Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Politisk ukorrekt trailertræning :)
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 19:53

Åh, hvor jeg følte mig dum i dag!

Introduktion: Min dejlige hoppe med de mange issues og den store personlighed er ikke helt en ørn til det med trailere. I en periode hvor jeg trænede meget, lykkedes det mig at læsse hende alene et par gange. Stor triumf. Jeg har haft stor gavn af negativ forstærkning, og til dels også positiv forstærkning - dog er hoppedyret alt andet end sultent når hun ser en trailer, så jeg kan som regel glemme alt om at belønne hende med mad. Hønet, mash og gulerødder i traileren ignoreres også.

Efter at jeg holdt op med at trailertræne regelmæssigt (bl.a. pga. jeg brækkede benet og måtte få andre til at håndtere hende i en periode) er det gået støt ned af bakke med trailerlysten, og Umarlas læssetid svinger mellem 10-60 minutter, og her er vi altså to personer. Til mit forsvar har 5 personer været 1½ time om at læsse hende da jeg lå på hospitalet, så 10 minutter er egentlig ret godt ;-)

Jeg slår aldrig, og forsøger at time "træk og slip". Men hun er ikke helt med på galejen for tiden, men det lykkes som regel med lidt tålmodighed.

Stor var panikken derfor for nyligt, da Umarla skulle til Fyn (kikkertundersøgelse, hendes knæ driller, og ultralyd og røntgen har ikke givet svar) og pure nægtede at gå op i traileren. Hun vekslede mellem at være flegmatisk og at stejle, og situationen var egentlig halvfarlig. Min veninde og jeg var rådvilde. Jeg vælger derfor at hente lidt hjælp, så vi var flere om projektet. Da jeg kommer tilbage, ser jeg på afstand Umarla vade direkte op i traileren.

Ja, det politisk ukorrekte "tæppe-over-hovedet"-trick virkede tilsyneladende på Umarla, der stille og roligt skridtede op i traileren med sit uldtæppe over hovedet

Og igen i dag - da vi skulle hente hende - ville hun ikke i trailer. Umarla er nyopereret i bagknæet og derfor skulle situationen bare IKKE optrappes og resultere i stejl - så vi besluttede at prøve det snigende tæppe igen.

Folk betragtede os på afstand, og spurgte høfligt om vi ville have læssehjælp.

Jeg takkede fnisende nej - men hvis jeg nogensinde ser to fjolser lægge et tæppe over hovedet på en hest for at få den i trailer, så er jeg også den første til at tænke mit - og tilbyde dem hjælp.

Umarla gik praktisk talt lige op, og det nyopererede knæ slap for en krigsdans. Men hold op, hvor føler jeg mig tåbelig. Så til de to måbende personer på Højgård: Jeg skal nok gøre mit bedste for igen at lære dyret at gå i trailer UDEN sit uldtæppe på ørerne.

Som en lille, sjov afslutningsbemærkning, så fremviste jeg for nyligt Umarla for en dyrlæge. Vi var i en proces med at anlægge dignostiske blokader, og dyret travede frejdigt - som var hun betalt for det - rundt med mig på ryggen. Dyrlægen, en dygtig dressurrytter, ville gerne prøve en tur. Da han kom i sadlen rørte hun sig ikke ud af flækken i 3 minutter - hun gad da ikke at gå med ham den onde dyrlæge!

Det eneste tidspunkt hvor hun aldrig "kortslutter" er på en springbane - hun springer alt og er ikke bange for noget.

Umarla, dit umulige, skønne møgdyr :-)

Hilsen fra Lise & Umarla

Bruger din rideklub DRF Live og Infosport?
Det er gratis hvis I har abonnement på Stævnesystemet :-)

www.rideforbund.dk/DRF/konkurrence/ IT-systemer

0
0
Svar på denne tråd

Da var da
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 20:08

en god historie :-)

Er du sikker på, at det er særlig politisk ukorrekt at lægge et tæppe over hovedet på en hest, hvis man på den måde kan få den kørt hen og blive opereret? ;-)

Hvis du brugte det i din daglige træning for at få den til overhovedet at gå/skridte/trave/bøje nakken what ever, så tror jeg nok jeg ville opfatte det som en ikke hensigtsmæssig træningsform. Men det lyder som om det faktisk ikke er et særlig hesteuvenligt trailertip i en snæver vending ;-)

Dog er det nok vældig meget nemmere for både hest og ejer, hvis hesten selv går ind, fordi den bliver bedt om det (y)

Men det gjorde den jo ikke, og den skulle jo afsted ;-)

Har du i øvrigt læst, at det kan være en fordel at have et spejl i traileren, så hesten ikke føler sig så alene?

:-) fra NinA

Skovturspart på hest (157cm) ved Uvelse, Lystrup Skov

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

FORDRINGER I DRESSUR (y) (kun tekst - ikke billeder)

se epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Nina...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 20:34

Nina: Tak for dit søde svar. Et tæppe over hovedet på hesten er i min verden komplet tåbeligt - "Hvor svært kan det være, alle heste kan gå op i en trailer uden dikkedarer, du skal bare være konsekvent og tålmodig..." citat mig. Men som du skriver, i situationen var det en hestevenlig løsning, som sparede både mig og hesten for unødigt stress!

Men lur mig, om der ikke går et par gange, og så har hun gennemskuet systemet. Sjovt nok er hun komplet ligeglad med at få tæppe over hovedet, men det skyldes nok at hun er så kælen og glad for at blive rørt i hovedet og på ørerne.

Mht. spejl, så vil jeg nok kategorisere det som "dikkedarer", men det kan jo være at jeg revurderer det en dag, hvis min fjollede hoppe ikke bliver lidt nemmere at administrere.

I øvrigt går hun ikke nemmere op, og bliver ikke mindre svedig af at køre sammen med en anden hest.

Det er lidt ligesom de ridemæssige problemer jeg kan have når vi skal i skoven - dyret kortslutter, og veksler mellem at være apatisk og hysterisk - uanfægtet andre heste. Flokinstinkt er der ikke meget af, når hun har sat sig noget i hovedet :-)

Hilsen fra Lise & Umarla

Bruger din rideklub DRF Live og Infosport?
Det er gratis hvis I har abonnement på Stævnesystemet :-)

www.rideforbund.dk/DRF/konkurrence/ IT-systemer

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 21:03

Jeg ved nu ikke om jeg synes det er voldsomt politisk ukorrekt. Jeg arbejder generelt også udfra principper om tålmodighed, konsekvens, klare entydige signaler osv. men jeg stod også for nylig i en trailer situation hvor en også lidt ukorrekt løsning til sidst viste sig at blive løsningen. Jeg skulle ligesom dig have dyret hjem fra dyrlægen. Normalt går han nogenlunde lige op i traileren, eller han kan i hvert fald altid lokkes med lidt mad. Men nix, denne dag ville han absolut ikke op i traileren. Helt galt gik det, da en staldpige på stedet (trods mine forsøg på at protestere) forsøgte at presse ham op med en longe bag bagdelen på ham, da han bestemt ikke er en herre, der sådan lader sig presse, så var han ikke allerede trodsig, så blev han det i den grad. Bremserne var bare klodsede og han flyttede sig ikke ud af stedet.

Vi forsøgte os så i et par timer med bare at sidde og vente i traileren og så lade ham blive nysgerrig og komme lige så stille op. Det begyndte også at virke, men lige da vi var ved at have ham inde hænger trækketovet, vi holder ham i, så uheldigvis fast i trailerens skillevæg og dyret bliver forskrækket og kaster sig ud igen. Og så var vi tilbage til startpunktet. På dette tidspunkt (efter små 3 timer) er tålmodigheden ved at være brugt.

Heldigvis kommer en af de ansatte på hestehospitalet på dette tidspunkt forbi med en kost, som hun resolut sætter op på bagdelen af min hest og klapper til ham (ikke hårdt, bare nok til at hesten, der aldrig har oplevet at blive slået blev så paf at den alligevel foretræk traileren fremfor uhyggelig fremmed dame med kost). Og det virkede. Han gik direkte op i traileren og stod eksemplarisk resten af turen hjem.

Det var bestemt ikke den pædagogiske metode jeg selv ville have grebet til, hvis jeg skulle rådgive andre, men nogen gange er det åbenbart mindre politisk korrekte løsninger såsom en kost eller et uldtæppe, som er det eneste som dur. Det er ikke den måde jeg fremover vil bruge når han skal læsses, men jeg uden damen med kosten er jeg ikke sikker på vi havde fået hesten med hjem den dag.

0
0
Svar på denne tråd

Himmelvendte øjne
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 21:10

Ingen tvivl om, at jeg ville have vendt øjne (forhåbentlig lidt diskret), hvis jeg havde set nogen læsse hest med et tæppe over hovedet. Det med at gå i trailer er noget folk må se at få lært deres hest - ikk?

Men som NinA skriver - det virkede for Umarla og I undgik at belaste det nyoperede knæ - det var altså den rigtige løsning i den situation til lige netop den hest

Og vi, som troede vi vidste bedst, tog så fejl denne gang.

Håber knæet bliver helt i orden igen.

KH NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

super løsning
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 22:00

Jeg synes det er en FANTASTISK løsning der fik hesten ustresset op i traileren og til dyrlæge (Y) (Y) (Y) (Y) Jeg elsker når folk tænker kreativt og finder gode løsninger :-)(Y) (Y) (Y) herfra fra mig :-)

"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular

Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd

Den metode
Forfatter: 
Dato:  21-03-2010 23:47

kender jeg :-) har selv brugt den en enkelt gang til min tidligere hest da han skulle på dyrehospitalet og have tjekket sine luftveje og herren havde besluttet at i trailer ville han ikke.. der fik en jakke over hoved også dyret til at slappe af og roligt gå med op af rampen.. men jo normalt er det jo noget man bør træne, men altså står man med en hest der skal afsted nu, så har man jo ikke tiden til at træne og så er det da bedre end en lang kamp og en hest der stresser rundt..

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

var også kreativ.
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 08:54

Sille har heller aldrig været en ørn til det med en trailer, og jeg og en veninde gik derfor ihærdig igang med at øve, så jeg tilsidst kunne læsse hende alene.

Alligevel tog det altid lige 5 min. længere når vi skulle et eller andet, men i min verden er det ikke noget problem og i min verden må en hest gerne tage sig god tid så længe der er ro og den samarbejder.

Nå men da jeg så skulle have hende ud på dyrehospitalet for at blive røntgen fotograferet, havde vi sat lidt ekstra tid af. Men allerede inden vi gik ud til traileren havde Sille mærket på mig at det var noget andet i dag.

trailerlæsningen gik fuldstændig galt. Og det lykkedes endda sille at stikke af ud over en mark, med tovet efter sig. Heldigvis kom hun selv tilbage til os igen, og der skete ikke noget. Vi prøvede Meget imod min vilje med tov, men intet virkede. Efter ca 40 min. siger min ridelærer - "hun plejer da at følge dig som med lukkede øjne" tænkte jeg. Gik ind efter min regnjakke som hang i stalden, og bandt den fast rundt om hovedet på hende. Svupti og min hest fulgte pænt med op i traileren.

Da hun skulle hjem og stadig var lidt groggy efter bedøvelsen, og havde fået medicin i benet, gjorde vi det samme og hun gik lige op.

Det er da bestemt ikke noget jeg fast vil benytte mig af - men som nødløsning kan jeg ikke se noget problem i det, men selvfølgelig skal man være sikker på at hesten ikke panikker når den pludselig bliver "blind".

SILLE FOREVER !!

0
0
Svar på denne tråd

Virker fint!
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 11:21

Jeg kender en pony, der partou IKKE går op i traileren hvis den ikke har håndklæde over hovedet.. Om den så bliver båret, skal den nok vikle sig ud af traileren igen! Den er total kold over traileren, når den erkommet der op, men inden kan den slet ikke hænge sammen, hvis den ikke har håndklæde på..

Det er smart, hvis man kan forhindre stress og unødige kampe, ved at lægge håndklæde over.. Det skader heldigvis ingen steder..

