som var slinger på bagparten (skade efter enten slag eller uopdaget virus, et stykke nede i rygmarven) og jeg kender een som engang havde infektion i hjernen (Borrelia) og var rigtig dårlig motorisk efter antibiotikabehandlingen (en hidsig omgang). Der var rigtig meget den ikke kunne.
Begge heste er kommet sig fuldstændig - de tog + 2 år, det er simpelthen tiden det tager, med nerveskader.Også hos mennesker.
Min egen er helt klar til fuld dressuruddannelse og han skal nok komme efter det (han har kapacitet til S +) - jeg har prioriteret ture ud i skoven et år, efter han var helt ok og så har han haft vinterpause nu, pga min arbejds-travlhed og fordi jeg lidt følger distancerytternes årsrytme, selvom jeg mest rider dressur.
Den anden kom sig også og kom op på S niveau, efterhånden og stadig gående som + 20 års (den var ca 13- 14 -15 da den blev syg).
Begge heste blev fodret og trænet ALSIDIGT, men primært akademisk motoriktræning og dressur, meget turridning, bomme, bakker - alt hvad der er brug for i den enkelte situation/ periode.
Det er ikke helt det samme som din, men skal man overføre viden om ernæring så kan du fodre den med:
* Hørfrøkager= n-3 fedtsyrer og gode proteiner, som skal til for at pakke nervebanerne ind og bygge op
* Mælkepulver til kalve, 2-300 g 1-2 gange dagligt over foderet. Det har nogen kulhydrater som skal til at pakke nerver ind (hos babyer ved man det er helt nødvendigt, men det skader ihvertfald ikke) og uden nerve-indpakning, ingen genoptræning. Desuden alle aminosyrer.
Træningsmæssigt ville jeg give den min. et halvt år, fra jorden (min fik et år før vi satte rytter op, men han kunne slet ikke bære vægt i ryggen i begyndelsen, pga sekundær KS) - det er vigtigt at du træner i en ridekapsun med cykelkæde med tre øjer, da du SKAL have fat i dens rygsøjle for at kunne korrigere og styre dens bevægelser, så du får fat i den svage side.
Det er jo fra hjernen til den forlængede marv til de perifere nerveforgreninger du skal have forløbet til at køre, ud til musklerne.
Den må altså ikke "sejle rundt" i en grime, hvor du ikke har nogen støtte, ej heller i en trense, hvor den kan "snyde" når det bliver svært, ved at skyde underkæben.
Jeg ville bruge nogle dage/uger på at iagttage den, gå ture, gå over bomme (evt skumbomme hvis den fjumrer og slår sig på træbomme), gå i varieret terræn, skovbund osv. Finde ud af hvad den kan/ ikke kan og så stille og roligt, men meget konsekvent bygge den svækkede side op igen. Husk også at løsne/ massere den stærke side, som ellers kommer til at spænde, kompensatorisk.
Gerne 10-20 min træning 2-3 x dagligt i begyndelsen = op kl 6 om morgenen
. Giv lidt ekstra proteinrigt foder (hørfrøkager, mælkepulver, sojaskrå, lucerne) efter hver træning, så det går lige i musklerne
.
Er den bedst på volte, bedst ligeud, hvor mange minutter kan den klare på hhv den svage og stærke side- er forbenet bedre end bagbenet eller omvendt?? Sammenhængen over ryggen ?? Eller mangel på samme??
Balancen på lige hhv. buet spor, meget buet, lidt buet ??
Kan den strække sig, stille og bøje osv......virker reflekserne fra bagparten og op igennem ryggen eller skal de også trænes?
Pøj pøj og keep us posted- gerne billeder.
Eva