Nu har jeg haft opfølgende besøg af fysioterapeuten på 2 af mine heste.
Den ene er lige sat i gang efter en længere pause og rides let. Sadlen lå ikke 100%, men heller ikke faretruende forkert (Hun er redet i sadlen ca 10 gange, og hovedsaglift i skridt). Dog er hesten meget sensibel i ryggen, så hun havde lidt spændinger i ryggen 1 gang fyssen var her. Hun anbefalede at ride hende uden sadel eller i vores lammefætter hvilket hun herefter blev. Det blev spændingerne desværre ikke bedre af, så fyssen anbefalede mig at træne hende i longe/lange liner. For at få hendes næse ned i sandet og ryggen op.
Vores unge "lømmel" som desværre har givet os en del kvaler ridemæssigt, og som pt laver ingenting havde en lille lille spænding i ryggen første gang (ikke en sadel relateret spænding) og var snor lige denne gang. Hun ville gerne have sat ham igang igen for at se om det kunne have været denne mikro spænding der har lavet så meget rav i den tidligere (Bukke hest)
Jeg skal derfor i gang med at longere med lange liner

Jeg har aldrig prøvet dette før, og synes da at det er noget af et projekt at gå i gang med når hverken heste eller jeg har prøvet det før.
Planen er at lægge longe gjord på, trense og en longe i hver side af bidet ned gennem ringene i siden og op over ryggen og ud til mig.
Lyder det helt skævt?
Og hvordan kommer man igang herfra?
Skal jeg bare træne dem som køreheste, men på en volte?
(har kørt en del tidligere)
Håber at der har nogle gode råd og evt nogle billeder af projektet..
Mvh Kit