Jeg har en plag som fylder 3 år i maj måned. Planen har længe været, at hun skulle gøres ryttervant henover sommeren/i efteråret og så have en pause før hun bliver rigtig tilredet.
Jeg har altid lært, at hesten bør have en voksepause, når den bliver tilredet så tidligt, men jeg har, indrømmet, aldrig tænkt mere over det, end at det da virkede ret fornuftigt.
Jeg kom så lige til at tænke på...hvordan kan man lige regne med, at hestens krop vælger at vokse lige præcis når man vælger at give den en pause? Er det ikke snarere noget, man er nødt til at tilrettelægge tilridningen efter, og så holde pausen, når hesten begynder at tage et ryk (hvis den tager et ryk)?
Så man i teorien ikke aner, hvornår man bør holde pausen, før man ser det?
Eller vokser den i forhold til hvor meget man presser den, både fysisk og psykisk, så på et tidspunkt når man dertil, hvor kroppen har brug for en pause, og når den får det, så vokser den?
Ja, det er måske dumme spørgsmål, men jeg ved faktisk utroligt lidt om hestens anatomi, så det ville være endnu dummere at lade være med at spørge!