De har en sideførende effekt - altså at de skubber hestens hoved til den side man forsøger at dreje - derfor er de ofte en stor hjælp til unge heste som har brug for ekstra hjælp til at dreje, bøje sig osv. Derudover har stængerne også en stabiliserende effekt på biddet så man ikke kan lave så meget uro i munden på hesten.
Jeg rider med dem netop fordi min hest reagerer hurtigt på uro i munden og fordi han i det hele taget reagerer meget bedre på det sideførende pres fra parerstængerne end han gør fra signaler fra et almindeligt bid.
Jeg syntes tit min hest reagerede negativt overfor biddet både med uro og ved at man tit skulle have meget fat i ham når han skulle drejes o.lign. Men efter at have skiftet til parerstængerne er uroen væk og han drejer og bøjer sig for meget meget lette signaler. Jeg troede først det udelukkende skyldtes at jeg var blevet meget bedre til at ride for sæde og schenkler, og derfor ikke rigtig brugte biddet (jeg har arbejdet meget med dette når jeg får undervisning), men når jeg rider med et andet bid (der bortset fra parerstængerne er identisk) kommer uroen tilbage og han bliver mere sej at bøje og dreje igen.
Der står en anden hest i stalden som netop har problemer med at den tykker voldsomt på biddet. Ejeren har lånt et af mine parerstangsbid og det har hjulpet rigtig meget på den.