Holly Dolly

Opstaldning i løsdrift tilbydes. Der 4 ledige pladser i vallak/hingste løsdrift i Roskilde

0
0
Svar på denne tråd

Trailerlæsning
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 13:01

Hejsa

Håndklæde over hovedet-metoden har altid virket på vores ponyer. :-D Sidst vi skulle læsse den gamle (19 år), for 1 mdr siden, hvor han ikke har været i trailer i flere år, prøvede vi først på normal vis, men han blev ved at gå udenom og være pony-stædig. Så kom vi i tanke om håndklædet og wupti var han oppe i traileren. Anden gang (1 uge efter) nåede vi kun lige at sætte håndklædet fast i den ene side inden han nærmest løb op i traileren uden jeg skulle gå foran eller noget. ;-) Jeg tror godt han kan se igennem sommetider, men da hellere det end bakse med den i flere timer.

Så jeg synes slet ikke det er politisk ukorrekt :-)

Jacq/Walde

0
0
Svar på denne tråd

Det var en meget
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 13:32

almindelig metode dengang "jeg var barn".Har set det brugt masser- masser af gange.

Har ikke selv brugt den, men det er da helt uskadeligt, hvis det virker.

Eva

Til salg:

1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak, ca.175 cm (3,5 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero
2. Lipizzanerføl 2009

0
0
Svar på denne tråd

Lise Rohden (Umarla)
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 14:11

Jeg tror nu at moralen er, at i nødsituationer griber man til alternativer, men trailerlæsning bør trænes på alle andre tidspunkter end dér hvor hesten skal afsted...

Jeg har selv en hoppe der er svær at få i trailer, har brugt hver dag i 2 måneder, efterfølgende 3-4 gange om ugen i yderligere 2 måneder og stadig, nu efter 2 år, bliver hun læsset hver anden uge for træningens skyld - så hastværk er lastværk og giv hesten en fair chance, det er ikke dens natur at stå indespærret i en kasse med hjul - så hvorfor forventer mange folk at den gør det som det mest naturlige i verden?

Det lyder som de fleste der har benyttet sig af "politisk ukorrekte metoder" har gjort det fordi alt andet nok er glippet - men træning og atter træning er min klare favorit for selvfølgelig skal en hest gå i trailer uden snore, tæpper, koste og alverdens andet grej - tænk jer en påhængsvogn man skulle køre rundt med for at være sikker på at få hesten med hjem :D

Andis Klipper / 1½ hestes trailer udlejes i kortere perioder (Vestegnsområdet)

www.nallino.dk/Udlejning.htm

0
0
Svar på denne tråd

blinddækket....
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 14:27

de fleste heste "slapper af"/forholder sig rolig når de bliver dækket for øjnene, jeg oplevede engang en hingst der skulle læsses med hætte, så den intet kunne se.

Den havde fået 2 beroligende indsprøjtninger i forvejen.

På vej ind i traileren gik han amok og brød løs, han styrtede direkte ind i en mur.

Utroligt nok skete der ikke noget (han løb ind i den i fuld galop..) men det har godt nok afskrækket mig for at prøve det nogensinde.

Der var 4 stærke mænd der holdt ham, (2 for og 2 bag) og han er/var altså bare en "lille" araber, men han flippede totalt ud...

(obs. hesten var trailer vandt, og havde aldrig haft et uheld i en trailer, Det var en stor lastbil vi skulle læsse ham i, efter at han havde været på galopbanen, så han var træt, bedøvet og alligevel flippede han af en eller anden grund helt ud.

Dertil skal det siges jeg var meget uenig i hvad de gjorde, men kunne ikke gøre noget, det var ejeren og træneren der bestemte det.. )

Mvh.

L Nielsen.

Springheste sælges, fra L til S. Se profil.

0
0
Svar på denne tråd

Politisk ukorrekt
Forfatter: 
Dato:  22-03-2010 18:33

var det også i sin tid da min hoppe skulle læsses første gang; hun stejlede og bakkede.

Vognmanden bad os om at tage et longetov om bagdelen af hende og hun gik op, og har gjort det lige siden både i lastbiler og alm. trailer.

MVH Janni

foråret er på vej

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider