Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvorn¨år bruger hesten ryggen i longen?
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 11:52

Jeg er gået igang med genoptræning af min hest efter et længerevarende forløb med dyrlæge indover. Han har Kissing Spine og skal longeres et par gange om ugen med indspænding eller den der man sætter "rundt om hele hesten", jeg kan ikke huske hvad den hedder (pessoa vidst nok).

Når jeg longerer ham med let indspænding i skridt, strækker han halsen frem og ned, mulen er i højde/lavde med forknæene, og bagbenene træder godt over forhovs spor. Bruger han så ikke sin ryg?

I traven strækker han sig også godt frem og ned, mulen er i højde/lavde med forknæene, bagbenene kommer dog "kun" op i forhovs spor. Bruger han så ryggen der?

Jeg longerer med Back on track rygvarmer og underlag, så derfor kan det være svært at se om han brguer ryggen, men jeg synes han går fint, han skumemr også godt i munden...

- Camilla

Black Arrow - Min bedste militaryhest!

Nyd livet på de evig grønne græsmarker

- - Magnus helt rask og klar til livet - -

Og nyder det!!

Velholdt Kiefer Master Dressur 17" sælges. Send PB

0
0
Svar på denne tråd

bruger ryggen
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 15:27

Hesten bruger skam ryggen hele tiden. Det er nemlig rygmusklerne som fører bagbenet frem. Så hver gang hesten tager et skridt frem bruger den rygmusklerne.

Jeg har lige et par spørgsmål jeg håber du kan og vil svare på.

- Hvorfor bruger du indspændningstøjler?

- Hvorfor bruger pessor systemet?

- Hvorfor bruger du let indspændning i skridt?

- Hvorfor vil du have mulen i knæhøjde?

- Hvorfor er det godt at hesten søger frem og ned?

- Hvordan ved du at hesten søger frem og ned når du har indspændinger på den? (at søge frem og ned er ikke det samme som at blive tvunget til at være nede)

- Hvorfor er det godt at bagbenet træder over forbenet?

- Hvorfor træder hesten kun i forbenets spor i trav?

- Hvorfor bruger du rygvarmer under longering?

- Hvorfor er det fint at hesten skummer om munden?

Henrik

Online Ridebog på www.kapriole.dk

Videolektioner indenfor håndtering af ungheste, tilridning, longering og ikke mindst akademisk dressur.

Akademisk ridekunst: Harmoni, løsgjorthed, form,tempo,takt og sving

0
0
Svar på denne tråd

Svar på spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 16:06

Hvorfor bruger du indspændningstøjler?

Jeg bruger indspænding for at han kommer ind og bruger kroppen rigtigt, det står også i de papirer dyrlægen har givet mig. Går han uden indspænding tager han hovedet op og går som et gammelt øg, og sænker ryggen...

- Hvorfor bruger pessor systemet?

Jeg bruger ikke pessoa, jeg er ikke så vild med den, og jeg ejer heller ikke en. Dyrlægen skrev at jeg kunne bruge en, men det gør jeg ikke

- Hvorfor bruger du let indspændning i skridt?

Jeg går 10 minutter med ham for løs tøjle/longe, så for at han ikke skal spændes alt for hårdt ind i starten er den løs. Jeg behøver heller ikke at spænde den meget ind for at få ham til at strække sig frem og gå ned med hovedet

- Hvorfor vil du have mulen i knæhøjde?

Mulen tager han selv e knæhøjde, dette skrev jeg blot for at illustrere det for jer, hvordan han gik...

- Hvorfor er det godt at hesten søger frem og ned?

Han skal søge frem og ned for at få trænet de muskler der ligger omkring Kissing Spine området.

- Hvordan ved du at hesten søger frem og ned når du har indspændinger på den? (at søge frem og ned er ikke det samme som at blive tvunget til at være nede)

Det er netop det jeg spørger jer om. Jo, med indspændinger bliver han "tvunget ned", men de er løse, og han går frivilligt ned med hovedet i knæhøjde.

- Hvorfor er det godt at bagbenet træder over forbenet?

Jeg har bare hørt/lært at når de træder godt over forhovs sporet bruger de ryggen.

- Hvorfor træder hesten kun i forbenets spor i trav?

I skridt træder han over forhovs sporet, han trækker altså bagbenene længere ind under sig end i trav.

- Hvorfor bruger du rygvarmer under longering?

Der har været problemer med inflammation i området omkring hans Kissin Spine, og BOT kan være med til at øge blodcirkulationen og mindske inflammation. Han står uden dækken, derfor bruger jeg det når jeg er der, hellere lidt brug end intet brug tænker jeg.

- Hvorfor er det fint at hesten skummer om munden?

Jeg ved ikke om det er fint at hesten skummer om munden, har hørt at når de skumme om munden kan det være fordi de arbejder godt og accepterer biddet.

Jeg håber dette var svar nok :)

- Camilla

Og nyder det!!

0
0
Svar på denne tråd

Henrik Halle
Forfatter: 
Dato:  01-06-2010 17:12

Men der er vel stor forskel på om hesten så bruger ryggen KORREKT også?

Jeg mener, en hest kan bruge ryggen, men det er ikke sikkert den bruger den korrekt :-)

Så vidt jeg har forstået på det, så er det ikke selve rygmusklerne der løfter ryggen (eller nærmere rygsøjlen vel) op. Men de sørger for at energien kan løbe fra bagbenene og frem fortil.

Derimod skal det være halsmusklerne (som i dem der er foran skulderbladet) der på sigt øver et aktivt stræk hele tiden, så den går med ryggen løftet.

Og så må der også være noget med bugmuskulaturen, men det har jeg ski ikke lige helt fundet ud af endnu hvordan det lige hænger sammen :-)

Men har læst mange steder at bugmuskulaturen også har en rolle i forhold til at hesten får løftet ryggen.

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

At bruge ryggen
Forfatter: 
Dato:  04-06-2010 01:57

Jeg synes, det lyder ganske fornuftigt, som du beskriver, at din hest bevæger sig i den givne situation. Ud fra hvad jeg har lært, har hesten de bedste forudsætninger for at bære vægt, når den træder i sit eget spor i trav. Når hesten rækker sig ned og frem, trækker det lange rygligament de bagudpegende torntappe i den forreste del af ryggen frem, så den forreste del af ryggen løftes. Indtil hesten er i stand til at gøre dette aktivt med sin halsmuskulatur, som Louise beskriver, er det nødvendigt, at det sker som følge af de fysiske love, og de udnyttes bedst ved, at hesten rækker sig frem og ned. Da bliver vægtstangsarmen, der skal honorere trækket i ligamentet længst mulig, deraf opstår det størst mulige mekaniske træk fremefter i torntappene.

Hvis det er muligt for dig at lære hesten at blive longeret i den beskrevne form uden indspænding eller pessoa i enten grime/trense/kapsun, vil det give hesten endnu bedre mulighed for at bruge sig hensigtsmæssigt hele tiden. På epona.tv er der under træning videoerne Longe del 1-6, der illustrerer, hvordan man kan gøre det og fortsat opbygge hesten til videre arbejde.

Helt konkret ser jeg, at hesten bruger ryggen hensigtsmæssigt, når den går afslappet rundt i trav og ryggen (i sadellejet) "svinger op", ikke som en flitsbue ;), men jeg får en fornemmelse af, at der er fri bevægelse i alle hvirvlerne i området og det svinger op, ikke svinger ned eller er stift/står stille. Det er svært at se med sadel eller lign. på, når man har fået fornemmelsen af, hvordan hele af hesten ser ud, når ryggen svinger op, er det til at se med udstyr. På hesten på epona.tv Longe del 3 fra 01:35-01:40 er det meget tydeligt at se ryggen svinge op, og videoerne forklarer, hvordan man kan se på kroppen og bevægelsen, at hesten bruger bevægeapparatet hensigtsmæssigt mhp., at der skal rides på hesten.

Hvis du fortsat føler, du har behov for en form for indspænding, vil jeg også foreslå fastchambonen, som beskrives i "Ryttercoaching"s link, da den i højere grad tillader hesten at række næsen frem og ned uden at blive forstyrret i munden, end indspændingen gør.

Det desværre temmeligt upræcise begreb "at bruge ryggen" gør, at der findes flere definitioner på, hvad det betyder (bl.a. defineres det i et af indlæggene, som at bruge rygmusklerne). At bruge ryggen hensigtsmæssigt handler, hverken for mennesker eller heste, om kun at bruge rygmusklerne, det handler om at bruge muskel-"korsettet" omkring hele rygsøjlen, brystkassen og bækkenet på en hensigtsmæssig måde og indbefatter faktisk også resten af bevægeapparatet. Det er et komplekst samspil mellem skeletstruktur, muskelarbejde og fysiske kræfter, der kan skrives lange afhandlinger om .

Henrik du skriver at: "Hesten bruger skam ryggen hele tiden. Det er nemlig rygmusklerne som fører bagbenet frem. Så hver gang hesten tager et skridt frem bruger den rygmusklerne."

Hvilke rygmuskler, mener du, er anvarlige for fremadføringen af bagbenet?

0
0
Svar på denne tråd

primær
Forfatter: 
Dato:  04-06-2010 06:55

Den primær muskelgruppe som bevæger bagbenet frem når hoven er i luften er "Tensorr fascia latae"

Den største musklegruppe i ryggen er der hvor rytteren sidder den hedder "Latissimus dorsi" og den bliver faktisk brugt til at føre forbenet tilbage.

Samlet set kan man sige at alle rygmuskler er dem som styrer forben og bagben frem og tilbage. Det er ikke de muskler som hesten skal bære egen eller rytter vægt med.

Hvis hesten skal komme op med ryggen som man kan kalde det. Er det maven, halsen og ligamemtet som skal arbede.

Henrik

Videolektioner indenfor håndtering af ungheste, tilridning, longering og ikke mindst akademisk dressur.

0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter: 
Dato:  04-06-2010 18:36

Hej Camilla

Det lyder til at din hest svinger i ryggen hvilket er godt men desværre ikke godt nok. Du har en kissing spines hest og derfor er det vigtigt at den bliver trænet korrekt i longen.

Umiddelbart er det ikke en god ide med indspændinger eller pessoa da de begge trække hestens hals indad (forkorter halsen) og dermed også ryggen (presser hvrivlerne endnu tættere på hinanden). Dette er særdeles skadeligt for en kissing spines hest. Det lyder dog til at du har ganske lange indspændinger på men det betyder at hesten falder på forparten og derved heller ikke får rygmuskler.

Det som du skal træne er at få hesten til at strække ryggen og hals, hvorved at den svinger rigtigt i ryggen. Derefter skal du arbejde med at få vægten om på bagbenene og få hesten til at løfte skulder og ryg. Herved får du hesten til at bruge sig korrekt i ryggen og du får virkelig lagt mange gode muskler, så den kan klare ridningen.

Det er desværre ikke nemt at forklare da det er en helt anden måde at longere på end de fleste gør, og derfor kunne det ære en god ide at opsøge nogen der træner efter denne metode.

(jeg har selv en kissing spines hest som har forandret sig meget positit efter denne metode)

Mvh ZZ

0
0
Svar på denne tråd

Henrik
Forfatter: 
Dato:  04-06-2010 20:23

Tensor fascia latae udspringer fra hoftebenet og inserserer på knæskal, lårben og øverst på piben, så det bliver svært at forsvare at kalde den en rygmuskel.

Det er en misforståelse at sige, at rygmusklerne samlet set er det, der bevæger for og bagben frem og tilbage, et er Tensor fascia latae ikke en rygmuskel, to er latissimus dorsi langt fra den eneste rygmuskel og er ikke alene ansvarlig for tilbageføring af forbenet. Dette er gældende for heste såvel som mennesker, der er der dog tale om armen ;).

De primære rygmuskler longissimus dorsi ligger dobbeltsidigt langs ryssøjlen fra ca. 4 halshvirvel til bækkenet og tjener primært den funktion at extendere dvs. bajudbøje/svaje dette område og stabilisere rygsøjlen i samspil med underliniens muskulatur.

0
0
Svar på denne tråd

Tensor fascia latae
Forfatter: 
Dato:  04-06-2010 21:37

Tensor fascia latae hæfter den ikke på den ene lændevivel (lumbar vertebrae). Det er i hvert fald hvad jeg har tænkt, men det kan godt være den "kun" hæfter på hoften. I det tilfælde har du ret i at det er svært at kalde den en rygmuskel.

Hvad angår latissimus dorsi skrev jeg ikke det var den eneste jeg skrev det var den største.

Du er det de færreste som sætter sig så meget ind i hestens anatomi og biomekanik at de ved hvor muskler hæfter, men Gerd Hausmanns dvd beskriver da netop at det er hestens rygmuskler som samlet set står for at bevæge ben frem og tilbage og at det netop ikke er de muskler hesten skal bære rytteren med.

Det er da en film som mange vil kunne se og forstå.

Er du uenig med Gerd? Eller er du uenig med min opfattelse af Gerds dvd?

Naturligvis er det meget meget mere komplekst end jeg kan forstå, så jeg prøver som bare at samle de bidder sammen jeg kan.

Henrik

0
0
Svar på denne tråd

Henrik
Forfatter: 
Dato:  04-06-2010 22:53

Mit spørgsmål er lige helt uden for nummer, hvad er det for en DVD med Gerd Heusmann og hvor får jeg fingre i den? Har lige læst "Tug of war" og synes det er fantastisk med en dyrlæge/træner der tager fat ved problemets rod. Tråden her er iøvrigt ganske interessant :)

Happy Horsing

/Magda

0
0
Svar på denne tråd

Re: tensor fascia latae
Forfatter: 
Dato:  04-06-2010 23:04

Selv hvis den hæfter på en enkelt lændehvirvel, vil jeg mene, det er en tilsnigelse at kalde det en rygmuskel.

Jeg har ikke set Gerd H.s DVD, så den kan jeg ikke udtale mig om, ej heller din opfattelse af denne, men jeg vil da bestemt se den, når lejligheden byder sig :).

Jeg mener ikke, at rygmuskulaturen skal bære rytteren og mindes ikke at have formuleret noget, der kan opfattes sådan.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-06-2010 18:08

Tak for svarene.

De latinske betegnelser og musklernes funktion og hæftninger lader jeg jer profesionelle diskutere/debattere :)

NikolineBP: Jeg synes min hest svinger afslappet og følger godt med i ryggen når han traver. Kan det passe at jeg synes han bevæger forbenene anderledes? Han ligesom ikke slæber dem/kun lige løfter dem over jorden, men det er som om han løfter forknæet højere og sætter derefter hoven i jorden. Det kan være muskeldebattørene kan fortælle hvad det er for en muskel han bruger og om det kan være positivt/negativt/uændret?

zz: Jeg synes ikke at hans hals bliver kortet ind, han kan sagtens gå næsten som en støvsugerhest, der er stort intet tidspunkt hvor indspændingerne er stramme. Om han går på forparten skal jeg ikke kunne sige, men som beskrevet ovenover mht benløftning vil jeg da ikke umiddelbart mene at han går på forparten... Hvor meget kan du lave med din ks hest?

- Camilla

Og nyder det!!

0
0
Svar på denne tråd

Med hensyn til spørgsmålene...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2010 21:27

Jeg kender desværre ikke de latinske navne på hestenes muskler, så jeg vil bare forsøge at svare på dine spørgsmål, Camilla.

Jeg synes, det lyder som om din hest har hovedet lidt for lavt, både i skridt og trav. Jeg ville mene, at mulen skulle være ca. på højde med skulderen/bringen. Derimod lyder det som om den har fin overtrædning i skridt. Mht. trav, så behøver den ikke at træde over. Prøv i stedet at vurdere, om du synes, traven ser energisk ud, og om hesten gerne strækker benene. Du kan evt. opmuntre til lidt friskere tempo eller lidt roligere tempo ved brug af stemmen. Du kan godt lave ganske svage temposkift, det vil muligvis forbedre dens trav.

Hvis dyrlægen har sagt, at genoptræning bør foregå i longe med indspænding, så ville jeg absolut lytte til ham/hende. Jeg ved, at der er mange, der synes, indspændingstøjler er en dårlig idé (og det er ikke en debat, jeg har lyst til at kaste mig ud i), men jeg ser dem som en god støtte for hesten, netop så den ikke stikker næsen i vejret og drøner rundt med sænket ryg. Jeg ville nok heller ikke forsøge at træne den til at blive longeret uden indspændinger, så længe den er under genoptræning. Hvis den kunne, ville det være en god idé, men hvis den ikke kan, så vil den jo i oplæringsperioden gå forkert med sin ryg, i stedet for at få mulighed for at kompensere for sit handicap.

Kiiri
*En hest er altid en hest. Men en rytter uden en hest... er blot et menneske*

0
0
Svar på denne tråd

Longering
Forfatter: 
Dato:  12-06-2010 17:30

Jeg fik i torsdags undervisning af min dressurlærer, og det hjalp en del. Det viste sig at han gik for dybt og lavede ikke særlig meget med bagparten, han skulle engageres mere bagfra. Indspændingerne skulle også sidde anderledes, da han skyder højre skulder på venstre volte og den ryger ind på højre.

Ellers synes hun at han så godt ud, han havde en pæn rygmuskulatur, men den kunne godt blive bedre, men har kun longeret i 2 uger.

Bare lige lidt opdatering, jeg takker stadig mange gange for jeres hjælp og råd.

God weekend

- Camilla

Og nyder det!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider