Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Op med humøret, her er "anti" rollkur :)
Forfatter: 
Dato:  20-12-2009 10:00

Hej alle Juleænder

Godt at vi ikke skal slagtes af dén grund!

Jeg er selv total nybegynder i ridning, er startet med westen, men er endnu ikke nået til galop niveau

Alligevel er det med stor interesse at jeg har fulgt "Rollkur" debatterne, simpelthen fordi at det ligner grov mishandling i mine øjne.

Jeg har ikke viden til at modbevise det, men tager slet og ret udgangspunkt i hvordan "frie" heste bevæger sig.

Nu er jeg stødt på nogle klip med en "blanding" af western og dressur, som jeg synes at I skal se

Hvis I kan se bort fra den "amerikanske" selvfedme, synes jeg at det er "hestevenlig" ridning, iforhold til de videoer jeg ser af "rollkur" , eller bare ridning med konstant stamme tøjler

www.ridemagazine.com/horse/video/ cowboy-dressage

www.cowboydressage.com/video/DWC/ video-3/VTS_01_1_1.html

Det sidste link er super godt, IMO

Bedste ønsker
Fra
Lone

RIP Rødtop

0
0
Svar på denne tråd

Ja da....
Forfatter: 
Dato:  20-12-2009 12:15

Vi kan da heldigvis finde mange gode videoer med pænt redne heste/ekvipager - det er jo bare ikke det "anti-rollkur" trådene er ude på at vise....

Jeg synes det er fint, at man er anti-et eller andet, især hvis man debatterer det sobert og seriøst.

Det ødelægger SÅ meget når useriøse debattører feks. dissideret lyver omkring hvilke ryttere der er set opvarme med rollkur osv., eller hvis der går total hysterie i debatter, hvor niveauet for argumenter falder ned under børnehaveniveau.

Jeg synes altid det er dejligt at se heste/ekvipager redet pænt, såsom den video du viser.

Men hvis jeg ville kunne jeg finde still-billeder og videoer af westernheste som flåes i kæften, er dybt utilpasse at se på, med sår efetr sporer m.m.

Så hvis man vil, så kan man finde grimme billeder/videoer af al slags ridning - military, klassisk dressur, engelsk dressur, støvsugerridning, western, distance, islænder osv.

Men det er dejligt når nogle finder pæne ekvipager frem, og skriver hvorfor de godt kan lide at se på dem.

Og personligt tror jeg mere på, at man skal vise de gode eksempler frem, og fortælle hvad man ser er ønskværdig, og hvad man beundre.

Jeg ser feks ikke noget ønskværdigt i slaske tøjler - men det er jo bare min smag og den erfaring med ridning jeg har, som gør at slaske tøjler ikke er noget jeg går ind for i min form for ridning.

Her er det udfra at jeg mener, at de fleste ekvipager med slaske tøjler jeg ser går på forparten, dog kan jeg ikke sige om det skyldes tøjlen eller formen for ridning man vælger at praktiserer. Óg når der så tages igennem på tøjlen, så bliver det et trækkeri uden lige, som jeg ikke mener er hensigtmæssigt, da man jo nærmest skal hive ind på hesten. Her ser jeg en fordel med en kort tøjleføring, hvor små signaler kan føres igennem med en bevægelse af lillefingeren.

Men vi træner jo alle for at blive bedre bare i hver sin interesseområde/disciplin, så jeg er i princippet ligeglad med om man rider skovtur, western, military eller dressur.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  20-12-2009 15:25

Først vil jeg give dig helt ret i, at man kan finde "grimme billeder" indenfor alle ridemetoder.

Men jeg bliver lidt forundret over, at du længere nede skriver at man ikke kan "tage igennem" når man rider med slasketøjler...Det er jo heller ikke meningen man skal "tage igennem" når man vælger at ride med lange tøjler - de lange tøjler er ofte valgt fordi hesten tidligere har krøllet sammen i halsen ved enhver tøjlekontakt, og så skal den lære at have tillid til biddet og hånden igen, så den retter sig ud og søger frem til biddet, i stedet for at krølle. Og det opnår man bestemt ikke ved at "tage igennem". Man giver hesten plads til at søge frem til biddet med slasketøjler, i stedet for at forme hestens hals, og så tro at man kan samle forfra og bagud (dermed IKKE sagt at alle der former hestens hals med tøjlen rider grimt og at det er dyremishandling, for det er det ikke, hvis det gøres med små hjælpere).

Noget andet der forundrer mig lidt er, at du skriver at alle heste der går med slasketøjler er på forparten. Det er nok ikke ALLE der gør det, men for dem der gør, er der en god forklaring.

Når hesten skal have tillid til biddet, og turde strække sig frem, så er den på et stadie i sin uddannelse, hvor det ike er muligt at begynde at samle den. Man forventer jo heller ikke at en unghest i tilridning kan gå samlet

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja og Fenja - verdens smukkeste piger

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

Synes godt nok
Forfatter: 
Dato:  20-12-2009 17:38

at Palominoen er godt spændt op... Han har vist rigeligt fat i de tøjler... Synes ikke automatisk det er smuk og hestevenlig ridning bare fordi det er western...

Mvh sofie, der er westernrytter

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

Oooops......
Forfatter: 
Dato:  20-12-2009 17:56

Sofie......

det er bestemt ikke "ren" westernridning jeg vil vil fremhæve her!

Det er desværre rigtigt at næsten alle ride dicipliner har " uheldige" elementer.

I western må jeg indrømme at jeg er gået kold mht. bla. slidestops

At der kan findes en masse fejl ved ekvipagen, er der ikke tvivl om, men jeg har ikke forstand på det, andet end at jeg lægger mærke til at der ikke er konstant træk i tøjlerne.

Det er bare dét som jeg vil fremhæve

Bedste ønsker
Fra
Lone

RIP Rødtop

0
0
Svar på denne tråd

Tages igennem.....
Forfatter: 
Dato:  20-12-2009 18:37

Med slaske tøjler bliver det virkelig "tage igennem", når folk så vil gøre "et eller andet" med tøjlen, som nu har hængt og slasket.

Det jeg har oplevet er så, at at folk må "hive" armen lagt tilbage og evt opad fordi tøjlen jo hænger i en lang bue, og de har fat i det yderste af tøjlen, og så snakker vi jo ikke et fint signal, men det jeg vil kalde "at tage igennem"/"hive bagud".

Sandsynligvis er det fordi folk ikke har forstå, hvad det betyder at ride med lange tøjler - så derfor overreagerer de når de så alligevel vil have et signal igennem ??

Hvis jeg i min undervisning lavede sådanne "træk", som jeg har set mange "slaske tøjle" ryttere laver, så ville jeg få en skideballe af min berider, for at flæske min hest i munden.

Jeg er så heller ikke enig i, at slaske tøjler giver en hest som trygt søger frem til biddet.

Tværtimod tror jeg, at mange selv "skaber" en hest som er urolig fortil, fordi de rider sådan lidt pø om pø - slaske tøjler, med lige pludselige kontakt og signalgivning, for så at slippe total igen.

Jeg rider gerne lang og frem, men ALDRIG med slaske tøjler - altid med kontakt på tøjlen.

Men selvom jeg rider lang og frem, så lader jeg ikke bare hesten labbe derud af, men forventer at den stadig arbejder hen over ryggen og træder ind bagfra - så den derved ikke falder på forparten, men går i selvbæring.

Selvfølgelig vil en unghest have tendens til at falde på forparten, men her tror jeg så at et godt grundarbejde fra jorden af, samt feks. megen bakkeridning/skovture m.m., gør at man kan styrke en unghest, således at den når den skal ind og trænes i dressur ikke automatisk må forventes at gå på forparten - slaske tøjler eller ej.

Her tror jeg, at det især vil være godt, hvis man ilægger en masse skridt, da hesten således får chancen for at kunne have styrke nok til at bære sig selv og rytteren. Når hesten trættes vil den automatisk falde mere på forparten - og så er det tid til at skridte...

Og så er vi jo selvfølgelig helt enige i, at hvis nogle har flæsket en hest så meget i munden - med slaske tøjler eller korte tøjler - at den er blevet bange for sin mund, så skal man virkelig til at genoptræne tilliden.

Men igen ville jeg vælge en anden vej, end den du ville vælge - men så længe resultat bliv er det samme, så er det jo fint.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Hmm....
Forfatter: 
Dato:  20-12-2009 18:48

Jeg synes så faktisk ikke at det viste ridning er specielt fantastisk.

Den brune der vises først, er MEGET urolig i munden (læg mærke til at den ikke bare tygger lidt, men ligefrem åbne munden helt op og i) og så går den faktisk osse bag los meget af tiden.

Det er meget fint at tøjlen hænger igennem -men med det bid den har på, er gennemhængende tøjle altså ikke det samme som ingen indvirkning på bidet. Bare det at tøjlerne "slasker" giver jo faktisk hesten regelmæssige "ryk" i munden.

Den urolige mund går igen ved både palominoen og den sorte der vises tl sidst. Og tøjleføringen på palominoen er godt nok ikke hvad jeg vil kalde blid.

Og nu er det ikke fordi jeg sidder og leder efter fejlene, for jeg ser da osse nogen gode momenter, men det gør jeg jo osse selvom jeg så tager en rollkur-ekvipage. Osse disse laver jo af og til noget fornuftigt

Mvh Michelle

0
0
Svar på denne tråd

Morgan
Forfatter: 
Dato:  20-12-2009 21:02

Hele humlen i det er at man overhovedet ikke skal "trække" bagud på noget tidspunkt, men drive hesten frem til hånden.

Kun få sække Hartogs Grass-Mix tilbage for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-

0
0
Svar på denne tråd

anti-rollkur
Forfatter: 
Dato:  20-12-2009 22:30

Sinne: Jeg er enig med dig i at man skal drive hesten frem til hånden. Men man kan jo ikke drive hesten frem til hånden når der ingen hånd er. Når rider med så løse tøjler som mange gør, så er det jo umuligt at drive hesten frem til hånden. For at drive hesten frem til hånden er man jo nødt til at have en blød kontakt til hesten mund. Man akn jo ikke drive hesten rem til ingenting.

Stine

Oldenborg Hoppeføl sælges

Afstamning: Union's Big ben/Mozart

Født 22/3-09

0
0
Svar på denne tråd

Anti-rollkur?
Forfatter: 
Dato:  21-12-2009 10:01

Hvordan kan du egentlig vide, at der er tale om anti-rollkur her? Til dressurkonkurrencerne rides der jo heller ikke rollkur inde på banen. En stor del af problemet med rollkur er jo, at det ikke foregår, når ekvipagen skal bedømmes.

Derfor kan de her western/dressur-heste i videoerne vel lige så godt være redet i rollkur til træning - kunne de ikke?

Bedste hilsner

Anna

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  21-12-2009 18:21

Man rider jo os kun med løse tøjler i starten. På evt tild. krølle heste i redressuren. Når hesten bliver mere stærk og er mere klar, samt ikke krøller mere skaber man en rolig kontakt. Laver en halv parader (evt på tøjlen og via sædet) samt slipper presset og lige inden hesten går ned i skridt og laver en overgang driver man roligt frem på hesten igen frem til hånden.

Så hesten strækker sig endnu mere frem til hånden og derved sætter sig bagtil i den halve parade.

Nogen gange syrer hestens muskler til fordi det bliver for hårdt og så kan Cashew fx (kan kun snakke for mig selv) begynde at i stedet for reagerer på den halve parade (halve stop) begynde at hænge i stedet og derved komme for langt ned (Under bringehøjde) og så laver man en overgang ned i skridt og giver hesten en pause.

Prøver derved igen.

Hvem bilder dig ind at man skal ride rundt for evigt med slasketøjler og håbe på hesten selv går på bagparten?

Men man kan først begynde at skabe let kontakt med en helt rolig hånd (ingen nille-pillen eller ligende) når hesten ikke krøller for tøjlen mere og når hesten stoler på tøjlen. Ikke før.

OG dét tager lang tid hvis man har haft en tidl. krølle hest samt en hest som har været redet forkert og derved os haft sat mange forkerte muskler. Som først skal omrides og få nogle muskler til at ku gå højere og mere bagtil og i ligevægt.

Ting tager tid.

Dejlig, godmodig Haflinger hoppe sælges billigt som let/hygge dressur- og skovturshest.

Har en skade, som gør hun ikke må ride "hård" dressur eller spring.
McLean trænet, meget simpel og tillidsfuld.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er meget
Forfatter: 
Dato:  21-12-2009 18:38

enig med Sandra - det er jo netop kun i starten man rider med slasketøjler, mens hesten får tillid til biddet igen, og tør strække sig frem. Man kan ikke forvente en hest der strækker sig tillidsfuldt frem til biddet, hvis den først er blevet "bange" for biddet og man insisterer på at ride med kontakt.

Jeg har heldigvis aldrig set ryttere der forsøger at genetablere hestens tillid til biddet, som tog igennem på nogen måde, tværtimod har det været små fine signaler. Dette forudsætter jo så, at hesten rent faktisk ved hvad de forskellige signaler betyder.

Linda.

At vide hvad man ikke ved er også en slags klogskab!

Freja og Fenja - verdens smukkeste piger

Mosegaards El Diablo

0
0
Svar på denne tråd

prøv at få
Forfatter: 
Dato:  21-12-2009 22:24

en helt alm. dressur hest på højt plan til at udføre de samme øvelser for "løse" tøjler og se hvad der så sker

nu er jeg selv spring rytter men har set en del western rytter og deres dejlig heste hvor de kan få deres heste til at lave nogle meget svære øvelser uden den store kontakt til tøjlen

og jeg syntes det er da flot at de kan få deres heste til at reager for så lidt hjælper

nu er det lidt svært at se det helt rigtig på de film tråd starterne har lagt ud

men jeg arbejder selv hen i mod at bruge så lidt hjælper som muligt, da det er super dejlig at have en hest som reager på små hjælper end at side at hive den i munden og holde hårdt med hånden

0
0
Svar på denne tråd

godt og mindre godt
Forfatter: 
Dato:  22-12-2009 19:09

Det jeg synes rigtig godt om ved videoerne er at det faktisk er heste, der er redet bagfra, og som kan sætte sig bagtil. Ret vilde de galoppiroetter. Det er jo også derfor at de kan ride med de løse tøjler - de har total styr på hesten under dem. Den er faktisk også rigtig flot den sidste frie trav.

Jeg bryder mig så ikke særlig meget om stangbiddet, som det stort set er umuligt ikke at genere hesten i munden med - deraf de åbne munde.

Jeg synes faktisk det var nogle sjove videoer og rart at vide at kendskabet til ride hestene på bagparten stadig findes :-)

"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular

Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd

anti roll kur
Forfatter: 
Dato:  22-12-2009 21:28

er det her mon anti roll kur ??

(her var jeg skvattet af min 10 gange)

www.youtube.com/watch?v=-Pg1EbXbZO4

noget jeg bemærker som også her det er at der altid kan kritiseres,(ikke en kritik til de kritiske) der er altid et eller andet at sætte fingeren på, så får jeg lyst til at spørge;

Kan det mon overhovedet lade sig gøre at ride således at hesten, er tilpas fri i alle muskler, sat på de rigtige ben, hovedet konstant i rette stilling osv osv.. er der nogen der har videoen med det perfekte ridt derude??

0
0
Svar på denne tråd

balance
Forfatter: 
Dato:  22-12-2009 23:03

Man kan da sige at hun har en balance der sparker røv

Og fedt at se at hun med sin vægt fordeling styre tempo og retning med ben..

Og skønt at se at det kan lade sig gøre..

" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"

0
0
Svar på denne tråd

sikkert ikke
Forfatter: 
Dato:  23-12-2009 04:38

klemme: Nej - det tror jeg ikke findes.

Men jeg tror til gengæld, der er noget ridning og nogle fejl, som er værre for hesten dyreetisk set end andre - fordi det giver den smerter, men andre fejl er mindre graverede set med hestevelfærdsmæssige briller, fordi ubehaget er mindre.

"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular

Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd

sæt og stræk
Forfatter: 
Dato:  23-12-2009 11:54

Min hest sætter sig ikke bagtil, fordi den strækker sig frem, som Sandra beskriver. Den strækker sig frem, fordi den sætter sig bagtil - så der er åbenbart variationer inden for "slasketøjleridningen" også (tænk engang ) Man kan især mærke det, hvis man laver en overgang eller en halv parade for sædet, mens man rider med forholdsvis anstille tøjle - at hesten tager tøjlen med frem i det den tager sig op bagfra, og kikser, hvis man glemmer at gå med frem.

Sandra, hvordan får det hesten til at sætte sig at den strækker sig frem? Jeg forstår det den anden vej rundt fordi bækkenvippet vil strække overlinien bagfra, så scalenus bl.a. trækker op i halsroden og man får den dér teleskopering eller "det fulde stræk" som min ridelærer kalder det. Det kan kun lade sig gøre, hvis man ikke tager tilbage i overgangen, men hvordan får selve strækket bækkenet til at vippe i jeres metode?

Mvh

¨

Julie

The question is not, can they reason? Nor, can they talk? But, can they suffer?

Jeremy Bentham (1748 - 1832)

0
0
Svar på denne tråd

Stacy Westfall er .....
Forfatter: 
Dato:  23-12-2009 14:49

kult her!

Det er det noget af det tætteste jeg har været på at se hest og rytter være "et".

Der er heldigvis mange videoer af pænt ridt, i alle stilarter.

Jeg beskrev de oprindelige videoklip som en "blanding" af western og dressur, men faktisk er det en meget gammel ridestil, forklaring er nederst i dette link:

www.heste-nettet.dk/forum/13/78385/ 78385/

Rigtig god jul herfra

Bedste ønsker
Fra
Lone

RIP Rødtop

0
0
Svar på denne tråd

Cowboydressur
Forfatter: 
Dato:  23-12-2009 16:52

Morsomt at se det link

Der kunne da være en ny opfindelse til "superprix" kür: pirouette den ene vej rundt - changement - og så den anden vej rundt. Bagbenene bliver på stedet.

Men det er nu tydeligt, at cowboyhesten også er redet med et skarp bid, som den har rigtig meget respekt for. Man kan dog ikke beskylde rytteren for at hænge i tøjlen, og det er da positivt.

Stacey Westfall er imponerende at se på

Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd

FEDE videoer
Forfatter: 
Dato:  26-12-2009 16:49

På nær de åbne munde og skarpe bid...... hohohoho...... Så er jeg bund ærlig....

Når der nu er opfundet et blidere bid end stang biddet, ville jeg nok finde rytteren på videoerne endnu mere genial og tiltrækkende, hvis han bare red med et ganske normalt bid.

MEN gjorde han dette ville det blive langt svære at samle hesten, da det blidere alm. bid jo er blidere.

Jeg er ikke god til at hoppe over hvor gærdet er lavest.

Jeg må støtte Julie, sandra mm. i lange tøjle debatten, at man rider med langt tøjler har jo INTET af gøre med at man pludselig vil tage igennem i hesten mund????

Hmmm..... det er temmelig snæver synet at mene dette, syntes jeg.

Har man denne holdning, ved man tydeligt ikke hvad pointen med de lange tøjler (denne som julie pænt beskriver) er.................. For pointen er netop IKKE at tage igennem i hesten mund.

Men wow den palomino er LÆKKER.... hihihi....

Hilsen Anne

-At turde er for en tid at miste fodfæste,
ikke at turde er at miste sig selv!

0
0
Svar på denne tråd

Nu kan alt jo diskuteres :-)
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 23:38

Og jeg ved så ikke om jeg vil sige at de der kæmpe sporer og hesten som jo går på et stangbid af en art er super godt gående.

Nææ skal jeg imponeres så skal vi ud i noget bidløst uden sporer og med ridningen lagt fra sædet

Team Rahmberg
Salg ~ Feriepasning ~ træning

SALG
7 års travhoppe Hygge/Skovtur 12.000 evt. afb
5 års DV vallak på 178 cm. 58.000

3 års DV vallak - 32.000

* * *

HMS Kursus v./ Aalborg 22-24.1

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider