|
|
| Hackamore - Sidepull |
|
|
Er der nogle kloge mennesker her inde der kan fortælle mig om ovenstående? Jeg synes det lyder som en utrolig dejlig ting for hesten at ride bidløst, men jeg har ikke en fis forstand på det? Hvad er f.eks. forskellen på hackamore og sidepull? Hvordan fungerer henholdsvis den ene og den anden? Hvad er forskellen på en hård og blød hackamore? Og hvad er forskellen på lange og korte stænger? Hvorfor er der nogle med kæder og nogle uden? Håber der er nogen der kan forklare mig om ovenstående.  Mvh Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddddd |
|
|
Jeg har selv lige indkøb en soft hackamore til Cashew til at sku springe med fremover (den med korte stænger). En hackamore fungerer lidt med vægtstangsprincippet (desværre). Men med en blød hånd er det et udemærket redskab  Jeg har valgt soft hackamoren fordi den har kortere stænger - derved blidere - end den alm hackamore (med lidt længere stænger) Nu længere stænger, nu mere "pres" og vægtstang får du.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere ikke behøver dem.. " SØGER Sommer Diplomat Exclusive springsadel 16'5, bred 32 bom. Skal ku prøves. ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej hej |
|
|
Jeg kender ikke så meget til Sidepull. Men jeg har selv en Hackamore - også med korte stænger.
Og som tidligere nævnt, så er de korte stænger = den BLØDE Hackamore, som i min verden er alt rigeligt.! Man skal selvfølgelig huske at sætte den KORREKT, da den ellers lukker for luften på hesten. Skrækhistorierne fortæller også at man kan brække næseryggen på hesten med et hårdt tag. Det mener jeg ikke. Så skal man satme rive hårdt! Og en sådan person bør ikke ride hverken med eller uden bid  Men læste i en anden tråd at der var en der havde været ude for at hesten havde fået et mindre brud ved næseryggen efter brug af sidepull.
Min mening er, at Hackamoren er det bedste sted at starte. Hvis man så kan lide det, kan man jo altid udvidde til Sidepull, rebgrimee, grime, bidløs trense, cordeo eller helt uden 
Held og lykke med det :p
Men HUSK at man skal arbejde en del mere i dressuren for at få samlingen bidløst end med bid 
Den LYKKELIGE ejer af Konikponyen Masca Z Nadziei!
If you wannamake the world abetter place - take a look at yourself, and make a change!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ggggggggg |
|
|
Jeg dog ikke enig i at man skal arbejde mere for at opnå samling på en bidløs end med et bid. Samlingen kommer altid bagfra og absolut intet med forfra at gøre  Jeg rider indimellem dressur med mit hannoveranske næsebånd som bidløs - sådan hjemmelavet løsning, som os fungerer super godt for mig. Så jeg rider faktisk både med hackamore (i spring) og i dressur m. bid og det hannoveranske som bidløs. Et billede af den hannoveranske hjemmelavet bidløse (som jeg os bruger i skoven) 
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere ikke behøver dem.. " SØGER Sommer Diplomat Exclusive springsadel 16'5, bred 32 bom. Skal ku prøves. ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hackamores |
|
|
En mekaninsk hackamore er et meget hårdt redskab, specielt hvis man ikke har lært at ride på en løs tøjle. Den kan tage luften fra hesten (som også er meningen med den) og vægtstangsprincippet gør at at du dit tøjletryk ganges op med fra 20 til 100 alt efter stægernes længde. Den er SÅ no-go. En sidepull, kan ikke brække noget som helst, så skal den da været monteret på en hel åndsvag måde. Det er nærmest en grime, hvor tøjlerne er placeret på siderne af næsebåndet. Men den er konstrueret således, at den ikke kan trækkes rundt på hestens hoved og feks. lande i øjnenen på den. En hackamore får hesten til at gi efter vertikalt. Det kan sidepullen ikke. Den er et træningsredskab, som man anvender i en indridningsfase, for at få hesten til at forstå at give horisontalt. Den anvendes på den måde, at man flytter sin ene hånd ud til siden, hvilke får hesten til at bøje sit hoved til den samme side. Så skal resten af rytterens hjælpere, lære hesten, at følge sin næse. (sidepull = sidetræk) De to redskaber har intet til fælles, ud over at det er en mulighed for at flytte på hestens hoved via tøjlehjælp, uden bid. Man kan sagtens ride skovtur i sin sidepull, også efter hesten er videreuddannet. Men man kan ikke bruge den til at lære hesten at gå i holdning og det er den heller ikke beregnet til. En hackamore er ikke bare en hagkamore. Den I taler om er en MEKANISK hacamore, som er forbudt i det meste kunkurrence-ridning, vist nok på nær distance. I USA, hvor benævnelsen kommer fra (via spansk), betyder ordet faktisk bidløs. Feks. er en bosal, også en hackamore. Og en bosal har jo hverken stænger eller indbyggede næsekæder osv. en side-pull er jo faktisk også en sidepull. Hvis I på trods af ovenstående, vælger en mekanisk hackamore, må I gøre jer selv den tjeneste, at sørge for, at det ikke bliver af den "hel-onde" type, der er udstyret med et sinddrægtigt kryds-rems-system, der udover førnævnte effekter, og som ved tøjlekontakt, snører samtlige remme som hovedtøjet betår af, totalt sammen. DET er vældig pinefuldt for ridedyret. De sælges ofte som hestevenligt udstyr...
May your belly never grumble, May your heart never ache. May your horse never stumble, May your cinch never break.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffffff |
|
|
Jette: Hvad er en mekanisk hackamore?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandra |
|
|
En mekanisk hackamore, er den der udstyret med stænger, som på dette billed. Når der tages i tøjlen, sker der 2 ting: Kæden strammes under hagen og næsebåndet strammes over næsen. det vil sige, at der lægges pres på hesten, både nede- og oppefra.  Her er en version, der pga af S-formen, lægger uhyggeligt meget ekstra pres på næsestykket:  Et stangbid, er i mine øjne mere humant, da der kun lægges pres på hagen, via kæden, ved kontakt. Det får hesten til at søge nedad, for at løsne for presset. Den makaniske hackamore giver ikke hesten nogen mulighed for at søge nogen steder hen, da der er pres fra alle sider. Stangbid:  Mundelen på et stangbid kan være udformet forskelligt. Det kan bl.a. andet være 2-, 3-, eller u-delt. Det er en fin bidløs trense du på en nem måde har konstrueret dig. Den fungerer stort set som en sidepuææ.
May your belly never grumble, May your heart never ache. May your horse never stumble, May your cinch never break.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak :) |
|
|
Tusind tak for svar! Så blev jeg da så meget klogere! Jeg forstår ikke rigtig konceptet i det stangbid på sidste billede? Har den ikke bid i munden der??  Men man kan da også få hackamore uden kæde under hagen ikk? Jeg tror ikke jeg ville bryde mig om en med kæde... Mvh Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddddddd |
|
|
Aha, men jeg ikke enig. Jeg har selv lige købt en soft hackamore - os med stænger - dog uden kæde under kæben, men med alm. læder. Jeg spænder den let løst, men let til. Min hest har jo lært at når man tager i tøjlen betyder det stop og altid stop - intet andet betyder min tøjle. Når jeg springer og derved tager i begge tøjler, jamen så stopper han - og jeg giver efter på begge tøjler som ros. Min hest forstår udemærket hvor presset kommer fra og hvordan man får presset væk igen = Nemlig ved at sænke farten/stoppe. :) Det jeg mener er nemlig at er hesten korrekt basic signal trænet og man ikke bruger flere forskellige signaler på én gang samt bruger flere signaler til forskellige ting - jamen så er det et fint hovedtøj en soft hackamore. På det første billed du har indsat synes jeg os den sidder alt for langt nede, min den sidder noget længere oppe og er os betrukket med lammeskind Nå ja, jeg elsker at gøre det ekstra lækkert.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sidepull |
|
|
Jeg rider min gamle vallak på sidepull. Det er ifølge min erfaring det bidløse hovedtøj der i for rytteren føles mest som at ride med en almindelig trense med bid, og som indvirker mest som et bid på hesten. Jeg har en lille solstrålehistorie vedr. sidepull: Jeg har på det nærmeste oplevet mirakler med min gamle hest efter jeg helt droppede at ride ham med bid. Førhen virkede han stiv og hård for tøjlehjælpen, især i venstre side, og han var nærmest umulig at stoppe efter en frisk galop, ligesom han var meget svær at bremse på en springbane. Jeg havde arbejdet med dette i næsten tre år med bid, efter devisen om at et bid jo aldrig var værre end hånden der holdt tøjlen osv. Dette er nok også rigtig nok i forhold til de fleste heste, men i hans tilfælde måtte jeg sande at ligegyldig hvor løse tøjler jeg red rundt med, ligegyldig hvor meget jeg trænede at stoppe for et let signal, lige gyldig hvor meget jeg rettede op og gav efter når han kiggede til højre så blev det aldrig helt godt. Og han var stadig totalt ustyrlig på en springbane. Så fik jeg en sidepull og besluttede mig for at gøre forsøget og droppe at ride ham med bid. Jeg har nu redet i sidepull en måned, og har redet 6-7 dage om ugen. Vi har øvet de grundliggende signaler stop, drej, bak, frem, vig med bagparten ganske som vi plejer, og lidt fra ryggen og lidt fra jorden. Vi har øvet frem og ned i trav og er begyndt på en smule galop. Og jeg tænker jeg har fået en ny hest! Min 22-årige vallak stiller nu lige smidigt til begge sider. Han stopper for det mindste løft i tøjlen. Han bakker villigt (noget der virkelig var en hadeøvelse for ham før :'(), og mærkeligt nok er det som om at schenkelsignaler også går renere igennem nu, måske fordi han ikke har travlt med at gå og være irriteret over et bid? Og sørme om ikke også han er blevet nemmere at styre i spring. For bare fire dage siden sprang jeg min første parcours på ham. Ikke noget stort, 4 små spring på en sløjfe af en langside og en diagonal. Men jeg kunne holde hans tempo nede så han kunne koncentrere sig om springene i stedet for at styrte afsted, og holde en løs tøjleforbindelse hele turen rundt, og stoppe igen efter det sidste spring selvom det var et spring med tønder under og lidt bredde. Tidligere har jeg sprunget enkeltspring og så skridtet imellem for at undgå at han blev så hidsig at han styrtede hovedløst afsted uden bremser. Så nu er der håb forude for lidt spring-konkurrencer, noget jeg aldrig har turdet drømme om med min gamle, stive turbo-hest. Og hvis de ellers snart vil tillade sidepull i dressur, så er vi også snart ved at være ret gode der  Jeg har en elev som rider på hackamore som er ret glad for den til dressur også. Jeg har ikke selv så store erfaringer med hackamore, men vil sige at hvis man skal få noget ud af den skal man have en mere end almindeligt blød hånd pga. hævestangseffekten. Hvis jeg skal sige noget negativt om den, er det sværere at give en adskilt tøjlehjælp i den ene side hvis det drejer sig om lidt større tryk, så jeg vil kun anbefale den til en følsom rytter med en hest der allerede kan lidt og som er vant til at blive redet uden bid og for lette hjælpere. Lidt som kandar vs. almindeligt trensebid (kandarbiddet er også sværere at give en ensidig tøjlehjælp end et trensebid, medmindre hesten er vant til at reagere på meget små signaler, måske derfor moderne dressurryttere har brug for underlagsbiddet )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sidepull |
| Forfatter:  |
WillowCreek ♥All Breed♥ |
| Dato:  |
04-05-2010 16:41 |
|
Vi bruger sidepull til vores westernhest. Vi har valgt denne her version: www.optimalsadel.dk/ product_info.php?cPath...cts_id=208 hvor vi så har skiftet snoren under hagen ud med en alm. hagerem. Vores hest fungerer bedre med denne sidepull end med bid. Hun er absolut styrbar, er nem at stoppe og virker mere tilfreds, hvis heste ellers kan vise det. Hilsen Helene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hackamore |
|
|
Tja, jeg er også meget uenig i, at hackamoren er hård ved hesten. Jeg har i flere år brugt den - også til tilridning af unge heste, og har kun positivt at sige om den, vel at mærke, at den bliver brugt korrekt. NB! På det indsatte billede ovenover sidder hackamoren meget langt nede på hestens næse - det er ikke hensigtsmæssigt, og den kan fejlagtigt monteret give problemer. Det er med hackamore som med så meget andet - korrekt brugt er det fantastisk, fejlagtigt brugt kan det give problemer.
Skal du have din hest klippet? Jeg klipper heste over hele Fyn og Jylland.
Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det Tjek også hjemmesiden http://teamthinesen.skysite.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Soft hackamore er rigtig god |
|
|
Jeg er mere eller mindre UENIG med Jette. Jeg har prøvet længe at ride min hest med bid (tredelt HS trensebid) med meget store problemer, og da jeg skiftede til en soft hackamore fik jeg en helt ny meget mere afslappet hest ud af det. Han skiftede simpelthen udtryk i øjnene og hele kroppen kunne pludselig svinge afslappet uden alle de spændinger som bidet frembragte, og han kunne gå i holdning. Det er en soft hackamore med korte stænger og uden kæde under og med geleindlæg i næsestykket. Her er et billede af den. www.reitartikel.de/images/ product_images/info_images/ 1296_0.jpg Jeg har også monteret den noget højere oppe på næseryggen end på det billede Jette viser, fordi der netop ved for lav montering er risiko for at luftvejene generes, og det er selvfølgelig ikke det den er designet til. Den er designet til at fordele trykket som rytteren kommer med fra tøjlen. Hvis hesten går med almindeligt bid med trense vil hele trykket ende et enkelt sted i hestens mund. På hackamoren bliver trykket ligeligt fordelt tre steder, nemlig på næseryggen, under mulen og oppe bag ørerne på nakken. Det tryk der kommer fra rytterens hånd bliver altså fordelt ud, så det hvert enkelt sted opleves blidere på hesten end et tryk der ikke fordeles og ender et sted, f.eks. laderne i munden. Det er klart at en traditionel hackamore med lange stænger giver et noget kraftigere tryk pga vægtstangsprincippet, men det bliver stadig fordelt ud over tre steder på hestens hoved. Hvis jeg skulle ride min hest i f.eks. et jagtfelt, hvor han ville blive ophidset af den store flok heste ville jeg være nødt til at ride på bid for at kunne holde ham, da hackamoren ville være alt for blidt et redskab. Ulempen ved hackamoren er at de to stænger virker lidt for meget i samspil således at når der trækkes i den ene tøjle, så virker det til dels også i den anden side. Det gør det sværere at ride bøjning og samlende øvelser på hesten. Til dette er bidet nok stadig det bedste. Sidepull har jeg aldrig prøvet, men den lyder bestemt spændende.
Don't fake your beauty...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ved godt at |
|
|
det er hackemore og sidepull der er spurgt til og har selv fået rigtig mange gode indput - ville bare lige fortælle at jeg rider med Monthy roberts grimen og det virker bare super godt også.... men som der er en der skriver - så kræver det lidt mere "benarbejde" at få samlet - men det er jo aldrig nogen dårlig ting at slippe tøjlen. Nu er jeg så nået dertil at jeg kunne tænke mig at prøve de andre muligheder (nylon bliver lidt "klamt") så super gode indput.
Kongur fra litla-moshvoli - super tølter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "klamt"? |
|
|
Hvad mener du med, at nylon bliver lidt "klamt" - og mener du da det almindelige nylon, som Monty Roberts grimen er lavet af? Jeg rider med en trense i biothane (meget brugt indenfor distancesporten). Det er nylon, overtrukket med plastik, og det fungerer helt fantastisk. Måske kunne du have gavn af dette materiale. Det bliver ikke glat og fedtet pga. regn, det bliver ikke stivt og udtørret i solen, og hvis det ikke bliver passet, og det mugner ikke i stalden, hvis det ikke bliver brugt så meget i vinterhalvåret. I mine øjne er det et fantastisk materiale. Venlig hilsen Dianna.
Rid jagt og distance - du og din hest vil elske det Tjek også hjemmesiden http://teamthinesen.skysite.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det lyder ... |
|
|
interessant - har du et link.... Nylon i monty grimen fejler ikke noget - men en svedig hest og hverdag... så bliver den lidt "klam".... Jeg har vasket grimen for at få sveden ud og det hjalp... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej  Jeg ville blot vise et par billeder af hvordan min hackamore sidder. Jeg bruger den, og så rebgrime, til alt min ridning, og det fungerer super. Jeg har næsten ikke fat i tøjlen.  
sagde Cecilie - med den dejligste araberdulle Filou <3
The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hackamore |
|
|
Vi er også lige nød til at komme med lidt input her  Vi har lige været i Malaga og reddet på spanske heste, netop med hackamore og spanske sadler. Vi fik her en kort undervisning i brug af ovenstående. Man rider med samlet hånd og flytter hesten med TRYK fra side til side, altså skal du til venstre flytter du hånden med de samlede tøjler over til venstre.......hesten fjerner sig for tryk Du rider konstant med højt hævet hånd ca. en håndsbredde over sadelkammen, lidt lige som western, hesten skal bære sig selv, vi stod centreret op i sadlen i galop, op og ned af bjerge, vi red konstant med lange tøjler og hesten gjorde som de skulle med en lillefingers tryk. Da vi fik denne lille undervisning, tænkte vi begge ja ja, men gu var det så let, det var sådan en fantastisk måde at ride på for min mand og nemt og mandigt....at han er blevet helt bidt...herligt for mig  Hjemme igen, straks ned og indkøbe en hackamore, uden kæde, men stop disse heste var jo trænet i det...hvordan skulle vi så lige gribe det an??? Ja og her hænger vi endnu og er ikke kommet videre og har endnu ikke prøvet hackamoren, men vil så gerne igang. Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har endelig fået.... |
|
|
en soft hackamore - den skal prøves i weekenden.....- mht til "monteringen af denne" tænker jeg ikke for lavt ikke for højt.. mon ikke det er på samme højde som monthy grimen - som ligger lige før det hårde slutter og det bløde begynder (på næseryggen hvisi forstår hvad jeg mener) - altså ca der hvor den med de sjove buede hackmore (den med rød trense) er placeret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spansk ridning |
|
|
Til Helle: du kan godt finde en underviser i DK i spansk ridning, de underviser sædvanligvis folk der rider med bid, men det med at ride på en hånd, sidde opret og have hænderne højt er det samme, så du kan sagtens få hjælp af en af dem, jeg rider selv bidløst akademisk (eller prøver herpå i hvert fald ) Til Piadora: det vittigste er, at hackamoren sidder på den hårde del af næsen, da den kan tage ret godt fast
Ejer af et stk. dejlig hest Her står han: Aktivstald.dk Her træner vi: Paradisgaarden.dk Pony Prestige dressur-sadel til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Placering |
|
|
Det er vigtigt, at hackamoren sidder korrekt, og højt nok. Den skal sidde lige under kindbenene - hvor den øverste næserem på et dobbelt næsebånd sidder. Mange sætter den for lavt, hvilket medfører mindre luftindtag for hesten, som let kan gå hen og blive ubehageligt. Held og lykke med projektet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo men |
|
|
... men er det så ikke ca der hvor det røde trense sidder.... det samme gælder jo med monthy grimen.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo, det er der den ... |
|
|
...røde (og gule) trense sidder, og endeligt ikke der hvor den lysebrune sidder. Held og lykke med det. Jeg håber du kommer med en opdatering når du har redet med den et stykke tid.
Don't fake your beauty...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så har vi haft vores.... |
|
|
... første tur med Hackamore... Jeg var jo lidt bekymret for om "den sad rigtig" om den var for stram ... om han kunne lide den... osv.... så jeg havde i løbet af ugen trænet "stop" ved at trække i manen (der jo nok af det på en islænder) Og se alle mine bekymringer blev helt gjort til skamme... det gik så fint. Og han var nærmest bare lige glad.... tror slet ikke han rigtig opdagede jeg havde skiftet grimen ud med noget andet.... så jeg er super glad.... Vi er stadigvæk bidløs...  skøøøønt - endnu et skridt nærmere distance ridning...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|