Åh, hvor jeg følte mig dum i dag! 
Introduktion: Min dejlige hoppe med de mange issues og den store personlighed er ikke helt en ørn til det med trailere. I en periode hvor jeg trænede meget, lykkedes det mig at læsse hende alene et par gange. Stor triumf. Jeg har haft stor gavn af negativ forstærkning, og til dels også positiv forstærkning - dog er hoppedyret alt andet end sultent når hun ser en trailer, så jeg kan som regel glemme alt om at belønne hende med mad. Hønet, mash og gulerødder i traileren ignoreres også.
Efter at jeg holdt op med at trailertræne regelmæssigt (bl.a. pga. jeg brækkede benet og måtte få andre til at håndtere hende i en periode) er det gået støt ned af bakke med trailerlysten, og Umarlas læssetid svinger mellem 10-60 minutter, og her er vi altså to personer. Til mit forsvar har 5 personer været 1½ time om at læsse hende da jeg lå på hospitalet, så 10 minutter er egentlig ret godt 
Jeg slår aldrig, og forsøger at time "træk og slip". Men hun er ikke helt med på galejen for tiden, men det lykkes som regel med lidt tålmodighed.
Stor var panikken derfor for nyligt, da Umarla skulle til Fyn (kikkertundersøgelse, hendes knæ driller, og ultralyd og røntgen har ikke givet svar) og pure nægtede at gå op i traileren. Hun vekslede mellem at være flegmatisk og at stejle, og situationen var egentlig halvfarlig. Min veninde og jeg var rådvilde. Jeg vælger derfor at hente lidt hjælp, så vi var flere om projektet. Da jeg kommer tilbage, ser jeg på afstand Umarla vade direkte op i traileren.

Ja, det politisk ukorrekte "tæppe-over-hovedet"-trick virkede tilsyneladende på Umarla, der stille og roligt skridtede op i traileren med sit uldtæppe over hovedet 
Og igen i dag - da vi skulle hente hende - ville hun ikke i trailer. Umarla er nyopereret i bagknæet og derfor skulle situationen bare IKKE optrappes og resultere i stejl - så vi besluttede at prøve det snigende tæppe igen.
Folk betragtede os på afstand, og spurgte høfligt om vi ville have læssehjælp.
Jeg takkede fnisende nej - men hvis jeg nogensinde ser to fjolser lægge et tæppe over hovedet på en hest for at få den i trailer, så er jeg også den første til at tænke mit - og tilbyde dem hjælp.
Umarla gik praktisk talt lige op, og det nyopererede knæ slap for en krigsdans. Men hold op, hvor føler jeg mig tåbelig. Så til de to måbende personer på Højgård: Jeg skal nok gøre mit bedste for igen at lære dyret at gå i trailer UDEN sit uldtæppe på ørerne.
Som en lille, sjov afslutningsbemærkning, så fremviste jeg for nyligt Umarla for en dyrlæge. Vi var i en proces med at anlægge dignostiske blokader, og dyret travede frejdigt - som var hun betalt for det - rundt med mig på ryggen. Dyrlægen, en dygtig dressurrytter, ville gerne prøve en tur. Da han kom i sadlen rørte hun sig ikke ud af flækken i 3 minutter - hun gad da ikke at gå med ham den onde dyrlæge!
Det eneste tidspunkt hvor hun aldrig "kortslutter" er på en springbane - hun springer alt og er ikke bange for noget.
Umarla, dit umulige, skønne møgdyr