Jeg kan kun anbefale strækøvelser.
Strækøvelser hvor du bruger en gulerod og fører den tilbage til skulderen hhv på den ene og den anden side. Er hesten mere smidig, kan man føre guleroden længere tilbage. Heste skal gerne kunne klø sigselv på halen med munden og når den ikke bliver andet end lokket med en gulerod, skal den nok vise hvornår det er nok. Ikke det bedste billede, men du får en ide.
Jeg laver neje øvelser, hvor jeg fører en gulerod ind mellem forbenene på hesten. Jeg fører den længere og længere ned i takt med smidighed. Man kan næsten se på billedet at hele overlinien bliver strukket ud.
Jeg bruger også strækøvelser af benene. Jeg strækker forbenene forud. Du løfter forbenet som vanligt, tager fat om hoven og fører den frem (som smeden, når han skal ordne vejningerne) og stiller dig foran hesten med hoven i begge hænder og løfter hoven så benet er strakt. Her skal du strække til du får lidt modstand. Jeg fører ofte benet roligt op og ned hvor der er modstand, så der bliver strukket ud.
Jeg strækker også bagbenene. Her er to måde at strække. Den ene er hvor du fører benet bagud. Jeg bruger som regel mit lår til at trække det bagud, igen til der kommer lidt modstand og roligt op og ned.
Den anden er den jeg bruger mest (mindst en gang om ugen) hvor jeg fører benet frem under maven. Løft som vanligt benet, tag fat om hoven med din mås i hestens hovedretning og løfter hoven op under maven på hesten. Pas på du ikke får trukket skævt, men lige ind under maven. Her strækker du. igen til der er noget modstand og lidt op og ned inden du sætter benet igen
Jeg har ikke nogen billeder af benøvelserne, men hvis du har brug for det, er jeg sikker på jeg kan få en af pigerne til at tage billeder af det.