Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hypermobil
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 10:05

Er der nogen herinde der har erfaringer med hypermobile heste?

- Hvordan træner I dem?

- Går de under specielle forhold (på folden)?

- og rider I med beskyttelse?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig. Står med en hest (islænder) som er hypermobil, og ANER ikke hvordan jeg skal træne ham op igen. Om det skal gøres på en speciel måde...

VH Anne Kathrine

0
0
Svar på denne tråd

hypermobilitet
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 13:31

Du kan starte med at læse om hypermobilitet hos mennesker.

Basalt set handler det om at opbygge masser af muskler uden at belaste ledene.

Træningsprincipperne er sådan set de samme.

- Ingen voldsomme belastninger, dvs. ingen spring, kun let rytter etc.

- masser af muskeltræning fremfor konditionstræning, dvs. masser af skridtarbejde, helst både med og uden rytter.

-masser af bomtræning uden rytter

En hypermobil hest vil have megen gavn af den klassiske dressurs jordarbejde, hvor man oparbejder muskler uden at belaste ledene.

Jeg tror, jeg ville vælge ikke at bruge bandager/gamacher i første omgang, da de kan skjule problemer/manglende korrekt træning.

0
0
Svar på denne tråd

Forsigtig med bandager
Forfatter: 
Dato:  08-03-2010 21:50

Jeg er hypermobil så jeg kan lige give noget med fra hestens side :p

Bandager og gamacher kan være en god ting til din ispind på folden, men vær sikker på at du ligger dem korrekt, så du ikke opfordre hesten til forkert brug af leddet - tro mig, en bandage der er lagt forkert, er ti gange værre end ingen bandage...

Bare lige et råd fra mig - og opbyg hans overlinje RIGTIGT GODT inden der kommer rytter på ham!!! med en hypermobil hest er det KUN muskler det holder - så musklerne skal bare være i orden - ellers kan du skade ham for livstid og gøre ham uridelig. Vær forberedt på at det kan tage laaaang tid at opbygge ham - hver opmærksom på at han måske hurtigt udtrættes fordi hans muskler også skal holde hans led...

Undgå at han går på fold med for livlige heste eller på for ujævnt underlag - ved godt han er islænder, men jeg ved af egen erfaring at hvis man er træt og ikke får løftet benet ordentligt, så ender det tit med led i underlige positioner...

Vær opmærksom på slidgigt hos ham g ellers held og lykke - er sikker på at du godt kan få en god ridehest ud af ham med tålmodig træning, men få ham lige tjekket lidt oftere af dyrelæger end du normalt ville ;)

Sagde Johanna

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 11:46

Tak for jeres svar! Kan helt sikkert bruge dem til noget. :)

Jeg ville ønske jeg kunne få ham væk fra de mudderfolde han går på nu, men det kan jeg desværre ikke. Han går sammen med to forholdsvis rolige vallakker, og har mulighed for at stå tørt selvom der er meget mudder. Så kan vel ikke andet end at krydse fingre og så genoptræne ham langsomt.

Dyrlægen er jævnligt forbi og se til ham, så der burde ikke være noget der. :)

VH Anne Kathrine

0
0
Svar på denne tråd

Og....
Forfatter: 
Dato:  09-03-2010 12:25

Glemte lige: Kiropraktor og hypermobile led er som regel en dårlig kombi, selv om jeg ikke ved hvordan en heste kiropraktor arbejder - så er "knæk" i leddene en dårlig idé ;)

Sagde Johanna

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider