Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Undervisning på unghest?
Forfatter: 
Dato:  29-05-2010 17:59

Hej HN'er

Min DV er nu 3 år, og jeg regner med at han er klar til tilridning når det bliver efterår, hvor han vil blive sendt i træning hos en god berider.

Der skal han bare gøres ryttervant og lære det mest simple i grunddressuren.

Så vil han få en voksepause til han bliver 4 år, og der vil jeg så begynde vores rigtige træning i grunddressuren.

Det er bare mange år siden jeg fik undervisning efterhånden, og jeg har i mellemtiden ikke fået redet så meget seriøst.

Efter vi købte gården for 5 år siden, har det stort set kun været avl, hygge, naturel HMS og turridning.

Men jeg vil gerne igang med stævnerne igen, når Don bliver klar

Men vil han være klar til undervisning som 4 års?

Det er måske lidt over 5 år siden, men jeg kan stadig huske at det er rigtig hårdt

Og han vil jo stadig vokse i den alder.

Mvh Line

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum...
Forfatter: 
Dato:  29-05-2010 19:56

Hej hej..

Jeg har selv redet min til da hun var 3 år.. haft vokse pause og tid til at blive mere moden i hovedet, og så sat hende igang igen da hun var 4 år..

Vi red undervisning da hun var 4 år, din træner vil helt sikkert tage hensyn til det, og det er en rigtig god ide i starten at få en masse hjælp så hesten får de rigtige signaler ind fra start.. :)

Min er nu 5 år, og vi har redet undervisning lige siden hun fik rytter på første gang.. Eller altså fået hjælp de første mange gange, indtil hun kunne gå rundt selv og var rimelig styrbar.Så lidt undervisning kan man vel kalde det..

Og så ellers 2 gange i ugen, én gang på hold og ellers enetime.

Vi red ikke mere end max 4 gange i ugen da hun var 4 år.

Nu rider vi sådan som det lige passer ind, både med hendes vokseværk og hvordan hun kan følge med i hovedet og muskel mæssigt. Men vel omkring 5 gange...

Men helt klart ville jeg sagtens sige du kunne ride undervisning på en 4 års... Fortæl din træner det er en ung hest, og så bliver der taget hensyn..

Held og lykke med det hele...

En rigtig hest er en DANSK VARMBLOD :D

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-05-2010 22:28

Det kommer vel temmelig meget an på hvad undervisningen indebærer og hvad der forlanges af hesten. Hvis der blot er tale om at du får en underviser til at hjælpe dig med at gå videre frem med hans træning svarende til det niveau hesten befinder sig på kan jeg ikke se problemet i det. Jeg har altid fået undervisning når jeg har redet ungheste, men det har været undervisning som har haft til formål at hjælpe med at arbejde med hestens helt grundlæggende træning og som har taget udgangspunkt i at det har været en ung og utrænet hest der blevet redet på. Undervisning kan være hårdt, men hvis der ikke forlanges mere af hesten, end hvad den kan klare fysisk og psykisk så bliver undervisningen jo ikke hårdere end din normale træning af hesten ville være. Min undervisning på min relativt unge hest er ikke mere krævende end dens normale træning er, for det vi træner i undervisningen er netop det samme som vi også træner til daglig og ca. med samme intensitet og varighed - jeg får blot rettet mine fejl af underviseren, så jeg ikke får lært min hest noget forkert.

Og ja så handler det jo om at gå langsomt frem, og fx nøjes med 20 - 30 min undervisning med varrierende intensitivitet fremfor fx 60 min intensiv dressurtræning.

0
0
Svar på denne tråd

undervisning
Forfatter: 
Dato:  03-06-2010 10:09

Jeg ville da ikke vente til hesten blev 4. Der kan snige sig mange fejl ind lige fra starten og derfor har jeg taget heste med til undevisning stort set fra det øjeblik de blev tilredet.

Selvfølgelig bliver der ikke trænet hård dressur, men fejlene bliver rettet med det samme i stedet for at skulle lave en masse ændringer når de bliver 4 eller 5 år.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider