|
|
| Hvor længe/hvor hårdt/hvor dan |
|
|
Et svært spørgsmål: Jeg rider pt 6 gange/ugen, ca 2 timer hver gang, heraf godt en time skridt (frem/ned), og knap en time i overvejende kort trav og langsom, ikke særlig køn, galop. En hel del temposkift, lidt bøjninger og kontrabøjninger, volter. Den vildeste øvelse han bliver udsat for er en ok versade og en traversade som jeg sikkert selv er den eneste der kan se. Havde en plan om lidt småspringning een gang ugentlig, men det er kun sket een gang indtil videre af praktiske årsager. Longering over bomme bliver også brugt fra tid til anden. Al træningen går ud på at sætte muskler og holde ham sund -- men indtil videre er jeg selv den eneste der sætter nogen videre muskler, og specielt hans overlinie kommer næsten ingen vegne. Der er tale om en ox/oldenborg-blanding, 14 år, vallak, frisk og ivrig. Fodres med tørt wraphø (pt gradvist udfaset pga græsning, men ellers 10-15 kg daglig), 3-4 kg Brogaardens Build Up, og Myoplast. Forlanger jeg for meget eller for lidt af hesten? Den sætter muskler på bagpart, bagben og forben, og halsen udvikler sig også langsomt - men ryggen/skuldre er ikke noget at råbe hurra for. Eller er jeg bare for utålmodig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Umiddelbart....... |
|
|
Umiddelbart lyder det for mig, at du rider den vildt meget, især hvis du synes den ikke sætter tilsvarende muskler. Når du så samtidig beskriver, at de øvelser du laver, sandsynligvis heller ikke er for effektive, ja så synes jeg rent faktisk, at der bliver redet for meget med for ringe resultat. Nu har du så ikke skrevet hvor længe du har været i gang med hesten - men skal den holde til 2 timers ridning 6 gange om ugen, så har den jo været redet længe, og er ikke lige i gang med et genoptræningsforløb. Men det er jo altid svært at sidde her på HN og snakke om noget man ikke har set  Så jeg ville sige, at du skal have fat i din underviser, eller få fat i en god en, som kan hjælpe dig videre i en måske mere givende ridning. Personligt har jeg det sådan, at en hest ofte ikke behøver at gå mere end 30-40 min dressurridning, hvilket incl en del skridtarbejde. Har man behov for at ride mere er man ofte inde i en ond cirkel, hvor enten heste trættes og flere fejl begynder at opstå. Eller også er man ikke dygtig nok til at få sin hest løsgjordt og klar til mere "hårdt men kortvarigt" dressurarbejde - og i så fald hjælper det heller ikke at forsøge at ride hesten "træt", det plejer de ikke at blive mere eftergivende og smidige af. Som der står på en seddel i det ridehus jeg nogen gange rider - det er ikke svært at ride hårdt og længe, men en kunst at ride rigtigt. MVH charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svært at sige. |
|
|
hej Det er svært at sige uden at have set hesten. Og så handler det nok også rigtig meget om hvilken ridemetode man tror på. Nogen er til ldr andre til ldf. i forhold til ryg. jeg rider et muddermask af flere forskellige ting, som virker på vores. Umiddelbart tror jeg at du kan få gavn af at omlægge din træning lidt. Men det kommer jo også lidt an på hvad hesten kan og hvad dit mål er. Jeg synes umiddelbart det lyder af en del arbejde på heste ryg. altså for mange timer i sadlen. Så jeg tror at du vil kunne sætte tid ned. med mindre at det er i naturen du rider, for at træne til noget distance. ( det har jeg altså ikke en meter for stand på.) Er du sikker på sadlen ligger korrekt, og er som den skal være det akn betyde, at heste ikke kan sætte muskler ordentligt, hvis den føler det trykker. Skridt er rigtig godt til at opbygge hest med. Men hvis du kunne tage den med og gå med den evt i bakket terræn, Hvor den har god råde ret over sin hals og ryg, vil dette hjælpe den. Afvekslende arbejde anser jeg som det bedste middel til at sætte muskler altså skift mellem turridning, spring, dressur, løsgørende dage med bom arbejde, longe. Overgange er rigtige godt også for træning, af bagpart. Skift i tempo i samme gangart, synes jeg også får hesten til at arbejde med forskellige muskel grupper. Hvis du vil have den til at bruge ryggen bedre synes jeg, at det er rigtig vigtigt at arbejde med forkellig hovedholdning. og det er der meget delte meninger om herinde. Men jeg har fået min fint med i ryggen efter hånden ved at ride frem og ned, foran lod i bringe højde. Og hvis den er afslappet til det, frem og ned i lod. Det giver god afveksling. Min heste kiropraktor er meget til at i starten skal den lige omkring 1 cm bag lod, og så i vekling med frem foran lod. det har jeg også arbejdet med. Men det der gør det som jeg ser det er om din hest er afslappet når den arbejder. Jeg tænker ikke du skal være så øvelsesforskrækket hvis den er afslappet i versader, er det også en fin øvelse. Hvis du ikke synes at det hjælper kan den jo rent faktisk have spændinger, som vil være godt at give den noget massage, ved uddannet heste massør. Kost mæssigt kender jeg ikke build up. Så det kan jeg ikke udtale mig om. Men der er som regl mange gode råd på den front i røgt og pleje. Ved ikke om du kan bruge det til noget. god dag til alle hilsen Rikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| muskler |
|
|
Hesten sætter jo ikke muskler alt efter hvor længe den bliver redet, men derimod udfra hvilke øvelser den laver og hvordan den bærer sig. Bomarbejde er en rigtig god ting. Derudover vil jeg da anbefale ture i terreænet. Jeg gad ikke selv ride den samme hest i to timer på en bane, mener at mindre sagtens kan gøre det, eftersom hverken hest eller rytter vel kan koncentrere sig så længe ad gangen. Selvfølgelig er det godt med meget skridt, men hvis hesten går meget på fold, skridter den jo også meget rundt. Jeg tror at hesten vil sætte muskler efterhånden som den bliver trænet op og kommer mere over på bagparten osv. jeg tror ikke det kommer bare fordi man rider den i lang tid og mange dage om ugen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svarene |
|
|
Vi har ikke skyggen af bakker i området, en pandekageflad skov, hvor vi nu kun må skridte, fordi nogen har teet sig åndssvagt  Har pt ingen underviser, men var ved at arrangere een, og får nok også kabalen til at gå op, om ikke andet så ved at brænde tilstrækkeligt med penge af. Jeg er lidt allergisk overfor ukendte undervisere pga uheldige erfaringer. Har fået anbefalet een af en person der ved hvad hun taler om (og som jeg stoler på) - men han stod så et sted der flere gange blev anmeldt for misrøgt, og uanset om han har været indblandet eller ej, skal han ikke have mine penge når han i bedste fald har kigget til den anden side. Så lige den første tid, rider jeg selv på værste beskub. Den store skridt andel skyldes dels pauser mellem den "rigtige" del af træningen, dels at jeg lige skal bruge 15-20 minutter i starten på at mase mine ben på plads - hesten kan jeg hurtigt løsgøre, men min egen lænd kniber det mere med. Der er ikke ikke tale om at ride hesten træt, det kan jeg slet ikke forestille mig kan lade sig gøre, den burde nok ride distance i stedet for dressur  Hesten har været redet i godt 3 mdr nu, efter stilstand vinteren over, de første 2-3 uger udelukkende longering, og så skåret løbende ned til ca 1. gang om ugen nu. Skal prøve at skære træningen lidt ned og intensivere de enkelte øvelser .. egentlig også det min fornemmelse sagde mig (og bange for det skinner igennem i det første indlæg, og guider jer til det ønskede svar?). ....... og så må jeg jo så købe 1 eller 2 ekstra heste, så jeg kan få styret mit ridebehov 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har sagt det før, men siger det gerne |
|
|
igen: Jeg tror, du kunne få enormt meget ud af at transportere dig selv + hest ned på blåbærbakken 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tra la.... |
|
|
Jeg synes to timers ridning hver dag er meget, selvom en stor del af det er skridt. Måske han netop ikke sætter muskler, fordi hans krop simpelthen ikke får tid til at restituere? Min dyrlæge rider distance på internationalt plan, og normalvis rider hun ikke hendes heste mere end 4 gange i ugen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| restituere |
|
|
er løsningen. Hvis du er vandt til at træne dig selv, ved du også godt, at en dags hvile, mellem hårde work-out, giver bedre resultater, end at knokle på hver dag. Jeg syntes IKKE det er for meget at ride 2 timer om dagen. Det bør enhver hest kunne tåle. -Alt det andet pyller, handler primært om ryttere der ikke gider/orker ride mere en 5 x 45 min. ugentligt og dækker det ind under at hesten ikke kan tåle mere. Når du giver din hest hvilepauser, betyder det ikke at du ikke skal ride den hver anden dag, men blot at du skal gøre noget andet med den. Du kan prøve at lave et træningsprogram, over en uge, hvor du varierer fra dag til dag. Det kunne være 2 timer skridt i terræn den ene dag, intervaltræning på bane den anden dag, dressurøvelser den tredie dag, arbejde fra jorden den fjerde dag, osv. Hvis din hest er halv araber og den bærer præg af det, er det faktisk slet ikke sikkert at den sætter de rygmuskler du ønsker dig. De er ofte skabt, så mukulaturen ikke udvikles i samme grad som på andre racer i denne region, i øvrigt uden det betyder noget. Hvis mit indlæg giver mening for dig, skal du være velkommen til at skrive en PB, så skal jeg gerne være behjælpelig med yderligere, også råd til foderændring, ift. det du ønsker din hest skal udvikle sig til. Hatten af, for en rytter, der ORKER at gøre "en dags arbejde" med sin hest.
May your belly never grumble, May your heart never ache. May your horse never stumble, May your cinch never break.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det er en evig søgen |
|
|
Mit bedste bud er bomarbejde, Gymnastikspringning kan varmt anbefales. det brugte vi til en hest (Havde været skadet) på det stutteri hvor jeg arbejede under anbefaling fra en kiropraktor. og så ellers bare ud i naturen og op og ned af bakkerne så ryggen rigtig kan blive brugt.. det har i hvertfald virket for mig og så er det også sjovt og afvekslende... 
New Forest og Tinker/Irish Cob STYRER.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jettenimand |
|
|
Jeg skal måske også formulere mig lidt tydeligere  Jeg synes to timers ridning hver dag er for meget, når det indbefatter en stor del trav og galop. Og selvom det foregår i langsomt tempo, så er det mig bekendt også det som er hårdest for hesten i musklerne. Og der er det så at restitutionen kommer ind i billedet  Og ja, løsningen kan jo så være at man nogle dage kun skridter eller laver andet arbejde fra jorden. Men når det er sagt, så er det så ikke nødvendigt at ride sin hest hver dag, for at den kan få en god kondition og sætte muskler. Det er et spørgsmål om effektiviteten af træningen de dage i ugen man bruger hesten, men man skal selvfølgelig op på et vist antal dage den bruges, for at det har en effekt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gå i motions center.. |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
23-05-2010 07:51 |
|
få trænet dine lænde og benmuskler, så du ikke skal bruge så meget tid på at få dem styrket. få fat på en god underviser, der kan fortælel dig hvordan du træner hesten bedst. 2 timer hverdag er for meget. Hestens muskler får ikke nok hvile, til at gendanne deres styrke og hele den påvirkning der kommer = ved heling får den stører muskelmasse. 1 1/2 times seriøs dressur træning 3 gange om ugen, 2 hvile dage og 2 dag med lange skridt ture, vil være en meget bedre trænings uge for hesten. Jeg har selv redet langdistance og der stod programmet på. dressur træning 2 gange om ugen, longe arbejde over bumme 1 gang om ugen, lange skridt ture på vejen og 1 gang om ugen, en tur i skoven på 3-5 timer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LouiseN |
|
|
-Nej, det er selvfølgelig ikke "nødvendigt" at ride sin hest hver dag, det er faktisk slet ikke "nødvendigt" at ride, overhovedet. Det er hesten jo egentlig slet ikke lavet til . Men trådstarter har øjensynlig tiden, konditionen og lysten til at ride 2 x 6 timer om ugen. Det er MEGTET priværdigt og kan give rigtig meget bedre resultater, end den måde rigtig mange bruger (eller ikke bruger) deres heste på, ude omkring. Det er altså ikke så mange år siden at heste var brugsheste, i stedet for luksus-hobby, som de er idag. -Tænk hvis man sagde til mælkemanden eller cowboyen der laver ranch-work, at han kun måtte bruge sin hest 4 x 50 minutter om ugen, så skulle han have 20 heste med på slæb at skifte imellem... I øvrigt består det meste ranch-work af en masse langsom galop og en masse skridt. Afbrudt af lidt hurtigt, hårdt arbejde. 6 - 10 timer dagligt... Hestene bli'r sunde, stærke, udholdende, mentalt afballancerede og gamle. Tankevækkende. Trådstarters hest er en blanding af en Oldenborger og en Araber. Så kan man vist (hvis det ellers er gode forældre-dyr) ikke lave noget der er bedre skåret ud til hårdt, langvarig fysisk arbejde. Enkelt-eksempler er aldrig særlig gode, men jeg kender en 25 årig araber/traver-blanding, som stadig går mange timers dagligt arbejde. Hun er ikke aldrig blevet skånet og har arbejdet på denne måde fra hun var 4 år. Og hun er langt fra slidt op endnu. Nå, nu skal man passe på, at denne tråd ikke kommer til at handle om noget andet, end det trådstarter spørger ind til, så jeg slutter her.
May your belly never grumble, May your heart never ache. May your horse never stumble, May your cinch never break.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Njaaa njoooo tjoooo |
|
|
Ingen tvivl om, at der går ingen skår af heste af at blive redet en del - så længe de fysisk er i træning til det. MEN - hvis hesten rides intensivt, og muskelsætningen ikke følger med, så er det meget prisværdigt og indsigtsfuldt af trådstarter at spørge om hjælp - for så er der altså noget "galt", som i længden kan give problemer af fysisk art. Mht distanceheste, og springheste, så siger man jo, at de har x antal km/spring i benene. Så man skal når hesten er trænet til sit nivuea ikke "spilde" km/spring på ingenting. Jeg har selv trænet sammen med en landsholdsrytter i distance, og det er jo bla derfor man rider med pulsmåler - her skal du nemlig ligge det præsise pulsniveau på din hest, hvor den ikke får skader, men hvor den samtidig styrkes - og det er indenfor et meget lille pulsområde det foregår, når hesten går på internationalt niveua. Jeg tror det de fleste heste har godt af er AFVEKSLENDE træning, fremfor intensiv træning. Igen er distanceryttere et godt eksemple - de fleste rider jo rent faktisk dressur på deres distanceheste for at træne overlinie og smidighed. Og en del af distanceheste på M-plan går både dressur/spring/military på samme plan også. Jeg har selv været meget glad for at ride dressur, og har da i perioder på ½ år også redet dressur 5 gange om ugen - og ingen tvivl om at det rykker muskelmæssigt, hvis man rider korrekt. Men rider man og træner øvelser som hesten ikke er klar til, ikke udfører korrekt, ja så slider du den pilskæv - og ofte er første faresignal at musklerne ikke rigtig sætter sig der hvor man vil/synes de burde. Feks tror jeg ranch work nok er noget af det mest afvekslende du kan få en hest ud i, hvis du ønsker den skal holde i mange år. Nemlig lange seancer af skridt, hvor man restituerer musklerne, efterfulgt at måske 10-20 min hårdt arbejde, efterfulgt igen af lange skridt perioder. Og det hele i vekslende terræn, og ofte forholdsvis ligeudrettet med enkelte udsving af voltearbejde. Problemet er, at sådan er dressurridningen ofte ikke - her er tale om arbejde i blød bund, hvilket ofte kan være rigtig hårdt for hestene. Og pga banens størrelse så er det helt af sig selv hele tiden voltearbejde - og en hver fornuftog hest vil prøve at aflaste sine naturlige skævheder, og så kan man få en ond cirkel. Al den volteridning er jo også derfor, at det er optimalt at ride ungheste i skoven på lange lige strækninger, så de kan få styrke før man beder dem om at arbejde på volter. Og dette gælder jo også for "ældre/voksne" heste, som kan rette op på de lange lige strækninger. Nå men det blev sørme en lang svada - beklager. MVH charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Forvirrende med |
|
|
alle de forskellige svar - men skulle de have været enslydende, skulle jeg vel have købt en cykel i stedet  Inger: Jeg har vist ikke brug for et motionscenter, laver ikke andet end at passe mit arbejde og så træne diverse ting. Problemet er en smal hofte og lidt for korte sener i lårene, så indtil lårmusklerne er gennemvarme kan de ikke strækkes nok til at ride godt, og så sidder lænden forkert. Har lagt et billede ind på min præsentation af hesten som den så ud i november sidste år, ved ikke om det kan hjælpe noget? Dengang med 5 timers træning om ugen. Halsen er pænere nu, og han er bedre polstret (fedt, ikke muskler), men ellers er det cirka det samme. (Vær sød ikke at vurdere pigens ridning (som i øvrigt var imponerende IMHO), vi havde taget ham direkte fra en 10-15 grader varm stald ud på banen en kold eferårsdag uden foldtid først, og han var mildest talt ikke krudtet af) Interessant med araber-observationen, det har jeg aldrig skænket en tanke - har siddet og kigget billeder på nettet og kan faktisk ikke finde nogle dyre arabere med rygmuskler a la Frederiksborger. Måske skulle jeg bare være glad for det han kan, og så komme videre op af dressurstigen? Mht bakker og terræn, er der altså ikke dukket nogen op siden mit sidste indlæg Men jeg kunne vel bruge det som undskyldning for et smut tilbage til Gelsådalen, som jeg ikke har været for god til at holde kontakt med, de har da rigeligt af begge dele.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg syntes da ikke |
inger christensen |
23-05-2010 11:23 |
|
at der er så stor forskel i de svar du får. Tværdigmod er det jo netop svar, der omhandler for meget ridning og for meget ensidigt ridning. Jeg er selv avler og ejer af araberkrydsninger. Arabaer/oldenborg krydsning. Har ingen problemer med at få rygmuskler på dem, selv om jeg ikke træner dme hver dag,tværdigmod. Men nu bruger jeg også mange forskellige træningsformer, i min træning af hestene, selv om jeg ikke mere rider langdistance. Dressur, arbejde fra jorden (klassisk-akademisk), skovture og lange skridtture på vejen, samt bom og longearbejde. Det giver en hest med gode muskler lagt de rigtige steder. Jeg bruger lidt samme måde at træne på, som den træning min søn laver, i forbindelse med sin sport. Træning af kroppens ballance ved cykling i skoven på meget bakket terræng, landevejs cykling til træning af udholdenhed, træning i motions center til træning af muskler samt spinning og mottocrostræning. På den måde kan han med en alsidig træningsform, styrke alle kroppnes muskler, så han derved får de bedste muligheder på konkurenseplan. som en skriver i sit svar, havd vil du træne efter.. hvilken ridestil vil du gå efter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sadlen |
Roselina ♣C♣ |
23-05-2010 11:45 |
|
Nu ved jeg ikke, om nogen af de andre har været inde på det, men hvordan ligger sadlen? - der skal ikke meget ubalance/ubehag til før hesten kompencerer og deraf måske ikke sætter muskler som forventet ud fra ridningen... Blot endnu et sted at kigge . Jeg har selv en araberblanding der ofte, nu har det efterhanden ændret sig til nogle gange, går som din viser på billedet og jeg har valgt, at før der bliver 100% stabil i longen, frem og ned, og derefter med et aktivt stræk i halsen - ja, så kravler jeg ikke på ryggen af den BASTA... Har du ikke nogle nye ridebilleder af dig og hesten?
De venligste hilsner Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| diverse svar ... |
|
|
- Sadlen blev checket i december, stoppet om, og sagt god for af Brodie .. har selv undersøgt det så godt jeg kan, efter diverse skriftsteder, og kan ikke se noget der klemmer eller trykker eller ligger forkert ... og han går lige sådan uden sadel og med springsadel, så vidt jeg kan fornemme.
- Ingen nye ridebilleder, der er kun 2 andre voksne regelmæssigt i klubben, den ene kun sent om aftenen, den anden er jeg kommet for tæt på, så det kommer til at vente lidt - hvilket også ærgrer mig som foto-interesseret.
- Målet med ridningen er skiftet: oprindeligt var det naturoplevelser og military der var mest tiltrækkende, men da hesten blev syg lige før og efter jeg købte den, skiftede fokus næsten 100% til at holde den rask og smidig, og det vil sige primært lav dressur, og en smule spring. Og der er vi stadig.
- Lige nu bruger jeg så meget jeg kan fra Philippe Karls "Twisted Thruths ...", ikke så meget fordi jeg vil ride præcist den stil, men fordi hans forklaringer holder vand når man ser på tingene med fysiker-øjne (en mangel jeg tit har undret mig over i ride-universet). Jeg har så leget lidt med det, og fået en anden og på mange måder nemmere hest ud af det (desværre også en underhals, og uden overlinie og skuldre) - men stadig en hest der med jævne mellemrum vil kaste ryggen, se stjernerne, og fræse afsted.
- Igen mht underviser, så håber jeg at finde ud af noget snart, men pga et kollapset privatliv, er jeg ikke lige nu i stand til både at fornemme mig selv og hesten, og samtidig tage imod input udefra - eller planlægge ret langt frem i tiden. Så jaja, fint med underviser, men vil helst have input udelukkende til træningsmetoder/varighed/intensitet - og som nævnt initielt, ved jeg godt det er et svært spørgsmål
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| muskler og restitution |
|
|
Jeg vil komme lidt mere ind på det Landy skrev om muskler. Er ikke specialist i muskler på heste, men kender da til lidt fysiologi for mennesker, hvor de samme principper burde gælde for heste. Hvis du ønsker store muskler med masser af kraft, så tror jeg du skal ændre på din træning, men ønsker du muskler der ikke nødvendigvis er store, men som er udholdende så er du tættere på. Det der sker når man træner med øget intensitet er at musklerne rent faktisk nedbrydes (derfor får vi ondt af at fx løbetræne og styrketræne). Kroppens svar på det er at bygge musklerne op igen og gør dem større end før, men genopbygningen sker ved restitution. Derfor er det vigtigt at restituere. Restituere kan også betyde at man bare træner en anden muskelgruppe end den man trænede dagen før, så hesten skal ikke nødvendigvis stå stille. Så for at bygge muskler op ville jeg variere træningen. Du kunne fx ride en dag 1 time men ved høj intensitet og to timer næste dag med meget skridtarbejde, og derudover ride i terrænet og træne gymnastikspring. Longearbejde kan også være fint til at lægge muskler. Du kan evt. longere en halv time og ride bagefter. Tror som sådan ikke en hest tager skade af at gå to timer om dagen, hvis den er i form til det og den røres så jævnligt som du beskriver. Problemet er hvis hesten står stille en uge og så rider man lige et par dage for fuld skrue. Mvh. Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fysisk og følelser |
|
|
Lige et lille bidrag, fra en der har lavet natural horsemanship i en dekade: Jeg så på billedet af din søde hest og lægger med det samme mærke til, at han bærer hovedet meget højt (-er godt klar over, at han er tændt på det billede)-Og at det er en hovedstilling, man ofte finder hos arabere, men... Det er MEGET ofte(læs: tæt på altid)et spørgsmål om at være følelsesmæssigt oprørt. Når de går med hovedet sådan, går de ned i ryggen = ingen rygmuskler. De kan oven i købet få det som vane, fordi de ender med at tro, at det er det, vi ønsker fra dem. Når vi gerne vil have ryggen op, må vi dels sørge for, at de følelsesmæssigt er i ro, dels se mere på, hvordan de bruger deres mavemuskler, da det i virkelighden er dem, de bruger til at løfte sig med. Rygmusklerne i sig selv bærer ikke noget. Se om du kan komme til at se Tug of War, den er fantastisk til at få et indblik i, hvordan heste bruger deres krop naturligt. De bedste hilsener Puk Virkeligheden er altings prøve!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træning og muskelarbejde |
|
|
Når en muskel skal udvikle sig optimalt kræves tilføring af næringsstoffer, hvilket sker gennem blodforsyningen, derfor udvikler en muskel sig bedst under dynamisk træning dvs. skiftevis spænding og afslapning, da blod og dermed næringsstoffer så strømmer til i den afslappede fase (aerob træning). Altså er det vigtigt, at hesten er afslappet, så der sker en reel afspænding og ligeledes, er det vigtigt, at det er de muskler, der ønskes udviklet, der arbejder!!! -og det er jo den svære kunst ved ridning. Som andre har tilføjet er restitution også vigtig, da musklen i princippet nedbrydes under træning. Der sker overrivninger af muskelfibre og kroppen reagerer ved at overkompensere de overrevne muskelfibre, -musklen udvikles. Det tager tid, og derfor er det hensigtsmæssigt at variere træningsformen under træningen og variere træningen fra dag til dag. Desuden er det vigtig, at hesten får de næringstoffer den har brug for gennem foderet for at kunne genopbygge muskelfibrene. Hvis hesten som i dit seneste indlæg forøger sin underhals som følge af træningen, mener jeg, det er forklaringen på problemet med den manglende udvikling af overlinie. Såfremt underhalsen er den prinmært arbejdende muskel i halsen, har hesten ikke mulighed for at arbejde korrekt henover ryggen, da muskelkæderne modarbejder hinanden. Hvis du rider a la Philippe Carl og forklarer det med en fysikerbaggrund, tænker jeg, at du tager udgangspunkt i, at rytteren løfter forparten for, at bagparten kan sænke sig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Eva *Aslan* |
24-05-2010 16:35 |
|
Først og fremmest vil jeg foreslå dig at lave et komplet træningsskema. Altså et helt skema som går mange uger frem hvor i du skriver hvad du over de forskellige dage, hvilken øvelse gik godt og hvilken gik mindre godt og hvorfor. Meningen med sådan et skema er at du kan have klare mål - i dit tilfælde en bedre overlinje - samtidig med at du har fuld kontrol over og hurtigt finder ud af hvad virker og hvad ikke gør. Jeg kan evt se mit? så du kan se hvad jeg mener? Efter det vil jeg sige at det er super godt at du gør dig så mange overvejelser omkring træningen med din hest og at du lægger så meget tid i den! Men jeg er enig med de andre i at du ikke får lige så meget ud af den tid du bruger som du burde. jeg vil foreslå dig deri mod at ride i kortere intervaller og mere variation. Dog må din hest være i meget fin form, hvilket er vigtigt for det anderledes arbejde den skal lave nu. Jeg er enig i at du laver en masse tempo skift - det er utrolig godt for ryggen og smedigheden! Men en måde du kan intensivere dine tempo skift er ved at ride dem på en volte. Fremover vil jeg også foreslå dig at ride din hest meget dyb og lang på volten, men også generelt. Hvis hesten kommer ud og går dyb samtidig med at den går frem vil den hæve ryggen lige som en bro og overlinjen bliver styrket. Samtidig med balancen - som en lille bonus. For lige kort at komme med rådene til dig: 1. Lav et træningsskema, som er overskueligt og med klare mål. Fx et mål hver uge. Det kunne være, en mere motiveret hest,mere smedig hest, eller en hest som lystere bedre på hjælperne? Disse mål behøver og skal ikke være uoverskuelige eller urealistiske, men små skridt på vejen. Som giver en følelse af at der er fremskridt. 2. Gør dine nuværende træningsintervaller kortere! Du skal lave en træningsuge om, dog prøv at bevare den gode fysiske form din hest må have nu - den er guld værd. 3. Sæt dig endnu en gang ind i om din hest får det rigtige foder. Også om den skal have noget tilskudsfoder som kan hjælpe med muskel opbygning. 4. Sørg for at variere din træning! Lav rid over nogle bomme, som nogle af de andre også har nævnt, rid i skoven med mange bakker som også styrker. Sørg dog for, hvor end du rider at hesten søger frem og ned. Jeg kender desværre ikke ham manden og hans metoder. Men håber jeg kunne hjælpe dig lidt alligevel - du er altid velkommen til at skrive til mig Held og lykke
Med venlig hilsen evA med sine skimler Aslan og Onegin jo flere skimler jo bedre!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En lille opdatering. |
|
|
- skægt så mange kloge ord der falder i denne tråd ... som jeg har hørt før og glemt. Eller ... måske er det i virkeligheden sørgeligt ?? Har lagt l'egerete-stilen på hylden et stykke tid (mht at lære hesten selv at løfte forparten op og ud), og er gået et-to skridt tilbage: - Longering over bomme i trav (gør underværker)
- Trav i letridning og kun kortvarig nedsidning (giver mere rygarbejde i nedsidning, selv om det kniber meget med at lure årsagen)
- Daglige træningsmængde halveret (ca) - men til gengæld kun meget korte pauser, og forlanger mere koncentreret indsats fra hesten
- Øget tempo i trav - han brænder mere energi af, men blærer sig mere og bruger ryggen (tegnebogen kan godt klare øgede foderudgifter, jeg er mere nervøs for om jeg slider for meget på ham, men kan ikke mærke andet end en glad hest)
- Ingen tolerance i galop: Kun langsom (desværre ikke kort, men det kommer vel igen
) galop tillades når jeg ellers har noget at skulle have sagt.... Selv om det er sjovere når vinden suser om ørene - både for ham og mig - Næsebåndet er tilbage, tøjlerne lave, hovedet på plads. Dog med ekstra leverum til araberholdningen (måske op til ca 30-40 grader foran lod). Samtidig reagerer han dårligere på biddet, men jeg er ikke klar over om det er en tilfældighed.
Af negative ting kan siges de er kommet på døgnfold, hesten er slet ikke tilstede pga søvnunderskud (tror jeg), og derudover er der blevet kørt jegvedikkehvormeget wrap ud som de bare kan æde løs af .. og det kender jeg een der gør. Puk har nok en god pointe med temperament .. hest og rytter lytter for meget til hinanden, og rytteren har haft det mest elendige forår nogensinde, hvilket selvfølgelig påvirker ridningen (omend det ikke forklarer noget der skete sidste efterår, som på billedet). Skemaplanlægning bruger jeg sådan set, problemet er når det går godt med noget, så fokuserer jeg for meget på næste udfordring .. og når så også det går godt så ender det med "vi" glemmer helt basale ting Men skemaet er nu ændret så det er forskellige ting der trænes med 2-dages intervaller, i et håb om at Salaam tror det er afvekslende, nyt og spændende - og at han når at restituere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|