Jeg vil sige at man skal begynde træningen så hurtigt som muligt. Hvis jeg var dig ville jeg begynde at gå ture med hoppen. Start med at gå langs vej når du er tryg ved det. Jeg vil mene at det er vigtig at den vænner sig til at lytte til dig når i skal forbi, i hendes hoved, potentielt farlige ting, så som postkasser, biler, hække, biler, traktore, trailere osv. Det kommer kun godt tilbage til dig senere når den skal rides.
sørg for at du går ud for hendes skulder og at hun skridter godt frem. Når i har helt styr på det i skridt begynder du at løbe med hende i små intervaller. Igen skal det gå godt frem, i må endelig ikke lunte, så for hun ikke vist hendes trav ordentligt. Dog skal i selvfølgelig heller ikke rase afsted.
Ind i mellem øver i på en bane eller mark med at gå/løbe svarende til en mønstringsbane så i bliver gode til vendingerne. Det kan være en hjælp at løfte din venstre hån roligt op i højde med hendes øje i starten og føre den tættere på hendes hoved samtidig med at du drejer det hjælper hende til at forstå at hun skal dreje. Selvfølgelig ikke i en pludselig bevægelse, det er ikke for at skræmme, men derimod vejlede.
Hvis hun ikke er vant til piske er det ligeledes en god ide at vænne hende til sådan en. Igen ikke skræmme hende men som en hjælp specielt indtil i har helt styr på overgang til trav for stemmen.
Hvordan alt det her harmonere med dit knæ er jo op til dig at vurdere. Men skulle jeg ikke tage hensyn til et knæ er det i hvert fald sådan jeg ville træne. Der vigtigste er i mit hoved at de ikke går og laller i hverken trav eller skridt, for det gør ikke noget godt for gangarts vurderingen.
Kan desværre ikke hjælpe dig med prof træning på fyn da jeg selv kommer fra jylland og derfor ikke kender nogle steder dernede. men måske kan du gennem avlsforeningen finde et stutteri som også har kåringstræning på programmet.
I alt fald skal du have held og lykke med projektet.