|
|
| Balance - rytter |
|
|
Hej, ville lige høre om der er nogle der har forslag vedrørende det at holde balancen som rytter. Det har jeg lidt svært ved - falder indimellem lidt fremad, det er jo ikke lige så godt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| samme problem |
| Forfatter:  |
sandra82 |
| Dato:  |
22-01-2010 10:40 |
|
jeg ahr samme problem, dog er det pga min dårlige ryg og fejlstilling de sidste par år pga rygsmerterne. men jeg kan huske at min ridelære altid sage hver gang man fald fremover "BRYSTERNE FREM DET ER DET DU AHR DEM TIL" det kan godt lyde lidt dumt, men hvis man tænker på det hver gang man opdager man falder forover, så op og frem med brysterne, og ja det virker altså virkelig, hvis hvad du har og så sidder man altså hammer godt, jeg må stadig hive mig selv i nakken hver gang, ellers kan du også tænke på at du har en snor mellem armene og bag rygge altså armene tilbage og ind til kroppen, og derved kommer overkroppen også frem. håber du kan bruge det til bare lidt.
MVH SANDRA82 Nu med bredmoses Donna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg har også selv i den grad haftdet problem. Jeg har ogfså rygproblemer, hvilket forstærkede det yderligere. For ikke så længe siden fik jeg ny underviser, som tog fat i min opstilling. Det første hun rettede var mine ben. Mine tæer pegede let ud af, hvilket selvfølgelig var et problem i sig selv, men det virkelige problem var, at jeg drejede mine lår forkert. Dette betød at jeg ikke sad korrekt på sædebenet og som følge heraf også faldt frem og let sank sammen i ryggen. Nu hvor jeg har fået vendt lårerne rigtig så lår, knæ og tæer peger fremad og jeg sidder korrekt i sædet, ja så er det pludselig meget lettere at sidde rigtigt med ryg og skuldre også. Jeg havde slet ikke tænkt på det med benene som det virkelige problem, men jeg har godt nok kæmpet meget med at få rettet mig og og ikke falde frem, så der gik lige et lys op for mig efter den undervisningstime 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bliv longeret |
|
|
Jeg synes den bedste må de at finde sin balance på er den hårde måde. og det er at få en til at longere dig på en hest uden sadel og hold ikke i noget. Til sidst sakl du nok finde balancen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| balance.. |
|
|
Det er jo ikke nødvendigvis kun på hest den kan trænes.. Skaf dig ex sådan en af de der plader man kan stå på, hvor der er en rund bund, falder du frem på den, tipper den, så der handler det også om at finde et balancepunkt, hvor man kan holde den het stille uden den tilter til en af siderne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhejhej |
Asta ♥Isabella♥ |
23-01-2010 13:29 |
|
jeg har lært du bare skal sidde der, slappe af. Det er så rigtig rigtig svært, da man ubevidst laver nogle sammentrækninger og spændinger hvis man ikke tror man kan sidde fast, de der instinkter, de er svære at rokke ved.... Men ellers : følg hestens bevægelser. Det er nemmest at øve i trav synes jeg. Op og ned op og ned, find ud af hvor hesten sætter benene så du hele tiden er med på det. Rid uden sadel til at starte med, så har du mere føling med det.
Asta
>> You just can't live in that negative way... make way for the positive day! <<
Rest In Peace Isabella! :'(
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
især dig Piff - ledte nemlig efter noget man også kan træne derhjemme. Tænkte også på om pilates kunne være noget. Skriv endelig hvis i lige ved hvad der er godt til at træne balancen:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| balance |
Miss E |
24-01-2010 20:05 |
|
Det du hentyder til piff er sandsynligvis et vippebræt. Har jeg ret? Jeg tror desværre ikke overførbarheden er særligt stor fra at stå på et vippebræt, til at sidde i en sadel, på en hest der bevæger sig i en bestemt takt. Jeg har selv en tendens til at falde forover og er tilfældigvis i besiddelse af et vippebræt som jeg har trænet utroligt meget på og det har ikke ændret på mit problem. Jeg vil foreslå at du øver dine balance funktionelt, dvs. på hesteryg. Mit første forslag er at du får en til at stå og holde øje med dig og fortælle dig HVER gang du falder forover. Problemet er jo ofte at man ikke selv opdager det, det sker jo bare helt af sig selv, fordi det er begyndt at føles naturligt at sidde der fremme. Så hvis du bliver opmærksom på hvornår det sker og kan blive rettet hver gang det sker, så vil du lige så stille finde tilbage til den optimale opstilling. Efter en god del træning på hesten vil det lige pludselig være den korrekte opstilling der føles korrekt. Hvis du ikke lige kender en der vil komme ud og kigge på din opstilling hver gang du rider (og hvem gør det??!), så har jeg et andet forslag. Der sker jo ofte det når man falder forover at bagdelen letter en smule fra sædet. Så hvis du lægger et stykke papir ind mellem din bagdel og bagsvitslen på sadlen, så du kun lige sidder på 2-3 cm af papiret, så vil der være kontant og synlig afregning når du kommer til at læne dig frem, papiret vil simpelthen falde på jorden. Måske en smule omstændigt når man nu er nødt til at hoppe af hver gang papairet ryger. Og måske det virker en smule fjollet på de andre der rider rundt i ridehuset. Men ikke desto mindre effektfuldt! Håber mit råd ku hjælpe. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det jeg ville sige med mit indlæg var, at tendensen til at falde forover og synke sammen i ryggen også hænger sammen med hvordan ens underkrop, lår og underben er placeret. Dvs. skal man løse problemet skal man ikke kun kigge på den del af rytteren som rager op over hesten, men derimod i mindst ligeså høj grad på underkroppen. Da jeg, med hjælp fra en dygtig underviser, fik rettet min opstilling af underkroppen og i særdeleshed mine lår, fulgte overkroppen også i vid udstrækning med. Og jeg havde altså store problemer med min opstilling og balance.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træning |
|
|
Ridning er så meget nemmere når kroppen er veltrænet! Jeg brækkede ryggen ved et fald fra hest for to år siden. Siden har jeg måtte trene en del på treningsstudio for at kunne ride, dvs holde kroppen stærk, så den faktisk kan tåle den belastning det er at ride. Og jeg skal ærligt indrømme at jeg har aldrig haft så god en opstilling og balance på en hest som nu, på trods af at jeg faktisk rider mindre nu end før. Jeg træner meget ryg og mave muskler for at støtte op omkring min rygsøjle. Jeg har en deløvelser med sådan en balancebold, de er rigtig gode, for de styrker både de små inde muskelgrupper, som støtter rygsøjlen og de større muskelgrupper og hjælper balancen. Jeg træner i tillæg benmusklerne på en "skildpadde" sådan en halv gummibold du står oppe på og holder balancen. Denne hjælper både på balancen, den giver styrke i benenene (akkurat de muskelgrupper du bruger når du rider letridning eller spring) og det strammer/styrker korsbånd og støtte muskulaturen i knæ og ankler. For at holde konditionen i orden løper jeg. Jeg rider pr i dag kun 5 dage om ugen (1-2 heste pr gang) og træner 2-3 gange om ugen i træningsstudio. For mig er dette en super kombination. I tillæg kan det anbefales å få tjekket om de sadel faktisk passer optimalt til dig og hesten, her kan du opnå en stor endring af din opstilling hvis din nuværende sadel ikke er optimal.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| miss e .. |
|
|
præcis.. der er jo ingen der siger du kun skal stå på den, når balancen bliver bedre, kan du jo også øve dig i ex at gå op og ned i knæ samtidig med du stadig er i balance og hvad man nu ellers kan finde på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overførbarhed |
Miss E |
28-01-2010 10:46 |
|
Piff: Jeg vil nu stadig plædere for at man skal træne funktionelt. Det klart at vippebrættet er et godt suplement til at træne grundvilkårene for at man formår holde balancen. Men jeg tvivler på at overførbarheden er særligt god. Jeg tror desuden vippebrættet er for lavt niveau, til at det nytter at træne på det. Det flytter sig jo ikke som hesten gør. Der er ingen rytme i det, det er ens egne balanceudsving gør at brættet bevæger sig. Hesten er jo meget mere uforudsigelig. Den kan jo pludselig sætte tempoet op eller ned eller springe til siden. Jeg oplever tit at de gange jeg mister balancen er når hesten ændrer tempo. Der skal man formå at reagere lynhurtigt for at følge hestens bevægelser. Der tror jeg LSH har en rigtig god pointe i at det gælder om at træne sine muskler omrking ryg og mave op. Så har man i hvert fald den styrkemæssige forudsæning for at følge med hesten uden at skulle bruge alle sine kræfter på det. Men mest af alt gælder det jo om at få hesten til at holde tempo, form og samling, så man ikke hele tiden bliver forstyrret i sin balance. -Lettere sagt end gjort. I know 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| miss e |
|
|
Selvfølgelig skal man træne på hesten også, det er ligesom alle andre sportsgrene - man bliver kun bedre ved at træne og øve sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridning uden sadel |
|
|
nu har jeg pga frost og sne og med fordel for at få varmet numsen redet uden sadel i en god måneds tid... hold da op jeg kan mærke forskel.. jeg kan tydelig mærke bedre balance og hesten bliver bedre og bedre.. og endnu en gevinst.. man kan endda mærke når hesten får sug på tøjlen og skyder ryggen op.. så svæver man helt.. det kan klart anbefales... og ja de første par dage fik jeg et par bukkespring fra hesten når jeg var ved at miste balancen.. men jeg blev da heldigvis hængene..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Centreret Ridning |
|
|
Jeg vil varmt anbefale dig at låne bogen om Centreret Ridning af Sally Swift på biblioteket, og hvis det gir interesse i mere, så prøv at finde en instruktør i Centreret Ridning i dit område, se mere på http://www.centreretridning.dk Hilsner fra Tabita
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hænge i en stjerne |
|
|
Jeg plejer at forestille mig at jeg har en snor ovenpå hovedet og at den er sat fast i en stjerne, så jeg ligesom hænger ned fra himlen... Lyder fjollet... men det virker for mig. I øvrigt var jeg i svømmehallen den anden dag. Der havde de sådan en "pølse" til at lege på. Når man sidder på den i vandet er der godt nok kontant afregning rent balancemæssigt. Det var en super øvelse - den er om muligt endnu mere levende at sidde på end en hest. Helt simple øvelser, som at stå på et ben, og fx skifte bukser og støvler, når man kommer fra arbejde og skal i stalden. En øvelse, hvor man står på et ben og strækker det modsatte ben strakt bagud og den dertilhørende diagonale arm frem og op... Helt almindelige balanceøvelser fra jorden hjælper super også når man er på hesten. Man kan også prøve at gå/løbe rundt med to 1½ liters sodavandsflasker på sine håndflader... Bare lad fantasien få frit løb - det behøver ikke være kedeligt  God weekend
Flexisadler http://lusitano.mono.net Salg af fleksible og semifleksible sadler og traditionelt spansk og portugisisk rideudstyr - det meste håndlavet og på mål.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Balance |
|
|
Balance er en svær ting men prøv at tænk albuer og hæl ned mod jorden og se lige frem. Føl bevægelsen i hesten. Stå i let sæde bøj let i ankler og knæ mærk hvor din schenkel ligger ind til hesten. DER skal de ligge også når du sidder ned, så vil du sidde dybt og tungt i sadlen og let følge bevægelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| balance |
|
|
Jeg har været rigtig glad for pilates/yoga/de 5 tibetanere. Generelt set blev min balance bedre og efter en måned kunne jeg tydeligt mærke forskel. Jeg meldte mig til et pilates kursus, men det var mere en blanding af de tre nævnte  De fem tibetanere er gode, da du kan læse dig til vejledninger på nettet og lave dem hjemme. Start med færre gentagelser og trap op til de 21 (se link). det er hårdt, men det er vigtigere at udføre øvelserne korrekt og flydende, end at lave dem forkrampet. De skal laves langsomt og sammen med din vejrtrækning. Dette link beskriver øvelserne rimelig forståeligt, men ellers er der et hav af dem på youtube osv http://netspirit.dk/new/?page=136
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|