Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

ridning for lette hjælpere
Forfatter: 
Dato:  05-02-2010 10:15

hvordan lære jeg min fjordvallak på 4 år at gå for meget lette tryk for scenklerne? og få fremad drift på. Jeg kommer nemlig til at trække mine ben op så jeg bruger hælene, men ville gerne kunne nøjes med schenklerne, så mine hæle kan forblive nede.

Han er ikke redet så meget, og har lige købt ham, men der er ik så meget fremad drift og når han først går i stå er han ik til at få frem:-) Og har været kommet til at "sparke" til ham, men han blev så forskrækket at han stak af:-)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-02-2010 12:41

Start med at presse ganske let med schenklerne og øg gradvist trykket indtil hesten reagerer. Så snart den reagerer - hvad enten det er at den begynder at gå eller blot flytter et ben elle vægten frem - fjernes presses øjeblikkeligt. Reagerer den ikke for trykket fra schenklerne kan du tage en pisk med og tappe den let bagi som en yderligere forstærkning af schenkeltrykket(IKKE SLÅ blot tappe let til den). Efterhånden vil hesten begynde at forstå at de ganske lette tryk fra dine schenkler vil blive efterfulgt at at stærkere tryk som først stopper når den bevæger sig fremad. Den vil så begynde at at gå frem for lettere og lettere tryk, i stedet for at vente på de kraftige tryk eller tappet fra pisken. Det er vigtigt du er meget konsekvent og bliver ved til den går frem og stopper trykket ØJEBLIKKELIGT du får den rigtige reaktion fra hesten.

Mht det der med at trække schenklerne op, ja så er det en rigtig dårlig vane (som jeg selv har haft og fået vænnet mig af med). Hvad enten du skal give kraftige eller lette signaler SKAL dine schenkler blive liggende på sin plads og ikke trækkes op, så det er noget du fortsat skal have fokus på selvom hesten lærer at reagere for lette hjælpere. Vanen med at trække benene op forsvinder desværre ikke 100 % blot fordi hesten bliver mere følsom for schenklerne, så det problem skal du arbejde med dig selv og ikke hesten for at komme helt til livs:)

Håber det gav mening.

0
0
Svar på denne tråd

Træd hælene ned
Forfatter: 
Dato:  05-02-2010 18:27

Du kan faktisk slå 2 fluer med et smæk og træne både de lette hjælpere OG dine schenkler..

Du kan stile efter at det bliver noh signal til fremaddrift, blot du træder dine hæle ned..

Ligesom Iben,Falco forklarede rigtig godt, så er de vigtigste elementer at du starter med det signal, som du ønsker hesten skal reagere på i fremtiden og så derfra skruer op indtil du får en reaktion og så fjerne ALT pres fluks :-)

Jeg synes det fungerer bedst at holde presset fra schenklerne forholdsvist let og ikke skrue alt for meget op med dem, men hellere lægge piske på bagparten. Det er ikke særlig motiverende for hesten at bevæge sig hvis den bliver klemt hårdt om (eller sparket i maven) men det er meget motiverende for den at flytte sig fremad hvis der er noget der generer den bagpå ;-)

Så jeg ville starte med at træde hælene ned og lade den spænding der opstrå i læggen ved dette, være stikordet til at nu skal den fremad. Hvis den så ikke reagerer klemmer du om den med schenklen og hvis den stadig ikke reagerer så er det små tap tap på bagparten... Alt dette skal ske indenfor 3-5 slridt i starten og derefter indenfor 1-3 skridt, så du ikke sidder og "makker med det" f.eks en hel langside..

God fornøjelse :-)

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

Har du set den nye uddannelse ?

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil
Forfatter: 
Dato:  06-02-2010 02:30

lige rygklappe både Lisbeth og Susan for gode svar (y) :-)

Men bare lige tilføje, at når hesten kun er 4, og du lige har fået den - så husk at være tålmodig i din træning ;-)

Vær glad for små de fremskridt, og kræv så lidt mere næste gang, I træner :-)

Det kan så sagtens være, du i forvejen ville gøre sådan - det kan vi jo ikke vide herude :-D

:-) fra NinA

Ridestøvler sælges - klik her :-)

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine mål ca.:

FORDRINGER I DRESSUR (kun teksten - ikke billederne)

epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

gode svar
Forfatter: 
Dato:  07-02-2010 22:11

ja det var sørme gode svar

Hvis hesten er MEGET følsom kan man med held binde en snor i ridepisken, og nøjes med at kilde på bagparten. Det har jeg haft stor success med...et lillebitte signal som jeg kombinerede med min stemme og schenkler og jeg sagde min "gå frem ord". Nu siger jeg bare "gå frem ordet" med minimal brug af schenkler.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 09:15

Jeg hedder nu Iben, ikke Lisbeth Men hvorom alting er - hvis du skal vænne dig af med at trække benene op under dig når du rider, skal du tit starte med at kigge på din opstilling som helhed. Hvis man eksempelvis har tendens til at falde frem i overkroppen er tilbøjeligheden til at trække benene op og nogen gange også tilbage også tit stor. Nu har jeg ikke set dig ride, så det kan jo være jeg gætter forkert, men jeg vil tro du skal starte med at få dit sæde helt på plads og få rettet overkroppen helt op. Når man sidder afbalanceret og korrekt er det som regel meget lettere at slappe af i benene og lade dem hænge lige ned, fremfor at trække dem lettere anspændt op under sig.

Det var i hvert fald en rettelse af min generelle opstilling, som gjorde udslaget for mig, i forhold til at lære at slappe af i benene og ikke trække dem op under mig.

Min underviser sagde desuden til mig at jeg skulle forestille mig at mine ben kunne nå ned på jorden på hver side af hesten, og at så at sige gik med et ben på hver side af hesten. Det billede fik mig til at huske at slappe af og strække benene nedad, tæerne fremad og at holde mine fodsåler vandrette fremfor at trække hælene op ad. Desuden gav det mig fokus på at sidde lige på hesten, med lige meget vægt i begge sider af sadlen.

Jeg ved ikke om du kan bruge min erfaring på dette område, men nu er den i hvert fald givet videre:)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider