|
|
| haflinger el fjordhest |
| Forfatter:  |
montpezat ♥montpezat♥ |
| Dato:  |
13-01-2010 15:58 |
|
Jeg er på udkig efter en fjordhest el en haflinger. Jeg vil gerne ride noget dressur, distance og nogen gode ture. Hvilken ville i anbefale?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestetype |
|
|
de to racer du navner er begge nøjsomme, stærke, robuste og små heste, de kan variere lidt i temperament, specielt haflingeren har jeg redet nogle stykker der har været meget forskellige i temp. nogle cool og nogle mere nervøse, de er selvgående og ikke en hest man skal sidde og drive på. Fjordhesten er somregel mere cool og lader sig ikke ryste så let, dem jeg har redet der har været mere eller mindre selvgående, alt efter hvor godt start og stop har været installeret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Noget af det samme |
|
|
Jeg har redet en del på både fjordheste og haflingere - synes de er ret ens. En fjordhest er dog nogen gange lidt mere "pløjedyr" end en haflinger. Men ikke stor forskel.
Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man skal |
|
|
tænke på, at der er araber i haflinger, hvilket muligvis kan mærkes på nogle af dem?  Af de 4 haffere hos os er de to den lidt nervøse type (men ikke nær så meget som en nervøs varmblod ), den ene mere æselagtigt selvstændig og den sidste bare generelt ret fremadgående  Jeg kender ikke fjordheste så godt, men jeg tror det er rigtigt, at de ofte er mere rolige. Jeg har engang redet på en, den var godt nok lidt for rolig 
fra NinA
Ridestøvler sælges - klik her 
Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten  Mine mål ca.: FORDRINGER I DRESSUR (kun teksten - ikke billederne)
epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pløjedyr |
|
|
Og med pløjedyr mener jeg selvfølgelig ikke at de skal bruges til pløjning hvis nu nogen skulle være i tvivl. Men at de som regel er ret nervefaste og fortsætte forbi "farlige ting" uden at vippe ret meget med ørene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| jeg kender... |
|
|
jeg kender ikke så meget til haflingere, men har haft lidt mere med fjordheste at gøre:) Men fjordhesten er efterhånden blevet avlet rimelig sporty, så de fås i mange forskellige "varianter" i både bygning og temperament:) Der er tre ude ved os, og den ene er meget rolig og ikk så nem at skræmme, dog rimelig fremadsøgende under rytter. Den anden er meget fremadsøgende og let at skræmme. Den sidste er med 4 ben solidt plantet på jorden, men er fremadgårnde:) Men fjordheste er ofte gode i hovedet:)
If you love something, set it free. If it comes back, is it yours. If it doesn't it never was!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Montpezat |
|
|
Du skal da ikke have nogle af de to racer - men istedet kigge lidt på de skønne connemara´er  Håber ellers alt er vel hos jer?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalala |
Hefy *trille-mille* |
15-01-2010 13:04 |
|
uden at kende specielt meget til hverken den ene eller anden race, vil jeg ud fra min egen erfaring, klart anbefale haflingeren - dog, som ovenstående foreslår (som ser ud til at kende dig ) synes jeg også du skal udvide dit søgefelt, og lede efter en mere sports-avlet type, især hvis du vil være konkurrencerytter (uanset om det er på hygge, eller seriøst plan) man kommer altså ikke langt på en kørehest (ved godt der findes undtagelser - og det er en fornøjelse at se undtagelserne klare sig godt )
Manilla Birkedommergård - nu som foldbums... og FØLMAVE - YAY!!!
Balingo Birkedommergård - hvil i fred min ven :'(
søn. 13 dec. 2009 kom Deimi i stalden med følle - glæder mig til at prøveride damen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sammenligning |
|
|
Fælles for begge racer er at de oftest har dejlig bløde gangarter at ride i (hvilket jo så også vil sige at de ikke har jordens største gang). De har ofte et godt sind og hidser sig ikke sådan op eller bliver bange for det mindste. Nordbakken har ofte langsomt voksende hove og behøver derfor ofte sko. Jeg ved ikke hvordan med haflingeren. Min personlige erfaring er at haflingeren er meget mere livlig og vågen og har meget mere fremdrift end nordbakken. Til gengæld er nordbakken ofte nemmest at have med at gøre (synes jeg da den er så rolig, men ok de kan også være stædige). Hvad med en nordbakkeblanding? Jeg kender en del der er faldet ret heldigt ud 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fjordhest |
|
|
Jeg synes da bestemt du skulle få dig en fjordhest (Kender ikke så meget til haflingeren). For det første vil du sandsynligvis få den bedste heste-ven du overhovedet kan forestille dig. Når først man har vundet hjertet og tilliden på en fjordhest, vil den gøre hvad som helst for dig!!  Dernæst avles de i dag så sporty, at de sagtens kan gøre sig godt på konkurrence-banen. De har fået meget mere gang end tidligere og kan derfor også godt begå sig mellem de store heste (i hvert fald i dressur - i spring sætter deres egen højde nok en naturlig begrænsning når der rides hesteklasser). Selvfølgelig skal man nok ikke købe en fjord, hvis man har ambitioner om noget ol eller lign.  Jeg har hørt om flere der rider distance på deres fjord og de skulle vist klare sig ganske fint, det er jo udholdende heste. De vil desuden gerne arbejde og af alle dem jeg kender, lever ingen op til det gamle rygte om at de skulle være dovne! Desuden tror jeg ikke de er specielt stædige, man skal bare vise dem at de kan stole på én. Men en fjordhest, selvom det er en trivelig hest, kræver præcis den samme pasning som en hvilken som helst anden race. De skal have ordentligt foder (selvom de ikke nødvendigvis kan tåle meget foder, skal de stadig have vitaminer og stråfoder som minimum), de skal have regelmæssigt smed (hvis man vil ride meget, og ride meget udendørs, er sko nok en nødvendighed), de skal også vaccineres, have ordnet tænder osv osv. montpezat ♥montpezat♥: Det sidste her ved du sikket godt, jeg nævner det blot fordi der af og til er nogle som tror at en trivelig hest ikke skal passes lige så meget som andre heste. Hvis du ikke har gættet det, så ejer jeg selv en fantastisk fjordvallak på snart 9 år, som er min bedste ven i hele verden!  Spørg gerne, hvis der er mere du vil vide! Mvh Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fjordhest |
|
|
Jeg har redet både Fjordhest og haflinger. Jeg har dog kun holdt fast på fjordhesten. Min erfaring er, at temperamentet hos en fjordhest er enormt stabilt, hvor haflingerne kan variere meget. Fjordhesten har også mere mellem ørene, hvilke gør de tage de fleste situationer ganske roligt. Dressurmæssigt kan fjordhesten yde lige så godt som haflingeren(i visse tilfælde bedre). Fjordhesten trækker desværre rundt med et ufortjent ry, for ikke at kunne lige så meget, have mindre gang, ect. Derfor kommer det tit bag på folk, at det er fjordhesten der tager hjem med 1. præmien, både i spring og dressur. Jeg er godt klar over at det ikke er gran prix niveau, men L klasserne kan de fint klare. Vores egen klare fra LC til og med M klasserne. Er rolige i stressede situationer og nemme at tænde på det rette tidspunkt, fremadgående, stor gang og holdning. Fjordhesten kan lige som andre racer lige det, rytteren kræver af den. Jeg oplever dog tit, at folk ikke regner med, fjordhesten kan noget videre og derfor "lader" den forblive en "tusse rundt hest", og så - ja - så er der ikke meget ved dem, men det gælder jo alle racer, man får jo altid mere ud af en veltrænet hest. Vores fjordheste kan som sagt gå med både nybegynder og øvede, de går på vej, i skoven, terræn, langtur hver søndag, springer og går dressur i ridehus hver tirsdag. De er ekstrem alsidige, det er heste som både ungerne og vi voksne har stor glæde og nytte af. Så jeg ville helt klart anbefale en fjord. med venlig hilsen
Mette
Ejer af Frederiksborg og Fjordhest - to viunderlige racer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De er vist |
|
|
begge to glimrende hesteracer -og sikkert også lige så individuelt forskellige som de fleste andre heste  Jeg tror, det vigtigste er, hvilken hest man finder smukkest - og så hvilken hest, man overhovedet finder  Hvis man skal ud og lede efter hest, kan man jo sætte sig det mål at gå efter begge racer - og så se, hvilken god hest man finder  her er jeg på Gloria i oktober   Og her er min svoger på Annuschka for 1½ år siden:  Annika som knap 3 årig:  Nadi som knap 3 årig: 
fra NinA
Ridestøvler sælges - klik her 
Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten  Mine mål ca.: FORDRINGER I DRESSUR (kun teksten - ikke billederne)
epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| haflingersport |
|
|
Synes du skal tage et kig på www.haflingersport.dk så tror jeg at valget er nemt taget. Haflingeren er en alsidig hest der kan og vil, i sidste ende handle det om træning. En hest behøver ikke have store gangarter, hvis den går dressurprogrammet helt stabilt og i et stabilt tempo, så er det ikke gangarts karakteren der skal trække hele ridtet op, som fx. ved en hest med stor gang, men som ikke formår at gå et stabilt program. Jeg har valgte at skifte dv hestene ud med haflingere, har pt. kun en haflingerhoppe, men hun bliver bestemt ikke den sidste.
www.Hestepasning.dk
-Professionel pasning af heste og andre dyr.. -Foderplaner 200 kr. inkl moms.
Casir Ask/Polydor 9 års hoppe sælges 45.000 kr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Camilla ♥Guld drengen Drabant |
16-01-2010 17:14 |
|
Jeg vil også lige give min mening til kende.. Da jeg skulle købe hest i sommers, ville jeg have en unghest jeg skulle bruge til klassisk dressur, jeg havde mange ideer om hvordan den skulle se ud, det skulle være en kat 1. eller lille hest, det skulle være en hoppe, farven SKULLE være broget, eller skimmel, eller, palamino, eller hvid, den skulle være rolig og håndterbar - den skulle kunne stå stille på staldgangen, kunne få renset hove uden problemer sov osv.
Og hvad ender jeg med? En skøn fjordheste hingst helt alimdelig fjordbolle farve,ultra sporty bygget, kunne ikke rigtig stå stille, måtte kæmpe for at få renset hove på ham, men da jeg var ude og kigge på ham gik vi forbi nogle folde med en masse brunstige hopper, og dte eneste der intereserede ham, var min knold i nakken, iiihh hvor han skulle pusse nusse, han viste sig også at en super gang ( hold da kæft tænkte ). Ja og nu? ihh, han er bare min soul mate, han vil gå igennem ild og vand for mig og jeg for ham, kunne ikke drømme om en bedre ven, han skal snart tilrides og jeg glæder mig og håber på det bedste  Det skal lige siges at jeg har haft hest før ham, som jeg også holdte meget af, men ham jeg har nu? Ja vores bånd kan slet ikke beskrives 
Så du skal selvfølgelig købe en fjordbolle!
" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan vist.... |
|
|
... være hip som hap. Jeg vil råde dig til at afprøve begge dele, inden du træffer dit valg - og gerne flere af hver slags. For fjordhestenes vedkommende er det ikke bare en hest, du vælger - det er også en helt lille "verden", med masser af aktiviteter både i avl og sport. Jeg kan tænke mig, at det samme gør sig gældende for haflingerne, så du skal måske undersøge lidt om, hvad der sker i foreningerne. Begge racer kan være kvikke/rolige, tunge/sporty, høje/lave, tykke/tynde, og deres bevægelser er ligeså forskellige som alle andre hestes. Det er ikke gangmaskiner allesammen - men det er varmblodshestene heller ikke. Fælles for de to racer er nok, at der skal rides noget mere for resultatet, end på en lettere hest, der er bygget lidt mere "dressuragtigt". Det er ikke så ofte, de to racer mødes, men skal vi bruge resultatet fra sidste års haflinger-/fjordhestestævne som en rettesnor, så er det nok fjordhestene du skal satse på  Det er lidt en skam at du bor på Sjælland, for der er igen i år haflinger-/fjordhestestævner på Fyn og i Sønderjylland. Det ville jo være et oplagt sted at sammenligne de to racer. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bare vent Sif... |
|
|
Det er ikke så ofte, de to racer mødes, men skal vi bruge resultatet fra sidste års haflinger-/fjordhestestævne som en rettesnor, så er det nok fjordhestene du skal satse på  __________________________________ Jo-joh - I klarede Jer uforskammet godt sidst, men tro ikke at en svale gør en sommer! Vi skal nok få revanche i marts og april - så kom bare an... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmm... |
|
|
Nu har jeg set mange Fjordheste til skuer de sidste år, og hatten af for fjordhesteavlen. På 30 år har de omdannet en lavstammet, solid kørehest til en sportspony, der har bedre gangarter end de fleste dspèr. Faktisk kan vi af og til tænke den skændige tanke, at havde DOA lagt sig lige så meget i selen, for at producere en moderne ridehest, så var det stadig en race på lige fod med DV. Køb en fjordhest 
Screw you guys...I`m going home. Eric Cartman
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Marianne og Nimbus... |
|
|
Marianne: godt brølt løve - det var også lige den reaktion, jeg var ude efter. Jeg synes det er fedt at vi kan tage noget venskabeligt fis på hinanden  Nimbus: tak for de pæne ord om fjordhesteavlen. Må jeg citere dig for dem? Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg rider ikke fjordhest idag, men jeg startede min stævnekarriere i sin tid på min daværende dejlige fjordhest. Den gang var det stadig lidt yt at komme til stævner på en fjordhest, og der var dem der grinede, når vi stillede op i spring. Men grinene stoppede når vi vandt Korrekt at fjordhesten måske ikke springer lige så elegant som mere lette typer, men nu er det heller ikke ynde, der bedømmes i spring. Vi kom over og som regel fejlfrit og den lille fræser kunne vende på en tallerken, så tiden var også fin. Ligeledes var han så nervefast og modig at han sprang alt hvad han blev styret på og aldrig lavede vrøvl over mærkelige ting på stævnerpladserne eller tabte koncentrationen midt i et dressurprogram. Sagt på en anden måde, så kan det godt være fjordhesten i visse sammenhænge mangler lidt elegance (også selvom man kan få mere sporty typer) men det opvejes mange gange af dens store mentale styrke, nervefasthed, mod, vilje og udholdenhed. Min stemme går klart til fjordhesten. Og hvis man gider bruge tiden på at træne dem ordentligt synes jeg faktisk det ser vanvittig godt ud når de går dressur!
HELT NY OG STORT SET UBRUGT Wintec 2000 All round sælges BILLIGT!! Næsten ikke brugt og med fuld garanti!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har fulgt med |
|
|
i tråden på sidelinien og blev nu nysgerrig efter at høre hvad du evt. har besluttet dig for? Hvis du kigger på min præsentation, er du ikke i tvivl om hvilken race jeg vil råde dig til 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fhgfghfgh |
rfx |
23-01-2010 19:26 |
|
Synes faktisk godt vi ku ha vores egen undermenu ligesom islænderne har, så man ikke skal pløje sig igennem dv og div tråde, når man lige vil ind og ha et gult fix! De forsvinder jo så hurtigt igen med alt det andet der er... Og til trådstarter... En Fjord er den eneste rigtige hest i mine øjne, men for at være fair har jeg aldrig redet en haffer. Jeg skifter helt over til fjordheste nu, efter 10 år med de store, og var ik et sekund i tvivl om det sku være rødt el gult..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| racerne |
Gitte (Tyran) |
23-01-2010 21:23 |
|
er egentlig meget ens, i sind og opførsel så vidt jeg kan forstå, og det samme gælder IC/tinkerne. hvis jeg var dig ville jeg i stedet for at fastlægge mig på en race, prøve at se nærmere på den enkelte hest.
mvh. Gitte & Tyran
*jeg har ikke altid ret, men jeg tager aldrig fejl*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
Hestlund |
23-01-2010 22:22 |
|
Jeg vil sige, at du kan bruge begge racer til de dicipliner du vil ride. Jeg er dressurrytter og har haft en blanding af fjordhest/oldenborger/haflinger og den red min tvillingsøster på i en LB1 til dressurstævne, og den gik LB til dressurtræning, den kunne også springe, LB. Min nuværende hest, blanding af fjordhest/oldenborger/knapstrubber går LB til dressurundervisning, og kan springe 80 cm med rytter. Før de to heste havde jeg aldrig drømt om at få en hest som der var fjordshest i for troede ikke de kunne bruges til dressur, men det kan de altså!
Hilsen Helene - Med Hesten Sonny  SONNY ER TIL SALG! - MERE INFO PÅ PRÆS.
Elev på Gartner-linien på "Sandagergård"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så har jeg købt:-) |
montpezat ♥montpezat♥ |
24-01-2010 17:45 |
|
jeg har købt en dejlig fjordvallak på 4 år:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillykke |
Camilla ♥Guld drengen Drabant |
24-01-2010 18:12 |
|
Tillykke tillykke tillykke og super godt valg Det skal du nok blive glad for... Kærlig hilsen Camilla og Guld drengen Drabant...
" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Super super |
|
|
valg, det bliver du helt sikkert glad for, skønt med endnu en fjordheste HN'er. Hvem er han efter og kom endelig med nogle billeder. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillykke med købet... |
|
|
... jeg håber at du bliver rigtig glad for ham. Hvad er han for en fætter? Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillykke |
|
|
med ham  Håber du bliver rigtig glad for dit valg. Må vi se billeder? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
montpezat ♥montpezat♥ |
30-01-2010 12:44 |
|
tak tak:-) han er efter cheen, en svensk fjordhest. Han er super dejlig. Red tur på ham første gang uden sadel og anden gang med en bomløs, men der stak han sgu af:-) Må sige de er noget stærkere end den trakehner jeg lige har solgt:-) Men håber da det var en engangsforestilling. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Han ser fin ud.... |
|
|
... jeg håber at du bliver rigtig glad for ham  - og ja, de er både stærkere og klogere end de fleste større heste  Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Typen.. |
|
|
Jeg har selv en af hver af de to dejlige racer. Men jeg vil også mene, at det har lidt at sige hvilken type inden for de to racer man vælger. Personligt ville jeg vællge haflingeren frem for fjordhesten 
Jeg rider Fjordboller, & Haffelaffer.. -Og jeg er Stolt af det..!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tillykke med den smukke |
|
|
han ser rigtig fin ud  Du må igeng med at finpudse stoppet så han ikke smutter for dig igen. "der stak han sgu af.." (  Jeg har en fjordvallak på bum ja han må jo være blevet 5 nu så, han er lige lidt for fremadgående i forhold til hvad der er sundt for ham, og så snubler han, så han skal lære at slappe noget mere af, ... her engang om 7 år når der ikke er 1 meter sne overalt mere..
Tilbydes Undervisning, naturlig HMS + assistance ved adfærdsproblemer. få en beskrivelse af din hests personlighed!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altid altid |
|
|
HAFLINGER ELSKER DEM..Især min egen  Men de har også noget mere og bedre hals mener jeg og synes derfor de er pænere eller bedre i dressur og de fjordboller jeg har kendt har været meget mere dovne og med meget tung gang. Ved godt ikke alle er sådan men mener nu de fleste er sådan..
KAT I PONY TIL SALG..GIV ET BUD..!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja Stine................ |
|
|
så ved du vist ikke særlig meget om fjordheste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg skriver min mening |
|
|
men du må gerne vise mig det jeg ikke ved?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er jo Sixteen... |
|
|
Ej, hvor sjovt, det er jo Østerskovs Sixteen Jeg har hans halvbror.
Mvh. Cecilia
Med Østerskovs Focus og Siggi
If you wanna make the world a better place, take a look at you self, and then make a change! - Michael Jackson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalala |
Hefy *trille-mille* |
08-02-2010 09:23 |
|
søn. 13 dec. 2009 kom Deimi i stalden med følle - glæder mig til at prøveride damen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| yuytutyu |
rfx |
08-02-2010 12:27 |
|
Hefy: Der står vist længere oppe, at til haf/fjord stævnerne i 09 var der gul dominans men der blev måske ik redet dressur  Ej hold nu op.. ikke komme op og skændes  Har aldrig redet en haflinger, men kan sagtens se det smukke i dem... For mig er det bare ikke godt nok hvis ikke der er punker stribe i manen, små kække ører og det der udtryk i øjnene ej så smelter jeg sådan er vi forskellige Og who cares om du rider rød eller gul gris. Det vigtige er at de kommer ud og viser deres værd, også gerne ude blandt de store kameler om det så er sorte, brune eller skimlede kameler. hrm nogle af dem begynder egentlig snart at ligne mere giraffer men det en anden snak.. Haf/fjord ryttere har mange ting tilfældes... Lene: Der findes jo masser af overvægtige fejlredne fjordheste derude, så det ikke så underligt hvis det er det eneste Stine har set indtil videre. Der skal jo ikke så meget forsømmelse eller forkert pasning til, før en fjord svulmer op og ser træls ud..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| no hard feelings ;) |
Hefy *trille-mille* |
08-02-2010 12:58 |
|
rfx: det læste jeg godt det ændrer nu stadig ikke på jeg synes haflingeren egner sig bedst til dressur af disse to racer  jeg tænker at der måske har været et overtal af gule og/eller at rytterkvaliteten måske har været bedre hos dem end hos haflingerne - ikke fordi der SKAL være en grund.. bare for sjov skyld et gæt fra mig af 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskellen... |
|
|
Som medstifter af Haflinger Sport, har jeg jo allerede tydeligt "valgt side" til fordel fra haflingeren - men det er bestemt ikke fordi jeg synes at fjordhesten står tilbage som sportshest - grunden er langt mere banal. Jeg er vild med haflingerens gyldne farve, den lange hvide man og dens smukke bølgende silkeagtige hale! Jeg synes simpelthen de er vildt lækre! Sådan er det bare med præferencer.  Men ellers deler fj-heste og hafl. mange af de samme egenskaber. De er stærke, venlige, alsidige, nøjsommelige og som regel meget sunde og holdbare. Jeg har dog stor respekt for fjordhesteavlen, og det tag de har fået på sporten. Vi møder dem jo som bekendt jævnligt til arrangementer og stævner og jeg synes det er brandgode.   Haflingeren er som race ikke nær så udbredt i Danmark som fjordhesten, og vi har først for nyligt fået en decideret sportsforening for haflingeren, og dermed systematisk fået sat gang i sportsarrangementer til haflingeren. Ligesom fjordhesten er haflingeren også blevet avlet lettere og mere sportsagtig - og med fokus på bedre gangarter. Der er mange som gerne vil ride dressur på dem, men vi møder en del ryttere som har stor succes på springbanerne og i military. De er utrolig holdbare og har masser af gåpåmod og muskelkraft. Ingen tvivl om at hestepotentialet er her - vores motto er også; Haflingeren kan hvis rytteren vil! Og hvis rytteren vil, kan han eller hun gå hele vejen. Lige fra hyggestævnet i Sønderjylland til Europamesterskaberne i Tjekkiet. Det giver udfordringer til ryttere på alle niveauer - og det trækker helt klart opad for racen i mine øjne. Hvis I kigger på dette link på vores hjemmeside, ser I hvordan den moderne konkurrencehaflinger ser ud i dag  www.haflingersport.dk/ 01_nyheder_billeder.html
Venligst - Marianne Ute Lehmann foredrag d. 4 marts
2 Haflinger/fjordstævner lige om hjørnet. Tjek www.haflingersport.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Marianne |
rfx |
09-02-2010 10:54 |
|
Jeg er vild med haflingerens gyldne farve, den lange hvide man og dens smukke bølgende silkeagtige hale! Jeg synes simpelthen de er vildt lækre!
Sådan er det bare med præferencer.  Lige præcis, det minder om mit grundlag for fjord basser. Har fundet en to års jeg brændende gerne vil have. Stamtavle og eksteriør er iorden, men vil have hende først og fremmest fordi jeg så stjerner ved første øjekast. Hun er smuk... (så lige igennem nedklippet man og laang vinterpels)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fjordhest/Haflinger |
|
|
Stinne: Beviser er der masser af, kig bare i de mange herlige tråde om fjorheste her på HN. Som rfx skriver er der desværre mange der ikke får passet deres fjordhest ordentlig, det er jo trivelige hest, der let bliver for runde og det klæder dem ikke, men hvilken hest bliver ikke tung og doven af at blive 100kg overvægtig? Marianne: Super godt skrevet, det er jo netop sådan vi med fjordheste har det med "vores" race, som du har det med Haflingeren. Jeg har intet at udsætte på Haflingeren, da jeg var teenager havde jeg en veninde som havde et par Haflinger gående vi red lidt på og skulle jeg bedømme racen på disse to ville jeg sige det samme om dem, som Stinne siger om Fjordhesten. MEN MEN jeg har dog set Haflinger siden og de der er på den hjemmeside du linker til er vild smukke, jeg synes det er skønt der bliver fokuseret på ridesporten også for denne race. Bare fordi man har valgt en race frem for en anden, behøver man jo ikke nedgøre den man ikke valgte for at fremhæve sin egen  To skønne racer, hvoraf vi hver især finder den mere skøn end den anden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fjorhest eller haflinger?? |
Maiken ♥Cirkeline♥ |
11-02-2010 13:47 |
|
Hej.... Jeg ville nok tage Haflinger... du passer nok lidt mere til det du vil ride jeg har en fjorhest og den rider jeg kun i skoven med da den ikke er bange for noget.. 
Heste er et levene dyr!!! pas det som du selv ville hvis du var en hest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lene ☻Mikado☻ |
|
|
Der er vist også stor forskel på hvad man vil bruge sin pony til og for mig kan jeg ikke lige se fjordheste skulle være super til lige distance ridning. Ta ik fejl jeg elsker alle heste, men i må da indrømme at hvis man ikke lige ser en top moderne fjordhest, er det ikke den vildt sporty type, men møder og det betyder ikke at nogen ikke er smarte, har redet 1 rigtig smart fjordhest ud af mange kedelige jeg har set. Men måske er det bare fordi der er så mange der bliver brugt som elev hest og skovturs hest og det er lidt der jeg har min holdning fra. Det er dem jeg mest ser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Barndomsminder... |
|
|
Det er pudsigt, som man også lader minder fra barndommens ridetid påvirke éns valg. Mit første møde med haflingeren var bestemt ikke det bedste. Som barn var jeg den lykkelige ejer af en fyrig lile ango-araber, som stod opstaldet et sted i Kokkedal på Nordsjælland. På gården var der en 20-30 heste af forskelige slags - bl.a. en haflinger. Den lignede mest af alt en corgi-hund med meget korte ben, lang ryg og kæmpe hoved. Den var doven, egenrådig og så nappede den efter folk som gik forbi på staldgangen. Forståeligt nok, var mit forhold til haflingere derefter noget tvivlsomt! Først i mit voksenliv da jeg manglede en kørehest, vendte jeg blikket mod racen igen - og nu blev jeg meget positivt overrasket! Det var bestemt ikke min barndomsminder som mødte mig! Siden har jeg været ved at gå fuldstændig i selvsving over haflingeren - ikke alene på skønheden, men også på dens fantastiske sind. I østrig kalder man haflingeren "Den gyldne hest med det gyldne hjerte" - og intet kan være mere rammende for racen 
