Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

træningsprogram til fjordhest
Forfatter: 
Dato:  24-01-2010 17:37

jeg har lige idag fået min hest:-) en fjordvallak på 4 år. Han er ik redet så meget det sidste stykke tid og er derfor ik i form.

Hvordan ville i gøre for at få ham i form og få nogen gode muskler på ham?

Min plan er at han skal ride distance på et tidspunkt og vil også gerne have noget dressur undervisning.

0
0
Svar på denne tråd

ung hest
Forfatter: 
Dato:  25-01-2010 02:43

Jeg ville personligt ride nogle gode ture på vej og skov i skridt og trav, korte i starten og så øge længden efterhånden som kondien kommer. Der udover ville jeg efterhånden som kondien og balancen blev bedre, begynde på terræn (muskelopbyggende), dvs. bakker op og ned, skridt over gren/små stammer ect. Seriøs dressur på bane ville jeg vente med, og kun træne det let max en gang om ugen til at starte med. Dressuren skal nok komme stille og roligt med alderen, her er det klart en fordel med en hest, der har styrke og balance fra terræntræningen, den magter hurtigere øvelserne og har bedre styr på sine ben.

Jeg har efterhånden redet en del fjordheste til på denne måde, med rigtig gode resultater. Det har i hvert tilfald givet mig heste, der kan gå langt, har en rigtig god muskelsætning, og til trods for dressuren kom "sent" ind i træningen (5 års alderen), kan gå op til M klasser i dressuren. Bruger nu også samme metode til de andre heste.

Denne træning giver en hest, der har overskud fysisk og mentalt til en hel del, i forhold til en hest, der er longeret (fjordhest keder sig hurtigt ved denne "øvelse", og finder selv på "underholdende" ting) og kun trænet i ridehus.

Jeg har en overordnet plan for træningen men ikke en aldrig en fast ugeplan, så som mandag - tur 10 min. skridt, 5 min trav; tirsdag - dressur 30 min., nej jeg vurdere ud fra sidste tur og både mit og hestens humør, hvad vi skal lave i dag.

Husk det er en fjordhest, og de sætter stor pris på at få lov til at bruge hovedet.

Mette

Ejer af Frederiksborg og Fjordhest - to viunderlige racer

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  30-01-2010 21:26

kombinere min træning aldsidigt.

skovture, i starten bare skridt så hans sener osv bliver vænnet langsomt til belastningen. Ture i varieret terræn er godt. Benyt dig evt af chancen mens du skridter nabolaget tyndt, til at præsentere den for de udfordringer den kan møde ved et distancestævne.

andre dage ville jeg ride dressur. jeg ser ingen grund til at ride en hest som ikke bruger sig korrekt. det slider mere end det gavner!!

længere henne af vejen løsspringning, der bruger hesten nogle andre muskler.

Derudover ville jeg også arbejde den fra jorden a la klassisk, bent b, det gir virkelig meget!!!

Grundlæggende siger man at en normal hest i normal træning sagtens kan gå 25-30km i distance, og det er jo max for dig de næste par år pga hans alder.:)

tillykke med din nye hest iøvrigt:)

0
0
Svar på denne tråd

gode råd
Forfatter: 
Dato:  06-02-2010 23:58

Jeg er helt enig med de to der allerede har svaret, men jeg ville også lægge noget interval træning ind.

Når hesten er vant til at blive skridtet ½ time, så vil jeg begynde med 5 min skridt, 2½ min trav, 5 min skridt osv. efter opvarmningen selvfølgelig.

Traven kan så langsomt øges.

Jeg ville lægge en masse schenkelvigninger, slangegange, slangebuer osv. ind.

Når i kan trave i 10 min, ville jeg begynde på 5 min skridt, 10 min trav, 2 min galop. og så gå videre derfra.

Hele tiden bygge på, og huske at flere fridage i træk, betyder at man må gå lidt tilbage i programmet igen.

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag

og barfodstrimmere burde forbydes....

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider