Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Igang igen efter hjerne blødning?
Forfatter: 
Dato:  11-03-2010 18:40

Min hest har desværre fået en hjerne blødning på folden for ca 1½ mdr siden. Hun er behandlet efter alle kunstens regler. Har fået lavet røntgen af hele kroppen og haft kiropraktor + massør.

Lige efter at det skete var hun blind på v. øje. Hun kunne ikke dufte og hun kunne ikke løfte v. forben.

Nu er der ingen fysiske mén , men hun er meget forandret af sind og opførsel. Virker som om alt skal læres op på ny af det hun kunne. Nu er der en mere i den stald hvor vi rider undervisning der har fået en blødning.

Så vil lige høre om der er andre der har erfaring med heste der har overlevet en hjerneblødning ? Hvordan reagerede jeres heste og hvordan efterfølgende??

Hilsen

Marianne Olesen

Stald-MariBo

http://www.MariBo.minisite.dk

Tankefeltsterapi tilbydes hest og rytter

Amicelli ox tilbyder bedækning

0
0
Svar på denne tråd

det lyder specielt
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 09:55

jeg har ingen erfaring med det, men vil meget gerne høre mere.

Hvordan ved i det er en hjerneblødning?

Hvordan har behandlingsforløbet været?

hvordan er hun sammen med andre heste nu?

Er der en prognose for om hun kommer sig helt?

Kan man måske læse noget om når mennesker får en hjerneblødning i forhold til det at lære alt påny og få en ny kropsfornemmelse, hvad sker der i hjernen?... spændende men tragisk.

Håber i får det godt og funktionelt igen.

Undervisning + assistance ved adfærdsproblemer.

se min præsentation for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

blødning...
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 11:11

Ja vores dyrlæger er nået frem til at det helt sikkert har været en hjerneblødning. El en blødning i og omkring hjerne der har lavet en ophobning af væske i og omkring syn og lugtenerven der hos heste sidder ret tæt.

Jeg arbejder døgn og havde fået tidligt fri så ville hjem og ride. Da jeg trækker hende ud går hun ind i mig , ind i døren og virker underligi v. side hvor jeg trækker hende. Jeg tænker at hun nok er lidt frisk og derved mere opmærksom på deandre som jo tonser rundt på folden.

Men da jeg sætter foden i bøjlerne kan hun overhovedet ikke mærke mine v. signaler eller tøjle plus hun panikker og ikke vil stoppe. Jeg får ro på hende og står af sætter hende ind i ridehallen løs for at se hvad der lige sker. Hun går rundt og stiller sig i hjørnet for ikke at kunne finde ud igen - så var jeg klar over at der var noget galt og jeg ringer til Rune min dyrlæge.

Da Rune kommer bliver hun undersøgt . Hun er slinger , stiller hovedet forkert og så er hun jo blind på v. øe og kan ikke reagere på duft af mad eller andet.

Hun får cordison og smertestillende. og skal have boks ro.

Rune kommer 2 dage senere og tager fuld røntgen af hende og en ny slinger undersøgelse.Heldigvis er hun lidt bedre. Der efter fortsætter hun med cordisonbehandling og smertestillende. Røntgen viser ingen brud g Rune udelukker slinger derved kan det kun være en blødning. Og i og med at de viser det den gør må den sidde i eller tæt på hjernen. Rune har også behandlet den anden hest jeg kender til , som var meget mere ramt. Desværre kan man ikke komme en hests hovede i en scanner og se skaden omfang så det er jo lidt gætteri hvor den har ramt ud fra de synthomer hun viser.

Nu er hun kommet ind i den rolige flok igen. Hun er jo på hjemme bane så kender folde mm fuldstændig. Hun har fået noget syn tilbage og nu er det ren anatomisk genopbygning af musklerne da hun er blevet skæv efter at have manglet føling m. vside. Jeg masserer og massere v. side og lærer hende op igen stille og roligt.

Men jeg syntes hun har ændret personlighed. Hun gør ting hvor jeg tænker det ville hun aldrig have gjort før kan ikke helt forklare det.Små ting som jo nok mest fordi jeg kender hende så godt.

Men jeg er da nervøs for hvodan hun vil tage det i trafik, en trailer osv så vil da gerne hører andres erfaringer.

Dem jeg har kendt der har haft noget tilsvarende har ikke overlevet så .....

Hilsen

Marianne Olesen

Stald-MariBo

0
0
Svar på denne tråd

Hjerneblødning
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 11:58

Hej!

Jeg har arbejdet med mennesker, der har haft hjerneblødninger, og kendte faktisk ikke til det hos heste, før jeg læste dit indlæg.

Fordelen ved mennesker, er at man kan scanne hjernen og se hvor skaden er, og derved vide hvad man skal træne op bagefter. Yderligere kan et menneske bedre kommunikere tilbage, end en hest, - det er i hvert fald svært at få svar på spørgsmål fra en hest...

Hos mennesker anvendes især guidning, der går ud på at man som hjælper guider personens arm fx., til at udføre den ønskede handling. Således får personens nervebaner mm., de stimuli bevægelserne giver, og med tiden kan mange genvinde førligheden, om end det ikke er alle.

Det er også vigtigt at løsne op for den spasticitet der ofte bliver i musklerne efter en hjerneblødning, da det hæmmer de naturlige bevægemønstre utrolig meget, plus er meget smertefulde for personen.

Ved mennesker indretter man typisk hjemmet/værelset således at den lamme side er den man henvender sig til, således at hvis sengen fx står op af en væg, så vender den lamme side ud mod rummet, så den får så mange stimuli som muligt.

Det var lige det jeg havde i første omgang.

Held og lykke med din hest, jeg håber I kommer godt igennem det.

Velkommen til verden Aya 060509! :-)

Du skal være storesøster til september 2010!

Det, der ikke slår dig ihjel, gør dig stærkere.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har genoptrænet een
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 12:04

som var slinger på bagparten (skade efter enten slag eller uopdaget virus, et stykke nede i rygmarven) og jeg kender een som engang havde infektion i hjernen (Borrelia) og var rigtig dårlig motorisk efter antibiotikabehandlingen (en hidsig omgang). Der var rigtig meget den ikke kunne.

Begge heste er kommet sig fuldstændig - de tog + 2 år, det er simpelthen tiden det tager, med nerveskader.Også hos mennesker.

Min egen er helt klar til fuld dressuruddannelse og han skal nok komme efter det (han har kapacitet til S +) - jeg har prioriteret ture ud i skoven et år, efter han var helt ok og så har han haft vinterpause nu, pga min arbejds-travlhed og fordi jeg lidt følger distancerytternes årsrytme, selvom jeg mest rider dressur.

Den anden kom sig også og kom op på S niveau, efterhånden og stadig gående som + 20 års (den var ca 13- 14 -15 da den blev syg).

Begge heste blev fodret og trænet ALSIDIGT, men primært akademisk motoriktræning og dressur, meget turridning, bomme, bakker - alt hvad der er brug for i den enkelte situation/ periode.

Det er ikke helt det samme som din, men skal man overføre viden om ernæring så kan du fodre den med:

* Hørfrøkager= n-3 fedtsyrer og gode proteiner, som skal til for at pakke nervebanerne ind og bygge op

* Mælkepulver til kalve, 2-300 g 1-2 gange dagligt over foderet. Det har nogen kulhydrater som skal til at pakke nerver ind (hos babyer ved man det er helt nødvendigt, men det skader ihvertfald ikke) og uden nerve-indpakning, ingen genoptræning. Desuden alle aminosyrer.

Træningsmæssigt ville jeg give den min. et halvt år, fra jorden (min fik et år før vi satte rytter op, men han kunne slet ikke bære vægt i ryggen i begyndelsen, pga sekundær KS) - det er vigtigt at du træner i en ridekapsun med cykelkæde med tre øjer, da du SKAL have fat i dens rygsøjle for at kunne korrigere og styre dens bevægelser, så du får fat i den svage side.

Det er jo fra hjernen til den forlængede marv til de perifere nerveforgreninger du skal have forløbet til at køre, ud til musklerne.

Den må altså ikke "sejle rundt" i en grime, hvor du ikke har nogen støtte, ej heller i en trense, hvor den kan "snyde" når det bliver svært, ved at skyde underkæben.

Jeg ville bruge nogle dage/uger på at iagttage den, gå ture, gå over bomme (evt skumbomme hvis den fjumrer og slår sig på træbomme), gå i varieret terræn, skovbund osv. Finde ud af hvad den kan/ ikke kan og så stille og roligt, men meget konsekvent bygge den svækkede side op igen. Husk også at løsne/ massere den stærke side, som ellers kommer til at spænde, kompensatorisk.

Gerne 10-20 min træning 2-3 x dagligt i begyndelsen = op kl 6 om morgenen . Giv lidt ekstra proteinrigt foder (hørfrøkager, mælkepulver, sojaskrå, lucerne) efter hver træning, så det går lige i musklerne .

Er den bedst på volte, bedst ligeud, hvor mange minutter kan den klare på hhv den svage og stærke side- er forbenet bedre end bagbenet eller omvendt?? Sammenhængen over ryggen ?? Eller mangel på samme??

Balancen på lige hhv. buet spor, meget buet, lidt buet ??

Kan den strække sig, stille og bøje osv......virker reflekserne fra bagparten og op igennem ryggen eller skal de også trænes?

Pøj pøj og keep us posted- gerne billeder.

Eva

Til salg:

1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak, ca.175 cm (3,5 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero
2. Lipizzanerføl 2009

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  12-03-2010 16:53

Dejligt at få nogle tilbage meldinger. Og ikke mindst at der er noget positivt at melde tilbage.

Jeg skal nok se om jeg kan holde jer opdateret. Nu kommer Rune på Torsdag og skal vac alle sammen så vil han lige tjekke hende igen.

Ellers fortsætter jeg med skridt træning i terræn og store volter / bomme. Og så masse af massage og guidning.

Hilsen

Marianne Olesen

Stald-MariBo

0
0
Svar på denne tråd

Hjerneblødning
Forfatter: 
Dato:  21-09-2010 20:50

Kender du årsagen til, hvorfor din hest fik hjerneblødning? Det er vigtigt, så den ikke får hjerneblødning igen. Jeg læste på www.sundhedslex.dk/ hjernebloedning.htm at hjerneblødning ofte skyldes højt blodtryk eller svage blodkar i og omkring hjernen. Hvordan har din hest det nu efter sin hjerneblødning? Håber alt er vel nu

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-09-2010 09:07

Jeg har heller ikke nogen erfaring med hjerneblødning hos heste, det eneste jeg ved er at hos mennesker der har haft hjerneblødning skal mange ting, hvis ikke alt, læres forfra, da hjernen faktisk bliver større eller mindre omfang bliver skadet.

Så jeg ville nok betragte hesten som værende "rå". dvs. lave alt forfra med den. Stop, frem, bak, flytte for tryk osv. Lad det tage lang tid

0
0
Svar på denne tråd

ukorrekt
Forfatter: 
Dato:  28-09-2010 12:36

Ved mennesker der har haft en hjerneblødning, kommer det jo an på hvor stor, samt hvor hjerneblødningen var. Så det gør det sikkert også ved heste. Nogle skal genlære mange ting, andre få ting.

Hvordan går det med hesten?

Mvh

Anita Nielsen

0
0
Svar på denne tråd

manitax
Forfatter: 
Dato:  01-10-2010 14:59

Derfor er det da ikke ukorrekt hvad jeg skriver?

Jeg er da nød til at generalisere da trådstarter ikke har angivet hvor i hjernen der var en blødning og hvor stor den var.

Så selvfølgelig er det da forskelligt udfra de to faktorer om mange eller få ting skal indlæres forfra? øøøh

0
0
Svar på denne tråd

blødning
Forfatter: 
Dato:  07-10-2010 09:14

En hest har så lille en hjerne at man ikke kan scanne og se hvor blødningen sidder helt nøjagtig ved slet ikke om der findes en scanner til det formål herhjemme.- derfor bruger man synthomerne til at lokaliserer hvor den sidder og dens størrelse. Hos Bine var synthomerne at hun var blind og ikke kunne høre i v. side. De 2 nervebaner sidder tæt og det siger derfor ikke så meget om størrelsen på blødningen. Men prednisolonen skulle mindske blødningen og det virkede også.

Bine fik hendes blødning pga kulden og et fald/ slag på folden. Det var jo i feb hvor kulden var værst.

Idag er hun lidt skæv i muskulaturen , hvilke vi træner med diverse øvelser. Hun har ikke helt den samme balance på den ene volte men bliver mere og mere sikker. år jeg rider med andre vil hun have dem på hendes h. side da hun ellers er meget urolig. Hvilke siger mig at hun ikke ser så godt endnu. Det arbejder vi med ved lysbehandling og at hviske hende i hendes h. øre , råd fra en der arbejder med heste neurologi. Og får hun stadig massage mm.

Vi har været i trailer osv uden problemer og hun var med på show ved Østjysk skue hvor hun gik super godt.

Jeg har så valgt at hun nu kun skal gå dressur og ikke distance mere. Distance er en ekstrem sport og det kræver meget af dem både fysisk og psysisk at gå 60 km. Og mindre klasser syntes jeg er for mig kun en nødvendig unde for at få lov at gå de længere klasser.

Hun har dog gået en enkelt distance med min søn da vi afholde intro distance her. hvor hun blev godkendt af dyrlæge.

Jeg har brugt min egen erfaring som jeg fik fra mit tidligere arbejde på neurlogisk genoptræning på Give sygehus til at genoptræne hende og lave et træningprogram der passede hende, sammen med min dyrlæge og kiropraktor. Og det ser ihvertfald ud til at vi er på rette vej. Det tager selvfølgelig sin tid men hun skal nok blive en ok dressur hest og avlshoppe endag.

Hilsen

Marianne Olesen

Stald-MariBo

Pintovallak 162 super spring afstamning billig!

ridevant og passet med alt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider