|
|
| LDR.. øhhhh det er? |
|
|
nu spørger jeg nok temlig udvidende.. men hvad dælen vil ldr-ridning sige?? jeg spørger fordi jeg ikke helt præcis hvad det står for, og fordi jeg har en plag som skal rides til næste år, MEN på hesten's præmisser.. håber på en forklaring på ldr-ridning??
sagde berit med disney's sirocco:) en vallak skal du fortælle en hingst skal du spørge en hoppe skal du diskutere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LDR-ridning... |
|
|
Jeg ved det ikke, men jeg kunne forestille mig at det stod for: Low Deep (and?) Round. - Det har jeg set en del gange, altid uden at vide hvad det betyder. Hvad det er ved jeg ikke, men udfra ordene kunne jeg forestille mig at formålet er at få hesten til at sænke hovedet dybt og bag/i lod. Halsen ser rund og lav ud(iforhold til kroppen) Det var hvad jeg fandt ved at søge på google.
Mvh. Cecilia
Med Østerskovs Focus og Siggi
If you wanna make the world a better place, take a look at you self, and then make a change! - Michael Jackson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LDR.... |
|
|
LDR står får Low Deep Round, en egentlig defination af det er lidt svær at give, da FEI mener LDR er Rollkür UDEN tvang, andre (bl.a. fortaleren) mener der er at ride hesten Low deep round, men hvor visse rollkür (ekstreme stillinger) er tilladt i korte momenter. LDR betyder at hesten går lav, dybt og rundt, dvs i modsætning til at ride hesten FREM og ned rider man den ned og IND. Pia Munck har en masse dokumentation om metoden.. og en masse meninger  Her er nogle billeder af hvad f.eks. Pia Munck mener det er :
www.scandinavian-dressage.com/ images/anky_b11.jpg
LDR i et Rollkür moment (Pia M har her en forklaring på hvorfor dette er helt ok og super velgørende for hesten)
 her i konkurence holdning.

Mvh. L Nielsen. (der iøvrigt finder det sjovt at bla. Anky, der går ind for LDR alligevel har fjernet 90% af alle billeder der viser baglod ridning, både fra hendes hjemmeside og fra Facebook fangruppen)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ps............ |
|
|
Jeg mener iøvrigt at LDR, Hyperflexion og Rollkür er præcis det samme, hvis "tvang" er hvad der definere det. For alle, lige fra "fortaleren", til "heltene", viser billeder og videoer af heste der med hård hånd, vandret kandarstang og flittig brug af sporer, kommer ind i positionerne. :)
Mvh. L Nielsen. (der iøvrigt finder det sjovt at bla. Anky, der går ind for LDR alligevel har fjernet 90% af alle billeder der viser baglod ridning, både fra hendes hjemmeside og fra Facebook fangruppen)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til trådstarter |
|
|
Af de ovenstående billeder der vises, er det kun det første billede med den brune hest der går i "LDR" holdning. de andre er af rollkur som er noget helt andet. LDR er det nye "fancy" ord for en metode der er gammel og vel brugt. (før hed det vel bare løsgørende ridning) dvs man rider sin hest ned, dyb og rund. der er det nemmere for hesten at bruge sin ryg naturligt. en unghest kan man jo ikke starte med at have stående oppe i en grand prix holdning, og ældre heste kan heller ikke stå der hele tiden. så er LDR bare det navn det har fået når man rider sin hest løsgørende. hestens mule placering må gerne være bag lod, hvilket har fået nogle folk til at være meget imod det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Berit |
|
|
Hej Berit, Og hvorfor hestene ikke burde blive redet bag lod findes der en god forklaring paa her: www.sustainabledressage.com Mange fortalere for at ride hesten bag lod argumenterer at det giver et godt straek - men hestens muskler ligger i lag. I virkeligheden afkorter man musklerne ved at hive mulen ind.
Portrætter males efter foto.
Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam. (efter Cato)
"Riding is - and remains - an education in Humanity." www.xenophon-classical-riding.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange tak |
|
|
for jeres forklaringer:) det hjalp meget.. men er meget imod rollkür.. men det er ikke noget vil bruge på min hest.. han skal rides på hans præmisser og udfra hans anotomi (staves?).. men tak for jeres forklaringer:)
sagde berit med disney's sirocco:) en vallak skal du fortælle en hingst skal du spørge en hoppe skal du diskutere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rosalia... |
|
|
De billeder jeg har lagt ind, viser heste der alle er trænet op via. hvad bl.a. Pia Munck mener er LDR. Hun har selv brugt flere af billederne som eksempler på de forskellige LDR "holdninger"..
LDR forgår i mange forskellige positioner, både den "løse" form, som på billede 1 i tråden, og den mere koncentrede form som f.eks. billede 2-3, (som ifl. Pia M, kun bør bruges i korte momenter, for at opnå maximal samling af energien) Det sidste billede viser en LDR hest i "konkurence form".. Dette er taget ud fra hvad jeg har "lært" af Pia M. men hvis der er nogen yderligere tvivl, kan i jo spørge hende, LDR er (som mange nok ved ) ikke just min "hjemmebane"...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nielsen.. |
|
|
Vidste ikke at Pia Munck som jeg kun har set indlæg fra her på hestenettet og aldrig hørt om IRL nu var opfinderen af LDR  det fandtes da også for 30 år siden  Bette : jeg rider også anatomisk korrekt, og har en uddannelse indenfor dette. og jeg syntes LDR brugt rigtigt er det mest heste venlige man kan byde dem. (udover en god skridttur i skoven for lange tøjler) LDR er mellemløsningen for mig mellem overdrevent forpartsridning hvilket ødelægger enhver hest ved lang tids ridning på den måde. hård ridning i holdning hele tiden holder de heller ikke til. Men god varieret træning, hvor man ser på den enkelte hest og ikke bare går efter en bog eller teori 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan sagtens |
|
|
ride meget varieret træning uden at ride hesten bag lod  Men man kan ikke ride LDR uden at ride hesten bag lod.... Hvis man rider hesten bag lod, for man den alt for let på forparten, udover at man som regel skal bruge biddet mere eller mindre kraftigt for at få hesten til at holde hovedet der  Pia Munck har lavet en LDR-facebookgruppe, hvor bl.a. Anky og hendes mand og rigtig mange andre eliteryttere er med. Så det kan godt være, det ikke er Pia Munck, der har opfundet LDR  Men hun siger selv, at hun har brugt det i 40 år eller sådan noget  Hvis man rider løsgørende, rider man frem og ned, dvs. at hesten sænker halsen og stikker næsen frem 
fra NinA Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten  FORDRINGER I DRESSUR (kun tekst - ikke billeder) se epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina... |
|
|
Hvem har bildt dig ind man skal bruge biddet kraftigt for at ride en hest bag lod for det er da den værste skrøne jeg længe har hørt. hvis man nogensinde siddet på en unghest ved man da at de kan rides bag lod med sysnore..... dette gælder så også en følsom hest der ikke er ødelagt i munden at tidligere ridning. Men nej, jeg tror heller ikke jeg kunne ride LDR på en rideskole koldblodshest. og DU bestemmer vel ikke hvornår man rider løsgørende ???? så syntes det er noget selvhævdende du skriver som du gør. løsgørende er jo ikke at have hesten på forparten vel  Hopper ud af denne tråd igen inden epona kavaleriet kommer. Men Bette, husk at de folk der skriver herinde ikke har nogle resultater hverken konkurrencemæssigt eller hjemme på ridebanen andet end de kan råbe meget højt og linke til deres teorier, men de kan ikke vise en lille hjemmevideo af en eneste hest der laver øvelser fks til M klasser. De viser indtil videre KUN forpartsbelastede heste i skridt og trav. det er der MASSER af LDR ryttere der kan.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min korte deff. |
|
|
forstil dig rollkur er en brun @!#$ som alle syntes lugter grimt og fælt alle er enige om den her @!#$ skal fjernes omgående MEN hvordan fjerner man den lære hunden at skide lyserødt?? JO man farver lorten lyserød i samme sekund den forlader røvhullet oversparyer den med chanel no 5 og kalder den LDR pludselig er lorten ikke brun mere el ildelugtende for det utrænede øje og så er alle glad eller er de ??? 
Staro Hit & K´s Baby´s Dream
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rosalia... |
|
|
Kan man kun ride "ordentligt", hvis man deltager i konkurrencer og får placeringer? Jeg kan godt lide at cykle, men jeg deltager ikke i Tour de France eller andre cykelkonkurrencer. Gør det mig til en dårligere cykelrytter??  Jeg kan også godt lide at svømme, men jeg tager ikke ud og er med i svømmestævner.  Kan jeg så ikke svømme?  Jeg rider hver eneste dag, og jeg modtager endda undervisning.  Kan jeg så ikke ride, fordi jeg ikke deltager i stævner??  Jeg rider ikke LDR og heller ikke "støvsugerridning". Var jeg absolut tvunget til at vælge mellem de to "stilarter", ville jeg vælge "støvsuger-ridningen", for argumentationen bag den er velbegrundet. Der er tilsyneladende ingen teori bag LDR. Jeg har i hvert fald endnu ikke set noget, der bare tilnærmelsesvist mindede om en baggrundsteori. Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Linda.. |
|
|
Jeg har ikke bedt om drf eller fei resultater. det står også i mit indlæg hvis du læste det. men det de viser er kun skridt og trav med mulen i sandet og vægten på forparten. de kan vel godt vise bæring og samling hjemme fra ridebanen/stubmarken, hvis deres heste kan. men behøver heller ikke starte stævne for at vise en galoppiruette eller en passage. (de viser jo lystigt de billeder frem med mulen i sandet og vægten på forparten) men det er NEMT at svine andre til når man ikke engang selv kan vise noget med den metode man siger er bedre. Jeg kan også godt cykle, men jeg sviner ikke tour de france deltagerne til og siger de træder forkert i pedalerne !!!! jeg stiller mig heller ikke op ved siden af skole patruljen og siger til alle ungerne der er på vej i skole og de cykler forkert og mine måde at cykle er meget bedre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe.... |
|
|
"Jeg kan også godt cykle, men jeg sviner ikke tour de france deltagerne til og siger de træder forkert i pedalerne !!!!" Nej, men ville du ikke kritisere dem, hvis de f.eks. havde kroppen fuld af EPO (ikke Epona ) og dermed overtrådte reglerne for deltagelse af Tour de France? Hvis man i en konkurrence ikke følger de regler, der bestemmer konkurrencen, så må man jo diskvalificeres. Og det synes jeg også burde gælde, når man deltager i ridekonkurrencer. Den, som ikke følger forskrifterne, bør ikke få placering. Og den, som ikke følger forskrifterne, må forvente at få negativ kritik. - Også af "det offentlige" / på et offentligt forum.
Hilsen Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Linda.. |
|
|
men er det "epona" der så har opskriften i dette tilfælde ??? og hvem har så lige bestemt at de skal være de nyfundne profeter ? for jeg har endnu ikke set en eneste hest der er trænet i "frem med vægten" teorien som tilnærmelsesvis viser det forskriften/fordringerne forlanger af en grand prix hest. Men hvis der kommer en EPO fri cykelrytter og vil fortælle mig et fif om cykling lytter jeg meget gerne  men de der fede onkler der møffer sig ned i et par stramme shorts og fylder landevejene hver søndag de tror nu nok at de er klogere end de EPO fri cykelryttere der kører tour de france men vi ved jo alle at de aldrig kommer på niveu med de proff (cykel)ryttere og de der søndags (cykel?)ryttere har nok en rigtig god grund til at de aldrig kommer til at køre tour de france.... det er fordi aaaaaalllleeeee de andre tager EPO og vi ikke gør  måske dansk rideforund skulle lave en cykel afdeling, for der er ikke den store forskel 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Here we go again |
|
|
Ja, så kører vi ENDNU en tråd pro/kontra de forskellige ridemetoder!!!!  Hvorfor blive ved med at køre i den samme suppedas??? Vi bliver jo alligevel ALDRIG enige om hvad der er hvad, og hvad de forskellige ting gør godt for! Og det viser sig jo, at nogle helt har misforstået LDR-konceptet, og derfor tror og proklamerer, at det bare ER sådan og sådan, og så og så dårligt for alt og alle. Det er ihvertfald noget vås at påstå, at man ikke rider FREM, når man rider hesten dyb og lang, hvilket jo beviser, at det ikke er alle, der forstår hvad LDR betyder. Jeg forstår LDR sådan, at man rider hesten ned, dyb, lang og om den går lige over eller lige under lod er eet fedt; bare fornemmelsen er korrekt. Det har absolut INTET at gøre med Roll-kur, som i min verden er mulen inde ved bringen - meget bag lod. Desuden kan man altså IKKE ride hesten LDR-agtigt HELE tiden, så man kan jo ikke sige, at man konsekvent træner sin hest efter dén metode. Lad os nu stoppe, inden det går helt galt igen, ikke? Det var bare et lille pip fra mig. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Low deep and round... |
|
|
til Ibanez... Trådstarter spurgte bare hvad det var, hun spurgte ikke om for eller imod... Hvis man synes LDR og rollkur er det samme, så er der jo ikke noget at gøre ved det. Jeg tvivler på, at dem som tror det kan rykkes til at tro, at der er forskel. Personligt så mener jeg, at billede 1 er LDR, hvilket jeg ser som en fin træningsform. Billede 2, derimod, er rollkur, som jeg (og FEI) tager stor afstand fra. To meget forkellige ting og jeg begriber simpelthen ikke hvordan man kan putte de to ting i samme bås. Faktisk kom jeg lige til at tænke på, at LDR navnet siger det hele for mig. Low = halsen ligger lavt, deep = hesten går bag lod (alt med måde, 5-10 cm bag lod er intet problem for mig), round = halsen er rund (hænger rimeligt godt sammen med dyb). I rollkur/hyperflexion synes jeg ikke, at man kan sige at halsen er rund, og dermed en stor forskel.
The opposite of a correct statement is a false statement. But the opposite of a profound truth may well be another profound truth. - Niels Bohr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ibanez |
|
|
Jeg har nu forstået LDR som bag lod.. for alle fortalerne (Pia Munch, AH osv) siger jo at hesten kun kan bruge ryggen og gå korrekt bag lod.. samt alle de billeder der vises lige meget om det er LDR i den mildeste form (som jeg synes er ok selv om jeg ikke selv vil bruge det) gennem alle mellem formerne til den helt kraftfulde form (som jeg så mener er det samme som roll-kur)er bag lod.. og det er altså de billeder der vises af dem der mener det er den eneste rigtige metode.. Jeg har aldrig set et billede af en hest foran lod hvor det var beskrevet som LDR.. og deep betyder vel også netop bag lod..
Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| signelarsen |
|
|
dvs du mener dette billede er et billede af rollkur ??? For det er det absolut ikke i min verden ! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg siger ikke |
|
|
....at Epona "har opskriften".(Men de har s'gu argumenterne for deres sager i orden!) Og jeg har heller ikke på noget tidspunkt sagt, at de er "Profeter". (Det mener jeg nu altså heller ikke, st de selv siger eller mener.) Men selvom man ikke er (eller måske endda aldrig nogensinde kommer) på niveau med de professionelle ryttere/cykelryttere/andre, så kan man jo faktisk godt gøre tingene helt rigtigt helt på netop det niveau, som man nu lige er på. Og man kan faktisk også godt have viden om niveauerne, som ligger højere end det, man selv er på pt. "men de der fede onkler der møffer sig ned i et par stramme shorts og fylder landevejene hver søndag de tror nu nok at de er klogere end de EPO fri cykelryttere der kører tour de france men vi ved jo alle at de aldrig kommer på niveu med de proff (cykel)ryttere" Jamen selvom de er tykkere og måske endda også ser dummere ud i deres cykeltricot end prof-cykelrytterne, så kan de rent faktisk sagtens være klogere end profferne. Det er højst sandsynligt, at de absolut ikke kan præstere særligt godt i den rent praktiske sports-performance, men selvom de er så uheldige at være overvægtige og måske også usmarte at se på, kan de faktisk godt have en fortrinlig teoretisk baggrundsviden om den sportsgren, som de er i gang med.  Og det er ikke så ringe endda.  - Mind over matter. Hilsen Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LDR - og hvad det ér... |
| Forfatter:  |
gsims |
| Dato:  |
27-03-2010 23:32 |
|
Copy-pasted fra et marathonindlæg i en anden tråd - kun de væsentligste ting, der besvarer trådstarters spørgsmål er sat ind  Jeg håber, I bærer over med gentagelsen. Jeg havde faktisk - først - forstået det som LONG, deep and round. Hesten kan godt være lang i halsen og stadig lidt rund. Og den kan også bevæge sig frit og lækkert. Næseryggen vil som oftest komme bag lodret, men kan også være foran. Når formen er LAV og dyb og rund, som LDR-folkene jo oversætter det med, så ser jeg lidt et andet billede for mig, hvor hesten ikke nødvendigvis behøver have lang hals, så længe halsen bare er lav. Her ser jeg det som at næseryggen ikke rigtig kan undgå at komme bag lodret. For mig er forskellen ret stor på de to modeller.
En hest kan godt være afspændt med "min" LDR-forståelse, og jeg tror sådan set heller ikke LDR behøver have nogen negativ betydning for hestene, hvis man sørger for at ride med lethed som fokus.
Som jeg ser LDR-formen (altså udgaven, hvor halsen skal være LANG), så tilstræber man egentlig meget af det samme som i frem og ned (næseryggen foran lodret). Man arbejder med at få hesten til at slappe af, og man arbejder med, at hesten rækker halsen frem. Dog begrænset af tøjlen, der gør halsen let rund (evt. via negativ forstærkning, sådan at der ikke er nogen særlig kontakt til biddet). Og så vil jeg i øvrigt give Rosalia og Henry-Cherie »Henriette« ret i, at det nok var hensigtsmæssigt, om vi holdt os til trådstarters spørgsmål, og ikke diskuterede så meget for og imod de forskellige metoder. Jeg ORKER heller ikke mere mudder. Lad os få forår og solskin og god og respektfuld debat-tone 
_______ Dejlig 4½-års vallak til salg Flere gode (brugte) sadler til salg - se præs.
...SEMPER TIRO... www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rosalia... |
|
|
Jeg har på intet tidspunkt skrevet at Pia Munck er "skaberen" af LDR. ..Og la' nu for f... være med at skabe et kæmpe skænderi om ridemetoderne (igen igen igen) Det er SÅ nemt at puste til gløderne, flygte og skyde skylden på div. "grupper", som er blevet gjordt gentagne gange i tidligere tråde. Jeg gav mig defination af LDR, som trådstarter bad om, hvorfor f... kan man ikke holde sig til emnet eller hoppe uden om?
... Folkens drop dog den latterlige diskution vi har haft en million gange, og kom tilbage til trådstarters emne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nielsen |
|
|
Fordi at en person spørger og jeg mener den person skal have et sandt "ufarvet" svar. Jeg fortæller derfor at alle billeder pånær det første er af rollkur. og IKKE ldr. dernæst begynder "kavaleriet" så at at bombe. Ligesom du sikkert ville pointere hvis en stationær blev beskrevet som en oxerkombination  Igen Igen.... lad os få delt dette forum op.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rosalia... |
|
|
men er det "epona" der så har opskriften i dette tilfælde ??? og hvem har så lige bestemt at de skal være de nyfundne profeter ? Næh men det har fordringerne. Fordringerne er dem som dommerne (skal/bør) dømme efter. Der står tydelig beskrevet jeg citerer fra mål og alm principper : " Hesten skal ..... Hovedstillingen skal være konstant, almindeligvis med næseryggen lidt foran det lodrette plan. I gangarter og øvelser med høj samlingsgrad må næseryggen være i det lodrette plan. Nakken skal være det højeste punkt. Munden skal være lukket og let skummende, og tungen skal være under biddet. Hesten skal i det hele taget ikke vise modstand eller stivhed hverken i hals nakke eller gå imod rytterens hånd.
Man taler om rentaktede gangarter, d.v.s. om hesten bevæger sig med det korrekte bevægelsesmønster, som naturen foreskriver i de tre grundgangater, den totaktede trav, den tretaktede galop og den firetaktede skridt." Taget fra Fordringer i Dressur. Der er ikke mere at diskutere på den konto. Det står sort på hvidt, defineret klokkeklart!. Der bliver bare ikke dømt efter det som er grundlaget for dressuren. Og dem som råber op om at der ikke bliver dømt efter fordringerne er fra en Eponafiserede støvsugerbande...
Kun få sække Hartogs Grass-Mix tilbage for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sinne... |
|
|
Hvis du mener en hest skal have sin daglige træning udfra fordringerne så må jeg opgive diskussionen.  for sådan er der INGEN heste der går 30-40 min dagligt. Tror i en maraton sprinter kun sprinter derud af til træning ? Eller en S springhest ikke laver andet end at springe S baner til daglig  Træningen skal da varieres og hestens styrkes på alle mulige andre måder og holdninger end konkurrence formen. Men okay... jeg giver fortabt. enten siger i hesten skal rides med hovedet i sandet eller også skal den gå i høj holdning. hils de der søndagscyklister i møder i ny og næ og send den end copy og paste knap så de kan være med i jeres univers.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja Rosalia |
|
|
Fordringer er daglig træning. Fordringerne er fundamentet for ridningen og bedømmelserne. Det er fordringerne du bliver bedømt vurderet og vejet i. Hvis det ikke er det du skal træne til daglig, så ved jeg ikke hvad der skal trænes. Du forventer vel ikke en hest som er vant til at gå bag lod til daglig og så når den kommer til stævne, så ved den at nu skal den tage vægten over bagtil og går foran lod. Der er ingen forskel på konkurrence form og "formen" derhjemme. Synes du ikke at det er lidt billigt sluppet at blæse til retræte i en debat og sige at du må opgive diskussionen når det falder på fordringerne. Og vil du debattere, så lad være med at komme med spydigheder og dumme kommentarer. Og ikke mindst grupperingen jeres univers --> "hils de der søndagscyklister i møder i ny og næ og send den end copy og paste knap så de kan være med i jeres univers." NB: Jeg tilhører intet univers sammen med nogen
Kun få sække Hartogs Grass-Mix tilbage for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sinne... |
|
|
hvis du seriøst tror en grand prix hest går i grand prix holdning og kun laver grand prix øvelser til daglig træning hjemme så er jeg nødt til at opgive diskussionen. for det sker ikke nogen steder !!! ligesom en sprinter ikke træner sprint i sin træningstid selvom det er det han skal på konkurrence pladsen. eller en springhest ikke springer hver dag til træning. men det er håbløst at diskutere da det åbenbart ikke er alm viden at træning og konkurrence er 2 forskellige ting.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rosalia.... |
|
|
Nej og det har jeg da bestemt heller ikke skrevet.. jeg skrev at LDR som jeg har forstået det ud fra beskrivelse og billeder fra tilhængerne er bag lod og i forskellige grader fra en afslappet hest let bag lod (hvilket jeg stadig synes er ok) til den helt "samlede" form som Pia Munch kaldte den mest udtryksfulde og kraftfulde form og som jeg ser som roll-kur.. Men du siger så modsat de andre at hesten ikke behøver være bag lod i LDR.. (selv om navnet indikere dette).. jeg bruger det ikke selv og gik ud fra det tilhængerne har vist skrevet.. Men intet sted har jeg da sagt at let bag lod = roll-kur.. så den ide ved jeg ikke hvor du har fra.. Og jeg mener da også fordringerne gælder i hverdagen.. næsen foran eller i lod og nakken øverst er da ikke = konkurrence samling.. det er da muligt at ride sådan fra mulen i sandet (hvilket jeg dog ikke udøver, min har aldrig gået dybere end lige under vandret med halsen) til højeste samling (med næsen i sandet vil manken dog være højere men "knækket" kan stadigt ligge i nakken og ikke midt på halsen).. hvorfor mener du ikke at hesten kan gå med næsen i lodret og nakken øverst med mindre den er i konkurrence samling ??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rosalia |
|
|
"Men okay... jeg giver fortabt. enten siger i hesten skal rides med hovedet i sandet eller også skal den gå i høj holdning." - Rosalia Hvem siger, at træningen kun kan foregå i de to "faconer?" Mig bekendt rider de fleste ikke-traditionelle-dressurryttere deres heste frem og ned - dvs højden på halsen er underordnet, men fælles for alle højder er, at man på intet tidspunkt piller ved biddet og rider hesten bag lod med vilje. For det er en grundfejl! Jeg tror LDR er en omskrivning af god gammeldags frem & ned-ridning, men nu er LDR bare lidt mere poppet og i øvrigt en billig genvej til en kunstig rejsning af det forreste på hestens ryg. Det er sjovt, at du (og andre) hviner over, at forummet burde opdeles i rygklapperafdelinger, men måske skulle I starte med at læse LDR-oppositionens indlæg ordentligt?
Akrylnegle laves i Frederikssundsområdet af certificeret CND designer. 3 ugers holdbarhedsgaranti og mulighed for glimmer og sten. Se link på præs. SunSpa airbrush tanning til 75,- tilbydes også.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså Rosalia |
|
|
Men okay... jeg giver fortabt. enten siger i hesten skal rides med hovedet i sandet eller også skal den gå i høj holdning. - skriver du Faktisk lyder det som om du har misforstået, vores andres indlæg  Jeg siger ikke, at hesten skal gå med hovedet i sandet, og det mener jeg heller ikke, andre skriver. Remonteridning følger de klassiske principper ligesom fordringerne. Og man rider ikke med hovedet i sandet. Hesten skal i remontefasen strække sig frem og ned - ligesom i LDR. I remonteridning må den bare ikke gå fast bag lod (at det kan ske, må man tage med, men man bruger det ikke med vilje), da den så ikke kan kippe i bækkenet - og ikke komme til at sætte sig ordentligt bagtil. Epona giver faktisk mange forskellige opskrifter - hvilken en af dem, mener du, vi 'eponaficerede' følger? 
fra NinA
Gratis skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse
Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten  FORDRINGER I DRESSUR Foran lod - taktfast  se epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ibanez har jo ret |
inger christensen |
28-03-2010 07:49 |
|
og heldigvis, kan jeg læse at mange af jer andre også har fattet at det er to forskellige trænings metoder der snakkes om. Når man rider en top hest, ja så er det ikke kun træning hver dag i et ridehus, hvor hesten samles og laver de højere øvelser, eller springes igennem hver dag på en springbane. Nej der indgår også ture i naturen, samt for nogle, også ture på landevejen og jeg har da oplevet at se, at der også bruges løsspringning som sytrketræning af top dressur heste. Alle top ryttere ved udmærket godt, at en konkurence hest skal ha udfodringer og oplevelser, samt varieret træning, for ellers går den død i det daglige arbejde. Sådan er det også for idrætsfolk, som stiler efter toppen. De løber da heller ikke et helt maraton hver dag. Nej der indgår andre former for motion, så kroppen styrkes på den korrekte måde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tsk tsk tsk |
|
|
Først synes jeg det er super skrevet Inger, hvor har du ret!  Rosalia er også helt enig med dig!  Sinne fatter ikke du skriver som du gør, hvis man ser på dine billeder, så ligner det da ik det du skriver?? Og generalt tror jeg ik man selv ser hvad andre ser. Alle de profiler jeg har kigget på, har der været mindst et billede hvor deres hest/pony går med næsen bag, om det så er den ene eller anden form.... Hvorfor så himle op sådan?
Elsker dressur når det bliver en kunst!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe - lolly1 |
|
|
Alle de profiler jeg har kigget på, har der været mindst et billede hvor deres hest/pony går med næsen bag, om det så er den ene eller anden form.... Hvorfor så himle op sådan? Ja, det kunne godt se ud som om man så synes, det er godt at ride sådan - men det er jo ikke sikkert  Jeg har billeder af heste bag lod, både fordi jeg tidligere ikke gik så meget op i om hesten gik bag lod (og det er gamle billeder), og fordi jeg har så altid har et billede af mig selv, jeg kan hive frem, hvis jeg vil vise et  Men altså ikke fordi jeg synes, det er topnice at ride sådan  I øvrigt synes jeg heller ikke, jeg 'himler op', men skriver, at frem og ned ikke er det samme som LDR - og at LDR er bag lod, og at bag lod ikke anbefales indenfor de klassiske principper, som fordringer og trænigskala bygger på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LDR er for mig |
|
|
som flere har skrevet når hesten går ind med næsen, rund hals og dybt fortil. Den kan godt komme frem i lod, men jeg har aldrig set en hest redet sådan som kommer FREM (foran lod). Den går og svinger mellem i lod og let bagved. Dette er den mildeste udgave, som de fleste al. hyggeryttere nok rider efter idag.  Den helt grove version er rollkur, hvor hesten trækkes helt ind med mulen mod bringen. Dette ses hos topryttere og enkelte amatør ryttere, men jeg tror bestemt ikke rollkur er udbredt hos amatører, nok primært som en fejl, hvor de får holdt for meget fat fortil.  Så LDR for mig er den milde form for rollkur, hvor hesten IKKE trækkes lang ind med mulen, men går for en lettere kontakt, dog dyb og bag lod. I alm. frem og ned strækker hesten sig frem og ned med næsen. Strækker sig frem til biddet  OG her, bare lige for at illustrere at frem og ned er udstrækning og et skridt på vejen, ikke det endelige mål: 
Sagde Janne Sælges: Windsor elite 17 " Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i ridehesten |
|
|
sidste nummer var der an artikel med at LDR er et begreb fra klassisk ridning, det billede der var vist er lidt ligesom det jannej viser med en hest der er lav i halsen, dyb og rundet, Pia Munck og Andreas Helgstrand bruger så metoden, men vælger at ride deres heste ind bag lod således de skiller halsmusklerne fra rygmusklerne, jeg har før skrevet i de andre tråde om samme emne så, jeg stopper her.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dressurtante |
|
|
Nu holder jeg ikke ridehesten, så har ikke set artiklen.. jeg har så aldrig hørt om LDR i forbindelse med klassisk ridning, men det betyder jo ikke at det som en nævner måske har betydet long, deep and round.. men jeg ser ingen der bruger det sådan nu om dage.. alle siger det står for low, deep and round, hvilket jo i sig selv siger at hesten skal være bag lod.. og som sagt alle billeder og video fremvist af brugere og på div sider viser heste mere eller mindre bag lod.. Og bevist bag lod er da så vidt jeg ved ikke noget man har praktiseret i klassisk ridning.. ret mig gerne hvis jeg tager fejl her..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej nej |
|
|
bag lod ridning hører ikke hjemme i stakken af rideteorier indenfor klassisk, men derfor synes jeg alligevel det er interessant hvordan low, deep and round som betyder lav, dyb og rund, kan blive fortolket så forskelligt at det egentlig kan benyttes af alle... for en hest der rides efter principperne lang, frem og ned er jo i princippet også lav i halsen, dyb i holdning og rund (forhåbentlig rundet om schenklerne). Ligeledes er en hest redet i rollkur... men det er for mig (og mange andre) to vidt forskellige metoder, derfor er det vigtigste for mig ikke hvor hesten har sit hovede og sin hals men hvordan den arbejder bagfra, og om den er smidig, lydig taktfast.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dressurtante |
|
|
Jamen det kan vi hurtigt blive enige om frem og ned findes jo også i mange afskygninger.. nogle ser frem som højt tempo nogle som næsen frem.. Jeg har bare hver gang diskutionen har været herinde fået forklaret LDR som low = lav hals, Deep = Dybt med hoved (altså bag lod) round = rund hals.. altså midten af halsen højest.. (dvs igen bag lod).. Jeg går lige som dig ikke så meget op i hvor hoved og hals er (min grænse hedder dog at hoved skal være foran lod, men min har så heller aldrig været i nærheden af at gå bag) men i stedet at hesten er afslappet, bære sig selv i den mængde den nu er klar til og reagere på mine signaler.. når den så slapper af, jamen så oplever jeg at halsen sænkes.. i mins tilfælde dog kun ned omkring vandret.. hvilket nok skyldes at hun er nytilredet og derfor ikke har været krøllet sammen tidligere, samt at det er en fjordhest med en lidt kort hals.. så hun strækker det hun har brug for der..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LDR eller "lang og dyb" |
gsims |
29-03-2010 23:57 |
|
"Nu holder jeg ikke ridehesten, så har ikke set artiklen.. jeg har så aldrig hørt om LDR i forbindelse med klassisk ridning, men det betyder jo ikke at det som en nævner måske har betydet long, deep and round.. men jeg ser ingen der bruger det sådan nu om dage.. alle siger det står for low, deep and round, hvilket jo i sig selv siger at hesten skal være bag lod.." I "gamle dage" - altså dengang jeg var teenager betød udtrykket "lang og dyb", at hesten skulle gå frem og ned - og her skelede man ikke til hvor næseryggen var placeret. Jeg brugte det primært til opvarmning og når jeg travede af. Den form tror jeg er den, der er blevet til LDR, hvor man blot har fået mere fokus på, at netop dét, at næseryggen kommer en smule bag lodret, giver et eller andet, der kan bruges. Men jeg tror som sagt det er "lang og dyb", der blot er blevet "videreudviklet" på. "Lang og dyb" begrundes vel netop i det klassiske, sådan som NinA beskriver det længere oppe. At der så egentlig er meget mere i det, tror jeg ikke, at man har skelet så meget til. To af de beridere, jeg red hos dengang, er i hvert fald netop klassisk funderede, og den ene har jeg - for ikke så længe siden - set en artikel om i et hestemagasin, hvor der netop skrives om hans klassiske tilgang til dressuren.
_______ Dejlig 4½-års vallak til salg Flere gode (brugte) sadler til salg - se præs.
...SEMPER TIRO... www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dengang mor var dreng! |
rfx |
05-04-2010 10:34 |
|
I gamle dage, red vi hestene lang og dyb som opvarmning og når vi travede af.. Det så ud som på jannejs bill af den hvide... Hvis jeg rider LDR rider jeg LONG deep n round... Den runder jo netop fint halsen... uden at krølle.. Så er der måske sket noget i årene, siden de er smuttet baglod... Det der på de første bill beskrives som LDR er sgi da nærmere cirkel træning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|