Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Stivhed
Forfatter: 
Dato:  17-03-2010 17:39

Hej allesammen.

Ja min vallak virker "låst" i højre side, rigtig trælst. Det virker som han ikke kan bruge sig ordentlig på højre volte, men venstre er han blød.

Så ja vil da højst sandsynlig skyde på at han skal have kiropraktor. Vi havde samme problem i efteråret og fik kiropraktor, men det må være faldet tilbage + han stod stille i snemånederne. Og nu kan jeg mærke det er noget der ikke fungere, selvom jeg har startet træningen rolig op.

Udover kiropraktor, har i andre gode råd til hvad man kan gøre for at holde en 14 vallak smidig og blød på begge sider, samt forebygge evt. stivheder?

Har tænt mig at kontakte sabine fra Pferdetherapie Nord, har hørt godt om hende, eller Dr. Martin Hinrichsen - Tierärztliche Praxis für Pferde. Har haft dem begge, men synes sabine er mere grundig. Nogle der har erfaringer med dem??

Alle råd modtages i god tone :) Kan bruge al hjælp.

Marco

~ Bidløst equipage ~

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 08:27

Jeg kan kun anbefale strækøvelser.

Strækøvelser hvor du bruger en gulerod og fører den tilbage til skulderen hhv på den ene og den anden side. Er hesten mere smidig, kan man føre guleroden længere tilbage. Heste skal gerne kunne klø sigselv på halen med munden og når den ikke bliver andet end lokket med en gulerod, skal den nok vise hvornår det er nok. Ikke det bedste billede, men du får en ide.

Billede

Jeg laver neje øvelser, hvor jeg fører en gulerod ind mellem forbenene på hesten. Jeg fører den længere og længere ned i takt med smidighed. Man kan næsten se på billedet at hele overlinien bliver strukket ud.

Billede

Jeg bruger også strækøvelser af benene. Jeg strækker forbenene forud. Du løfter forbenet som vanligt, tager fat om hoven og fører den frem (som smeden, når han skal ordne vejningerne) og stiller dig foran hesten med hoven i begge hænder og løfter hoven så benet er strakt. Her skal du strække til du får lidt modstand. Jeg fører ofte benet roligt op og ned hvor der er modstand, så der bliver strukket ud.

Jeg strækker også bagbenene. Her er to måde at strække. Den ene er hvor du fører benet bagud. Jeg bruger som regel mit lår til at trække det bagud, igen til der kommer lidt modstand og roligt op og ned.

Den anden er den jeg bruger mest (mindst en gang om ugen) hvor jeg fører benet frem under maven. Løft som vanligt benet, tag fat om hoven med din mås i hestens hovedretning og løfter hoven op under maven på hesten. Pas på du ikke får trukket skævt, men lige ind under maven. Her strækker du. igen til der er noget modstand og lidt op og ned inden du sætter benet igen

Jeg har ikke nogen billeder af benøvelserne, men hvis du har brug for det, er jeg sikker på jeg kan få en af pigerne til at tage billeder af det.

Mvh

Sille

Alle kommentarer er KUN udtryk for min egen mening og erfaring.

For hver hesteejer, er der en mening om at holde hest.

Jeg respekterer at andre har en anden mening end mig :)

0
0
Svar på denne tråd

stivhed bagben eller dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 12:19

Det er min erfaring, at hvis der ikke er et fysiskk problem, som dyrlæge og/eller kiropraktor skal løse, så skyldes stivhed at hesten ikke bærer lige meget på begge bagben. Typisk vil de bære for lidt på højre bagben og være sværere at dreje på højre volte og føles stive og kantet i den side.

Man kan rette det ved at ride ligeud på ture ol. og på den måde 'tvinge' hesten til at bære lige meget. man kan også løse det ved at hente bagbenet med sit ben - men det har jeg ikke styr nok over endnu til at kunne videregive til andre hvordan det gøres. Men snak med din underviser om hvordan han/hun mener man kan få højre bagben bedre med.

"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular

Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd

nbbbbbbbbbb
Forfatter: 
Dato:  20-03-2010 18:38

Sille: Har brugt nøjagtig samme strækøvelser som du nævner, og jeg vil da også fortsætte med det :) Har dog ikke gjort det nu her hvor han stod stille, men inden gjorde jeg :) Det har først sat sig her i vinteren. Mange tak for dine råd, og vil gerne se et billede af den sidste stræk øvelse, da jeg ikke lige kan regne ud hvordan den skal udføres :)

Søs: Jeg er meget sikker på stivheden sidde i nakke området/hals/skulder, da det er der det har sat tidligere. Jeg rider rigtig mange lange ture, og det var sådan jeg startede min træning op igen, så tror ikke det er bagpartiet. Men mange tak for dit råd :)

Marco

~ Bidløst equipage ~

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider