Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ar gøre hesten tryg ved at være alene?
Forfatter: 
Dato:  16-01-2010 11:42

Hej. :)

Kort og godt, hvordan anbefaler I at gå til opgaven at gøre sin hest uafhængig af sin flok - eller sagt på en anden måde gøre den tryg ved at forlade flokken. Således man kan træne på bane alene og på sigt ride ud alene, uden den er utryg og ked af det?

Mvh

Elisabeth

"Om jeg gerne vil have kaffen sort? Findes det i andre farver? "

Cacharel, mit hjertebarn, elsket og aldrig glemt, R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

små skridt
Forfatter: 
Dato:  16-01-2010 17:55

Har haft to stk hopper med sepereationsangst, hvoraf den ene aldrig lærte det, og den anden stort set er "kureret".

Små bider er svaret. Led hesten væk fra flokken og hold den beskæftiget med noget rart (mad fx) i korte intervaller og led den tilbage til flokken igen INDEN den når at bliver utryg. Udvid intervallernes varrighed efterhånden og forlang så vidt muligt kun hvad hesten kan honnorere.

Det er svært og krævende... men det kan lykkedes

Stengårdens DSP'er - søde, velredne ponyer til glade børn.

www.stald-stengaarden.dk

www.123hjemmeside.dk/friluftsliv

0
0
Svar på denne tråd

Stengården...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 09:20

Stengården: for min hest ville det du beskriver være alt for meget at starte op på! Hun kommer fra et stort stutteri hvor de har omkring 100 heste, så hun havde aldrig prøvet ikke at kunne se en hest.

For mig var det en sejr at jeg bare kunne trække hende i en retning væk fra de andre heste uden at hun gik totalt amok.

Jeg havde en meget effektiv træning med hende i sommers som har taget det værste af problemet. Hun skulle fodres hver dag, og jeg startede med at stille spanden på folden nede ved ledhullet, dvs. så hun stadig kunne se de andre heste. Derefter tog jeg hende på den anden side af ledhullet (der er en løbegang fra ledhullet og op til stalden, og så bare lod hende stå der indtil hun havde spist. Så rykkede jeg spanden længere og længere op mod stalden for hver dag, med ca. 1 m. tættere på stalden om dagen. Til sidst havnede hendes foder i krybben. Det var hun ikke meget for, men jeg lod det hele stå åbent så hun kunne gå ud når hun havde behov for det. Den første dag var hun en hel time om at spise sin mad, fordi hun vandrede frem og tilbage mellem krybben og ledhullet hele tiden. Den næste dag gik hun kun ud en enkelt gang, og det endte med at hun efter at have spist sin mad gik ned i den anden ende af stalden og stillede sig og spiste wrap. Og det blev faktisk ret irriterende for hun var ikke til at slæbe ud af stalden!

Da hun skulle lære at gå tur, var det også med bitte små skridt. Bare lige ud af stalddøren og så ind igen. Ud af stalddøren +1m og så ind igen, ud af stalddøren +2m og ind igen.

Jeg har også forsøgt at træne hende i at kunne blive stående inde, efter at jeg har lukket de andre ud. Det gik ikke. Hun bliver urolig i det øjeblik jeg om morgenen begynder at åbne de andres lukketøjer på boksdøren, og det har endt med at hun to gange har smadret sin boks, selvom jeg kun havde taget 1 hest ud. Så det har hun ikke lært endnu.

Men det er da endt med at jeg kan gå en laaang tur med hende, og hun kan komme ud alene om morgenen uden at flippe helt ud, omend hun står og vrinsker længe.

Men det er virkelig et stort arbejde, og det er møg irriterende. Det er simpelthen for dumt at en hest ikke lærer sådan noget fra den er lille, for det giver så mange problemer efterfølgende.

Held og lykke med det :)

Mvh. Randi

0
0
Svar på denne tråd

sep angst
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 10:28

Randi: Det har da været noget af en opgave. Puha.

Men principperne i det du beskriver er jo præcis det samme som jeg skrev, bare penslet bedre ud

Og du har helt ret - det er for dumt ikke at lære dem det fra starten

Stengårdens DSP'er - søde, velredne ponyer til glade børn.

www.stald-stengaarden.dk

www.123hjemmeside.dk/friluftsliv

0
0
Svar på denne tråd

Stengården
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 10:56

Ja grundlæggende er vi fuldstændigt enige, mit laaange indlæg var tiltænkt illustration af HVOR langsomt tingene nogle gange skal gå! Jeg var selv meget længe om at forstå, hvor lidt hun faktisk kunne klare, og det har så ført et par uheld med sig, bl.a. en smadret boks to gange... Det kræver simpelthen så meget tålmodighed og så små skridt, at man næsten kan synes at det er til grin... Men det er absolut nødvendigt, hvis hesten nogensinde skal blive tryg ved det. Jeg har en bekendt, som jeg talte med alene-problemet om. Hun anbefalede mig, at jeg skulle tage min hest med ud, f.eks. ude på vejen, og så skulle jeg få en anden til at tage en anden hest med også. Den anden hest skal så langsomt sakke længere og længere bagud, indtil den helt er forsvundet. Hun mente at metoden gjorde, at min hest skulle se at det ikke gjorde noget, at den anden hest var langt væk, og at den ikke behøvede at være bange. Jeg synes det er et fuldstændig ulogisk råd. Jeg kan se ideen i at man langsomt skal øge afstanden, for selvf skal man det, men at stå ude midt på vejen med en hest der pludselig kommer i tanke om at den er blevet alene !?!?!?! Det er jo fuldstændig tosset! Og tydeligvis et råd der er opfundet af nogen som ikke har haft rigtige aleneproblemer, for når en hest har et rigtigt aleneproblem så går den altså amok, indtil den ikke længere er alene...

Jeg har jo så erfaret, at det godt kan lykkes, selvom det er svært. Desværre er jeg stadig ikke nået længere, end at hun bliver urolig og lettere umulig, hvis vi er for længe væk hjemmefra. Jeg håber at det bliver bedre når hun er tilredet, for jeg føler altid at jeg har bedre styr på hesten når jeg er på ryggen af den end når jeg går med den. Pt. bryder jeg mig ikke meget om at bevæge mig ud fra matriklen med hende, i tilfælde af at hun kommer i tanke om at nu vil hun altså hjem til de andre... Men jeg forestiller mig at det bliver lettere når vi i stedet kan ride herfra, for så kan hun da ikke løbe afsted uden at jeg hænger på.

Jeg har i øvrigt en lille lomme-teori om at mange hestes trailer-problem i virkeligheden bunder i et alene-problem. For hvor mange heste kan man f.eks. sætte på boks alene i stalden i en time eller to? Hesten lærer nok hurtigt, at trailer=alene=ik rart!, og så er det klart at den ikke vil derind. Så min hest er pt. slet ikke trailertrænet, og det bliver den heller ikke før den kan stå alene i stalden i f.eks. en time uden at blive urolig. Af samme årsag er den heller endnu ikke tilredet, der er ikke meget fidus i at tilride en hest hvis den ikke kan gå til ridehuset, og ikke være i ridehuset alene. Alene-problemet spænder vidt synes jeg, og det er svært at komme over. Jeg håber at vores træning kan blive endnu bedre frem til sommeren, så madammen kan lære at være helt rolig når bare jeg er med også.

Mvh. Randi

0
0
Svar på denne tråd

overskriften
Forfatter: 
Dato:  17-01-2010 11:38

Tak for rådene :)

Min vallak går så ikke amok når jeg eks. har haft ham på bane, han er besindig nok, synes jeg.. men han bliver urolig, ukoncentreret og kalder og kalder og kalder. Ville gerne have at, han synes det var rart og spændende at arbejde sammen med et menneske og ikke mindst følte sig tryg i et menneskes selvskab. Også med henblik på at han skal i tilridning til sommer. ville gerne gøre ham tryg på bedst mulig måde uden for mange dårlige oplevelser - derfor jeg tænkte der nok var nogen jeg kunne trække noget erfarring fra herinde.

Mvh

Elisabeth

"Om jeg gerne vil have kaffen sort? Findes det i andre farver? "

Cacharel, mit hjertebarn, elsket og aldrig glemt, R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider