Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

USA vil tillade bidløs dressur
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 11:08

Det amerikanske rideforbund, United States Equestrian Federation (USEF), foreslår nu en regelændring, så den såkaldte "bidløse trense" bliver lovlig at ride med ved dressurkonkurrencer.

Den bidløse trense er en slags ridegrime, hvor tøjlerne er forbundet til stropper, som krydser under hestens kæbe, og skaber et pres fra næsebånd, nakkerem og selve stropperne, når rytteren foretager en anholdning. Hollands rideforbund har allerede i 2008 vedtaget at tillade den bidløse optømning, og nu følger USA måske trop.

Fra den internationale sammenslutning af forskere i hestens træning, adfærd og velfærd, International Society for Equitation Science (ISES), bakkes forslaget op. "Hestens mund er meget følsom, og udsat for udviklingen af konfliktadfærd på grund af forkert brug af bid," skriver ISES i et åbent brev til USEF. Ifølge ISES reagerer nogle heste meget voldsomt på den forkerte anvendelse af biddet, og bliver enten ekstremt nervøst anlagt, eller "døde" i munden med tendens til at løbe. Derfor mener selskabet, at flere heste vil kunne anvendes til ridebrug, hvis man tillader den bidløse trense, fordi den potentielle smerte, optømningen kan forvolde ved udygtig brug, er mindre, og risikoen for at hesten reagerer voldsomt derved reduceres.

Der er tilstrækkelig, videnskabelig opbakning til tilladelsen af bidløse trenser i ridesport," står der i brevet, med henvisning til flere publicerede studier, som har påvist, at både hestevelfærd og ridesikkerhed kan øges ved brug af den bidløse optømning.

Kilde: Epona.tv

Hvad synes du/i om dette?

Noget vi også ønsker i DK ?

" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"

0
0
Svar på denne tråd

nnnnnnnnnnnn
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 11:18

Det er så fedt :) Endelig kommer der udvikling indenfor den bidløse verden. Bliver spændende at se den kommende bidløse dressur på tv og lign. Så folk kan se, at det kan faktisk gøres uden, ikke fordi jeg har noget mod bid, slet ikke, så længe det behandles med en god hånd :)

Krydser fingre for det breder sig til EU :)

Marco

~ Bidløst equipage ~

0
0
Svar på denne tråd

ej heller...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 11:20

Det lyder da dejligt :) Og super at folk er åbne over for det.

Selv rider jeg altid med bid, på nær en enkel jeg rider med hackamore til konkurencer.

Men godt at der bliver "plads til alle"

Mvh.

L Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

skønt...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 11:55

Jeg synes også at det åbner op for en masse ting, og håber på at det også vil blive del af dressuren herhjemme.

Jeg tænker også meget på de ryttere der har heste, som ikke kan gå med bid, min veninde fik en nat stjålet sin hest ( over natten )hvorefter den var blevet redet af nogle tøser, de havde hevet ham så voldsomt i munden at han havde sår diverse steder( han blev smidt tilbage i sin boks, efter de havde " lånt" ham ) nu 2 år efter, vil han stadig ikke modtage et bid, hesten har så efterfølgende lært at gå i en kapsun og de rider nu øvelser til MB0 helt uden bid. Hun ha altid været konkurrence rytter, så det kunne åbne op for sådan en som hende og hendes dreng.

Jeg håber virkelig at det vil blive en realitet :)

" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes også
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 14:11

at det er dejligt at de ryttere som af en eller anden årsag rider uden bid, nu også får muligheden for at starte stævne. Godt nok er det kun i USA, men mon ikke dette vil brede sig til resten af verden? :-)

Dog kan jeg blive en smule bekymret for om dette vil ændre ret meget i forhold heste som rides med bid, i forhold til at man gerne ønsker en bedre hestevelfærd og blandt andet også bruger uden bid ridning som argument for at heste ellers bliver taget voldsomt i munden. For som jeg kan læse det vil det naturligvis ikke være munden det vil komme til at gå ud over hos hestene, men derimod nakken idet der står at det er nakken som får et træk. Så spændende at følge udviklingen fremover og dermed se hvor mange heste som (forhåbentligt ikke) vil få nakkeskader.

0
0
Svar på denne tråd

nakken...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 14:18

Nakken får jo også et træk, når man hiver i en trensetøjle, hvis næsebåndet er så stramt som man ofte ser. Der er masser af optømninger, som allerede er tilladt, hvor hesten får et træk i nakken. Her er forskellen så at den ikke også får et træk i munden ;-) Jeg har ikke selv prøvet at ride i en bidløs, men min dyrlæge bruger den til sin dressurhest på 1,80, og er glad for den. Jeg kender også en dame (en adfærdsforsker, som har lavet en masse om optømning og konfliktadfærd, faktisk - hun er også dressurdommer) som rider alle sine heste i en cook-tingest - også i terrænspringning (y)Jeg har OVERVEJET at bruge én til min unghest bare for sjov, men har ikke besluttet mig.

Mvh

Julie

The question is not, can they reason? Nor, can they talk? But, can they suffer?

Jeremy Bentham (1748 - 1832)

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 14:25

Jeg kan godt følge din bekymring, Michael.

Men det er jo heldigvis ikke sådan at bid bliver forbudt, og nu skal vi stedet alle ride bidløs og så er alting fantastisk (håber jeg ikke) :)

Man kan ride rigtig pænt både med og uden bid, og man kan misbruge sine hjælpere både med og uden bid. Der er ingen tvivl om at der er rig mulighed for at lave skader på hesten med bidløse trenser.

Dog tror jeg det er sværere end med bid, da den her trense trods alt fordelen trykket over et større (og mindre følsomt) område. Men ingen tvivl om det kan mærkes - ellers ville trensen jo ikke virke

Jeg håber det kommer at forslaget bliver vedtaget, og at det "bare" kommer til at betyde at der bliver åbnet for muligheden for at ride bidløst.

Selv har jeg dog planer om at fortsætte med at ride med bid :)

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er ikke så imponeret over...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 14:58

at der kun bliver åbnet for en type bidløs trense, men nok mest af alt fordi jeg har har dårlige erfaringer med lige netop den type med krydset.

Hvis vi skal til at snakke konfliktadfærd, så er denne trense efter min mening alle tiders til at producere denne adfærd. Den slipper ikke særlig nemt i krydset, når tøjlerne løsnes, så hesten vil rende rundt med et konstant pres.

Det er fint nok, at der bliver åbnet for den bidløse ridning til stævner, men lige præcis med sådan et hovedtøj, ja så vil jeg ikke kunne starte stævner på Sedoj.

Og derudover så tror jeg på ingen måde, at det vil forbedre velfærden og det vil ej heller hindre dårlig og hård ridning.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

Hvitfeldt Foto | Dyrene i mit liv

The love of horses knows not its own depth til the hour of separation.

0
0
Svar på denne tråd

spændende
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 15:22

men æv at det kun er den type der bliver åbnet for - synes den har en tendens til ikke at slippe tyrk så hurtigt - dvs at remmen ikke løsner sig specielt hurtigt når du giver efter på tøjlen=uklart signal.

Vi har netop fjernet krydset og sat tøjlen i ringen som krydset skulle gå igennem istedet. Så kommer eftergift øjeblikkeligt :)

Men fedt at der åbnes lidt op for forskelligheder :)

Velholdt Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg rider med bid
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 15:26

og har planer om at fortsætte med det.

Jeg synes dog alligevel det er et positivt tiltag.

Som Susanne skriver ovenfor, er jeg også skeptisk ved, hvis der kun tillades én type, for netop den model tiltaler heller ikke mig og er jo kun én ud af mange.

Og selvfølgelig er det ingen garanti for bedre hestevelfærd, men jeg ser det nu også positivt i forhold til, at man måske begynder at se på begreber som "til-biddet-hed" på en måde, der stemmer bedre overens med beskrivelsen af, hvad det handler om.

_______

Dejlig nytilredet 4-års vallak til salg

Flere gode (brugte) sadler til salg - se min præsentation

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Weeee....
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 15:33

Hip hip hurra...

Det var da gudeskønt....

Hatten af for amerikanerne

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

man skal jo
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 18:36

Starte et sted :) og nej den trense tiltaler heller ikke mig, menser det som et skridt frem af :)

Og tror ikke at bid bliver banlyst, kunne bare være fedt at have valget om hvad man vil ride med, synes det er skønt og ser det kun som noget positivt :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider