Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Galopanspring
Forfatter: 
Dato:  03-05-2010 17:47

Hejsa..

Jeg har part på en vidunderlig lille frederiksborg vallak.

Vi har dog lidt problemer med galoppen. Når jeg ligger an til et galopanspring begynder den at løbe meget og så bliver den hidsig.

Nogle gange vil den slet ikke lave et galopanspring.

Så er det jeg bliver i tvivl om, hvorvidt den overhovedet har lært det. Nogle der har gode råd til, hvordan man lærer hesten at springe an i galop??

Det skal lige siges at den er 11 år gammel, og ejeren siger at den godt kan galopanspringet. Så enten prøver hesten mig helt vildt meget af, eller også er den frusteret fordi den ikke forstår anspringet, og derfor giver sig til at løbe.

Den forstår fint at galoppere når den er i longe, der reagerer den på min stemme. Men når jeg bruger min stemme mens jeg sidder på hesten har det ingen virkning. Hvis man rider med en kort springpisk, kan man få den til at springe an. Men synes bare ikke dette er vejen frem og desuden så løber den bare endnu stærkere. Den skal jo gerne kunne anspringet uden brug af hjælpemidler, og også gerne helst hvor som helst på banen. Pt. kan den kun springes an i et hjørne og fra trav.

Udover det så er den meget ustabil i hjørnerne. Den ligger sig næsten ned, meget ubehageligt. Dog kender jeg godt grunden her, da den skyder skulderen, og dermed rykker balancen sig, og den vælter mere og mere ind over banen. Det kan løses med korrekt tøljeførring. Men det kan være fandens svært, hvis hesten ikke vil springe an i galop, og så samtidig løber sindsygt meget..

Nogle der har nogle gode råd??? :-D

Med venlig hilsen

Mullen 1000

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-05-2010 19:58

hej har du prøvet at tale med din underviser om dette, det lyder for mig som om at han går på to spor. for det meste når hesten skyder skulderen ind går den på to spor og så er det meget svært at springe an i galop. prøv at stille den mere ud så kan det måske virkeden.( undskyld stave fejl)

hilsen lone

0
0
Svar på denne tråd

Cavaletti
Forfatter: 
Dato:  03-05-2010 22:05

Ved ikke hvad andre gør - det har jeg slet ikke forstand på, men når min datter starter med at galopere på de unge hestes, som er under tilridning, så sætter hun en lille cavaletti op midt på banen. Hun rider på cavalettien/"springet" i trav, og i ni ud af 10 tilfælde fortsætter unghesten selv i galop når den lander. På den måde kan hun, den første tid, lige få hesten til at "snuse" til det der "at galopere". Erfaringen har lært hende at så går det meget lettere når hesten skal lære at galopanspring for den syntes det er sjovt.

Puffy

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-05-2010 09:16

Det lyder da slet ikke til at hesten har lært at galloppere rigtigt eller at den for den sags skyld har balancen til det. Så jeg vile nok gå tilbage og træne det som om jeg trænede en unghest, der skulle lære galoppen og som skulle have trænet balancen i galop. Prøv at læse nogle af de mange tråd der er herinde om emnet.

0
0
Svar på denne tråd

balancen
Forfatter: 
Dato:  05-05-2010 15:08

lyder helt klart som om det er balancen den er gal med. Hesten løber sig selv i gang og drøner afsted fordi den ikke har balance og muskulatur til at sætte sig rigtigt.

Jeg ville som tusindfryd siger starte forfra. En god ide kan være at arbejde med nogle bomme, travbomme, cavaletti osv for at styrke hestens balance. Samtidig er dte godt at ride 1 m. inden for hovslaget så du hele tiden kan mærke om hesten går lige og har skulderen inde på plads.

SILLE FOREVER !!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider