Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Longere/køre i lange liner?
Forfatter: 
Dato:  17-12-2009 17:43

Nu har jeg haft opfølgende besøg af fysioterapeuten på 2 af mine heste.

Den ene er lige sat i gang efter en længere pause og rides let. Sadlen lå ikke 100%, men heller ikke faretruende forkert (Hun er redet i sadlen ca 10 gange, og hovedsaglift i skridt). Dog er hesten meget sensibel i ryggen, så hun havde lidt spændinger i ryggen 1 gang fyssen var her. Hun anbefalede at ride hende uden sadel eller i vores lammefætter hvilket hun herefter blev. Det blev spændingerne desværre ikke bedre af, så fyssen anbefalede mig at træne hende i longe/lange liner. For at få hendes næse ned i sandet og ryggen op.

Vores unge "lømmel" som desværre har givet os en del kvaler ridemæssigt, og som pt laver ingenting havde en lille lille spænding i ryggen første gang (ikke en sadel relateret spænding) og var snor lige denne gang. Hun ville gerne have sat ham igang igen for at se om det kunne have været denne mikro spænding der har lavet så meget rav i den tidligere (Bukke hest)

Jeg skal derfor i gang med at longere med lange liner

Jeg har aldrig prøvet dette før, og synes da at det er noget af et projekt at gå i gang med når hverken heste eller jeg har prøvet det før.

Planen er at lægge longe gjord på, trense og en longe i hver side af bidet ned gennem ringene i siden og op over ryggen og ud til mig.

Lyder det helt skævt?

Og hvordan kommer man igang herfra?

Skal jeg bare træne dem som køreheste, men på en volte?

(har kørt en del tidligere)

Håber at der har nogle gode råd og evt nogle billeder af projektet..

Mvh Kit

I used to have an open mind but my brain kept falling out.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-12-2009 20:44

Man kan få nogle liner specielt til det formål at longere, fx denne www.tikarideudstyr.dk/ product.asp?product=3542

Selve longesnorene er ikke lange nok når de sidder på ydersiden og skal nå fra bidet, rundt om bagparten og ind til midten hvor du står.

Du skal gøre som du sikkert har gjort med dine køreheste. Gjord og trense på, så en line i hver bidring og ind gennem ringene på gjorden (start med at have dem i nederste ring så du ikke får hesten for højt i nakken når de ikke er vant til det endnu) Inderste line går ind til din hånd, mens yderste line skal ligge bagom hestens bagpart og så ind til din hånd.

Håber det giver mening

Jeg bruger selv at køre min dressurhest fra jorden og det har kun givet positive resultater.

Mest vindende ekvipage dressur hest 2008 RHO

www.rideklubbenhammelev.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil anbefale
Forfatter: 
Dato:  29-12-2009 14:02

dig at få fat i nogle lange køreliner, og derefter som du selv er inde på, trense og longegjord.

Jeg gør det at jeg på begge sider har linens karabin hage i bidringen, linen igennem ringene på hver side af gjorden og den udvendige line over ryggen således at begge liner samles ude ved dig.

Princippet er egentligt som alm. kørsel/longering bortset fra at her kan du støtte op på udvendige og give efter på indvendige mere eller mindre efter hvad der er behov for. Faktisk som når du rider på hesten.

Når jeg starter de første mange gange, sætter jeg altid linerne igennem de nedereste ringe på gjorden og det gør jeg for at hesten på en nem og behagelig måde bliver guidet til at komme frem og meget dyb. I takt med hesten forstår princippet, bliver bedre gående, skubber bedre af bagtil, og dermed lettere fortil, sætter jeg gerne linerne længere op.

Jeg lægger ALDRIG linerne bag om hesten! Jeg ser intet formål med det? Andet end at det må være død irriterende at have en line hængende om rumpen, og personligt tror jeg det vil give nogle spændinger netop fordi hesten vil gå og "trykke" sig hver gabg linen rammer den bagtil. Og det er jo netop spændingerne du gerne skulle blive fri for :-)

0
0
Svar på denne tråd

Michael1
Forfatter: 
Dato:  29-12-2009 20:51

Forklar mig lige en ting.... Hverdan kan linen, som du skriver, få hesten til at gå og trykke sig når linen rammer hesten bagtil?

Man har jo fat i linen og dermed hænger yderste line jo ikke i en stor bue. Derimod ligger den jo ind til hesten og har kontakt hele tiden.

Mest vindende ekvipage dressur hest 2008 RHO

Mest vindende ekvipage dressur hest 2009 RHO

Mest vindende ekvipage samlet 2009 RHO

www.rideklubbenhammelev.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ja, den ligger ind til hesten konstant
Forfatter: 
Dato:  30-12-2009 02:50

men jeg tror nu ikke nogle heste føler det behageligt at have en line liggende ind til bagparten konstant og hele tiden?

Og hvad skal den gøre godt for?

At have en hest i køreliner er for mig en fin løsning til at få hesten til at gå som under rytter dog bare uden rytteren, og via denne måde har jeg selv muligheden for at kunne stå på jorden og betragte min hest. Betragte dens fremadsøgning, dens afskub, dens brug af ryg mm. Som jeg ser det vil det give en form for ubehag for hesten at have linen liggende til rumpen, og dermed en "kunstig" animering af bagparten, som ikke engang vil ophøre med at indvirke før man er færdig med at køre hesten, og dermed tror jeg på at det vil give en spænding.

Der er jo heller intet som konstant og hele tiden trykker til hestens bagpart når du rider den.

Jeg tror desværre ikke jeg kan forklare mig bedre :-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider