Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

KS genoptræn - erfaringer søges
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 11:06

Jeg søger efter genoptræningserfaringer for heste med KS. Ikke så meget, hvilke træningsmetoder, man kan anvende - men jeres konkret erfaringer med, hvordan det går og om I fx accepterer, at hesten ikke takter rent i en periode.

Jeg har skridtet hesten for hånd i 6 uger - ½ time, hvis i ridehus, og 1 time, de dage vi har kunnet gå ude.

I sidste uge påbegyndte longearbejdet med hjælpetøje - men kommer hele tiden i tvivl;

- skal jeg starte med at trave små intervaller, eller skal jeg først træne noget tid kun i skridt.

- er det ok, at hesten ikke er lige velgående hver gang - skal man så holde pause, eller træne videre.

Kort fortalt, har jeg trænet 3 gange med longe nu ca. 10-15 min, hver 2. dag - 1. gang havde han en tøvende start, men kom så rigtig fint igang. 2. gang var han ok, men ikke helt fantastisk og 3. gang tydeligt besværet på den ene volte. Det foranlediger mig til at tro, at jeg har lagt for hårdt ud - men omvendt kommer der jo ingen muskler, hvis han ikke arbejder. Vi har nu været på gåture ud i 2 dage og jeg vil så prøve longen igen i morgen.

Han starter ikke helt fra bunden rent muskelmæssigt - men har ikke været redet i andet end skridt længe.

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd

kkkkkkkk
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 12:01

jeg synes du skal tage en snak med din dyrlæge omkring hvad der er "tilladt" af utakter osv osv... det er meget forskelligt fra hest til hest...

isabella har også KS, jeg longere hende konsekvent aldrig, da hun ikke fungere særlig godt i longen (stiver sig osv), men under rytter fungere hun fint... (hun har så dog "kun" to tætsiddende torntappe, og har egentlig aldrig vist synderlige tegn på KS, ud over øm ryg ved berøring)

så som sagt, synes jeg du skal høre din dyrlæge hvad der er ok og hvad der ikke er... evt få dyrlægen ud, og se dig longere den, og fortælle hvad der må og ikke må ske osv..

Jeg elsker Isabella Af Mindet mere end noget andet på denne jord

Hun er min stjerne, lyset i mit liv, og jeg vil aldrig leve uden hende.......!

www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=27501&ipc=94848

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 12:59

Jeg har en dyrlæge, som ikke mener at KS har større betydning (fordi hesten har været gående med det) - og en anden, som har vist at der udvikles varme -termografi, og derfor mener at det betyder noget.

Problemet er, at taktfejlene ikke ses særlig tydeligt, hvis overhovedet, når jeg longerer ham hos dyrlægerne (nyt sted etc).

Min fungerer også pt. bedre under rytter - men ikke godt nok -forstået på den måde, at han ikke er helt rentgående; og det skal han jo være.

Derfor anbefalede dyrlægen at jeg skulle longere med hjælpetøjler (og jeg ved fra tidligere, at han har godt af det, fordi det hjælper til at han slapper af og kommer op med ryggen - men der taktede han ikke som nu).

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd

Pessoa system
Forfatter: 
Dato:  11-02-2010 23:19

Hej Nana,

Du skriver ikke noget om, hvorvidt din hest er blevet opreret for KS?

Jeg har før haft en hest med KS og blev anbefalet at longere med et Pessoa system, hvor linen går bag om hesten og dermed hjælper den til at løfte ryggen. Det kræver dog at hesten er vant til at blive longeret og reagerer på de alm. signaler (stop/fremaddrift). Deuden er det godt at trave over cavallettis og evt. løsspringe.

Held og lykke!

Mange hilsner fra

Lise Andersen

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

www.designforpets.dk

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

0
0
Svar på denne tråd

Flere erfaringer?
Forfatter: 
Dato:  12-02-2010 10:05

Operation har ikke været på tale, nej - som sagt er dyrlægerne ikke helt enig om, hvor stor betydning det har - da det tydeligvis var 'gammelt' da vi fik de første røngtenbilleder - og at hesten derfor har været i fuld træning med 'skavanken'. Begge er dog enige om, at KS kan betyde noget, da han er i genoptræning efter en meget lang periode uden ridning.

Pessoa vil jeg ikke bruge, da han ikke er tryg ved at få noget om bag sig (og tvivler også på at jeg finder et system, der er stort nok til hesten). Jeg laver istedet mange overgange for at aktivere bagparten og han går med en hjælpetøjle, der ligner 'Horst Becker'-systemet.

Bomme/cavalettis kan han ikke (har kolde fødder, tramper på det hele og bliver meget ulykkelig).

Som nævnt, går min usikkerhed mest på, hvordan det må se ud, når jeg træner ham - må han utakte, hvor meget etc. Pt. kan jeg få mange skridt, hvor det ser godt ud - og så pludselig kommer der ½ omgang, hvor det er helt skævt.

Har aftalt med en veninde, at hun får noget video med ned til et par dyrlæge-bekendte i Tyskland, som har erfaring med KS - så må jeg høre, hvad de siger.

/ Nana

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider