hun bare gør det af sig selv.

Du er nødt til at lære hende at du er okay igen og at hun kan stole på dig.

Den bedste måde at gøre det på er arbejde fra jorden. Bare det at gå rundt på en bane med en hest er at arbejde fra jorden. Lær hende at hun skal gå med dig over bomme, presseninger måske eller andet. Gå en tur med hende og brug din stemme til at vejlede hende. Stemmen vil du så kunne bruge når du sidder på hende.

Frem for alt være rolig. Tag dybe indåndinger, lad være med at presse hende, og hyg jer sammen.

SILLE FOREVER !!

0
0
Svar på denne tråd

Ved godt det er mig
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 13:20

som er "problemet" :)

Har jeg også skrevet i første indlæg!

Svensen jeg har ikke meget fat i tøjlerne, rider rundt for halvløse tøjler så der bare lige er kontakt. Dette er jeg meget opmærksom på!

Hun har jo fundet ud af at svarer hun lidt igen og gider ikke gå frem, så slipper hun for jeg presser hende mere ;)

Det er så svært at lave indlæg og få udtrykt hvad man præcist mener!

Sille jeg skrev også i første indlæg at jeg mest bare tuller rundt med hende nu på gå ture osv.

Men jeg vil helt sikkert prøve mig noget mere frem efter jeres råd!

Mange tak :) og vil gerne have flere...

Hilsen Line

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror du giver
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 14:19

svaret her:

Hun har jo fundet ud af at svarer hun lidt igen og gider ikke gå frem, så slipper hun for jeg presser hende mere

så det er ikke et spørgsmål om at hun prøver dig af eller ikke gider gå frem. Men et spørgsmål om at hun har fundet ud af at dit pres med schenklen ikke betyder noget. Hvis hun ikke reagerer på det slipper du det igen - og hun har lært at hun ikke skal reagere på presset.

Så det du skal gøre er at genlære hende at dine ben betyder fremad.

Det betyder så at du i en periode skal have pisk med.

Lige efter et helt let schenkel signal så tapper du let med pisken bagpå indtil hun går frem.

Dette gentager du nogle gange indtil hun begynder at gå fremad så snart du lægger benene til.

Sandsynligvis vil du skulle gentage det nogle gange - men hvis du derefter er konsekvent med kun at give signal med benene når du vil have mere tempo og slipper så snart hun går frem vil hun lære at gå fremad for dine schenkler.

- Matilde og Shalu :-D-

"Science flies you to the moon.
Religion flies you into buildings."
- Dawkins

thehorrorhorseshow.blogspot.com/

0
0
Svar på denne tråd

enig med Matilde
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 15:31

Og så hvælper det faktisk at rykke hånden lidt frem - også selv om du har løs eller halvløs tøjle :)

Det det gør er at du faktisk selv flytter tyngdepunktet når du "åbner op" og derved bliver det tydligere for hesten at den skal frem i trav :)

Du bliver nød til at forstærke signalet til du får den ønskede respons. Hesten lærer at udføre den handling der kommer i det øjeblik pres forsvinder - så hvis du fjerner pres når den krummer ryg - så er det det korrekte svar på dit signal - og hesten vil så naturligt "svare mere" hvis du bibeholder signalet.

Det er derfor det er så vigtigt at man får den ønskede respons når man giver et signal/ en påvirkning.

Lækker Spalding dressur sadel sælges

Sorte søger lille part

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider