Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ulvetand eller stivhed?
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 22:12

Hej kære allesammen :D

Jeg har et problem med min hest.

Han er en superskøn 6-års holstener vallak, som jeg nu har haft i over et år.
Jeg har haft mine problemer med ham, og endte med at blive bange for ham, men det er blevet godt igen og nu går det forhåbentlig fremad. Men vi er stødt på endnu en forhindring. I dag til træning bed jeg ekstra meget mærke i hans opførsel. I går var han en værre lømmel og var bare fræk. Han rendte afsted med mig tre gange (uden jeg blev bange, heldigvis.. jeg bandede bare en smule og prøvede så igen og lyttede så meget til min træner som muligt [x). Vi tog ham så i longen hvor han blev longeret træt, og så trækkede jeg ham af, da jeg ikke følte for at sætte mig op igen, da jeg ikke ville gøre ondt værre. Jeg longere ham så 10 min. til et kvarter i dag som opvarmning i et forsøg på at undgå gårsdagens hændelse.

Det havde hjulpet en del, så det var jo dejligt, og han var bare rigtig sød. Men da vi red rundt på en cirkelvolte på højre volte træk han meget ud til venstre, uanset hvor meget jeg havde fat i højre tøjle og venstre schenkel.

Sådan var han slet ikke på den venstre volte.

Jeg ved at han har en ulvetand i den højre side. Men fik at vide af dyrlægen i sommers, da han fik raspet tænder, at den nok ikke var et problem, men at den nok måske skulle fjernes på et tidspunkt, hvis den ville begynde at genere.. det gjorde den ikke på daværende tidsspunkt. Men nu tror jeg, at den gør. Er jeg helt forkert på den? Og er det bare ekstremt meget stivhed, pga. af manglende arbejde på volter? (Jeg har prøvet at undgå at ride volter, da da er det, jeg fik en skræk for, da han blev rigtig strid, men vi er jo godt i gang igen).

Jeg håber i vil hjælpe mig :D

.. by each others side, we'll fight for the winners circle ..

you might not be my whole life - but you make my life whole

0
0
Svar på denne tråd

hm.................
Forfatter: 
Dato:  11-12-2009 09:31

selv en ulvetand som ikke er kommet frem kam gøre meget ondt..

Jeg slet ikke forstå at din dyrlæge ikke fjernede den med det sammen !

Sommerlig hilsen

Jytte Hansen

Som egentlig færdes på HN som privatperson :)

SÅ HUSK !!

at det egentlig ikke er tilladt at have sin egen mening hvis man sidder i en eller anden form for bestyrelse :)

0
0
Svar på denne tråd

Det kan sagtens tænkes...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2009 11:17

... at der er sket en udvikling med ulvetanden - men jeg bider mærke i dette her:

Men da vi red rundt på en cirkelvolte på højre volte træk han meget ud til venstre, uanset hvor meget jeg havde fat i højre tøjle og venstre schenkel.

Jeg ville jo så slet ikke "hænge mig" i højre tøjle i en sådan situation, men hente venstre skulder ind på plads med en anholdning i venstre tøjle - eventuelt stille ham lidt udad et par skridt, for derefter at runde ham indad i volten igen.

Hvis han "smider" venstre skulder og trækker mod venstre - så skal du have bremset den venstre skulder, ellers kan han slet ikke komme på ret køl igen.

Jeg ved naturligvis ikke, hvilket "system" du rider efter - men det ville hjælpe på en af mine heste :)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

karmafidusen
Forfatter: 
Dato:  11-12-2009 23:33

jytte *h*

Sidst der blev ulvetanden ikke fjernet, fordi dyrlægen ikke mente, at den var stor nok til at kunne genere. Jeg var meget glad for min tidligere dyrlæge, så selvfølgelig har jeg bare føjet ham. Dét, og så at jeg var nødt til at skynde mig videre, da det var en travl dag. Hvad jeg skulle nå på daværende tidsspunkt kan jeg dog ikke huske (:

Sif

Min underviser prøver at hjælpe, og jeg kan godt forstå, hvad du skriver. Jeg prøver på at bruge samme fremgangsmetode som du beskriver, men jeg har en hest, som er utrolig stærk og meget, meget stædig og vedholden. Jeg prøver selvfølgelig så vidt muligt at holde venstre skulder på plads, men han kan simpelthen formå helt at "låse" (så at sige) så han kan være rigtig svær at arbejde med. Og så blive man jo nødt til at bruge nogle helt andre krafter en gang i mellem.

Men jo.. Tror at jeg i juleferien eller når jeg skal på skiferie med efteraskolen vil få bestilt en dyrlæge, så han kan få den tand fjernet. Så får han også de fridage han skal have, så hans mund kan hele igen. (:

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  12-12-2009 00:51

går var han en værre lømmel og var bare fræk.

Dette skriver du, men jeg vil altså vædde min gode hat på at din hest slet ikke er "fræk", men har meget ondt i sine tænder.

Havde selv dette problem med min gamle hest (at han rendte afsted og var "umulig") og det viste sig han havde tandspidser (stakkels hest!) og kan kun sige det var en stor øjenåbner for mig (og dårlig samvittighed!), og siden der vil jeg altid sige, undersøg altid hesten med dyrlæge/kiro/ORDENTLIGT tilpasset sadel etc. hvis der er problemer med ridningen.

Læs evt. tråden herunder om heste nogensinde er ulydige, det giver et meget godt billede af noget som jeg syntes er meget væsentligt i hesteverdenen idag, nemlig at rigtig mange heste render rundt med skavanker af den ene eller anden slags og bare bliver betegnet som umulige.

0
0
Svar på denne tråd

karmafidusen
Forfatter: 
Dato:  12-12-2009 08:35

"Men fik at vide af dyrlægen i sommers, da han fik raspet tænder"

MCK

Jeg ved, at han ikke har tandspidser. De skal i hvert fald ikke raspes igen før om et halvt år.

Og så er jeg også udmærket klar over, at der kan være mange ting, der kan spille ind over, hvis en hest er fræk. Men min sadel ligger ordentligt, han har fået raspet tænder og han er blevet sat ned i havre. Så det er altså ikke udelukkende altid udstyrets skyld. Min hest er en unghest og han er altså bare fræk indimellem. Tro mig, jeg har selv tænkt over hvad der kunne hjælpe til det, men det er ikke udstyret eller tandspidser, der generer ham. Jeg tror at det er den ulvetand. Der er ingenting at bide mærke i på venstre volte, udover hvis han ikke bliver holdt i gang i et ordentligt tempo. Så begynder han at kigge på alt og absolut ingenting. Han løb jo så afsted her i onsdags, og det var bare på hovslaget. Og det var på begge volter. Og det var ren og skær frækhed. Så godt kender jeg efterhånden min hest. Han er en værre lømmel, der gerne vil have sin vilje som det barn han nu en gang er (: Heheh... Men ja; jeg vil få fjernet den ulvetand, for det er højst sandsynligt den, der irriterer på højre volte.

0
0
Svar på denne tråd

MLCA...
Forfatter: 
Dato:  12-12-2009 09:28

Unskyld men hvorfor afviser du alt det folk skriver til dig !!, du ber om hjælp og det forsøger folk såat give dig-..

Ulvetænder kan gøre vandvittigt ondt også selv om dyrlægen siger noget andet, det er jo ikke hans mund !

og derud over blankt at afvise der er tndspisser ...Tja mange heste skal have raspet tænder hvert halve år... har såmen også lige oplevet en hest gå rent igennem salgstjek hos en meget anerkendt dyrlæge, hvor det så viser sig at den egentlig har munden fyldt af tandspisser ..

At man har travlt den dag dyrlægen er der er i mine øjne ikke en undskyldning, så må man jo ringe igen ved frst kommende lejlighed hvr tiden er der..

Sommerlig hilsen

Jytte Hansen

Som egentlig færdes på HN som privatperson :)

SÅ HUSK !!

at det egentlig ikke er tilladt at have sin egen mening hvis man sidder i en eller anden form for bestyrelse :)

0
0
Svar på denne tråd

karmafidusen
Forfatter: 
Dato:  13-12-2009 13:35

Jeg træner min hest op, han får fjernet den ulvetand, case closed.

Er ikke interesseret i at høre på, at jeg afviser alt, hvad der bliver sagt, for det mener jeg ikke selv, at jeg har gjort. Hvis andre er af den opfattelse, så beklager jeg. Jeg forsøger bare at berette, hvad det er der sker og hvad det er, der er sket. For det føler jeg mig jo nødsaget til, når nu at folk ikke kan være ordenligt inde i sagen udover det, jeg skriver (:

At ulvetanden ikke blev fjernet den dag, kan ikke laves om på nu, skat er sket og så må man jo tage den derfra, ikke? Så forstår ikke "angrebet" (så at sige.. Angreb er formentlig ikke det rette ord, men jeg ved ikke lige, hvad jeg ellers skal kalde det. Det skal bare understreges, at jeg ikke siger det med negativ ladning ^^") mod mig, jytte *h*. Jeg er skam klar over, at folk bare vil hjælpe. Men grunden til at jeg måske har virket til at være afvisende er, at jeg allerede har haft de spekulationer. Så, hvis nu det med ulvetanden ikke har den store effekt, så skal alt andet også tjekkes efter i sømmene, det er helt sikker. Uanset hvor godt sadlen måske før har siddet, vil jeg da få den tjekket, hvis at få fjernet ulvetanden ikke hjælper. (:

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider