Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Han vil ikke væk fra flokken.
Forfatter: 
Dato:  06-04-2010 11:43

Hej.

Jeg har en Vallak, som er førehan i vores flok på 5 heste/ponyer af forskellig art.

Det er temmelig umuligt at ride ud på ham hjemmefra, selv med en selskabshest (også fra flokken).

Han vender gerne om og hopper og danser for at komme hjem, hvilket selvfølgelig er en smule utrygt.

Jeg er i gang med at tage små (50-100 meter) afstande væk på ryggen af ham og så gå hjem til de andre igen. Det kan være en tur på marken så de er ude af syne eller en smut ud af vejen.

Nogle dage vil han heller ikke i trailer, men det går som regel med lidt overtagelse.

Jeg købte ham hovedsageligt som ridehest i naturen, så det er lidt skidt.

Er der nogen der kan hjælpe.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-04-2010 11:52

Hej :)

Det kan jeg da godt forstå du er lidt utryg ved... Det er aldrig sjovt, når de hopper og danser de små :)

Men hvis det var min hest, ville jeg tage afsted på ham, også selvom han skabte sig lidt i starten. Tit og ofte kommer de på andre tanker, jo længere væk hjemmefra de kommer - så er der ligesom andre ting at se og tænke på. Så længe han både kan høre og se dem, er flokken i hans tanker. Ude af syne (og hørevidde), ude af sind.

Har du været længere væk hjemmefra, end de 100 meter?

- sagde Cecilie

The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-04-2010 15:57

Hej. Ja det har jeg. En af gangene, måtte jeg stå af fordi han nægtede at gå videre, da vi havde gået lidt, i meget urolig stil :) stak han fra mig og løb hjem i fuldgallop.. ca 1 km.

En anden gang red vi 3 ud og da han ligesom fornemmede at vi var kommet hjemmefra også ca. 1 km (ikke den samme vej som tidligere) og kunne se sit snit til at vende, gjorde han det og vi fortsatte hjem i galop på stedet, piaff´er og andre "sjove" trin. Det stoppede ikke før vi var hjemme.

Nu er problemet bare at han er ikke så lille endda :D

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-04-2010 17:20

Det er aldrig rart med en hest der har seperationsangst...

Men mangler lidt info om hesten og dig..

Hvor gammel er han, hvad har han lavet før du købte ham, har de oplevet lign problemer ved tidligere ejer osv?

Hvor længe har du haft ham?? Hvad har du redet på ham indtil nu?? Hvordan er han ellers sammen med dig??

Det kan skyldes han ikke stoler på dig/er tryg ved dig og derfor ikke magter at du skal bestemme om i skal væk fra flokken, men igen...Mere info tak :)

Screw you guys, we're going Western and barefoot :)

Lykkelig ejet af 4 dejlige hunde og nu igen af Muffehesten :)

Nu med 1 stk smuk Solid Paint føl, Obi C Kanobi aka Bøffen :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-04-2010 22:49

"Jeanette" : Her er lidt info, håber det hjælper :)

Jeg har haft ham siden september sidste år. Han er 8 år og har stået på en stor stald med 120 heste. Der red han mest i ridehus, men også lidt ud i naturen. De mange heste gjorde jo at der altid var andre, uanset hvor han kiggede hen. Der havde han ikke en bestemt flok han var "herre over" eller havde knyttet sig til.

Vi har redet i ridehus for at lære hinanden at kende og få grundridningen ordentligt på plads. Jeg har haft ham med i 3 forskellige ridehuse til undervisning og når vi er afsted er han blid og sød, meget tillidsfuld.

Han følger mig når han er løs i ridehus og lystre alm. kommandoer som, gå, stå og bak. Så han kan rigtig godt lide mig.

Da jeg fik ham, trænede vi trailer på horsemanship måden, og det går fint med at jeg læsser ham fra siden af traileren uden at jeg går med ind.

Ind i mellem tjekker han lige om han kan få lov at blive hjemme :) Men overgiver sig altid efter kort tid. Stille og rolig.

Han er dog blevet rigtig dårlig til at stå selv i traileren, hvilket han sagtens kunne inden nytår. Gerne en time, uden vrøvl og uro.

Jeg håber at det var noget af det du gerne ville vide om os.

Tak fra Calli

0
0
Svar på denne tråd

Seperationsangst
Forfatter: 
Dato:  07-04-2010 09:20

Det du beskriver lyder præcis som min hoppe.

Tidligere stod hun på et stort ridecenter i Århus, og dengang red jeg lange afslappede ture ud i det blå. Hun var bundstabil og altid til at stole på uanset hvad jeg bød hende. Hun kunne dog ikke efterlades alene på fold eller stald uden at stresse noget.

Efterfølgende har jeg fået hende hjem til os selv hvor der er i alt 11 heste. Og siden da er hun blevet en pestilens at ride ud på. Udaf går det rimeligt, men hun bliver bange for de særeste ting. Og når vi når et vist stykke hjemmefra eller vender snuden hjemad, så er fanden løs. Hun stresser og kan slet ikke gå afslappet.

At efterlade hende alene på fold eller i stalden er komplet umuligt. Faktisk kan jeg ikke tage min anden hest ud af stalden, selvom alle de andre står inde, uden at hun flipper helt ud.

Min hoppe er 20 år, og har en del gamle skader, så derfor har jeg mere eller mindre affundet mig med situationen, men var hun yngre og skadesfri ville jeg helt sikkert få noget hjælp, da jeg har erkendt at det er sindsygt svært at træne sådan noget selv.

Mvh

Mette

Sommergræs i Kolding tilbydes

Se mere her

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-04-2010 10:03

Ja det lyder meget som hende, han går dog ikke amok, men er blot meget urolig når han er alene. Det kan selvfølgelig udvikle sig og derfor skal jeg have gode råd nu.

Jeg har også indset at jeg skal have hjælp til ham, derfor skriver jeg også herinde i håb om at støde på nogle kloge hoveder :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-04-2010 11:39

Calli: Jeg vil næsten anbefale dig at tage kontakt til Susan Kjærgård der har http://www.blueberryhill.dk , hun vil uden tvivl kunne hjælpe dig med dette opstået problem

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-04-2010 11:46

Jeanette: Jeg har tænkt på at kontakte Susan og der er også Carter i mit område. Men grunden til at jeg har tøvet lidt er at jeg har på fornemmelsen at problemet vender tilbage når vi kommer hjem fra træningen hos dem.

Jeg har ingen erfaring i den retning og ved heller ikke rigtig hvad de kan gøre for mig. Han er jo opmærksom og sød når vi er i byen.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-04-2010 00:48

Calli: Susan kan uden tvivl give dig værktøjer, til når problemet opstår hjemme

Kontakt hende, det er gratis, og tag den derfra...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-04-2010 09:32

Jeanette: Det vil jeg prøve, tak for hjælpen :)

Rider du Western?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-04-2010 09:40

Calli: Selv tak... Ikke endnu, men det er planen fremover

Husk at give en opdatering herinde med dig og hesten

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-04-2010 09:54

Jeanette: Tak, det skal jeg gøre. Glæder mig også til at se mere om dit western ridning

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider