|
|
| 2 år og tilredet??? |
|
|
Nu er det sådan at man en gang i mellem falder over folk som tilrider deres heste som 2 års, og oven i købet billeddokumentere dette. Af alt det vi efterhånden ved om anatomi og hestens dit og dat, så støder det mig faktisk. Ved godt at man tilrider fuldblodsheste til løb ved 2 også men disse heste holder heller ikke i bentøjet og er smadret som 8 års, der findes sikkert heste som ikke er smadret som 8 års, disse undtagelser er der jo altid. Nu er der jo extra fokus på dyrevelfærd, også i medierne. At tilride en hest i alle gangarter som 2 års syntes jeg faktisk høre inde under dyreplageri.
Hvad er jeres holdninger og meninger om dette emne???
Vh jeanette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
uden at synes det er ok fuldt ud at ride en 2-års til, så er der faktisk belæg for at lidt riden rundt på en 2-års vil styrke dennes knogler mv. Man kan sammenligne det med et skolebarn der jo også må bære sin egen skoletaske på ryggen) Det er Hilary Clayton som har undersøgt dette i sin bog "conditioning Sports Horses" På et eller andet niveau giver det jo rimelig mening - min 3-års er dog først gået i gang nu her.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
| Forfatter:  |
Camilla *Best4You* |
| Dato:  |
10-12-2009 10:10 |
|
I min verden så sætter man sig ikke op på en unghest der ikke har sat muskler til at bære en rytter. og det mener jeg bestemt ikke en 2 års kan.
Jeg er nok lidt atypisk, men har en skøn dreng på 3½
(fylder 4 her til april ) Jeg træner ham kun fra jorden, for at opbygge muskler og til dels balance ( ved godt at når jeg kommer op, skal der stadig arbejdes med balance ) men jeg mener at man skal forberede hesten så godt som muligt inden man sætter sig op.
Jeg har valgt at han ikke skal bære rytter før til sommer, kan også være at der går længere tid, men lige nu er det målet.
Jeg kan slet ikke sæte mig ind i, at man sætter sig op på en 2 års, i min verden og efter min erfarring, så er hestens skellet slet ikke udviklet nok til at bære en rytter, hverken muskulært eller skelet mæssigt.
giver lige her et eksempel på hvordan vores trænings uge kunne se ud 
Mandag:
Lang gå tur på min. 2 km ( puha siger mor )
Tirsdag:
Øvelser fra jorden, lige pt øver vi løsgøring på begge volter, flytte sig fra pres, hvis jeg ligger min pisk på han højre skulder, flytter han skulderen, det samme med numsen også her på begge sider, så øver vi slangegange, ottetaller, volter med indundergriben af indvendige bagben. ( her bliver han forberedt på de signaler der skal bruges når jeg engang sætter mig op på ham )
Max 20 min.
Onsdag:
En fridag
torsdag:
Bom leg, her ligger jeg 4 bomme ud så de danner et L, så skal han gå igennem, frem og bakke tilbage inde i L'et, så skal han gå sidelæns, forbenene inde i L'et bagpart uden for og omvendt, også her på begge sider.
Max 20 min.
Fredag:
Løslongering ( leg ) med hans bedste ven + hans mor.
Så længe de nu gider
Lørdag:
Longearbejde, her også løsgjorthed er lige pt, det vi fokusere på, samt indvendige bagben, skal gribe godt ind under ham, på begge sider.
Lige pt, arbejder vi mest i skridt i longen også småt begyndt på at trave.
max 15 min.
Søndag:
Horsemanship, på hele banen uden grime eller træktorv, her træner vi opmærksomhed, leger lidt med sorte sække, eller andre ting der kunne være farligt.
Inden træning, starter jeg altid ud med at strigle ( gør alle ja ) men jeg har en massage strigle, som jeg køre rundt i cirkler på hans muskler, da musklerne bliver varmet op og blodcirkulationen bliver bedre.
Efter træning, strækker jeg ham altid godt ud, øverste del af nakken, nedernste del af nakken, begge forben ( skulderoarti ) første del af ryggen, nederste del af ryggen og begge bagben.
" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Altså, jeg er sådan lidt ambivalent, og jeg føler egentlig ikke jeg ved nok om emnet (har kendskab til dybere undersøgelser) til at jeg kan dømme hvad der er korrekt eller forkert i den sammenhæng. Men sådan helt umiddelbart tænker jeg følgende: Hvis man har god tid, så synes jeg absolut det er en god idé at vente til hesten er min. 3 år før man gør noget som helst oppe på ryggen af dem (men som altid: kig på hesten, det er meget forskelligt hvornår de er færdige). I øvrigt ville jeg ikke sætte dem til at lave noget "rigtigt" dvs. dressurøvelser, springe osv før de er fyldt 4 år. MEN har man nu ikke så god tid. Dvs. har man en hest der skal til kåring eller noget andet, og man absolut VIL gøre det og have hesten så langt i uddannelsen på det tidspunkt. Så synes jeg personligt det er bedre at gå tidligt i gang og så tage det stille og roligt, end at gå sent i gang og så skulle stresse helt vildt og hesten skal lære en masse på én gang. Så i den situation vil jeg nok tilride hesten om efteråret/vinteren hvor den er to (dvs. lige før den fylder 3 i følge kalenderåret). Jeg ville ikke gøre andet end at lære den at bære rytter, stoppe, dreje osv og jeg ville ikke gøre det længe af gangen. Og kun i skridt. Så ville jeg i løbet af foråret begynde at trave, lave volter, galoppere osv når tiden nærmede sig kåring. Igen, jeg ved ikke nok om det til at kunne udtale mig stålfast, men jeg kunne godt forestille mig at det ikke skader en to års (sent på året) at bære lidt vægt i korte perioder. Men der er efter min mening mange forholdsregler der skal tages. Nu er det heldigvis et hingsteføl jeg har stående derhjemme, og han skal ikke til kåring, så jeg slipper helt for de bekymringer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nøøøøøøøøøøj |
|
|
Er du gal hvor er jeg træt af at folk, der tydeligvis ikke kender noget til det, udtaler sig om de her ting  "Ved godt at man tilrider fuldblodsheste til løb ved 2 også men disse heste holder heller ikke i bentøjet og er smadret som 8 års, der findes sikkert heste som ikke er smadret som 8 års, disse undtagelser er der jo altid." gidder ikke engang kommentere på det, men du burde prøve at studere det lidt.. Så vil jeg iøvrigt gerne vide hvilke undersøgelser du bygger denne holdnig på??  Nå det så er sagt så mener jeg ikke blot det er fuldblod der kan tilrides i en tidlig alder  Personligt sørger vi for ryngten til vores heste, når vi mener det er ved at være tid, til at putte lidt ekstra arbejde i dem (løs spring, longe og let ridning.) Ser knoglerne ok ud (dvs. de er blevet stærke nok til at kunne klare det pres vi udsætter dem for) Så er jeg ikke for langsom til at hoppe op Ved varmblod er det typisk når de er 2½-3, det variere selvf. meget fra hest til hest.
Dette er noget jeg mener kun bør gøres af proffesionelle og med dyrelægen samtykke, men bliver det gjordt korrekt, så er det min klare erfarring, at man for en langt nemmere og stærkere hest, der holder langt bedre. Jeg siger ikke at man skal galopere cirkervolter på en 2/3 års, men let ridning, f.eks nogle skridtture og lidt trav, er jeg overbevist om kun gør dem godt. (Så fremt man er opmærksom på at hesten kan klarer det, og rytteren passer i størrelsen. Ingen på over 60 kg. kommer op på vores 2-3 års heste.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Super at se |
|
|
alles meninger.. også dem så skal svine andre til...  bare kom med flere... Gider ikke skrive mudderkast indlæg.. ( mit liv for kort til). Endelig flere indlæg bare kom med dem.  Vh jeanette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig... |
|
|
Ja skyd mig bare, men jeg er så småt gået igang med en pony jeg har. Han bliver 3 til februar og han er ikke høj bagtil, han har gået som hingst til for en månede siden, og det har gjort at han ser utrolig færdig ud med en rigtig god fylde. Vi begyndte for en uge siden med at ligge en sadel på ham, og det sagde han intet til, så vi smed min lillesøster på ryggen af ham, og det sagde han heller ikke noget til, så nu skal han rides lidt i skoven engang imellem. Ikke noget vildt, bare en masse stille og rolige ture. Jeg tror, som andre også har nævnt, at det er godt for dem med lille belastning. Så synes jeg det er værre med dem der venter til hesten er 4 og så hu-hej vilde-dyr kaster sig op på ryggen og samler dem, og i løbet af en månede rider DSA. Hvilken hest holder mon så længst..?
Iben Wendelboe
Trakehner - hesten for livet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træning af 2 års |
|
|
min 2 års er nu påbegyndt træning stille og roligt.. pt har jeg haft hende med på skridtture som håndhest (så slipper jeg for at gå, samt en 600kg hest bedre kan håndtere et pattebarn når hun er på dupperne)... af og til kommer hun i fri longe på ridebanen.. her "jagtes" hun med en longepisk og synes vist det er meget sjovt.. når hun har krudtet lidt af træner jeg hende i at "komme/og gå", samt hun følger mig som en hund rundt i både skridt,trav og galop.. derudover er hun ved at lære at bakke.. jeg har flere gange stillet mig på en tønde og stået "over hende".. målet for denne træning/leg er at omkring februar/marts afhængig af vejret, kan jeg vel sætte mig op på hende selvom hun først bliver 3 år til juni.. og tage små skridtture på hende og løbende belaste hende uden hun bliver overanstrengt.. jeg gjorde det samme med storesøsteren og hun er nu 8½ år og stadig skadesfri, samt har bibeholdt arbejdsglæden.. så helt galt kan det da ikke være..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| igen er jeg enig |
|
|
Lene - Jeg synes det lyder som en utrolig fornuftig plan du har dig. Jeg mener det vigtigt at vurderer den enkelte hest. Jeg har en welsh sec. f. hingst der bliver 3 til foråret, og ham vil jeg ikke op på ryggen af nu, da han simpelthen er for ufærdig. Ligeledes har jeg en trakehnervallak (hingst til for 2 uger siden) han skal heller ikke have rytter på før til sommer (hvis han da er klar der - trakehnerne vokser noget langsomt). Så jeg tror ikke på at man kan sige at når en hest er 3½ punktum, så skal den rides. Ham ponyen der bliver 3 til februar er efter min vurdering klar nu, til lidt let arbejde, derfor er han blevet tilredet nu.
Iben Wendelboe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe.. |
|
|
Lene du kan komme en tur til fussing ø, så kan vi skridte dem en tur sammen 
Iben Wendelboe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Elvira... |
|
|
Du må undskylde hvis det var for hårdt, det var ikke mod dig som person, blot spørgesmålet... :)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej igen |
|
|
Nielsen, jeg har heldigvis brede skuldre  Det eneste grundlag har jeg for det med galophestene pt er en skrivelse i the Pacemaker fra 1998 af en john P Sparkmand om en undersøgelse lavet over 30 år med amerikanske galopheste. det er et indlæg vi brugte i vores raport om "brugsheste" da jeg var under udd som dyreass, vi lavede ligeledes en undersøgelse om vamblodshest og deres holdbarhed, den konklusion vi kom til ( år 2000) var heller ikke lige opmuntrende , gennemsnit var 7 år. Alle meninger helt velkommende, og alle har ret til deres synspunkter.. Bare vi ikke arbejder med vores heste med hovedet under armen, og stopper op og kigger på vores dyr om de fungere lige præcis i denne træningsform. Vh jeanette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvordan? |
|
|
Hvem var det der lavede den undersøgelse om brugsheste/varmblod? (Den med 7 år..) -Og hvad var den baseret på? Har nemlig ledt efter netop den undersøgelse i forbindelse med en anden debat herinde... "Bare vi ikke arbejder med vores heste med hovedet under armen, og stopper op og kigger på vores dyr om de fungere lige præcis i denne træningsform." Lige præcis.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi lavede |
|
|
Undersøgelsen som elever på vilvorde tekniske skole.. om det er muligt at finde papirenen den dag i dag, må jeg være dig svar skyldig på. Vi havde jo tilgang til alle mulige papire dernede, som jeg slet ikke ved om er til at få fat i som privat person. Men syntes jeg kan huske at det også har været som en artikel i et eller andet heste blad... Nu vil jeg sku også se om jeg kan finde dette . Vh jeanette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes |
|
|
at huske at den undersøgelse Hillary Clayton lavede viste at det var bedre at tilride tidligt og LANGSOMT end sent og hurtigt. Som om der kun var de to muligheder. Jeg synes det kunne være meget givende hvis der også var en undersøgelse der viste hvad der skete hvis man tilred tidligt og langsomt og sent og langsomt. Jeg tror nemlig at det mere at det store problem ligger i at mange heste skal tilrides og gå i noget der ligner samling på ganske få måneder for at de er klar til kåring o.l. Jeg har selv en hingst der bliver tre til foråret. Og det kribler i fingrene for at komme i gang. Jeg regner dog med at når der bliver lidt lysere igen, skal vi ud og gå nogle ture med trensen, så han bliver stabil i signalerne fra tøjlen. Han kender dem godt, men vi har ikke brugt det siden skue-træning, så der er nok noget der skal genopfriskes:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hov.. Glemte |
|
|
At skrive at den var baseret på dyrelægeundersøgelser, heste kiro, fysser ..Vi havde en super lære som forstod at give os de ting vi havde brug for : ) Feks som kissingspine, spat, slid af forkert og for tidlig overbelastning,Høje spring i tidlig alder, for meget samling ligeledes, dårlig avl osv. Vh jeanette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Jeanette |
|
|
Som en meget klog mand siger er det vigtig for ryttere at opnå en optimal udvikling med deres hest Med optimal udvikling mener han bestemt ikke den hurtigst mulige, men en udvikling som foregår i et tempo hvor hesten kan følge med både fysisk og mentalt Heste er ikke ens, og vores bedste værktøjer til at bedømme hvor meget den enkelte hest bør belastes er fornemmelse, erfaring og en teoretisk viden om hestens fysiologi. Tænk på, at det der kan ligne den hurtigste vej til målet, kan ende med at blive den længste omvej på grund af skadepauser. Den korteste vej, er i mine øjne en solid og systematisk grunduddannelse af både hest og rytter. En uddannelse der lægger vægt på kommunikation, balance, styrke og smidighed. Jeg mener ikke at en hest kan følge med hverken fysisk eller mentalt som 2 års. Dens krop er ikke færdig udviklet, og så handler det vil bare om at ryttere har nogle mål om at nu skal hesten være tilredet fordi den skal til kåring eller sælges hurtigt muligt...? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige tidligt nok.. |
|
|
Hvis vi snakker en der lige er blevet 2 år så synes jeg det er lige tidligt nok.. men ser intet problem i at tilride en hest nu der fylder 3 år i foråret (med mindre den tydeligvis ikke er klar) det taler den meste forskning også for.. Min egen fik rytter på et par gange i slutningen af december sidste år hvor hun var lige over 2½ år.. dog kun i skridt.. og igen et par gange i løbet af årets første måneder.. her også kun i skridt og max 5 min.. I slutningen af april begyndte vi så selve tilridningen.. vi rider dog stadig kun max et par gange om ugen max 20 min og har kun galoperet en enkelt gang i skoven, da jeg mener hun ikke er stabil nok i traven endnu og ikke helt har balancen til galop på banen.. Så vidt jeg ved siger Claytons undersøgelser ikke tidligt og langsomt mod sent og hurtigt.. blot at tidligt styrker så længe det foregår langsomt og på hestens præmisser..
Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Men Michelle, du må jo også huske på at vi trods alt har heste for vores egen skyld Og for nogle mennesker så er det altså essensen i deres hestehold, at deres heste bliver klar til kåring, salg, stævnestart og hvad det ellers kunne være. Så er der naturligvis hele det etiske aspekt som man kan diskutere til evighed. Jeg havde diskussionen med en avler for noget tid siden. Hun havde simpelthen fravalgt at hendes hopper fik sit R til kåringen, fordi hun ikke vil byde sine heste at skulle rides og uddannes så tidligt (eller hurtigt) som de skal for at nå rette niveau. Det synes jeg er en fin beslutning, men alligevel lidt af et offer og der var ikke mange der ville gøre det. Men til hende for først og fremmest at tænke på sin hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cat..... |
|
|
Det er jeg sådan set også enig med den avler, får at få en hest klar til det niveau de ønsker, i så tidlig en alder, er det klart man OFTE (måske ikke alle) må presse en tilridning igennem hurtigt. Jeg går klart ind for tidlig/langsomt, og er ikke i tvivl om at det styrker hestene, men så har jeg tilgengæld aldrig haft en ridehest (varmblod) jeg kunne galoppere cirkelvolter på, i en alder af 2½-3 år.. Man skal bare altid huske at følge hestens udvikling om tempo, uanset alder. Hvis man mener hesten ikke er MENTALT klar til tilridning, så jeg 110% overbevist om, at det er fordi, man ikke bruger de rette metoder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Det er jo lige det - tempoet/kravene er nok noget mere afgørende end alderen, vil jeg tro  Min hest får så først rytter på når han bliver 3, og skal først begynde at lave noget seriøst når han bliver 4. Jeg tager helt sikkert fat i ham allerede som 2½ års, men det er for at lave en masse signaløvelser og styrkene øvelser så han stille og roligt vænner sig til at lære, koncentrere sig og i det hele taget forberedes til at blive ridehest. Løsspringning ville jeg også starte med som 2½-års. Det gjorde vi også med min kærestes unghest, men alligevel har han først løssprunget omkring 1 meter her inden for den sidste måned (han bliver 4 næste år (dvs i princippet til nytår) så han har været løssprunget et år). Inden da har det bare været små spring. Ang. den mentale del er jeg helt enig med L. Nielsen. Heste lærer hele livet, og de fleste lærer da i en tidlig alder at blive berørt, få lagt grime af/på, løftet hove osv. Hvorfor skulle det være anderledes end at lære dem alt muligt andet, som signaler i grime/trense, får sadel på osv. Det forstår jeg simpelthen ikke. Jeg mener kun det kan være en fordel at gå tidligt i gang (alt med måde, unge heste skal IKKE overtrænes) så hesten langsomt vænner sig til at lære ting af os, forstå signalerne og vænne sig til at der stilles krav. Og når det er sagt, vil jeg lige påpege at jeg omvendt er meget imod at man træner føl og helt unge heste til en hel masse! Pensum for de første to år af min hests liv, er sådan set ikke andet end alm. håndtering. Jeg vil have han kan trækkes (gå frem, stoppe, dreje, bakke i grime), han skal kunne løfte sine hove, han skal kunne stå bundet, han skal kunne strigles, jeg skal kunne tage ham ind alene, jeg skal kunne gå en lille tur med ham væk fra flokken. Og så slut prut Næste niveau lægges så på ved ca. 2½-årsalderen. Bare så der ikke er nogen der tror jeg går ud og lægger sadel på mit føl - så tidligt som muligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forkert at tilride i alder af 2 år |
|
|
Men Cat, jeg mener at mange heste folk som lever af deres heste tit kun ser på hvad de kan få ud af det, stævne og penge mæssigt. Jeg har ikke hest for min egen skyld.Jeg har min hest fordi jeg elsker den og ønsker at den skal have et godt liv. Jeg mener ikke at jordarbejde eller træning af sadel eller trense af forkert i en alder af 2 år, men at sætte sig op på en ikke færdig udviklet hest, og ride skridt,trav galop syntes jeg personligt er forkert...?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michelle.. |
|
|
Nu tror jeg ikke der er vldt mange her på hn, der presser deres 2 års heste igennem tilridningen, p.g.a. penge, men det er da klart at det sker, og selvf. er de størrer steder i stress over at få heste igennem hurtigst muligt.. Det er dog helt normalt for private (også her på hn) at sende deres hest til tilridning hos en proff. og det er vel klart, at den i langt de fleste tilfælde, vil blive udsat for et vist pres, idet de fleste forventer en tilridning i løbet af 2 mdr. Da jeg arbejdede for schockemoehle startede vi når hestene var 2½, og de skulle igennem hurtigt. Vi havde igennemsnit 25 heste i stalden af gangen, der skulle udskifte hver anden måned, dvs. 2 mdr til hver hest, der skulle rytter tilvendes og rides i alle 3 gangarter. Senere fik jeg eneansvar for en af staldene og fik lov til at lægge mit eget skema for hver hest, det gav self. nogen frihed, men der var stadig et vist tidspres fra chefens side. ...Men sådan er det altså i 9 ud af 10 tilfælde, når hesten går fra at være hobby til at være levevej. Jeg har valgt nu, aldrig at gå på kompromis med hestens velfærd, det har tilgengæld også lukket enormt mange muligheder for mig, og gjordt det en del sværrer at overleve med heste, som min eneste indtægt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hillary Clayton |
|
|
Kan jeg heller ikke huske skulle opstille langsom tilridning vs. hurtig tilridning i forbindelse med at starte som 2-års! Bare lige en tanke så folk ikke tror hendes bøger er ubrugelige! De er faktisk rigtig rigtig fornuftigt skrevet synes jeg. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udvokset |
|
|
I min verden ville det trække fra, hvis hesten var tilredet som 2-års. Jeg synes personligt at de skal have lov at gå fri indtil de er 4. Dette kan selvfølgelig ikke altid lade sig gøre i forhold til evt. matrialeprøve osv. Men hvis jeg skulle købe en hest ville jeg ikke se det som et plus at den var tilredet som 3 års, og slet ikke at den var tilredet som 2 års....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis hesten |
|
|
er mental klar rider vi dem gerne 14-30 dage sidst på det år hvor de er 2 år. når de er rytter vant og kan trave lidt med rytter holder de ferie ingen til foråret hvor de er fyldt 3 år hvor de langsom gøres klar til evt. kåring og efter kåring står den på ferie igen, og det virker rigtig godt for mig. dette kræver selvfølgelig at hesten ikke er i voldsom vækst eller andet og det "arbejde" vi byder dem kun er ganske kortvarrigt og max. hver 2. dag. Og jeg må faktisk indrømme at de heste på 5 år og over vi har haft inde fra kunder har været meget sværrer at ride til end de helt unge- de er meget stædige og mange af dem mangler alm. respekt men det kan jo selvfølgelig være mgl. på opdragelse i stedet. de unge er meget mere "afhængige" af os mennesker og knytter sig hurtig og er meget nemmere at arbejde med. vh Gitte
GB-Dressage APS tilbyder: tilridning, undervisning, komission, opstaldning og salg af dressurheste på alle niveauer. I lækre nye faciliteter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Elvira.. |
diablogirl *almera* |
25-12-2009 06:37 |
|
Nu er fuldblod noget helt andet end en varmblodshest, og at det en undtagelse at have en 8 års xx'er, der ikke er smadret i benene-hvad er da det for en gang bavl. Ved xx'en er der sket en menneskeskabt selektering, som gør at avlen er rettet ind mod at xx'er bliver født så tidligt på året som muligt. Netop for at få hesten klar til løb så tidligt som muligt. Derudover, så er trænerne som regel gode til at vurdere om hestene er klar, eller om det er en sen starter, de har i stalden. Hestene er også selekteret igennem avlen, til at kunne tilrides som 2 års. Nogle hesteracer vokser langsomt, andre gør ikke. Desværre har tendensen i XX avlen i USA og andre nationer, været den, at sætte heste i avlen, som ikke kan holde i benene. derfor bliver mange blodlinjer også mere og mere sarte i bentøjet. Heriblandt kan nævnes Seeking the gold linjen i USA. Så netop avlen gør også XX'en mere sart. Og det er svært at finde en hingst uden Northern Dancer blod i dag, hvilket også vil give et indavls problem i fremtiden.
Der ER forskel på negativt og positivt ladede udtryk.
Super smuk og dejlig angloaraber hoppe sælges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nysgerrig |
|
|
hej alle sammen, interessant debat! Jeg ved man har lavet undersøgelser på heste omkring deres indlæringsevne, og resultatet er, at de unge heste fx føl og 2 års har et meget større potientiale for indlæring, fordi de er i en mental udviklingsfase. og derfor er de nemmere at træne end de ældre heste. Men er der nogen der har nogle kilder på hvad det gør ved en unghests knogler og vækst når man begynder. Det spørgsmål poppede op i min hoved fordi en nævnte noget med skolebørn og rygsække (man har jo faktisk fundet ud af at rygsække er skadeligt for børnenes rygge, og det er uhyre vigtigt at børn ikke bære flere bøger end højest nødvendigt) Menneskebørn bør ikke belastes for meget fysisk, da det slider for meget på vækstskiverne i knoglerne og kan påvirke både det ene og det andet.(blabla) det er vel almen viden. Så kom med noget forskning, hvordan forholder det sig med heste? Jeg vil vildt gerne læse det. nielsen: hvordan ser du om knoglerne er stærke nok? hvilken vægt grænse skal man sætte for belasning på ryggen? Hvordan forholder I jer til, at der er grene af hesteverden, der mener, det er uhyre skidt for en hest, at man i det hele taget at sætte sig op på den? (ikke udtryk for egen aktuelle holdning)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilridning af 2 års |
|
|
Jeg er enig med mange af jer! Det er tidligt at ride 2 års til. Men hvis det er det år hvor de fylder 3 år så kan jeg ikke se problemet. Vi sender vores hoppe årgang 2007 op til Gitte Burgaard i starten af januar 2010 - den er så en 3 års - men når hun er født d. 22/5 så er hun i mit hoved kun 2½. Hun er en stor pige, har vokset stille og roligt - mangler udfordring i livet og er ved at være en rigtig teenager. Så jeg er ikke i tvivl om at hun vil ha godt af en 14 dages "kur ophold" så hun kan blive ryttervant, og kan rides let. Hun er mega cool (ihvertfald her hjemme) er vant til trense, sadel, gamacher,dækken, at blive skyllet med vandslangen på benene.Trailer vant. Er alm opdraget og går fint i snor. Har været med til 2 års fremvisning og var dejlig at ha med i byen og stressede slet ikke. Men der er forskel på om man tager en total rå unghest fra en løsdrift og putter den i boks og proff tilridning + kåring og ingen fold osv som jeg har kendskab til ved flere af de "store" som fremviser heste. Der er simpelthen ikke tid til at lukke dem på fold. Derfor skal vores hest hen et sted hvor der bliver taget hensyn til hestens alder, ejerens forventning, og pengepung. Og at de kommer på fold........ Vi har et føl fra 2009 når hun er 2½ vil hun sikkert også blive gjort ryttervant.Og når de så kommer hjem efter de 14 dage så får de fred og ro til at gå og tænke lidt over tilværelsen. Til juni er der så kåring og rideprøve og der skal hoppen så i træning igen. Men nu kender hun rutinerne og kan bruge sit krudt på at lære nyt. Det er da en win win situation.
R.I.P. Arina
DELTAGER HN-TRÆF 2009
Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald! TIL SALG for avler. 5 års RDS hoppe e. BH Don Schufro/ Lauries Crusador xx rød m. blis 164 cm - godt temp.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilridning af 2 års |
|
|
Jeg er enig med mange af jer! Det er tidligt at ride 2 års til. Men hvis det er det år hvor de fylder 3 år så kan jeg ikke se problemet. Vi sender vores hoppe årgang 2007 op til Gitte Burgaard i starten af januar 2010 - den er så en 3 års - men når hun er født d. 22/5 så er hun i mit hoved kun 2½. Hun er en stor pige, har vokset stille og roligt - mangler udfordring i livet og er ved at være en rigtig teenager. Så jeg er ikke i tvivl om at hun vil ha godt af en 14 dages "kur ophold" så hun kan blive ryttervant, og kan rides let. Hun er mega cool (ihvertfald her hjemme) er vant til trense, sadel, gamacher,dækken, at blive skyllet med vandslangen på benene.Trailer vant. Er alm opdraget og går fint i snor. Har været med til 2 års fremvisning og var dejlig at ha med i byen og stressede slet ikke. Men der er forskel på om man tager en total rå unghest fra en løsdrift og putter den i boks og proff tilridning + kåring og ingen fold osv som jeg har kendskab til ved flere af de "store" som fremviser heste. Der er simpelthen ikke tid til at lukke dem på fold. Derfor skal vores hest hen et sted hvor der bliver taget hensyn til hestens alder, ejerens forventning, og pengepung. Og at de kommer på fold........ Vi har et føl fra 2009 når hun er 2½ vil hun sikkert også blive gjort ryttervant.Og når de så kommer hjem efter de 14 dage så får de fred og ro til at gå og tænke lidt over tilværelsen. Til juni er der så kåring og rideprøve og der skal hoppen så i træning igen. Men nu kender hun rutinerne og kan bruge sit krudt på at lære nyt. Det er da en win win situation.
R.I.P. Arina
DELTAGER HN-TRÆF 2009
Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald! TIL SALG for avler. 5 års RDS hoppe e. BH Don Schufro/ Lauries Crusador xx rød m. blis 164 cm - godt temp.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| faldt lige over dette |
Camilla *Best4You* |
27-12-2009 02:20 |
|
Inde på li.lr.dk
Vækst Føllet fødes med en hel del brusk i knoglerne. Denne brusk skal efterhånden omdannes til stabilt og hårdt knoglevæv i takt med væksten. Brusken kaldes tilvækstbrusk og findes dels i hver ende af knoglen som bruskskiver, de såkaldte vækstzoner eller vækstlinier, og dels lige under ledfladen i hver ende af knoglen. Vækstzonerne er næsten alle helt forbenede når hesten er 3 ½ til 4 år gammel, og da er den udvokset. Men langt den største del af længdevæksten foregår indenfor det første leveår.
Der synes at være tendens til, at hingste er større end hopper ved fødsel. Forskellen øges med alderen, men hingstene er ikke større, målt som procent af udvokset størrelse. Tendensen viser også at hingstene opnår udvokset størrelse lidt senere.
Tabel 2 : Procent af udvokset kropsvægt og mankehøjde ved varierende alder
6 måneder Vægt Højde ca 46 kg /ca 84 cm
12 måneder
vægt/højde
ca 66- 70 kg/ ca. 90 cm
18 måneder
Vægt/højde
ca. 80 - 85 kg /ca 95 cm
24 måneder
Vægt/højde
ca. 96 -115 kg ca 102-116
Samt dette på hestehospitalet i helsinge:
Hvor tung en byrde kan man komme på en hesteryg? I 1931 blev der fortaget en undersøgelse på netop dette emne, man kom frem til at hesten kun må bære 20 % af sin egen vægt.
" Det er ingen kunst at ride en prægtig hest middelmådigt, men en kunst at ride en middelmådig hest prægtigt"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| af: J. Falk-Rønne |
|
|
I Hest maj 2001. Unghesten er hurtigere færdigudviklet i bagpart. Der kan være mere end et års forskel mellem for og bagpart. Træning i tidlig alder : En god atlet bliver man kun, hvis træning begynder i en tidlig alder - d.v.s. før puberteten. Altså før 2-2,5 års alderen, på det tidspunkt er muskler og kredsløb mest påvirkelige, og udvikler sig hurtigt. MEN Rytterens vægt har meget stor betydning for den unge hest. Størsteparten af hestens egen vægt og næsten hele rytterens vægt ligger på forparten, som er senere skeletært udviklet end bagparten. Derfor bør ingen hest trænes med rytter på ryggen, før den er 3-3,5 år gammel. Han skriver også hård træning af de unge væddeløbsheste et job for fagfolk. Jeg har haft en galophest der gik dressur til den blev tyve, med helt tørre ben, havde den fra den var 10. + den havde gået løb og div. Personligt starter jeg med mine heste, når de er 3 uden ret meget longe og helt uden hjælpetøjler, efter ca en uge prøver vi lidt i naturen. Og det er selvfølgelig på varme dage, inden de er 3 har jeg haft dem med lidt rundt som håndhest. Desuden rider jeg på stor volte et års tid, kun over midten og sådan, og ture i skoven mm. Jeg ved godt det er uden for normalen, men synes jeg har nogle meget veltilfredse heste der er glade for at arbejde. lolly
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sad lige og lavede et regnestykke |
Camilla *Best4You* |
27-12-2009 11:15 |
|
Om hvor meget rytter + udstyr må veje, hvis vi siger 20 % af hestens vægt.
Vi tager en fuldblodshest på 24 måneder:
Hesten vejer 115 kg, og må ikke bære mere en 20 % af sin egen kropsvægt.
115/100 * 20 = 23 kg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| camilla og vægt |
|
|
hej tjah i dit sidste indlæg regner du rigtigt, men den tabel du har indsat er da fri fantasi! Du har taget en tabel med enheden % og erstattet med hhv kg og cm, og så har du yderligere opfundet dit helt eget tal for 24 mdr, sig mig lige hvilken slags vækstkurve du så forudsatte at hesten havde? Du mener at hesten som 2-års vejer op til 115% og har en højde på 115 % af udvokset, skal den så vokse nedad efter 2-årsalderen?
Tabel 2 : Procent af udvokset kropsvægt og mankehøjde ved varierende alder
6 måneder
Vægt Højde
ca 46 kg /ca 84 cm 12 måneder
vægt/højde
ca 66- 70 kg/ ca. 90 cm 18 måneder
Vægt/højde
ca. 80 - 85 kg /ca 95 cm 24 måneder
Vægt/højde
ca. 96 -115 kg ca 102-115
Tabellen som den skulle være læst er at:
en fuldblod ved 6 mdr alderen vejer 46% af udvokset vækst og har en højde på 84% af sluthøjden
ved 12 mdr er tallene hhv 66-70% for vægt og ca.90% af højden
ved 18 mdr er tallet 80-85% i vægt og ca. 95% i højde.
(hintz, 1980) I artiklen er der slet ikke beskrevet vækstkurver ved 24 mdr!
li.lr.dk/heste/diverse/vaekst_1.htm på dette link kan artiklen læses i sin helhed. Anyway det som er væsentligt at bemærke ved denne artikel er at hesten som 1,5 års er næsten udvokset, den mangler ganske lidt i højden og noget i fylde og bredde, med denne vækst er det nærliggende at tro at den som 2-års er stortset udvokset. Og uden at vide enormt meget om det, så vil jeg tro at fuldblods trænes i løb lige ud, og med en ganske let rytter. Dette hører jo nærmest ind under den motion som man ønsker at ungheste af sig selv får ved at leve i flok og lege med hinanden. Jeg tror så at det er meget mere skadeligt for en unghest at blive trænet på en bane i cirkelvolter, volter belaster i høj grad led og sener. Og så lide info omkring vægt. Et hesteføl (fx dv) vil ved fødslen veje ca. 50-60 kg og være knap 1 m høj. Ved 2 mdr alder vejer det ca. 175 kg og ved 4 mdr omkring 225. Ved 2-årsalderen vil det veje ca. 450 kg og som 3-års 5-600 kg. Dvs at som 2-års vil det kunne bære en rytter på ca. 50 kg. Angående påstanden om at varmblodsheste skulle have en gennemsnitslevealder på 7 år, så er den undersøgelse da i den grad mangelfuld mht ordentlige kilder og kildekritik, og helt ærlig så vil jeg mene at den er værdiløs. mvh Marie-Louise Hansen, stud. med. vet
Dressur - spring eller motionsrytter søges til min hest. Se præsentation under annoncer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| GUD NEJ! |
Camilla *Best4You* |
27-12-2009 13:01 |
|
GUD ja, tallene var i procenter.. SORRY SORRY! 
Du har jo selvfølgelig ret Marie -Louise... 
Sikke en brøler camilla altså... 
Nåh det må i sgy undskylde endnu engang, jeg skal jo selvfølgelig ikke videregive ukorekte oplysninger.. læste og skrev det også i nat 02.20 ( liiidt træt ) 
Nåh i glemmer bare det indlæg jeg skrev..
Ih hvor pinligt altså... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klemme..... |
|
|
Mht dit spørgesmål, så ser man det via ryngten.. hva ellers?! 
Mvh. L Nielsen. Glædelig jul fellow H'ænder Springheste sælges, fra L til S. Se profil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum |
|
|
Klemme: Har du en henvisning til kilde for at det er vægten på ryggen der skader? Fakta Flere undersøgelser viser, at det ikke er vægten på ryggen der er problemet, men derimod at problemet ligger i at taskerne ikke bæres korrekt (men derimod over skulderen, for lavt hængende etc), hvormed rygsøjlen udsættes for et "skævt" træk. Lige denne ndersøgelse er fundet på www.kiroinfo.dk. Analyse Hvis dette ellers er en valid undersøgelse (metoden nævnes ikke), kan det tale for, at vægt på hestens ryg ikke i sig selv nødvendigvis er skadeligt. Men at det i højere grad er den forkerte vægtfordeling på børnenes rygge, som gør skoletaskerne et omstridt punkt for i mødrers stakkels små børn  Til hestens "forsvar", kan man dog sige at dennes ryg er "vandret" hvormed tyngdekræften, virker i en anden retning end ved mennesker. Således kan man diskutere hvor god en sammenligning skolebørn/skoletaske eksemplet er ift. den direkte effekt af vægt på ryggen. Dog vil jeg fastholde at både menneskers og hestes knogler styrkes af en lille belastning i de unge år, såfremt formålet med hesten i fremtiden er at bære en rytter frem for ingen belastning overhovedet! Vurdering Ovenstående kræver således en undersøgelse/vurdering af om en evt. skade på ryggen (idet dette vel ikke er hverken be- eller afkræftet) opvejes af styrkelsen af de "lodrette knogler" - herunder ben. Bemærk igen at jeg ikke selv er tiltaler for at tilride heste i 2-års alderen, men blot vurderer plusser og minusser. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hovsa... |
|
|
På baggrund af risikovurdering ryg vs styrkelse af ben. Måske en sådan undersøgelse kunne vise at nogen racer (med skrøbelige ben) kunne have gavn af en tidlig tilridning..  Det kunne da være et interessant emne til en kandidatafhandling for en dyrlæge-studerende. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Elvira... |
|
|
Hej sveske.. Jeg havde min nu 7 årige med på tur som hånd-hest fra han var 2 1/2 år gammel. Jeg satte mig første gang op på ham da han var ca. 3 1/2 år, og han blev først redet ud på tur og gik dressur, da han var 4 år. Så jeg er tilhænger af at tage det roligt for knoglernes skyld! Noget helt andet jeg tilgengæld er blevet totalt forarget over var et klip jeg så via en reklame her på hestenettet for en ny heste-hjemmeside. Husker ikke helt navnet på siden, men jeg tog et kig og faldte over en video med en hoppe, som sprang over en meter med et føl ved siden. Totalt hen i vejret!!!! Føllet var ikke mere en max 6 mdr. gammel. Føllets bløde hove og koder kan sgu da ikke holde til den slags!!! Ved ikke om det var ment som en salgsvideo, men den slags står jeg som person totalt af overfor... Og får mig absolut ikke til at handle hos vedkommende! Tværtimod!!! Hilsen Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gys og gru |
|
|
Charlotte Det er lige sådanne ting mine maridt er lavet af.. Grunden til jeg opstartede denne tråd, var fordi jeg så en salgs annonce, for et stykke tid siden, med en 2 år varmblod som var tilredet, i alle 3 gangarter , cirkelvolter, og hele moletjavsen. Derfor ville jeg gerne høre alles meninger om tidlig tilridning. VH jeanette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blalbalblablablblbla |
|
|
min hest blev tilreddet som 2-års. Hun blev tilreddet af Brian Wilson. Hun er engelsk fuldblod.. og sådan gør man åbenbart i gallopverdenen. Hun har ikke taget nogen form for skade, men jeg kan ikke forestille mig at det har været sundt:)
Mia & June - og lille Jolly(:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er nok |
|
|
mig der har fået læst artiklen med Hilary Clayton forkert. Læste den igen og hun skriver ikke noget om tidlig og langsom vs sen og hurtig tilridning. Dog skrives der flere gange i artiklen at det skal foregå langsomt. En anden af mine bekymringer ved at tilride tidligt er at vi rykker en grænse uden der er nogle gode videnskabelige facts om hvordan det påvirker hesten. Både fysisk men også psykisk. Jeg frygter lidt at vi står om nogle år og så skal en to-års pludselig samles i grand prix-holdning. Måden dressurheste rides på ændrede sig jo også stille og roligt og pludselig ser man op og ridesporten er nu ikke så pæn som man troede. Jeg kender i hvert fald nogen som har et føl fra april. Deres datter på tre har allerede fået nogle trækture på det her føl. Synes det er en sørgelig udvikling. Selvom de her nu nok alligevel ville lade datteren ride på ponyen uanset hvordan resten af verden udviklede sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Iwe horses |
|
|
Iben, du siger bare til.. skal du bruge en stabil "førehest" er Tanje lige klar.. er faktisk af og til over i skoven... men kommer "nede" fra viborgvejen (hvor der går islændere/shetlændere) da det er den letteste vej for mig at komme i skoven..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er problemet ikke.. |
|
|
Er problemet ikke også hvordan hele rideverdenen er sat sammen? I DV skal hingstene jo kunne gå en materialprøve om foråret i det år de er fyldt 3, og de er derfor nødt til at blive tilredet som 2-års. Og hopperne skal kåres som 3-års, både eksteriør- og sadelkåring. Hvis de skal gå en god sadelkåring skal de jo også helst tilrides i hvert fald som 2½-års. Og med DSA; de skal kunne gå rundt i alle tre gangarter, til biddet hele tiden og kunne lave øgninger som 4-års, som 5-års skal de kunne gå LA-niveau og som 6-års skal de kunne gå MB-niveau. Jeg synes satme at det er hårde odds når man er hest! Min DV er 3½ og endnu ikke tilredet, ej heller kåret. Jeg havde håbet på at vi kunne komme med til DSA til sommer, både for sjov men også fordi at jeg er ret sikker på at hun vil kunne gøre det ret godt. Men men, hesten er helt sikkert endnu ikke færdig med at vokse, og eftersom hun tog 8 cm. sidste forår regner jeg med at hun tager nogle cm. til dette forår også. Jeg synes at kravene til DSA som 4-års er rimelige, eftersom de bare skal gå rundt. Men som 5- og 6-års synes jeg at det er urimeligt. Man skal dælme have travlt for at kunne nå at være med til det! Og eftersom mange har hest fordi den skal gå de ting, ja, så bliver de altså tilredet tidligt for at de har nået at opbygge muskler osv. så de kan vise sig frem bedst muligt. For mange er det jo også en katastrofe hvis deres hest er "bagud i sin uddannelse" - for den skal jo kunne gå GP som 8-års! I min verden er det dog de færreste heste der kommer dertil, og så kan jeg ikke se hvorfor man skal have travlt når hesten er ung, når den ikke skal nå en GP som 8-års. Så jeg har valgt at vente med min unghest. Hun bliver tilredet rigtigt her i løbet af foråret/sommeren (hun er sadelvant, trensevant og vant til at jeg sidder på hende mens hun bliver trukket rundt) og så bliver hun kåret når hun er 5-6 år gammel og har sat muskler og kan vise sig godt frem. For sporten må det vel kun være en fordel at hestene kan vise sig optimalt til kåring og stævner, fremfor at det hele skal gå så hulens stærkt. Mvh. Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vækst... |
JulieTaylor |
06-01-2010 10:40 |
|
>>>>Nogle hesteracer vokser langsomt, andre gør ikke<<<< Men en fuldblod er stadig ikke udvokset, før den er 5-6 år. Det er ingen hesterace mig bekendt. Mvh Julie
The question is not, can they reason? Nor, can they talk? But, can they suffer?
Jeremy Bentham (1748 - 1832)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er også |
Camilla ♥Guld drengen Drabant |
06-01-2010 10:44 |
|
Imod for tidlig tilridning, jeg har også selv en dreng der fylder 4 år til april og han har kun haft sadel på 1 gang ( han skal så trænes fra jorden med sadel fra næste uge af ) men jeg har ikke travlt med at skulle op på ham, jeg træner fra jorden af, jeg vil sige at jeg er klassisk rytter, altså efter de klassiske principper. Jeg elsker at se min dreng modne lidt dag efter dag og jeg sætter mig ikke op på ham før, jeg kan mærke at han er klar til det ( jo er nok en pyller mor ) men har altså ikke travlt med noget som helst.. jo jeg vil gerne starte stævner på et tidspunkt, ( dog ikke før HAN er KLAR, men han skal altså ikke til chanponat, hverken som 5 års eller 6 års.. Kravene til disse unge heste er i mine øjne alt for store.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie.... |
|
|
Nej, men nogle heste vokser vel stadig hurtigere end andre?! Endvidre er det heller ej nødvendigt for en hest, at være fuldt udvokset før tilridning begynder, sålænge den er udviklet nok til at kunne klare presset... eller hvad?
Mvh.
L Nielsen.
Springheste sælges, fra L til S. Se profil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| liv.... |
06-01-2010 11:33 |
|
Endvidre er det heller ej nødvendigt for en hest, at være fuldt udvokset før tilridning begynder, sålænge den er udviklet nok til at kunne klare presset... eller hvad?
Nej men den skal jo være nogenlunde udviklet hvis den skal kunne bære 20 procent af sin egen vægt ( er det sådan det hedder ) 
Hvilket press kan man forvente en 2 års at kunne håndtere, snakker vi psykisk eller fysisk?
I mine øjne er en 2 års stadig kun en " baby "... I de danske fitness centre skal man være min. 16 år for at få tilladelse til at træne, det hænger vel sammen med at for tidlig træning skader 
Er det ikke også lidt sådan med heste? Eller jeg helt forkert på den?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla.. |
|
|
Hvilke undersøgelser er 20% reglen baseret på? Har du noget på det? 
Anyway er enig, man skal være meget omhyggelig med hvilken vægt man smider på hesten.. uanset alder. Baby el ej (nærmere teenager?!) kan hesten ikke følge med mentalt, så er det fordi man træner den forkert... uanset alder. aldersgrænse på 16 år, er nærmere mht betaling, fordi man binder sig til noget. Det samme gælder børn der begynder til ridning, svømning, fodbold osv osv. man kan godt få tilladelse hvis man har forældrenes tilladelse.. Jeg har ihvertfald brugt fitness dk, siden jeg begyndte på efterskole som 13 årig. 
Mvh.
L Nielsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vokser... |
JulieTaylor |
06-01-2010 12:29 |
|
>>>>>Nej, men nogle heste vokser vel stadig hurtigere end andre?!<<<< Det vil jeg tro. Men det er jo ikke så relevant for om man skal ride på en 2-års, med mindre man så siger, at man først må tilride sin varmblod, når den er fyldt 4, fordi den risikerer at vokse, til den er 8. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vækstlinierne |
|
|
i rygsøjlen lukker først ved 5-6 års alderen, så først der er de færdig udvoksede.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Liv... |
06-01-2010 14:31 |
|
Hvilke undersøgelser er 20% reglen baseret på? Har du noget på det? Kan faktisk ikke huske hvor jeg har læst det henne.. vil gerne lede efter det, hvid du har tålmodighed til det?
Baby el ej (nærmere teenager?!) kan hesten ikke følge med mentalt, så er det fordi man træner den forkert... uanset alder. Er jeg dybt uenig i 
aldersgrænse på 16 år, er nærmere mht betaling, fordi man binder sig til noget. Det samme gælder børn der begynder til ridning, svømning, fodbold osv osv. man kan godt få tilladelse hvis man har forældrenes tilladelse.. Jeg har ihvertfald brugt fitness dk, siden jeg begyndte på efterskole som 13 årig. 
Ikke for at være provokerende, men nu er det jo en del år siden du var 13 år gammel 
Jeg arbejder som livredder i en svømmehal, hvor fitnesscenter også er tilgængelig, her er reglen 16 år gammel, og der er netop fordi at man kan gøre sig selv skade, hvis man træner for tidligt eller træner forkert, dette er også noget andre fitness centre har som regl, at netop denne grund.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 20 % af hestens vægt |
06-01-2010 22:26 |
|
www.helsingedyreklinik.dk/ goderod_heste.html Puha så fandt jeg det langt om længe... Det står efter punkt 5.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 20%....... |
|
|
Har hørt om undersøgelsen, men kunne nu stadig godt tænke mig at få lidt faqs  -Dog har jeg også altid selv brugt den som retningslinie, den er dog stadig svær at stole på, alt efter hestens type og alder samt rytter dygtighed.. Jeg vejer snildt min. 20% af mine hestes vægt, også ved tilridningens start. (Nu ved jeg ikke om folk generalt har den idé, at heste på 2½ er nogle småkravl, men de er altså godt oppe i vægten, her er en 2 årig jeg tilred -ikke med mig på dette billede;)    mht hestens mentale tilstand, så er det min mening at man uden problemer kan træne et føl, (selvf ikke under rytter...) men ex. stå stille, blive striglet, løftet hove osv. Kan hesten ikke følge med mentalt, så er det fordi man bruger de forkerte metoder, det er min mening. Tager man det stille og roligt og lytter til hesten, har jeg aldrig oplevet alder som en forhindring. -og btw. så er det altså ikke SÅÅ længe siden jeg var 13  aldersgrænsen i fitnesscentre, kan jeg ikke udtale mig om med 100% sikkerhed, er dog overbevist om det har noget med forsikring/loven af gøre. =forældres tilladelse. Men jeg kender kun til fitness dk, det er trodsalt den største kæde her i dk.
Mvh.
L Nielsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Liv :) :) |
07-01-2010 10:31 |
|
Selvfølgelig kan man træne føl/plage så de kan stå stille, bakke osv osv.. det er jo et must hvis de skal have smed og dyrelæge at de f. eks kan stå stille 
Med hensyn til til tidlig tilridning, så som en skriver ovenover, så er rygsøjlen først færdig når hesten runder de 5-6 år.
Fandt også lige det her på http://www.li.lr. dk
Vækst Føllet fødes med en hel del brusk i knoglerne. Denne brusk skal efterhånden omdannes til stabilt og hårdt knoglevæv i takt med væksten. Brusken kaldes tilvækstbrusk og findes dels i hver ende af knoglen som bruskskiver, de såkaldte vækstzoner eller vækstlinier, og dels lige under ledfladen i hver ende af knoglen.
Vækstzonerne er næsten alle helt forbenede når hesten er 3 ½ til 4 år gammel, og da er den udvokset. Men langt den største del af længdevæksten foregår indenfor det første leveår.
Det vil sige at heste på omkring 2 år, har " skrøbelige " knogler, da de ikke er helt forbenede..
Eller rammer jeg helt ved siden af?
Om det har noget med loven at gøre, skal jeg ikke kunne sige, men kan jo også kun tale fra mit synspunkt i den svømmehal jeg arbjeder i, og der ligges stor vægt på korrekt træning, da man kan skade sig selv hvis man er under 16 år, det handler om at hverken piger eller drenge er færdig med at vokse når de er så unge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilridning |
blueboy |
09-01-2010 00:32 |
|
Hej Jeg ser hellere at man begynder tidligt og træner de mest basale ting, som mange ungheste overraskende nok ikke kan. Som fx bare at stå helt stille og VENTE, også selvom man bare har lagt rebet over halsen på den og selv skal foretage sig et eller andet. Ja der er jo 100 millioner af ting man kan gøre for at styrke psyken. Al psykisk træning er jo godt, så længe man respekterer at hesten er ung, og generelt den enkelte hests behov. Som sagt jeg ser hellere at man begynder tidligt, langsomt, langsomt langsomt. Istedet for det der tjuhej tjuhej, så skal hesten bare kunne en masse. Men al træning skal være en form for mental træning, synes den træning som er rettet direkte mod fysisk styrkelse skal vente til 3½ - 4 års alderen, måske senere, al efter udvikling. Dog benægter jeg ikke, at det at sidde på hesten er en fysisk belastning, ( ) det er det da, men vil gerne inddrage mig selv og en af hestene som eksempel... (gud tør jeg det )  Her ser vi ham så, på billedet er han 2 år, dvs. nu 2010 så er han 3, (fylder oprindeligt år 28 april) Jeg er begyndt at skridte op til den ene ende af marken/folden (nok omkring en lille 1 km) og trække tilbage. Bare for lange tøjler stille og roligt, lige præcis fordi han er så ung og det ikke skal være fysisk meget belastende. Jeg synes ikke jeg er dyremishandler må jeg sige 
Men direkte tilridning i alle gangarter i 2 års alderen, det virker alligevel lidt voldsomt. Muligt de kan holde til det, dét ved jeg ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla |
|
|
Som der tidligere er blevet skrevet, så er knoglerne ikke 100% før 5-7 år alderen. Dette er dog ikke ensbetydne med hesten ikke kan rides, og udsættes for et vist pres. I den tidligere galopstald hvor jeg arbejdede, kom dyrelægen en gang om ugen i jan-marts hvor tilridningen var igang og undersøgte hestene bl.a. med xray, hvor man kan se hvor stærke knoglerne er blevet, og om de er blevet klarer nok. Hvis en galoptræner vælger at starte med en hest som 2 årig, der ikke er stærk nok, fremfor at vente et år og så ta' den i 3 års løbende, er det vist grundet i uvidenhed. Det er altså heste af en hvis prisklasse, og bestemt ikke noget en erfarren person ville ødelægge i løbet af 2-3 år, frem for at vente et år, og så få en hest der evt. kunne starte løb i 6-7 år, el. være endnu stærkere i 3 års løbende. Ingen tvivl, der er tonsvis af stutterier hvor der er cotume at tilride en hest i 2 års alderen, for at få den klar til 4 års championaterne, og hvor de ikke tager hensyn til hver enkel hest's udvikling, ( det bliver gjordt hos hos schockemoehle, Obora, Zangle og så mange andre stalde jeg har arbejdet i) Og det er naturligvis pg.a. pengene. Men med det sagt, skal man ikke skærer alle over i en kam, jeg tilridder heste i alderen 2-3, men kun hvis de er klar til det fysisk og un i et tempo hvor de kan følge med, fysisk og mentalt. Så tilridning af en 2 års, mener jeg kan være til stor fordel for hesten, og gøre den langt stærkere, end hvis man venter 1-2 år, men kun hvis det blir gjordt proffesionelt, på en hest der er klar til det. Jeg mener bestemt ikke det er noget en "almindelig" rytter, uden den store erfarring/viden bør gøre...
Mvh.
L Nielsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når nu... |
|
|
Når nu vi snakker tilridning af 2-års, snakker vi så det forår de bliver 2, eller det forår de bliver 3? Det fremgår ikke rigtig nogle steder... Det her er min 'lille' 3-års. Billedet er taget for et halvt år siden. Noget lille skravl er han jo ikke. Men vi har ikke været på ham endnu, selvom han da både er trense- og sadelvant... Nu må vi se, hvornår det kommer:-) Det vil jo så sige, at han blev tre til årsskiftet (født først i maj 2007.)
Rikke Visby Wickberg Den stolte ejer af en fejlfarvet palomino! Kærgårdens Miró e. Kærgårdens Margaux, mf Bernstein til salg. Seriøse henvendelser modtages gerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| UNGheste... |
|
|
Hvorfor er det at man ikke lader sin unghest være UNGhest? Heste er føl/unghest i så kort tid af deres (forhåbentlig) lange liv... Jeg har selv en ung islænder-vallak på 2,5 år... og ja, han kan stå bundet, få ordnet hove, bakke baglæns, læsses i trailer... Men træningen varer kort tid ad gangen -og så er det ud på folden og være UNGhest igen! Kunne aldrig drømme om at give ham bid i munden eller sadel på ryggen - han er jo kun en meget, meget unghest og det skal han have lov til at være... UNGheste skal gå på fold og hygge sig - aller helst sammen med en masse andre ungheste... de skal ikke stå og glo i en stald for derefter at blive lukket ud fire timer på en fold med mudder til knæene. De skal ikke klippes, de skal ikke have bid i munden og de skal ikke bære rytter. De får masser af år i ridning osv. Lad dem være unge imens de er unge 
;-) Mvh. Dorte (med Sara, Ódinn, Hildingur, Ludvig og Wilma ) Vi søger brugte byggematerialer til vores stald-projekt - har du noget du vil sælge?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikke.... |
|
|
Officielt skifter de jo alder ved årsskiftet, så det er det år de bliver 2.
Mvh.
L Nielsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dorte . |
blueboy |
09-01-2010 21:09 |
|
Hej Dorte  Du får det i mine ører til næsten at lyde som at at et liv som ridehest er = et træls og dårligt liv. Hvis den kan lære at blive læsset i trailer tager den vel heller ikke skade af at få saddel på. Hvis men mener hesten bliver trist til mode ved at prøve at have sadel på som eksempelvis 2½ års, og hvad man ellers kan finde på, hvorfor skulle den så blive mindre trist af at have sadel på 1 år senere? - og hvorfor skal rideheste nødvendigvis være heste der kun lige får 4 timer på en mudret fol? - hesten kan godt have et rigtig dejligt hesteliv med masser af plads og legekammerater, bare fordi den er ridehest, det kan hestene ihvertfald her  Er klar over det i nogle tilfælde godt kan have en sammenhæng, (altså ridehest = lidt foldtid og den slags) men det er man jo heldigvis selv herre over som hestejer  Hele min kommentar her går jo på det moralske i at tilride en hest i en tidlig alder, og ikke hvad fysikken har af indflydelse.:) God lørdag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Janne... |
|
|
Et liv som ridehest er ikke nødvendigvis et dårligt liv -slet ikke... Og jeg mener heller ikke at rideheste nødvendigvis har dårlige fold-forhold -så har jeg nok fået formuleret mig forkert  MEN... Jeg mener at UNGE heste skal have lov at være unge heste... de skal have en periode i deres liv hvor de får lov at være unge heste og ikke ridedyr! For der bliver altså stillet krav til rideheste, som jeg ikke mener at unge heste er klar til... Som jeg skriver, så er det en meget kort tid i hestens (forhåbentlig) lange liv hvor den er UNGhest... og det synes jeg virkelig at man skal respektere. HVIS man henter sin unge hest på en stor lækker unghestefold og prøver at lægge en sadel på den... så intet ondt ord fra mig overhovedet. Men jeg mener virkelig at vi skal lade vores ungheste have lov til at være unge... Jeg har bare oplevet mange steder hvor jeg er kommet at der har stået unge plage og hængt på små jordfolde, for derefter at blive trukket på boks igen -og det skær i mit hjerte  Jeg er ikke klog nok til at udtale mig om fysikken ved tidlig tilridning (selv om jeg da også har mine meninger om det ). Men rent moralsk synes jeg ikke at man skal gå for tidligt igang med sin hest - som ridedyr... Jeg glæder mig som et lille barn til den dag jeg sætter mig op på Ódinn, for jeg har så mange drømme og forventninger til ham Men lige nu er han en ung plag og det skal han have lov til at være  Men ja, jeg er jo også sådan en hippieagtig, islændersweater, skovturs, tilhænger af løsdrift, islænderhesterytter  God lørdag til dig også 
;-) Mvh. Dorte (med Sara, Ódinn, Hildingur, Ludvig og Wilma ) Vi søger brugte byggematerialer til vores stald-projekt - har du noget du vil sælge?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Liv...... |
09-01-2010 23:53 |
|
Skal lige være med, Sætter du dig op på en hest, som ved års skiftet er 2 år, men som rent faktisk er født i november måned? ( som eksempel ).
Jeg kan SLET ikke forstå at en dyrelæge kan sige god for, tilridning af en 2 årig ( eller jo den eneste forklaring er, at han/hun jo også skal tjene til dagen og vejen ), som skrevet i artiklen jeg referede til tideligere i tråden, så er 2 års hestes knogler, ikke færdig udviklet altså, de består stadig mest at brusk og tilvækstbrusk, det gør jo at hestene er skrøbelige, og derfor ser jeg INGEN grund til at skulle gå ind og pille ved dem.
Det var rygsøjlen, som først var færdigudviklet når de var omkring 5-7 år, andre knogler, er som regl " forbenede" omkring 3½ - 4 års alderen..
Jeg må Dorthe ret, kan ikke forstå at man skal fratage ungheste deres ret til at være ungheste, de skal ikke allerede som 2 eller 3 års, bære det ansvar at allerede skulle være en voksen ridehest, jeg er super glad for det valgt færst at tilride min dreng til sommer omkring juni måned, han er født d. 4 april 2006, og hans tilridning skal også forgå langsom og i hans tempo.
Jeg mener også sagtens at man godt kan træne sine heste fra jorden af, når de er omkring 2½-3 år, altså de mest basale ting, at stå stille, også mens smed og dyrelæge er der, at stoppe, at gå frem, at flytte sig fra tryk osv osv. men dette vil jeg kalde daglig håndtering.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla |
|
|
Nej det gør jeg ikke (Det skriver jeg heller ingen steder?)
Tager udgangspunkt i min første galopstald som eksempel her. Tilridning påbegyndes somreglt i feb-marts (alt efter hest.) Hestene er generalt fra feb.-marts måned.. I Bund og grund er denne diskution lidt svær, hvis folk ikke har en egentlig indsigt i hvordan det forgår 
Nu ved jeg ikke om du selv har været inde og undersøge hvor megen vægt/pres, en hest (fuldblod som udgangspunkt) kan udsættes for, i de forskellige stadier? At dyrelægen siger god for at "tjene lidt til lommen", er jo absurd? Han får betaling for en undsøgelse, ikke for et svar? Og hvis vi ikke var interreseret i det sande svar, var der ingen grund til at tilkalde ham? For at beskrive det lidt for dig, så arbejdede jeg i denne stald i polen. Det er den største galopstald i Østeuropa, de (og fuldblodsavlere generalt) Går efter at få så tidligeføl som muligt. Dvs. folingsperioden lå fra midt i februar til midt marts. (generalt) Tilridningsperioden begyndet i jan, nogle heste blev først tilreddet i marts, alt efter dyrelægens vudering. For rytterne havde vi en vægtgrænse på 55 kg. En 2 års fuldblod vejer igennemsnit 450 kg. (??? meget forskelligt fra hest til hest, men det er dette gennemsnit jeg fandt på internettet..) Går man efter 20% reglen, passer 55 kg jo fint ind. (denne regel er dog meget omdiskuteret her på hn, jeg tager dog ofte udgangspunkt i den.) Diskutionen om hvorvidt det styrker hesten at komme i tidlig træning, el. ej, har stået på i mange år, jeg vælger at gå efter min egen erfarring. Jeg har set mange galopheste (nu har jeg ikke den vilde erfarring inden for galopverdenen) der har måtte stoppe deres karieere, ofte pg.a. benproblemer, og jeg har set mange heste der er smidt for tidligt, i for hård træning. Dette støtter jeg selvf. ikke op om. På den anden side har jeg oplevet at en galophest generalt har mange mange år i sig, selv efter endt væddeløbs karieerer. Nogle heste løber kun 2-3 års løbende, andre løber til de er 7-8 år. Jeg arbejdede meget med steeplechase heste, der var gennemsnitsalderen 5 når de stoppede deres karieere (og derefter fortsatte som rideheste.)
Selv har jeg haft 2 fuldblod, der løb steeplechase til de var 5, som nu går internationale millitary konkurencer. Men ja, der er jo mange meninger om det. Personligt ville jeg fortrække at vente 1 år med hesten, hvis den ikke var klar, og så gå efter nogle rigtigt gode løb som 3 årig, og få en lang god karieere, fremfor at presse den i løbende som 2 årig, og så "smide den ud" derefter, pg.a. skader. (nu ved jeg ikke om det er din opfattelse, at det altsammen er "penge penge penge", men så kan du nok selv se, at en god lang karieerer som væddeløbs hest, givet flere penge, end en hest der peaker som 2 års, og så er færdig. Derfor er det naturligvis noget man er meget omhyggelig og grundig med. Dette er heste i en helt anden prisklasse, end så mange andre varmblodsheste, med en hestepige der ønsker at ha dem klar som 4 års. -Derfor har de færreste råd, til at tage chancen med at ødelægge en to års hest. Så at man presser dem ud i for hård træning, for tidligt, pg.a. penge, tror jeg generalt er en forkert opfattelse..) Mht at lade "føl være føl". Mine heste er i hænder fra dag 1. Der er nogle der ønsker at lade dem stå på marken til de er 3-4 år, jeg har selv arbejdet med tilridning af heste, der stortset havde levet som vilde, til de fylder 4. Det er selvf. en måde at gøre tingene på, men jeg tror det er enormt naiivt og "rosenrødt", at tro hesten har det bedst sådan? (Hermed IKKE sagt, det ikke er et godt hesteliv!!!) Det vigtigste er vel, at hesten er glad og nyder tilværelsen?! Mener i at "sjoven stopper" for hesten, når tilridning/trræning begyndes?
I så fald må det da være nogle sørgelige heste i har?! For mig er det vigtigtste ALTID at ha en SUND og GLAD hest. Mine metoder går ud på at hesten altid skal nyde træningen, og det er da tydeligt at når jeg henter(hentede -rider ikke pt.) hestene ind fra folden til ridning el. træning, så glædede de sig, til at komme ud og lave noget, frem for at rende rundt på folden, med de andre heste, dagen lang. Man kan sagtens træne en 2 års på en måde, hvor træningen er sjov og spændende for hesten, hvergang.
I polen blev alle heste trænet forskelligt, både på bane, skov og strand, og der var ingen tvivl om at de nød det i fulde drag. Så at tro en hest ikke kan følge med mentalt, el nyde træningen som toårs, er udelukne mangel på erfarring, eller grundet i "forkerte" trænings metoder. (Min meing ) Man ja, det ER jo et omdiskuteret emne her på hn (og i hesteverdenen generalt.) Jeg tager udgangspunkt i egne erfarringer og SELVFØLGELIG findes der mennesker, der ødelægger heste, pg.a. for hård/tidlig træning, det er noget jeg gang på gang oplever, primært i varmblod verdenen, hvor heste bliver spændt ind som 3 års, for at gå "pænt" som 4 års. Det er en sørgelig udvikling, men man skal passe på med at se sort/hvidt på alting. Og så tror jeg simpelthen det er en for svær/dyb diskution at gå ind i, hvis man ikke kender nok til emnet i forvejen Jeg kan jo ikke skrible mange års erfarring/viden, ned på nogle få indlæg her på hn  Så længe der ikke findes nogle ordentlige dokumenterede undersøgelser, på hvad hesten kan holde til, og hvordan udviklingen i hesten ser ud under træning, har man kun gætterier at diskutere ud fra, med mindre man har en personlig erfarring inden for området. :)
Mvh.
L Nielsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Egentligt |
|
|
Egentligt læste jeg en gang i forbindelse med væddeløbsheste, der fik benproblemer (også væddeløbsheste, der brækkede benene(eks. Eigth Belles)), at det både kunne være træningen, men også at opdrættet havde noget at sige, da man jo forsøger at avle så lette heste som muligt... Kan ikke huske hvor jeg læste det, men det kan da i hvert fald ikke være træners skyld, at hestene så ikke er på løbsbanerne i mange år.
Rikke Visby Wickberg Den stolte ejer af en fejlfarvet palomino! Kærgårdens Miró e. Kærgårdens Margaux, mf Bernstein til salg. Seriøse henvendelser modtages gerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indlæring... |
|
|
Jeg er slet ikke enig med de af jer der mener, at en 2-års eller yngre er i samme stand til at lære som en 3-års eller 4-års. Ganske simpelt af samme grund som at man ikke lærer børn at læse og skrive når de er 3 år gamle. Det kræver noget modenhed at lære, for lærdommen medfører et ansvar. Og det ansvar bør ikke lægges for tidligt på den unge hest. Hvis man går langsomt frem, er jeg slet ikke i tvivl om at unge heste på 2 år ikke tager det mindste skade af at lære alm. god opførsel, få sadel og trense på, for hvis man gør det på hestens præmisser er den jo med på det hele vejen, og så kan jeg ikke se hvordan det skal kunne skade den. Men der er meget forskel på at vænne hesten til vores verden, og på at tilride og ride den. Det kræver meget af en hest at blive redet, i forhold til f.eks. at have en sadel på i 5 min. Jeg mener at hestene skal have lov til at blive modne i deres hoved, før de kan bære det ansvar det er, at skulle rides, starte konkurrencer osv. Den fysiske del af sagen, altså hvor meget den unge hest rent fysisk kan klare, har jeg ikke den fjerneste anelse om. Uanset, så kan jeg da ikke se andet end at det kun kan være en fordel at tilride hesten når den er mest muligt udvokset. Mvh. Randi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tidlig ibrugtagning |
|
|
Nu har vi stadig ikke en undersøgelse på hvad der sker hvis heste startes sent (under rytter) og trænes langsomt op. Den motion en unghest får på folden har meget stor betydning for dens udvikling af knogler, sener, muskler osv. Så det er virkelig vigtigt at folden kan tilskynde hesten til at bevæge sig mest muligt og her er det en god idé at den skal gå efter vand, foder osv. At den har nogen legekammerater og noget tærren der er til at bevæge sig rundt på. 20x20 meter på en mudderfold på Amager, 4-8 timer dagligt, giver næppe ret stærke knogler Men jeg kan ikke se hvordan det at en rytter sidder på ryggen af den, kan styrke den. Men jeg kan godt se hvordan lange gåture med hesten kan styrke hesten. Så måske er det mere motionen der betyder noget, mere end at der sidder en rytter på hesten? Vedrørende brækkede ben på fuldblodsheste, så er der flere faktorer, som jeg mener kan bidrage til problemet: Meget kornfodring som giver lavere pH og derved mindre absorption af mineraler, tradition for mindre foldtid, tidlig og hård træning hvor flugtgenet aktiveres. Heste er skabt til at gå mange kilometer pr dag i langsomt tempo. Fræs bliver brugt under leg og til flugt fra rovdyr. En domisticeret hest bevæger sig ikke halvdelen af hvad en vildtlevende hest gør, så mange gåture er en rigtig god ting. Jeg synes avlen får skyld for meget, mere end godt er. Det er summen af mange faktorer der gør det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| liv.... |
10-01-2010 13:34 |
|
For rytterne havde vi en vægtgrænse på 55 kg.
En 2 års fuldblod vejer igennemsnit 450 kg. (??? meget forskelligt fra hest til hest, men det er dette gennemsnit jeg fandt på internettet..)
Går man efter 20% reglen, passer 55 kg jo fint ind. (denne regel er dog meget omdiskuteret her på hn, jeg tager dog ofte udgangspunkt i den.)
Jamen kan stadig ikke se HVORFOR det skal ske så tideligt! Og slet ikke når knoglerne ikke er klar til det. De er jo ikke forbenede når de er 2 år gamle? Der er jo også en grund til at hesten har sin bedste alder fra den er omkring 7 til 14,15,16 år, der er den voksen og moden nok, jeh kan ikke forstå at man pålægger en 2 års det ansvar, at skulle være ridehest, og slet ikke galophest. Som skrevet oppe i en af indlæggende, så er hesten ikke designet til, at skulle løbe, de er designet til at gå mange km, hver dag, i moderat tempo, for at finde mad og vand, de løber kun i leg eller i frygt.
Det vigtigste er vel, at hesten er glad og nyder tilværelsen?!
Jo selvfølgelig 
Mener i at "sjoven stopper" for hesten, når tilridning/trræning begyndes?
Nej, men man pålægger en stort ansvar på sin hest, og jeg mener ikke at 2 års babyer, er klar til at påtage sig dette ansvar.
I så fald må det da være nogle sørgelige heste i har?!
Bestemt ikke, som skrevet tidligere, er min dreng snart 4, jeg har haft ham fra han var 3 år og han har været i hænder hver dag, lært at få renset hove, at stå stille, blive striglet og alle basis tingene, nu bliver han trænet fra jorden af, alt løsgørende og smidiggørende arbjede, men han bliver ikke trænet mere end 15-20 min om dagen, vi har også lavet en masse horsemanship træning, og håber snart vi kan komme i gang med noget løsspring ( små spring ) han kommer også ud og gå i terrænet mindst en gang om ugen, så nej hans liv er bestemt ikke sørgeligt på nogen måde.
For mig er det vigtigtste ALTID at ha en SUND og GLAD hest.
Så langt så godt.
Mine metoder går ud på at hesten altid skal nyde træningen, og det er da tydeligt at når jeg henter(hentede -rider ikke pt.) hestene ind fra folden til ridning el. træning, så glædede de sig, til at komme ud og lave noget, frem for at rende rundt på folden, med de andre heste, dagen lang.
Altså, det tror jeg faktisk ikke på, tror ikke at der er nogen heste, der ligefrem glæder sig til at lave noget, jeg tror at hvis hestene havde et valg, så ville de nok helst være fri fra os mennekser og leve i flokke og æde dagen lang. Jo jeg synes det er fedt at min hest kommer når jeg kalder, men det er jo ikke fordi han elsker mig, ( man skal ikke pådutte heste menneskelige følelser ) Nej jeg tror han kommer, fordi han ved at jeg har et æble i lommen, hvorefter jeg at strigler ham, så der ikke sidder mudder og irritere ham, hvorefter han skal yde lidt, for så at komme ind i en ren boks, fyldt med skøn wrap og lækker frokost bestående af varmt speedeebeet, lucerne og æbler. for så at sove og komme ud på fold 8 timer igen dagen efter.
Man kan sagtens træne en 2 års på en måde, hvor træningen er sjov og spændende for hesten, hvergang.
Helt enig 
I polen blev alle heste trænet forskelligt, både på bane, skov og strand, og der var ingen tvivl om at de nød det i fulde drag. - Igen man sal ikke pådutte heste menneskelige følelser + at heste er vane dyr, de har det bedst med at vide hvad der er i vente.
Så at tro en hest ikke kan følge med mentalt, el nyde træningen som toårs, er udelukne mangel på erfarring, eller grundet i "forkerte" trænings metoder. (Min meing)
træning fra jord og tilridning er to vidt forskellige begreber i min verden.
Man ja, det ER jo et omdiskuteret emne her på hn (og i hesteverdenen generalt.) Jeg tager udgangspunkt i egne erfarringer og SELVFØLGELIG findes der mennesker, der ødelægger heste, pg.a. for hård/tidlig træning, det er noget jeg gang på gang oplever, primært i varmblod verdenen, hvor heste bliver spændt ind som 3 års, for at gå "pænt" som 4 års.
Helt enig igen, dette kan jeg heller ikke se nogen logik i, på nogen måde, igen lad heste modne med ynde, uanset om det er løb, military, dressur eller spring...
Så længe der ikke findes nogle ordentlige dokumenterede undersøgelser, på hvad hesten kan holde til, og hvordan udviklingen i hesten ser ud under træning, har man kun gætterier at diskutere ud fra, med mindre man har en personlig erfarring inden for området.
Okay, så kan vi jo også lige tage Rollkur som eksempel, det siges at der ikke er nogen beviser for at det er skadeligt, men mange udøver det alligevel, hvad vil de gøre hvis man en dag finder ud, at det er super skadeligt både fysisk men også psykisk? Så håber jeg godt nok man får dårlig smag i munden.
Jeg ville aldrig tilbyde min hest noget, som ikke er bevist hverken at gøre skade, eller være sundt, bare tanken om at skulle udøve noget på min som, som kunne vise sig, at gøre hammer ondt, puha bliver helt trist.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Camilla, når det gælder galopheste, så er sporten skruet sådan sammen, at de klassiske løb ligger i 2- samt 3 års sæsonen. Det er sådan tingene fungerer over hele verden, og for at ændre det, skal samtlige lande i verden være enige - at tro på det kan ske, er ganske enkelt naivt. Derfor startes væddeløbere verden over, når de er 2 år.
At lede efter og finde Mr. Right er som at spise ærter med en kniv...spild af tid
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RieH78 :) |
11-01-2010 17:54 |
|
jeg tror ikke på det ændre sig, men derfor synes jeg stadig ikke der er nogle fordele for hesten, ved at starte så tidligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilridning |
|
|
Galopheste er en svær ting. Har altid selv været modstander af at de skulle tilrides så tidligt og udsættes for hårdt pres. Men fakta er at hvis ikke du begynder at træne galophesten tidligt, så bliver hjerte,lunger og sener ikke udviklet/styrket til at kunne holde. Selvfølgelig skal man have i betragtning at hesten vokser og en proff træner ved og kan se hvornår hesten er i vækst og i disse perioder stopper man eller nedsætter man træningen. Om man vælger at starte den som 2-års afgør helt af ejeren/træneren. Mange af de store løb er som 2-års, men der er også storløb som Breeders Cup og for hoppernes vedkommende Oaks. Det er en vurderingssag for ejer/træner om man vil have den skal have en tidlig start(hvis den ellers er klar) eller den skal vente til den er 3 og derefter gå efter nogle andre løb end dem der forekommer som 2-års. Nåh, til emnet så har jeg selv en 2-års varmblod. Eller, hun er fra Maj 08, så hun er jo faktisk kun 1½ år. Lige pt går hun bare på fold og ellers kommer hun i ridehus en gang imellem ellers går jeg en tur i området med hende. Jeg har INGEN planer om at hun skal have rytter på ryggen i år. Hvis alt går vel, får hun rytter på som 3 års og bliver derved vænnet til rytter og stop/frem. Så bliver hun pakket væk og så påbegynder jeg den endelige tilridning som 4års hvor hun skal gå Egenthedstest og DSA. Det er en svær verden. Skal man tjene på dyret, forelægger der et vis pres, især hvis den skal kåres osv. Er man "hygge-rytter", så mener jeg at man selv er herre over hvor lang tid man vil vente på at hesten er klar. Harvester
"Jeg er et følsomt og intellegent menneske, med en klovns sjæl der altid kommer galt afsted" Ukendt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er målløs |
sandra82 |
21-01-2010 13:39 |
|
vi har en vallak i stalden som kom med 2,5år sage ejern dog kunne man tydelig se den bestemt ikke var helt 2,5år endnu den var slet ikke færdig bygget og vores kiruprator sage det samme. men den var faktisk tilredet i alle gangarter, total rolig hest må erlig indrømme min på 5år er der mere gang i end denne her, den skulle så lige være blevet 3år den 13 januar som vi så helt bestemt heller ikke tror på(findes ingen papire på hesten) da det virkelig er sjællent heste foler i januar mdr vi regner mere med at den først bliver 3 til marts.april men dem de købte den af sage at deres dyrlæge havde givet dem lov at tilride ham. jeg synes det er okay at man longere smider en let sadel og trens epå en 2,5års men ikke før. for som du skriver så er de smadret med 8år. vi skla huske på at de vokser til de er omkring 5år nogle enda til de er 6år, go man kan dælme total ødelægge en hest ved for tidlig og for hård ridning af sådan en ung hest.
MVH SANDRA82 Nu med bredmoses Donna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træningspause |
JulieTaylor |
21-01-2010 14:28 |
|
At man stopper træningen, når hesten er i vækst, laver jo ikke om på, at store dele af hestens rygsøjle ikke er færdigtudvokset før den er 4-5 år. Jeg sender heller ikke min datter på snart 5 ud for at slæbe vand til hestene - det er fordi hendes skelet er for umodent til at bære belastningen, og det ville give hende skader. Det er fuldkommen irrelevant i denne sammenhæng om hun vokser meget eller lidt lige nu. Det afgørende punkt er, at hendes knogler er bløde - ligesom hestens knogler er det, når den er 2 år. M.h.t. hestens mentalitet mener jeg også sagtens man kan lære dem fra helt små af at blive trukket med, stå stille, løfte ben o.s.v. Det SKAL man faktisk, så man slipper for at give dem en masse ryk i hovedet i forbindelse med at de spræller afsted for enden af træktovet. Men koncentrationsevnen er måske ikke så god på en babyhest - det må man så bare træne efter, men helt at undlade at træne med føl og plage er en dårlig idé. Jeg har en (generelt) meget medgørlig vallak, som jeg bakkede 8-taller med, lærte at sænke hovedet o.s.v., fra den var en uge gammel. Den lærte det hele med klikker, så jeg ikke skulle tage den i hovedet eller tvinge den til noget, og den er meget socialt anlagt i dag, synes mennesker er topfede, og er meget tryg i deres selskab. Den er i øvrigt fem i år, og stadig ikke tilredet, så der kan man vist tale om at starte tidligt, og gå langsomt frem  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|