Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

omskoling af Traver
Forfatter: 
Dato:  14-05-2010 12:20

hej alle HN'er...

jeg har været så heldig at få tilbudt travhingsten Happy Dancer. det er jo bare en kæmpe dejlig situation.

Men men men... han har gået travløb, men er pensioneret fra løb, og jeg vil derfor omskole ham til let dressur LC niveau, med enkelte LB øvelser og skovtur.

men jeg har ingen erfaringer med at omskole ( han skulle være tilredet, da han har gået Monté løb )så jeg er lidt i vildrede omkring hvordan jeg skal gribe det an. jeg er ikke i tvivl om at det nok skal gå, men da jeg ingen erfaring har med dette går der mange tanker gennem mit hoved.

• skal jeg sende ham i ridning hos professionelle, som jo er rigtig dyrt?
  • skal jeg finde en part med erfaringer i tilridning som kan hjælpe mig?
  • Kan han overhovedet omskoles til dressur?
  • skal jeg selv kravle på nakken af ham og se hvordan det kommer til at gå?

hvad tænker i er det bedste jeg kan gøre? hvad ville i slev gøre. alle tanker er velkomne :)

Lena og Happy Dancer

0
0
Svar på denne tråd

travere...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2010 15:40

Jeg har nu altså ondt at de stakkels travere som skal omskoles og dermed blive en eller anden rytters "projekt".

De er i generationer avlet som væddeløbere og det er de mægtig gode til.

Jeg synes man som rytter har pligt til at se på sine behov FØR man anskaffter sig en hest. Vil man ride, så køber man en ridehest med netop de egenskaber man ønsker.

Fint at brugt en pensioneret travhest som hyggeskovturshest - men, drop "sandkassen" - jeg synes i hvert fald det er synd for dem...

Med venlig hilsen

Anja

0
0
Svar på denne tråd

mit bud
Forfatter: 
Dato:  14-05-2010 16:40

hej jeg vil side at det er ikke umuligt og omskole dem men det tager meget længere tid end en alm. ridehest som ikke har gået løb jeg har selv haft en dejlig dreng som jeg køb løb han kunne godte efter han havde gået galopere men det er ikke lige så elegant som an alm ridehest men det er brugbart :) jeg vil så sige det er noget der tager tid og lang tid de er kanone som tur hest da deres bare altid er så roligt og der skal meget til og gøre dem bange helt sikker en hest jeg vil have igen :) men det bliver ikke før jeg selv er færdig på dressur og spring banerne for det er ikke der de skal være synes jeg da mange dommere ser ned på dem når de har en flot mærke på halsen. dvs...

men som skovtur eller en lille vogn efter er de alle tiders jeg ville så nok overveje og få den kastereret og så se hvor meget der er tilbage i ham og så selv prøve stille måske med privat undervisning 1-3 gange i ugen som start:)

held og lykke

Venlig Hilsen

Bolette

Nedlagt landbrug eller hus m. stald søges til leje

på fyn til familie på 3 m. hund og 2 heste + en hest på vej.

High Carat (S)

du vil altid ha en stor plads i mit hjerte

(L)(F)

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2010 19:58

nu er det heller ikke for at ride konkurrence at jeg vil omskole den. men den er jo nødt til at kende stop, drej og osv signaler før man kan bruge den til den smule hygge dressur og hygge ture, som jeg er interesseret i. ellers er det jo ikke forsvarligt at ride ud... jeg er ked af at der med omskoling blev misforstået at jeg ville ud at konkurrere. det har nemlig slet ikke og har aldrig haft min interesse. så det bliver kun på absolut hygge plan

jeg er godt klar over at man ikke bare lige omskoler, og det bliver på hestens præmisser hvor hurtigt vi går frem. det bliver ikke sådan at han absolut skal kunne gå med bukket nakke, bare han kan slappe af rundt på banen og tur. bane ridning bliver nok ikke så lang tid af gangen da den jo skal vænnes til dette...

jeg havde også som der blev nævnt forestillet mig at han skulle kastreres, og så se hvordan han udarter sig. men han er faktisk som hingt rolig, kan stå bundet ved siden af brunstige hopper uden nogen form for adfærds problemer eller temperement. det skal lige siges at han aldrig har bedækket, måske det har noget at sige, slev om jeg ikke tror det. han har jo stadig alle hormonerne...

jeg bliver lidt ked af at han bliver kaldt et projekt, da jeg bestemt ikke mener at det er at gøre ham til et projekt at jeg ville kunne ride hygge ture på ham, samt en lille bitte smule på bane. det er for at han ikke bare skal komme til at stå og kede sig at han skal bruges til tur/hygge dressur, da han er en hest der godt kan lide at arbejde. men hver har jo sin mening...

jeg var blot interesseret i at høre jeres erfaringer med omskolingen af travere...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-05-2010 20:00

Travere kan sagtens omskoles.

Jeg har to der begge har gået løb, den ene var ikke engang tilredet.

De går faktisk ganske pænt nu.

Så jeg ville bare gå i gang, dog med lidt kortere bøjler end normalt, da de godt kan rende temmelig stærkt og stopknappen lige skal indøves.

Hvis jeg var dig, så ville jeg nok vælge undervisning i starten og så tage den derfra.

anjaanja, sandkasse ridning er ikke synd, hesten kan faktisk godt. Engelsk fuldblod er også en væddeløber og de bruges til ridning, er det ikke synd?

0
0
Svar på denne tråd

Travere
Forfatter: 
Dato:  14-05-2010 20:18

har oftest en forfærdelig gang, i forhold til ridning. Det er ganske enkelt ubehageligt at ride på dem.

-At nogen syntes at man kan vænne sig til det er jo fint. Jeg gør det aldrig. Ganske få travere, kan lære at gå så det er til at holde ud at være på dem, men det er de færreste.

De er som regel også helt døde i kæften, når de har gået løb i stangbid med hovedet højt, som de jo går.

Mange slipper aldrig deres væddeløbsgen og har svært ved at lære at gå afslappet.

Så der er virkelig meget arbejde i sådan en fætter og ikke særlig megen sikkerhed for et godt resultat. Heller ikke som hygge/skovturshest.

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at ride lidt på den (den kan jo rides) før jeg sagde ja. Eller et par andre travere, så du ved hvad du er op imod, inden du beslutter dig.

Travheste, der er færdige med at gå løb, kan man få smidt i nakken. De er mange gange kønne og velopdragne og det er nok derfor mange "hopper på".

Måske skulle du overveje en hest, der er "skåret ud" til ridehest, i stedet for køre/væddeløbs-hest. Det tror jeg virkelig du er bedre tjent med på den lange bane.

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

hej igen
Forfatter: 
Dato:  15-05-2010 19:30

jeg vil nu også sige prøv og ride dden nogle gange :) jeg havde en veninde en gang som købte en 5 år som løb for langsom han kom op og gå LA4 som 7 års men det var også hård træning og han er virkeligt smuk så det er ikke umuligt min jeg havde kunne ikke en sk'd da jeg fik ham andet ind løbe på et år kunne han gå til bidet i alle gang arter lave anspring til galop på begge volter men ville jeg på banen med ham sagde han fra jeg kunne intet med ham og det var en KAMP hver gang så jeg ga op og droppede banen og øvede i skoven i stedet :) han fik 2 år uden og se en bane overhoved og da jeg prøvede igen stille og roligt kunne jeg med ca 1/2 år træning gør alt med ham på banen og han kunne nemt et LC program selvom han er ved og være oppe i årene kunne ham nemt omskoles han kunne også gå shenkelvigning til sidst. jeg nu har jeg selv valgt jeg vil mere på dressur og spring banerne så derfor solgte jeg ham. men jeg vil ikke sige jeg ALDRIG skal have traver igen for det er noget af det mest god modige dyr man kan få man kan kun holde af dem:)

held og lykke med ham :) håber du bliver glad for ham;D

Venlig Hilsen

Bolette

Nedlagt landbrug eller hus m. stald søges til leje

på fyn til familie på 3 m. hund og 2 heste + en hest på vej.

High Carat (S)

du vil altid ha en stor plads i mit hjerte

(L)(F)

0
0
Svar på denne tråd

synd for travere?
Forfatter: 
Dato:  15-05-2010 22:35

så lige at anjaanja skrev at hun syntes det var lidt synd for de her "omskolede travere" :)

måske, i nogle tilfælde, men har selv en gammel traver der simpelthen bare skulle bruges til at ride skovtur på.. gad egentligt ikke ride andet da jeg fik ham. men han ville simpelthen så gerne lære nyt, og jeg begyndte at finde ud af at det var en kæmpe glæde at lære ham noget nyt. - for han lagde ALT energi i at gøre mig tilfreds, eller sådan føltes det.

idag står han mere eller mindre pensioneret, og tror ikke han bliver sandkasse hest igen.. men hold op hvor betyder den dumme hest meget for mig :) kunne ikke forrestille mig et liv uden ham, han er simpelthen så positiv, og elsker når jeg tager mig af ham, især når jeg bare rider en lille tur på ham. - det er jo bedre end ingenting. han vælger mig frem for flokken, og den dag han ikke er her mere tror jeg virkelig jeg kommer til at mangle ham for som du siger; det blev mit projekt, på godt og ondt. - men det var helt og aldeles, mest af alt VORES projekt, hele vejen igennem!

dejlige dyr..

La Petite & Wirago i er mine stjerner!

kommer til at savne dig min smukke Alexandra <3 vil aldrig glemme dig! :'(

0
0
Svar på denne tråd

Anja....
Forfatter: 
Dato:  15-05-2010 23:05

Hvorfor er det synd for dem?

Fordi de er avlet og trænet til en ting, så er det jo ikke ensbetydende med at de ikke kan omskoles.

Min quarter er også skolet, trænet og avlet til at gå western, men derfor kan den jo altså godt udstyres med dressur-tøj og gå en dressurklasse.

Selvfølgelig skal man se på hvordan man omskoler den på dens præmisser og følge med i hvordan den har det under hele forløbet, for det skal jo være godt for den, men sådan er det jo med alle heste.

Venlig hilsen
-miki-

Foderplaner udarbejdes, mere info, send PB.

Hjemmesiden om krybbebidning og vævning

0
0
Svar på denne tråd

det blir fedt!
Forfatter: 
Dato:  19-05-2010 22:58

Hej:)

Jeg vil bare lige anbefale at du finder en god akademisk underviser - bare her i starten i hvert fald. Travheste er jo trænet til at trække med forparten og skubbe bagud med bagparten, og der er derfor en masse arbejde i at få ham væk fra forparten, til at bære på bagparten og gå over ryggen.

En god ide, at der er stort fokus på anatomi/fysiologi, og at det er på en rolig, rar, og samtidig effektiv måde. Det er nok ikke det nemmeste for ham, men ting tar tid, og man lærer en masse undervejs - desuden er vejen jo målet:)

Når man sender heste afsted i ridning, er det svært rigtigt at vide hva der foregår, og der er desværre mange mange mange heste der blir mere eller mindre maltrakterede... både inde i knolden og i skroget.

Mht. avl osv., vil jeg lige minde om, at ikke engang travhestene kan tåle, at gå travløb... :-/

- også derfor ka det betale sig at være lidt ekstra opmærksom på om han er skadet.

Men indtil videre tillykke, og god fornøjelse til jer begge:)

0
0
Svar på denne tråd

Distance...
Forfatter: 
Dato:  20-05-2010 09:47

...Vil som Marlus skriver, foreslå dig at finde en akademisk underviser, netop for at få "vednt den om" om man så må sige.

Derefter vil jeg bare lige indskyde, at der er en del travere der går distance med stor succes. Så hvis konkurrencegenet pludselig skulle vise sig, så er det måske dér du skal prøve at lægge din energi? :)

Pøj pøj med din nye ganger. :)

Med venlig hilsen

Malou & Sava Sh

TEAM SHAGYA ENDURANCE

www.teamshagya.dk

Man har et standpunkt til man tager et nyt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider