Hej
Jeg har to hopper, en paint og en araber, der går i løsdrift og har gået sammen i 4 år ca. De er altid kun blevet redet sammen (skovtur), og er derfor ikke vant til at blive skilt ad. Og de er selvfølgelig meget afhængige af hinanden.
Nu er det jo bare lidt et problem, da jeg ikke altid har manden hjemme til at ride på "den anden", så jeg vil forsøge at lære dem at kunne være alene hver for sig, den ene ude, den anden hjemme.
Men hvordan...? Jeg prøvede i dag at tage den ene ud og gå 10 meter ned af vejen, og den anden (førerhoppen/araberen) blev tilbage i folden. Hun kunne se vi gik væk (vejen går væk fra folden, ikke langs med den) og begyndte at løbe lidt og vrinske en del. Hende der var ude sammen med mig (og en klikker/gulerødder) gik kun modvilligt med mig, men vi vendte om, før hun blev nervøs (og hun blev rost meget for hvert skridt).
Problemet er jo bare, at det er svært at træne dem begge samtidigt, for i alle de tråde jeg har læst om emnet her, er fremgangsmåden stort set den samme, men der er altid en flok på mere end 1 hest, der bliver tilbage.
Hvad gør en klog? Og bør jeg træne med at tage førerhoppen ud i stedet? Hun er ret nervøst anlagt, mens den anden er mere rolig (og hende jeg rider på normalt).
Gode forslag modtages! 
Lene