Venligst - Marianne Ute Lehmann foredrag d. 4 marts
2 Haflinger/fjordstævner lige om hjørnet. Tjek www.haflingersport.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hgfhmlkg |
rfx |
12-02-2010 10:10 |
|
De fleste heste mennesker har vist set begge racer i dårlig redet/passet tilstand.. Så hurra for os.. kan ik vente til jeg skal ud og blande mig til de stævner....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fjordhest |
|
|
er da klart den fødte dressurhest!! jeg rider næsten M på min i dressur og ja hun er så 8år!! og lang vej endnu.. hun er stor gode gangarter og ik tung bedøm selv..  
fjordhesten, den kan og den vil! Se min profil for at se en skønhed uden lige!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fjordhest |
lone m |
16-02-2010 10:43 |
|
Tillykke med dit valg - selv har jeg taget det samme!  Og det er da en lækker en, som du har fået fat i!  Min egen fjordhest, er også af den sporty type - hende bruger jeg dog mest til spring, da dressur ikke har den store interesse. Inden hun blev syg, sprang vi mb-baner til træning.  Men held & lykke i fremtiden, håber vi ser jer til stævnerne. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå, Marianne... |
|
|
... så har der været Haflinger-/Fjordhestestævne igen. Hvem gav så hvem baghjul? Må vi lige få en status, så vi kan få ovenstående diskussioner afgjort? - og hvis nogen skulle være i tvivl, så VED jeg altså godt at det stadig beror på smag og behag  Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Med modifikation... |
|
|
Årh - der var da også et par vindere blandt haflingerne (i de højere klasser!!!) - og så var fjordhestene jo KLART i overtal! Og lige så vigtigt. Jeg startede ikke (er stadig på jagt efter stjernehesten) - og vent bare, når den er fundet skal jeg nok gi' jer kamp helt ud til stritmanspidserne...  Spøg til side; Jeg synes at fjordhestene gjorde det rigtigt godt - både i dressuren og spring. Jeg var der ikke om søndagen, og så derfor ikke de nye som stillede op. Jeg har stor respekt for fjordhesteavlen og sporten. Vi lader os inspirere meget af hvad I gør. At man ved at fokusere på både sport og avl kan forme en race, så den beholder sine avlskarakteristiska, men samtidig kan begå sig som moderne ridehest. Dertil er haflingeren også på vej - men vi mangler mere sammenhold i den danske haflingerverden og flere som går med fælles fodslaw, og en mere målrettet indsats for sporten (vi prøver dog vores bedste).  Jeg er rigtigt glad for vores samarbejde med fjordfolkene, og for at vi kan holde stævner sammen - selvom vi er i undertal og AF SAMME GRUND en gang imellem får lidt øhhh... konkurrence!!! Ses vi til Revsø stævnet?
Venligst - Marianne Haflinger/fjordstævne i Revsø i april, haflingerstævne på Sjælland i maj.
Tjek www.haflingersport.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt Marianne.... |
|
|
.. at høre, at I ikke så let giver op  Jeg ved det ikke om vi kommer til Revsø - det kommer lidt an på, hvor meget vi får trænet, og hvor meget vi skal rundt til kørestævner. Der skal være tid til det hele, og vi har langt til Revsø. Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|