|
|
| Uha, lidt selverkendelse... |
| Forfatter:  |
jeanne |
| Dato:  |
02-03-2003 13:22 |
|
Ja, det ER jo ikke sjovt, at skulle erkende sine fejl, men ikke desto mindre, vil jeg nu alligevel krybe til korset!
Jeg KAN SIMPELTHEN IKKE fange hendes rytme, når jeg rider nedsidning! Det er SÅ forfærdeligt, som jeg sidder og tumper rundt i den sadel - og jeg FATTER DET IKKE!!! Jeg plejer ellers ikke have så svært ved at følge rytmen, men jeg KAn bare ikke på min egen...
Og så var det lige - er der nogen der har nogle gode råd/øvelser, til hvad jeg kan gøre? Selvfølgelig kan jeg bare kravle i sadlen igen, og bumpe løs på min stakkels hyp, men jeg har det simpelthen skidt med det, og kan ikke lade være med at tænke "Åh nej, nu skal jeg have fat i en hestekiroprkator når jeg kommer hjem!" Endelig må det jo også være ganske ubehageligt for hoppen, at rende rundt med 56 kg kartofler på ryggen
Hun går ganske højt med hovedet, og jeg har lidt tænkt, at så slapper hun vel ikke nær så godt af i ryggen og runder den, og samtidig med, at jeg så sidder og spasser ud, kan det jo ikke være så godt for hende? Men det kan måske også være, at det bliver lidt nemmere at sidde på hende hvis jeg kunne få hende til at give lidt efter og sænke hovedet - any ideas?
Nå, men nu vil jeg ikke være hårdere ved mig selv end nødvendigt - for det går bare MEGET bedre end det længe har gjort, og hun bukker heller ikke længere - kun lidt når bumpene bliver FOR slemme, så det er bare skønno! Jeg var også lige ved at miste modet, men nu ser jeg lyset derudeaf!
Og så håber jeg bare´, at min ridning ikke er så slem, som den føles
Jeanne & Xan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: [DRES] Uha, lidt selverkendelse... |
|
|
Jeg har tidligere selv haft det problem. Og jeg kan også godt få lidt af det, når jeg får undervisning (har ikke længere egen hest, får kun privat undervisning 1 gang om ugen).
Når jeg f.eks. begynder at spænde eller ikke rigtig kan finde rytmen, så er der simpelthen ikke andet at gøre, end at stoppe med det jeg nu er i gang med og så bare slappe fuldstændig af i alle muskler. Når jeg lige slår i trav, så kan det være en god idé lige at tage en runde eller 2, før jeg overhoved koncentrerer mig om hesten. Ligeledes hvis jeg er i gang med en øvelse, så slipper jeg lige fuldstændig et par sekunder, bliver klar i hovedet, slapper af og begynder helt forfra igen. Og så rider jeg heller ikke for længe. I starten havde jeg tendens til at fortsætte længere, end jeg havde koncentration til, men nu siger jeg pænt stop, selvom min ridelærer glor sjovt på mig 
Held og lykke med ridningen. | pivnu ♥ HesteChatten |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Det er lidt af et dilema du er kommet i, fordi så længe at din hest render med hovedet i sky, bruger den ikke ryggen og bærer dig ordentlig og derfor er den meget svær at være på, - men så længe du bumper er det ubehageligt for den at lægge ryggen op i sadlen.
Jeg havde en engang, som var meget svær at være på, så jeg brugte et tykt ægte lammeskind til at tage de værste af bumpene og så fortsatte jeg med at ride den.
Jeg er ellers en nogenlunde habil rytter - men det tog faktisk 3 mdr at lære at være på den.
Prøv evt at finde en anden sadel som du bedre kan ride i.
Så jeg synes bare du skal klø på. Det skal nok komme, og hvis du kun vejer 56 kg - så sker der vist ikke den store skade der.
Med venlig hilsen Daniela min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Stakkels dig....UH hvor jeg kender det.Min pakker sig fukdstændig sammen og bruger hverken ryg eller skuldrer. Samtidig er han 184,5 cm i stg, og har en meget stor gang. Jeg købte ham i Januar og jeg troede ALDRIG nogensinde jeg skulle lære at ride ham. Aldrig har jeg haft sådanne problemer med at sidde på en hest. Når ham ikke brugte ryggen og skuldrer...ja hvad bruger man sådanne til???? så var det simpelthen mig en umulighed endda at ride letridning. Mine ben blev trukket op og jeg følte fuldstændig at jeg ødelagde bare den lille smule vi forstod hinanden.
Nu bliver vi undervist.....han bliver redet godt frem...skuldrene kommer med....samt ned ned ned...ryggen kommer op. VUPTI (ja jeg ved det er let at skrive...samt jeg ved hvor svært det er, så jeg føler med dig) så sidder jeg som svøpt i sadlen og hælene er igen det nederste punkt.
Håber du kan bruge rådene....de hjalp for mig.
Hilsen Linda der ikke foretrækker en race frem for en anden;-D Besøg min hjemmeside på http://www.hobbyheste.webbyen.dk den er opdateret d.14.februar 2003
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Har du prøvet at ride uden sadel? Der er du tvunget til at sidde ned uden at bumpe. Ellers hjælper det at få hesten ind i en rolig trav (også hvor den runder sig). Slæk lidt på tøjlen, så hun kan få hovedet ned, lav smidighedsøvelser etc.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Dee76 |
02-03-2003 16:19 |
|
Jeg ville ride med chambon eller glidetøjle fx hveranden dag, så hesten bliver tvunget ned i den rette holdning. På den måde er den meget lettere at sidde på og du kan koncentrere dig om at slappe af i dine skuldre. Det hjalp i hvertfald mig.
Held og lykke
Gør livet til en fest - rid på araberhest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Kir |
02-03-2003 17:01 |
|
Hvis man bruger hjælpertøjler på en hest der spænder sig kan man risikere at det bliver værre endnu!
Jeg red en gang en islænder der havde en KÆMPEtrav og jeg kæmpede for at sidde ordentligt! Men jeg gjorde nok lidt a´la et samme som Pivnu - slappe HELT af, med lige ryg og bare prøve at SIDDE og ikke koncentrere mig om hvordan hesten nu gik - for den kunne alligevel ikke samles og arbejde godt - før JEG fandt balancen og ikke bumpede den i ryggen. Senere gik han også rigtig pænt - Guds under at jeg ikke "ødelagde" ham for han var rigtig god og jeg var ikke!
med venlig hilsen  Kir  pigen med fjordhesten  *Hesten er dit spejl. Den prøver aldrig at smigre dig. Den spejler dit temperament. Den spejler også din usikkerhed. Bliv aldrig irriteret på en hest; du kan ligeså godt lade dig irritere af dit spejlbillede.* (Rudolf G. Binding) RIDEUDSTYR SÆLGES/BYTTES - se min præsentation! SE MIN PRÆSENTATION - NU MED BILLEDER!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
JLykke |
02-03-2003 18:28 |
|
har du prøvet at ride uden stigebøjler?? Det hjælper kanont godt på balancen, og det er den som det er galt med.
Slap af når du rider, pas på ikke at trække benene op under dig, og pas på ikke at fald frem.
Se her!! Jeg mangler en underdyne, str 155 eller 165, farve og mærke er underordnet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Maria R |
02-03-2003 20:26 |
|
Hejsa,
Jeg kender det at for godt, da jeg i min daglig dag rider mange forskellige heste. Og nogle er lidt svære at være på, når de tage hovdet op og ryggen ned. Har jeg en strop i sadlen (der kan bruges den nederste næserem) Jeg hiver mig ned i sadlen ved hjælp af stroppen, og tænker ikke så meget på, hvordan jeg sidder, slapper bare af og lader hesten rende rundt til den slapper af. Det plejer at komme efter en ½ volte eller efter en rundte på banen. For når du slapper af kommer det næsten af sig selv, at hesten slapper af.
Brug ikke hjælpetøjler, da det ikke er hesten den er gal med, men hvordan DU slapper af.
Ellers rid letridning til hest og rytter er afslappet, om du så skal ride letridning hele timen så gør det. Når du føler at din hest slapper af og sænker hovdet, selvfølgelig ved hjælp af store volter og bøje hesten af, tager du op i skridt, sidder dig rigtigt ned. Og uden at presse hesten, traver I frem, tag fat i stroppen til at starte med og hiv dig ned i sadlen. Hvis hesten stadig er afslappet med hovdet ned og ryggen oppe, slipper du stroppen og prøver at følge hesten. Hvis du hopper i sadlen igen og hesten spænder op, starter du forfra...
Held & Lykke...
Håber at høre hvordan det vider går med din ridning...
PS: hvor i landet bor du???
mvh,
Maria.
Leder efter min gamle pony, se min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
jeanne |
02-03-2003 21:02 |
|
Tak for alle jeres gode og hurtige svar - de vil blive afprøvet!
Men nej, jeg har ikke prøvet at ride uden sadel på hende - hun er ret nervøst anlagt, og springer ofte og hurtigt til siden eller frem ved synet af sin egen skygge  Det er heldigvis blevet meget bedre i det års tid jeg snart har haft hende, så det går da den rigtige vej! Derudover er hun lige igang med noget "Lad os nu lige teste hende Jeanne! Mon hun virkeligt mener jeg skal lave noget? Hvis jeg nu bukker lidt, får jeg vel lov at slippe..." så hun bukker nærmest bare jeg TÆNKER på at skulle ud at ride  Det er dog gudskelov også i bedring - tror hun har fundet ud af, hvem der har bukserne på
Til Maria R: Jeg bor i Sdr Jylland, ca 20 km fra Tønder, så der er jo ganske langt fra det "kjøvenhavnske"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Maria R |
02-03-2003 21:41 |
|
Til Jeanne,
Ellers hvis du en gang kommer til kbh. Så kan du altid finde mig på Fortunen ved Dyrhaven, der kan du komme ud og ride en tur sammen med mig på et af vores hold, og jeg hjælper gerne. Vi har alle typer heste også dem der ikke er til at være på.
mvh, Maria. Leder efter min gamle pony, se min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
christina dam |
03-03-2003 12:36 |
|
Du må ikke bruge chambon ell glidetøjle. De høre ikke hjemme i en situation som denne.
Da problemet er "dig" så vil jeg anbefale at du lare hendes rytme. Få en hjælper til at longere hesten, mens du sidder på hende UDEN sadel.
Du skal i første omgang kun koncentrere dig om at slappe af, derefter kommer rytmen og så skal du se så har du løst problemet uden brug af tvang.
Når du så selv skal til at ride igen så husk at være eftergiven på tøjlen og ikke holde hesten for stramt for så spænder den og det er ikke rart at sidde på.
Held og lykke.
Knuz Christina
Hvis du ikke kan sige noget positivt, så hold hellere din mund
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Mit råd er det samme som det, MariaR giver:
Rid letridning, til I begge to er rimeligt afslappede. Sæt dig så ned og rid nedsidning så længe du kan - uanset om det er en halv banelængde eller flere omgange. Når du ikke kan holde det ud længere, så rider du letridning igen, og når du er parat så sætter du dig ned igen.
Efterhånden vil perioderne med nedsidning blive længere og længere. Bare lad være med at presse dig selv (og hesten) for hårdt. Det er bedre at det tager noget tid, end at du med djævelens vold og magt VIL sidde ned, og I så begge bliver helt anspændte.
Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
bonny |
03-03-2003 16:05 |
|
Jeg vil også anbefale en tur uden sadel. Men det er jo ikke alle heste som er lige sjove at side på uden sadel, af forskellige grunde.
Jo. du skal bare slappe af, og følge hesten. Det er nemmere sagt end gjort.
Jeg vil prøve at forklare hvad jeg gør.
1. Prøv at stille dig på gulvet med let spredte ben, bøjere knæ, som om du sidder på en hest.
2. Stram så mavemusklerne og ballerne, så maven kommer op ad. og (undskyld udtrykket) røven kommer ind under dig. Slap så af, gentag øvelsen. Så underlivet bevæger sig frem og tilbage, samtidig med at ryggen holdes lige. (Det er en god ide, at gøre det alene, for det ser ret komisk ud)
3. Det samme skal du gøre oppe på hesten. Når hesten hopper op i trav, trækker du maven til dig og røven ind under dig, når hesten sætter benen til jorden, slapper du af.
Dette virker lidt kunstigt. Men med tiden så følger du hesten, helt uden af tænke over det.
Også vil jeg sige ligesom de andre. lad hesten gå rundt og mer eller mindre passe sig selv, og du skal kun koncentrer dig om at følge hesten. Dette kan godt tage noget tid. Lad hesten trave så langsomt som muligt, for så er den lettere at side på. Når så du har lært at side godt, så kan du tage fat på at ride hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|