Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Balancetræning for ung hest.
Forfatter: 
Dato:  01-05-2010 18:28

Jeg har en dejlig ung hest. Det er en 4-årig pintohoppe efter Big Ben, hun er 159 cm.

Hun blev tilredet i sensommeren 09, stod så på "vokse-græs" resten af året, og jeg tog hende så tilbage på rideskolen i slutningen af 2009. Hun kom så ligeså stille igang igen, og her de sidste 4-6 uger er det blevet mere og mere seriøst.

Jeg longerer hende en gang om ugen, oftest med indspænding (ikke alt for stram selvfølgeligt, men kan mærke det løsner hende godt op).

Hun løsspringer en gang om ugen.

Og ellers så rider vi dressur 2-3 gange om ugen (undervisning en gang om ugen), og så har hun fri resten af tiden, altså 2-3 gange om ugen.

Hun går på fold mange timer HVER dag med en foldkammerat, også i lidt kuperet terræn (lidt bakker op og ned).

Jeg kan mærke stort fremskridt med både hende og jeg, men kan også mærke at dét der mangler, er balancen, især i galoppen.

Jeg ved godt at det er ganske naturligt for en ung hest.

Men vil blot høre om der er nogle der har nogle gode øvelser man kan lave, for at fremme ens unge hests balance??? Hvad har I selv gode erfaringer med??

Stella.

TILBUD:

1 års pinto hoppe efter fløjhoppe og Sheroc Højgård.

Nedsat markant da jeg gerne skal af med hende inden forårets føl kommer.

Nu KUN 8.500 kr.

www.heste-nettet.dk/lodge/29784/ hest/247544/

0
0
Svar på denne tråd

Balance træning
Forfatter: 
Dato:  01-05-2010 21:04

Det bedste balance træning du kan lave med en ung hest, er at ødelægge den.

Hver gang hun finder balancen i eksempelvis galop, tager du hende ned i trav og laver et nyt anspring. husk endelig og ros hende så hun ikke tror det er fordi der er noget galt med galoppen.

I traven, så lav masser af slangegange så du kommer meget ind over midten og skifter volte konstant.
Rid evt. inden for hovslaget så hun ikke har en barierre at støtte sig til.

Ellers vil jeg klart anbefale, at ride i skoven med hende, op og ned af bakker i diverse tempo så hun automatisk bliver tvunget til selv at finde sin balance.

For at hun skal få en god balance, er det vigtigt at hun først får et godt grundtempo.

Prøv dig frem, du kender din hest bedst.

Kh Nanna

N A N O U

Fyyy skamme sig..

0
0
Svar på denne tråd

ud i naturen
Forfatter: 
Dato:  01-05-2010 21:37

Jeg ville skridte nogle gode lange ture på hende - gerne med lidt bakker. Det styrker faktisk utrolig meget :)

Let bomarbejde er også super. Og longering i grime i rolig trav hvor hun får strukket halsen og snuden godt frem og ud.

Lækker Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak for....
Forfatter: 
Dato:  02-05-2010 09:27

Tak for de to svar der er kommet..

Nanna: Den med galoppen vil jeg nok ikke lige umiddelbart benytte mig af, da vi netop træner at hun kan holde balancen i galoppen. Eller ja, det er svært at forklare.

Men jeg forstår godt hvad du mener med den øvelse du beskriver. Men hun kan fx kun lave anspringene på vej ud af hjørnet endnu, så vil ikke tvinge hende til at lave anspring ned af langsiden endnu.

Mht at ride tur og ride terræn, så ved jeg godt det er godt for hestens balance, også derfor jeg pointerede de havde lidt terræn på deres mark. Men det skal også være forsvarligt at ride ud på tur.

For at komme væk fra rideskolen, skal vi ride over en kæmpe motorvejsbro, og den er JEG ikke helt sikker på at ride over endnu. Er bange for at hun blir bange og stikker af, smider mig af, eller bare blir skræmt og får en dårlig oplevelse. Vi skal lige have redet lidt længere tid før vi er helt tur-klar. Har skridtet et par små ture rundt om ridehuset og rundt om foldene, men her er ikke meget terræn. Men det er lige det der er muligt for os pt.

Det med grundtempoet arbejder vi også rigtig meget på, for så snart hun blir usikker i balancen i galoppen så sænker hun tempoet og galopper nærmest baglæns.

Svensen: Som ovenfor beskrevet, så føler jeg ikke vi er klar til at ride i skoven endnu, så det blir kun til et par skridtture rundt om foldene og rundt om ridehuset, og her er desværre ikke meget terræn.

Mht bomarbejde, så er det en god idé. Det vil jeg klart tage til mig.

Det lyder meget harmonisk at longere hende kun i grimen og så går hun med sænket hoved og får strukket halsen og frem, men nej, hvis hun ikke har indspænding på, så går hun og kigger skyer og kigger til siderne.. He he..

Modtager gerne flere gode råd og øvelser..

Stella.

TILBUD:

Nu KUN 8.500 kr.

0
0
Svar på denne tråd

turklar?
Forfatter: 
Dato:  02-05-2010 20:55

Lærer utrolig meget af at læse med her i træningsdebatten om hvordan I tilrider jeres unge heste!

Jeg kommer selv fra et helt andet miljø hvor hovedformålet med ridningen er at ride ture ud i det blå. Det vigtige er altså at hesten lærer at ignorere blæsten i træerne, trafikken osv.

Nå men synes det er så sjovt I siger hesten ikke er "tur-klar" endnu. Vi rider på tur fra dag 1! Selvfølgelig altid med en mere erfaren hest til følge.

Jeg skal ikke sige hvilken måde er bedst. Det er helt sikkert vores heste ikke bliver top dressurheste og ved den ene er røv bange for ridehuset - men de er geniale i naturen :)

Vil du gerne ud og ride dem i naturen så få følge af en erfarn hest og rytter og rid med som håndhest på den måde har din unge hest en at støtte sig til :)

God tur Gitte

0
0
Svar på denne tråd

hvis den smider næsen i sky
Forfatter: 
Dato:  02-05-2010 21:06

hvis hun reagerer sådan ved at være løs i longe vil jeg jo straks tænke kiropraktor eller fys....

Den manglende balance kunne som reaktionen med "snuden ivejret" godt tyde på nogle låsninger/skævheder.

Hvis du ikke kan ride den i naturen endnu så er trækture jo mindst lige så godt!

(og motorvejsbroer - ja dem trækker jeg helst over - hvis hesten bliver bange har man mulighed for at slippe på et øjeblik)

Lækker Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Turhest eller ej.. ;-)
Forfatter: 
Dato:  02-05-2010 21:35

Calania: Nu skrev jeg også med store bogstaver at det nok mest er MIG der ikke er klar til den helt store tur endnu. Min hest og jeg har været meget igennem, og det har taget meget tid og megen hjælp fra underviser før jeg selv turde sætte mig op på hende igen (efter et fald og en smadret hofte.

Ja, det ER sundt at ride dem i naturen. Men sådan som jeg tilrider og får hjælp til, der syns jeg det er nemmest at starte i et ridehus, for hvis hesten stikker af, så render den ikk ud på vejen og I blir begge kørt ned, så render den højest ned i den anden ende af rideshuset og faren er mindsket.

Tror bare dine heste er redet på en anden måde. Så kan man sige om det er godt eller skidt, forskelligt er det i hvert fald.. Jeg ville i hvert fald være træt af hvis en af mine heste var bange for at gå i ridehus, da det er der jeg rider mest. Men nu er jeg goså dressurrytter. Og ja, igen pointerer jeg at jeg godt kender til vigtigheden af at ride tur. Når JEG bliver klar til det, er det også meningen at min hest og jeg skal have en fast tur-dag hver uge. Men pt syns jeg ikke det er ansvarligt at være til fare for både mig selv, min hest og andre bilister.

Men ja, jeg misunder klart dem der rider i skoven uden nervøsitet, ligeså som jeg misunder dem der springer uden nervøsitet.

Men jeg vil da nok gå nogle flere ture med hende fremover.

Svensen: Jeg har haft kontakt med en massør/fys, som jeg gerne ville have til at kigge hende igennem. Umiddelbart ser jeg ingen tegn på ubehag, smerter eller skævheder ved hende. Men ja, der er jo mange heste der har en lille skavank eller er blevet redet skæve, desværre. At hun løfter hovedet når hun longeres i grimen tager jeg nu ikke som et tegn på ubehag, blot som et tegn på glæde og kådhed. Men fint du nævner det, har haft i tankerne flere gange at få hende tjekket igennem, også inden vi skal til at træne til stævner.

:-)

Stella.

TILBUD:

Nu KUN 8.500 kr.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-05-2010 09:34

Nu er jeg nok også heldig at hestene står et sted hvor vi praktisktalt ikke behøver på vejen for at komme i skoven :)

Det er sjovt så forskellige vi mennesker er - jeg er langt mere tryg i skoven end i ridehallen

Jeg håber, du og din hest kommer godt videre med træningen og også får mange gode ture i naturen!

/Gitte

(og så vil jeg ellers skynde mig ud i skoven i eftermiddag og øve masser af slangegang og volter rundt om træerne )

0
0
Svar på denne tråd

balance
Forfatter: 
Dato:  11-05-2010 20:53

HEj jeg vil stærkt anbefale et kursus i kapsun træning med trori.

Der hvor min unghest står var de fleste i stalden enige om at lave sådan et kursus på hjemmebane over en weekend. Det har bare været til stor gavn for både hest og rytter. Vi har så efterfølgene holdt opfølingskursus.

Jane

0
0
Svar på denne tråd

Opdatering..
Forfatter: 
Dato:  14-05-2010 21:20

Vil da lige opdatere og fortælle at jeg havde massør til min hest i tirsdags, og massøren fandt heldigvis ingen problemer. Hun sagde atmin hest var lidt spændt i nogle muskler, men hun pointerede også at det var stort set alle unge heste.

Og så gav hun mig et par råd og strækøvelser med på vejen :-)

Min hest havde et par fridage, og havde så en i stalden til at ride hende. Og her gik hun rigtig fint. Kunne se hun havde haft godt af nogle fridage og noget massage.

Så vi er klart på rette kurs igen :-)

Så må vi se om vi først er stævneklar til efteråret, det overlever vi jo nok også..

Stella.

TILBUD:

Nu KUN 8.500 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider