Jeg søger efter genoptræningserfaringer for heste med KS. Ikke så meget, hvilke træningsmetoder, man kan anvende - men jeres konkret erfaringer med, hvordan det går og om I fx accepterer, at hesten ikke takter rent i en periode.
Jeg har skridtet hesten for hånd i 6 uger - ½ time, hvis i ridehus, og 1 time, de dage vi har kunnet gå ude.
I sidste uge påbegyndte longearbejdet med hjælpetøje - men kommer hele tiden i tvivl;
- skal jeg starte med at trave små intervaller, eller skal jeg først træne noget tid kun i skridt.
- er det ok, at hesten ikke er lige velgående hver gang - skal man så holde pause, eller træne videre.
Kort fortalt, har jeg trænet 3 gange med longe nu ca. 10-15 min, hver 2. dag - 1. gang havde han en tøvende start, men kom så rigtig fint igang. 2. gang var han ok, men ikke helt fantastisk og 3. gang tydeligt besværet på den ene volte. Det foranlediger mig til at tro, at jeg har lagt for hårdt ud - men omvendt kommer der jo ingen muskler, hvis han ikke arbejder. Vi har nu været på gåture ud i 2 dage og jeg vil så prøve longen igen i morgen.
Han starter ikke helt fra bunden rent muskelmæssigt - men har ikke været redet i andet end skridt længe.
MH Nana