Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

gummibid
Forfatter: 
Dato:  09-04-2010 12:30

Hej
Da jeg har en hest, der går meget uroligt på et alm trensebid - hun tykker overdrevet meget på det, har jeg overvejet at prøve et gummibid. Er så lidt i tvivl om, om jeg skal vælge en gummistang eller et gummibelagt bid. Har I nogle erfaringer med nogle af delene? Og hvor tynde kan man egentlig få dem, har de den derstandart på 2,1 (eller et eller andet der omkring..), eller kan man få dem tyndere? Jeg spørger fordi han ikke har ret meget plads i sin mund, og derfor slet ikke har plads til de medium til tykke bid.

Mvh Jannie

nu med ny hest :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-04-2010 13:04

Det kommer jo an på hvorfor hesten går og tygger på biddet. Ofte er det pga. uro i munden og i såfald ville jeg vælge stangen, da den giver mest ro. Den fås mig bekendt kun i den der standard tykkelse, men jeg er ikke 100 % sikker.

Et alternativ til gummibiddet kunne være et 2 eller 3-delt bid med parerstænger (full cheek). Det giver også noget mere ro i munden på hesten. Jeg rider selv med sådan et med stor succes, og det fås i mange forskellige tykkelser.

0
0
Svar på denne tråd

iben :)
Forfatter: 
Dato:  09-04-2010 13:22

Hvad gør parerstængerne helt præcist? Jo, jeg er klar over at hesten ikke kan få trækket biddet gennem munden, og det gør han heller ikke med det trensebid han har nu, men hvad gør det ellers?

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-04-2010 13:48

De har en sideførende effekt - altså at de skubber hestens hoved til den side man forsøger at dreje - derfor er de ofte en stor hjælp til unge heste som har brug for ekstra hjælp til at dreje, bøje sig osv. Derudover har stængerne også en stabiliserende effekt på biddet så man ikke kan lave så meget uro i munden på hesten.

Jeg rider med dem netop fordi min hest reagerer hurtigt på uro i munden og fordi han i det hele taget reagerer meget bedre på det sideførende pres fra parerstængerne end han gør fra signaler fra et almindeligt bid.

Jeg syntes tit min hest reagerede negativt overfor biddet både med uro og ved at man tit skulle have meget fat i ham når han skulle drejes o.lign. Men efter at have skiftet til parerstængerne er uroen væk og han drejer og bøjer sig for meget meget lette signaler. Jeg troede først det udelukkende skyldtes at jeg var blevet meget bedre til at ride for sæde og schenkler, og derfor ikke rigtig brugte biddet (jeg har arbejdet meget med dette når jeg får undervisning), men når jeg rider med et andet bid (der bortset fra parerstængerne er identisk) kommer uroen tilbage og han bliver mere sej at bøje og dreje igen.

Der står en anden hest i stalden som netop har problemer med at den tykker voldsomt på biddet. Ejeren har lånt et af mine parerstangsbid og det har hjulpet rigtig meget på den.

0
0
Svar på denne tråd

iben :)
Forfatter: 
Dato:  09-04-2010 15:03

Tak, det er altid rart lige at få uddybet, når ikke det er noget man har været vant til :)

Vil du ikke prøve at sende et link til et (eller flere) af dem du har?

OG lige for at være sikker, de må godt rides med til dressurstævner, ikke? Spring er vel ikke noget problem, der er det det vfærreste der er forbudt. Han er hest.

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

gummibid
Forfatter: 
Dato:  09-04-2010 15:08

Min hoppe gik først med et tyndere tredelt bid med kobber.

Det tog hun ikke særlig godt imod og var meget uriligt, og gnavede og kastede med hovedet når hun fik trensen på.

Så skiftede jeg det ud med dette bid:

Som er en anelse tykkere, vel omkring 1,5 cm, og nu er der intet - hun accepterer biddet og går stille og rolidt med hovedet og slapper tydeligt af ;)

Så det hjalp meget. Biddet har desuden pebermynte smag i gummiet så der er lidt at holde hende beskæftiget med undervejs.

Det kan fåes i mange andre udgaver - både med parerstænger som anbefalet ovenfor, og så egg-butt osv

kig dette link

stores.ebay.com/Green-River- Discount-Tack-LLC_Bits- Spurs_W0QQ_fsubZ18QQ_s...w=korsteel+ flexi

Her har jeg købt mit i en meget yndig lyserød endda

www.roseanna.dk

..smukke hestemalerier udføres på bestilling..

La Troja Ox

..arabisk prinsessehest..

0
0
Svar på denne tråd

stavefjel
Forfatter: 
Dato:  09-04-2010 15:11

uriligt skulle så betyde urolig i forhold til rose-ordbogen for dem der skulle være i tvivl

www.roseanna.dk

..smukke hestemalerier udføres på bestilling..

La Troja Ox

..arabisk prinsessehest..

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-04-2010 21:37

Jeg har sådan et bid her både i 2-delt og 3-delt:

www.lykkegaard-rideudstyr.dk/ 3_delt_parerstang-p- 323.html?bgsid=ebpic36...1rvjpe7vq6

Jeg overvejer selv om jeg skal investere i sådan et her:

www.horsebitbank.com/myler-bits-7/ full-cheek-126.dhtml

et myler comfort bid med parerstænger. Myler comfort skulle også være rigtig godt til at give ro munden:)

Og jo - du må gerne starte både dressur og spring med et trensebid med parerstængerne. Så længe selve biddet et tilladt at starte med, må der gerne være parerstænger på:) Du må også gerne starte med myler comfort bid.

0
0
Svar på denne tråd

unghest...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2010 11:50

Min unghest gik meget uroligt med hovedet og munden da han gik på gummibid (det var et tredelt apple mouth). Så købte jeg nyt hovedtøj, som havde messingspænder og pynt, så derfor synes jeg også der skulle et messingbid på så det passede sammen.

Det gav en helt utrolig forskel. Nu går han meget mere roligt. så for os var situationen modsat. Du må prøve dig frem.

Jeg ville også vælge stang, eller hvis du vil have et delt så med parerstænger.

Og ja så skal man være opmærksom på gummibiddet. Min hest havde nemlig også tygget lidt på biddet og det holder gummi ikke til. Så det blev jo flosset, hvilket må være meget ubehageligt i en hestemund.

Rikke med Katinka og Thor

A good horse is never a bad colour.

0
0
Svar på denne tråd

:) ...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2010 09:54

Tak for jeres imputs! Det er helt klart noget jeg vil prøve, og tænke over det I har skrevet :)

Mvh Jannie

0
0
Svar på denne tråd

hs.....
Forfatter: 
Dato:  13-04-2010 18:20

der er også et hs sprenger gummibid .

If it makes you happy, it can't be that bad

- Sheryl Crow

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider