Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Lad os samle viden!?
Forfatter: 
Dato:  10-01-2010 18:34

Hej alle sammen

Jeg sidder ofte og læser med på sidelinien af diverse debatter/diskusioner om forskellige ridestile/metoder i dressuren og finder det meget spændende.. Men Men Men..ofte sidder jeg og tænker: hvor har folk deres viden fra og har de reelt grundlag for de ting de påstår...

Så derfor synes jeg at det kunne være sjovt og lærerigt at samle og beskrive noget af alt den "baggrundsviden" der findes derude.

Så:

- Først: Hvem er du? Rider du efter nogen bestemt metode? Starter du stævner? Hvis ja: hvad niveau? Har du nogen uddannelse eller kurser el.lign. der giver dig en "ballast" til at kunne vurdere forskellige ridemetoder teoretisk?

- I hvilken litteratur (forskningsartikler, bøger o.lign) har du fundet din viden?

- Hvem har skrevet disse artikler, bøger, hjemmesider el. lign? og hvis det ikke er et kendt navn hvad er så deres uddannelse eller forudsætning for at skrive hvad de skriver?

Dette er IKKE et oplæg til debat om selve ridemetoderne!!! Dette er et oplæg til at samle viden, og debattere om denne viden overhovedet er evidensbaseret eller ej..

Da tonerne ofte går højt herinde, er det her endvidere en mulighed for at lade andre vide hvilket grundlag man selv har for at komme med sine påstande...

Håber folk er med på denne tråd:)

Med Venlig Hilsen Anja

0
0
Svar på denne tråd

Mig selv...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2010 18:39

Hehe..ja jeg kan jo lige så godt starte mig selv:

Jeg er en pige på 23 år, der meget sjældent blander mig i diskussionerne, både pga. endnu manglende viden, men også fordi jeg ikke selv har hest pt. og derfor ikke føler det er mit sted at blande sig:)

Jeg har reddet siden jeg var helt bette, men har igennem de sidste 4-5 år kun reddet on-off på andres heste.

Jeg læser til fysioterapeut, hvor jeg gerne skulle blive færdig inden for de næste 3 uger (jubii!). Dette giver mig noget grundlæggende anatomisk og fysiologisk viden jeg kan viderefører til evaluering af debatterne, men mangler stadig specifik viden om hestens anatomi og biomekanik (som jeg jo håber på at få igennem denne debat;) )

Da mit studie og arbejde har taget meget af min tid, jeg desværre ikke bidrage med en masse artikler eller bøger, men jeg håber det kommer når jeg bliver færdig og får mere overskud til hestene igen:)

Glæder mig til at høre fra andre!

- og til at få en lang tråd med en masse god viden, links boglister, debat osv osv...:)

0
0
Svar på denne tråd

Sikke en opgave :D
Forfatter: 
Dato:  10-01-2010 22:29

Puha Anja, sikke en opgave hehe.. nåh, men super god ide med sådan en debat

- Først: Hvem er du?

Jamen jeg hedder Camilla, 19 år gammel og dyrepasser studerende.

Rider du efter nogen bestemt metode?

Hmm.. nej, jeg har rigtig mange inspirations kilder, som jeg prøver efter bedste evne at komble sammen, men jeg vil sige at jeg er er en rytter om ridder efter de klassiske principper og holder mig til træningsskalen, altså prøver så vidt mulig at ride efter fordringerne

Starter du stævner? Hvis ja:

Ikke lige pt. da min skønne dreng fylder 4 her til april måned, hvorefter vi starter tilridning, stille og roligt

hvad niveau?

Kunne godt tænke mig at starte nogle på et tidspunkt, også må vi se hvad tiden bringer...

Har du nogen uddannelse eller kurser el.lign. der giver dig en "ballast" til at kunne vurdere forskellige ridemetoder teoretisk?

Ikke nogen uddannelse ( endnu ), men har fag som indeholder følgende:

dyrenes anatomi (for mit vedkommende er det heste - og produktionsdyr), deres organer og bevægeapparat, samt om optagelsen af næringsstoffer, adfærdsbiologi, dyrehold, dyrevelfærd, naturfag, smittebeskyttelse og erhvervsøkonomi.

Kurser hos:

Ute Lehmann ( horsemanship )

Link:

http://www.horseinharmony.dk/

Christina Holmbæck ( Akademisk dressur + biomekanik )

Link:

http://www.ridekunstmedlethed.dk/

Michelle Wulf ( Akademisk Dressur + biomekanik )

Link:

www.akademiskridekunst.dk/ index.html - Super god hjemmside, læs om de mange stor mestre gennem vore tider!

Bent Branderup ( Akademisk Dressur + Biomekanik )

Link:

http://www.bentbranderup.dk/

Min underviser, Monika M. Nielsen:

Super dygtig, uddannet ved Bent Branderup, dog deler hun holdninger og meninger som jeg, og mener ikke selv at Akademisk er perfekt, derfor har hun masse forbilleder som jeg, heriblandt mange af de store mestre gennem tiden.

Link: Lidt trist hun ikke har skrevet mer eom sig selv, men hun lever af, at undervise.

- I hvilken litteratur (forskningsartikler, bøger o.lign) har du fundet din viden?

- Hvem har skrevet disse artikler, bøger, hjemmesider el. lign? og hvis det ikke er et kendt navn hvad er så deres uddannelse eller forudsætning for at skrive hvad de skriver?

Navne:

Professor Hilary Clayton - Førende forsker i hestens biomekanik, har skrevet ufattelig mange artikler.

Link:

cvm.msu.edu/research/research- centers/mcphail-equine-performance- center/Plone/research/research- centers/mcphail-equine-performance- center

Dr. Gerd Heuschmann, Uddannet berider og dyrlæge (ortopæd)

Praktiserer i den tyske hestehovedstad Warendorf

Underviser de tyske beriderelever i hestens fysiologi og biomekanik

Medvirkede i FEIs workshop om rollkur. Holder foredrag og clinics over hele verden.

Link:

www.gerdheuschmann.com/index-index- lang~en.html

Andrew Mclean,har en ph.d. i etologi med speciale i hesteadfærd. Han begyndte at ride i en alder af tre år og har en fortid som toprytter i military, hvor han repræsenterede Australien ved internationale stævner. I dag driver han sammen med sin kone The Australian Equine Behaviour Centre i Victoria, Australiens største undervisningssted inden for hestetræning og -adfærd. McLean er desuden jævnligt gæst i Danmark, hvor han afholder kurser.

Link:

http://www.aebc.com.au/home

Kirsten Hansen, har i ti år været i beriderlære hos oberst og rittmeister L. Tersztyanzky fra det ungarske kavalleri. De sidste 30 år, har hun uddannet heste helt op til de sværeste øvelser.

Bøger:

Waldemar Seunig, Ride Kunstens glæder.Fantastisk detaljeret og forståelige beskrivelse af grundtræning af hestene.

Erik Herbermann, the dressage formular - Elev Hos Egon Von Neindorff.

Alle bøger af Bent Branderup.

Ute Lehmann, i harmonie med hesten.

Og mange andre jeg ikke lige kan komme på...

Puha sikke en omgang, og tror jeg har glemt halvdelen af hvad jeg ville skrive...

Nåh håber nogen kan bruge det.

Godnat sagde katten...

" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"

0
0
Svar på denne tråd

lidt om mig
Forfatter: 
Dato:  10-01-2010 22:55

Hvem er du?

Jeg hedder Anne Jansen og er 27 år

Rider du efter nogen bestemt metode?

Hmm... nej gør jeg ikke... rider vist mest på min fornemmelse...

Starter du stævner?

ja

Hvis ja: hvad niveau?

Jeg rider landstævner

Har du nogen uddannelse eller kurser el.lign. der giver dig en "ballast" til at kunne vurdere forskellige ridemetoder teoretisk?

Nej har jeg ikke...

Ridehesten, epona.tv og Dressur med Kyra...

Kyra Kykrlung, Jytte Lemkow, Kirsten Hansen og utallige udenlandske beridere og hestefolk ;-)

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/

** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. **
- Bono, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D

0
0
Svar på denne tråd

hej hej mig
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 08:47

- Først: Hvem er du? Rider du efter nogen bestemt metode? Starter du stævner? Hvis ja: hvad niveau? Har du nogen uddannelse eller kurser el.lign. der giver dig en "ballast" til at kunne vurdere forskellige ridemetoder teoretisk?

jeg er Stine Thuesen har redet i 14 år, men kun det sidste år har jeg virkelig lært meget, jeg er ejer af en quarter, og jeg rider ikke noget bestemt på krikken, vi har været til handicap stævne en gang men krikken blev halt, ellers har jeg gennem årne redet en del lc1ere, har ingen uddannelse eller kurser, men har læst en del, i forskellige bøger og artikler, læser gerne equipage, men læser også en hel del her inde, skal til kursus her til maj

læser en del af mine bøger som, danser med heste, fra mine hender til dine, hest ilustreret opslagsværk, politikens ridebog, og som sagt equipage og her inde

det har jeg virkelig ingen anelse om, har i gennem tiden læst rigtig rigtig meget, men ikke om en bestemt trænings metode

Stine nu med Frontiers Chico

ridning skal ikke være en pligt, men noget begge parter synes om, ridning skal være et samarbejde mellem hest og rytter,

derfor spørger jeg min hest!

horses4you.skysite.dk

0
0
Svar på denne tråd

klassisk dressur
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 10:16

jeg er kvinde 33 år. jeg rider klassisk dressur ( akademisk) og er inspireret af bent branderup og visse af hans elever.

Dog bruger jeg også en del "portugisisk dressur" som også er klassisk idet de i et vist omfang stadigt har bevaret den klassiske ridestil dernede og idet det bla. er der BB selv har hentet meget af sin viden.

jeg har tidl. redet "almindeligt" og jeg har været med til at træne travheste på et større stutteri. Jeg er fritidsrytter.

jeg rider ikke konkurrencer - men den dag Working Equitation for alvor fanger an i dk også - så er jeg klar.

Det er muligt jeg en dag vil stille op i et lokalt stævne - hvis jeg ellers kan låne mig til alt det udstyr der skal til.

-men dommeren vil nok grine af min lille 154 cm hest med stritman.

Mit ridenivou er svært at bedømme da jeg ikke træner efter konkurrencer men træner flere ting sideløbende og udvikler ridningen ved i perioder at træne bestemte ting for derefter at lægge dem på hylden i noget tid.

Men min hest ( 6 år) kan: versade og traversade i alle 3 gangarter - også på volte. zigzag traversader i skridt og trav. Renversader i alle 3. sidetraverser i alle 3 gangarter ( mangler dog lidt løsgøring i galop visse dage). anspringe galop fra tilbagetrædning, parade, skridt og trav. kontragalop er ved at blive pudset mere af men skal trænes mere på højre volte for at blive afslappet nok. galop pirouette skal forbedres og centreres mere men øves næsten aldrig. forparts og bagpartsvendinger i skridt og 8 taller. tempovekslinger i alle 3 gangarter går ok - dog har hesten ikke naturlige anlæg for fri trav og dette må så indlæres som en øvelse efter passage.

Galop på 10 -12 m volte men mangler lidt styrke endnu.

Satser på at kunne chancere i løbet af vinteren og håber på serier i løbet af de næste år.

Desuden kan den visse WE øvelser som eks åbne låge, gå over bro , bakke gennem et L osv.

Desuden er den lige påbegyndt piaffe træning fra jorden ( dvs uden rytter) og kan på en god dag lave 4-5 trin i træk. dette bruges dog blot til at styrke hesten og ikke som en øvelse/trick i sig selv.

Dette er hjemmetræning - hvad den ville kunne vise " i byen" ved jeg ikke.

jeg har deltaget i kurser, modtaget undervisning, lært teori osv gennem mange år. har også prøvet ridetimer på "læreheste" for at få fornemmelsen i kroppen.

Rider også af og til i portugal og får dermed en ny vinkel på.

Står gerne og glaner ved barrieren hvis en god rytter rider.

Listen af hjemmesider, bøger, videoer mm er meget lang og udvides hele tiden.

Jeg tager også gerne ud og ser shows, opvisninger og konkurrencer.

Men mest af alt bruger jeg mine venner - vi deler vores viden gennem samtaler, diskussioner, korrigerer hinanden, hjælper hinanden , ser hinanden ride osv. Når én har været på kursus deles den nye viden gerne ud - og har flere været på kurset snakkes der om hvad hver især har lært, set osv. og der følges op senere på hvad folk har oplevet i hjemmetræningen.

På den måde er min viden og kunnen mangedoblet på få år og mange hestetyper og metoder er prøvet.

Vi ser også fotos af hinandens ridning for at opdage "skjulte" fejl.

SALG AF LUSITANO HESTE

Salgsheste på www.klassisk-dressur.dk

Hestemalerier . www.lykkebianca.dk eller se tilbud på min profil.

Se min fotoside www.lusitanopassion.dk

0
0
Svar på denne tråd

Dejligt:)
Forfatter: 
Dato:  11-01-2010 15:50

Dejligt med jeres gode uddybende svar!!! Synes det er super spændende at høre om jer alle!

I må endelig smide om jer med links og titler, så kan vi når tråden er blevet god lang lavet en samlet liste over forskellige metoder og dens litteratur;)

I en tidligere tråd nævnes følgende bøger:

Horse Conformation udgivest af Equine Reasearch

- bog om hestens bygning

Horse structure and movement af Smythe & Goody

- generelt om biomekanik og anatomi

Tug of War af Gerd Heuschmann

The Anatomy of Riding af Sara Wyche

Biomechanikal Riding & Dressage A Riders Atlas af Nancy Nicholson

Jeg har ikke selv læst disse bøger så hvis andre kender dem og forfatterne må de meget gerne kommentere og vurdere!

Glæder mig til at høre mere:)

0
0
Svar på denne tråd

Lidt om mig
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 11:37

Jeg rider ikke efter en bestemt metode. Dog er jeg meget inspireret af Andrew Mclean, da han har formået at fortælle hvorfor tingene virker og hvordan vi gør det nemmest for os selv og hesten. Jeg interesserer mig meget for det læringsteoretiske og synes også at debatten om biomekanik er interessant.

Jeg har ikke redet stævner siden teenageårene. Til gengæld har jeg tilredet flere ungheste igennem de sidste par år. Jeg har ingen heste-uddannelse bag mig. Men har en god fornemmelse for unghestene + min erfaring med de forskellige heste jeg har været i kontakt med i løbet af de 15 år jeg har redet.

Jeg har været på en enkelt clinic med Andrew Mclean og det var super.

Mht litteratur har jeg læst meget forskelligt og det er svært lige at sige hvor præcis jeg har hentet min viden, da jeg nok har taget lidt hist og her og bruger det uden at huske præcis hvor det kommer fra. På hylden derhjemme står der dog følg. bøger som jeg ind imellem tager frem og kigger i:

Andrew Mclean, træning af hesten - på hestens præmisser.

Linda Tellington-Jones, Hestens personlighed.

Johannes Sørensen, Dressur - Fra unghest til Gran prix.

Ellers finder jeg primært min viden på nettet. HN's debatter giver da også noget. Især de debatter med det biomekaniske. Synes der er rigtig mange der er super til at tegne og fortælle:)

Siden Sustainable dressage synes jeg også er god. Kan desværre ikke finde så meget om hende der har lavet siden.

Derudover kigger jeg ind imellem på Henrik Halles hjemmeside som omhandler den akademiske dressur. Synes det er rigtig rart at han har lavet nogle videoer, da det nogle gange er nemmere at forstå når det bliver vist.

Så jeg henter viden og inspiration mange steder fra. Og selvom jeg ikke har en uddannelse med heste føler jeg mig godt rustet til at arbejde med hestene og komme med gode råd.

0
0
Svar på denne tråd

asbfshjbc
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 20:59

spændende:)

har selv kigget en del på hjemmesiden sustainable dressage.. synes den er rigtig god, men kunne virkelig godt tænke mig at vide mere om den person der har lavet den? hvor har hun informationen fra?

Så er der andre derude der har fundet noget om forfatteren til hjemmesiden sustainable dressage?

Glæder mig til at høre fra flere....specielt nogen fra nogle af jer der altid er med i debatterne;)

0
0
Svar på denne tråd

mig....
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 22:05

Jeg er 25 og har redet de sidste 15+ år.

Tidligere red jeg som jeg havde lært det på rideskolen som barn og senere af diverse undervisere (hvoraf kun få havde uddannelse indenfor ridning).

Jeg læser biologi på 4. år på Århus Universitet. En god veninde på studiet, samt et kursus om adfærd (basal etologi), med læringsteori som en stor del af pensum, udbudt af aktive forskere hos det jordbrugsvidenskabelige fakultet, fik mine øjne op for at der var noget der ikke helt stemte. Hvis man kiggede på f.eks. negativ forstærkning så gav det slet ikke mening ifht. min ridning dengang.

De sidste 2 år ca. har jeg derfor forsøgt at ride efter de læringsteoretiske begreber - og iøvrigt også i min omgang med andre dyr. Og senere også biomekanisk korrekt, selvom jeg ikke har så stor viden eller generel interesse for den del.

Jeg bygger min viden om læringsteori generelt på vores lærebog derfra og fra artikler af diverse forskere. Jeg orker ikke lige at finde dem alle nu her. Men kan da lige nævne klassikere som Skinner og Pavlov.

I forhold til heste har jeg en del fra Andrew McLean og hans bog: The Truth about Horses

Som akademiker og biolog (i hvert fald om et par år ;))så tiltaler den fremgangsmåde mig meget. McLean og de andre forskere bygger deres konklusioner og artikler på et videnskabeligt undersøgt grundlag. Meget bedre end det der "jeg føler, jeg mener"-grundlag som meget rideteori ellers er baseret på.

Derudover har jeg været til en clinic med Susan Kjærgård, hvor også kiropraktor Rikke Andersen og Janne Winther Christensen, en forsker i bla. hestens flugtreaktioner, tilknyttet det jordbrugsvidenskabelige fakultet var til stede og fortalte om emner vedrørende deres felt.

Derudover har jeg været til et par fordrag med Susan og fået undervisning til hest en tre gange.

Men generelt er jeg ikke så aktiv i debatterne herinde.

Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider