Hej HN
Jeg søger lidt råd angående min dejlige fuldblodshoppe på 11 år. Jeg har haft hende i 5 år, og vi har lært alt vi kan sammen, da jeg kun havde redet et år da jeg købte hende.
Hun fik føl i 2007, og før det red vi LC klasser til lave procenter. Efter føllet tog seriøsiteten til og med lidt hjælp fra en dygtig rytter og diverse undervisere kom vi i 2008 gennem klasserne og sluttede året med at debutere i LA1 til 62%. Kort inden det havde hun fået ny sadel, som selvfølgelig var godkendt og prøvet på af sadelmager (Michael Brodie).
Herefter begyndte det at gå ned af bakke. Alt var galt, og ingen kunne løse problemet. Tandlæge gav hende en ordentlig omgang og der kom en kiropraktor ud. Ingenting hjalp og til sidst kunne jeg kun ride bidløs hvis jeg ikke ønskede at hun rendte rundt med sænket ryg og kunne finde på at stejle.
Så fik jeg en anden kiropraktor ud i september 2009. (Rikke Andersen) og min stakkels hest var skæv i ryggen pga sadlen som var for smal til hende. Det var gået i nakken og i bagparten, hele kroppen var altså skæv.
Så stod den på genoptræning fra jorden. Hun fik 2 måneder fri, og så begyndte longering, bomtræning og trækketure. Sidst i februar fik jeg endelig fundet en sadel som kiropraktoren kunne godkende. Så begyndte ridningen igen. Skridtede hele marts måned og begyndte at trave hen mod slutningen. Ingen problemer, og ryggen havde det fint. Vi travede kun meget lidt med løse tøjler så mærkede intet til de nuværende problemer.
Men problemet er nu, efter den lange baggrundshistorie
, at når jeg tager kontakt til Artesia i tøjlen så foretager hun hvad jeg vil kalde frivillig roll-kur i traven. Jeg kan så slippe tøjlen og hun bliver der, kan måske få hende til at gå en smule frem i snuden men stadig ofte 10 cm bag lod. I galoppen går hun på højre volte over lod og på højre lige så meget bag lod som i traven. Hun har desuden fået en vane med at takte forkert og evt springe an på forbenene hvis jeg ikke rider meget fremad i traven på venstre volte især i svingene.
Jeg har aldrig døjet med det før, hun er vant til at blive redet på lod og gerne lige foran lod, så jeg fatter ikke lige hvor den ide kommer fra. Min umiddelbare tanke er at det er for at passe på sin ryg og nakke, men også fordi det er mindre hårdt for hende, så hun spare på kræfterne på den måde, men ved ikke om jeg er helt galt på den.
Hvad ville i gøre i situationen, hvordan ville i lokke hesten frem i næsen, skide være med hun går dybt, hun skal nok komme op i nakken når hun bliver stærkere, men har det ikke godt med at hun går bag lod.
Det blev lidt langt, håber der er nogen der kom igennem, og har nogle gode råd
Vil lige slutte med at smide et billede ind fra før skaden.