Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Nervøsitet og nedsidning.
Forfatter: 
Dato:  06-12-2009 10:26

Hej!

Jeg vil gerne have lidt hjælp til min ughest i form af svar på mine to pørgsmål, af nogle som ved hvad de snakker om! :)

Først vil jeg gerne spørge om, hvornår jeg kan begynde at sidde nedsidning på min 4årige dreng? :) Han har sammenlagt været redet i ca. 4-6mdr, fordelt fra efteråret 08' og så til nu. Han har ikke helt så mange muskler i ryggen endnu som jeg gerne vil have, men det går fremad og det er så skønt, for man kan mærke en lille forbedring for hver gang vi træner :) Jeg har en enkelt gang eller to prøvet at sidde ned på ham, men det slap han biddet og koncentrerede sig om at holde ryggen oppe istedet, så det er ihvertfald ikke endnu..
- Hvornår ville i mene? Og hvornår begyndte i selv?

Andet spørgsmål er mht. nervøsitet. Min unghest er meget nervøs - ikke at han er decideret nervøs når man omgås ham, for der er han rolig som en hest på 25år, men lige så snart han møder nye ting, nye lyde, så lukker han fuldstændigt af? Han bestemmer sig for at det er farligt, og så er der intet der kan rokke på ham.
Fx. rider vi et sted hvor de er ved at bygge hele ridehuset op fra bunden. Selve ridehuset er færdigt, men da vi kom manglede barrieren og porten ind til ridehuset udefra. Først var der bare plader op ad væggen hele vejen rundt, men det vænnede han sig hurtigt til. Efter en tid kom der pludselig helt lyse planker på - først på lidt af det, og så på det hele. Han var skrækslagen, og hver gang der kom lidt mere på, måtte vi starte forfra -.-' Jeg tror vi brugte en hel time på bare at få ham forbi det.. Nu er der kommet mørkebrune planker udenpå det, men det har han gudskelov ikke sagt noget til! :)
Så her igår da vi kom, var der sat et stillads op inde i ridehuset ved porten som han er SKRÆKSLAGEN for (han har altid hadet den, og uanset hvad vi har gjort har vi aldrig kunnet få ham forbi den!).. Bag den var der udskåret til den meget høje port, og der var lagt næsten hvide planker på + der lå savsmuld foran på hovslaget..
Det tog os 3 TIMER (!?) at få ham forbi det.. (Dog ikke med intens ridning, det var udelukkende skridtarbejde i den første time, og derefter gik vi forbi fra jorden)

Kan det være rigtigt? Han er SÅ evindeligt stærk psykisk at ingen tror det.. Det er helt sindsygt..
Det skal lige siges at jeg er fuldkomment rolig på alle tidspunkterne, og gør alt for at ride så ukompliceret og gøre det så 'normalt' som muligt..
- Er det normalt, og har i prøvet noget lignende?

- Michelle (undskyld det blev så langt..)

Ejer af drømmehestene! :D

- Whishes do come true..

0
0
Svar på denne tråd

Nedsidning.
Forfatter: 
Dato:  06-12-2009 11:47

Jeg er selv indehaver af en 4 års, som dog har været redet siden sidste år (anbefalet af dyrlægen pga spat, dog kun ture i vinters). Ham begyndte vi stille og roligt at sidde nedsidning på i sommers. Små intevaller som stille og roligt blev øget.

Vi har dog et super dejligt bakket terræn der hvor han står, med stejle bakker og lange stigninger og nedridninger, som der er blevet redet meget i. Og det har giver rigtig mange muskler, også i ryggen, samt en god kondi. Derfor er vi ikke bange for at ride nedsidning. Dog rider vi ikke nedsidning i mere end max 5 min af gangen, så der er hele tiden letridning ind imellem. Men nedsidning generer ikke hesten. Tværtom går han bedst der.

Ang. hans paniske angst, så ville jeg få en proff HMS-træner ud. En som forstår dig på at håndterere og træne så paniske heste. For det er ikke af det gode, hverken for dig eller hesten, at skulle bruge 2 timer, på at få den forbi et sted.

Selv har jeg en hest, som stoler 100 % på mig, og som jeg kan få hen til alt som han er skeptisk for. Bare jeg går derhen først. Men nu har jeg selv avlet ham, og derfor trænet ham fra dag ét, og han er blevet præsenteret for alt hvad jeg kunne tænke kunne blive farligt. Og der har aldrig været problemer. Og det er denne måde jeg mener alle heste burde trænes, da det kan være med til at undgå de problemer du nu sidder med.

Jeg håber du tager problemet seriøst, og få din hest noget prof. hjælp. For han har virkelig brug for det, og det vil også være godt for dig at få nogle nye værktøjer at arbejde med.

Held og lykke. Jeg føler virkelig med dig.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan

Ejet af: Frosti - Hustyrannen

Søger du billeder af varmblodshingste?

Så prøv at kontakte mig. Jeg ligger inde med MANGE! Også tyske og GAMLE.

0
0
Svar på denne tråd

Trine....
Forfatter: 
Dato:  06-12-2009 12:59

Kender du sådan en HMS træner på Sjælland? Gerne i Nordsjælland?

Mvh. Cecilia

Med Østerskovs Focus og Siggi

If you wanna make the world a better place, take a look at you self, and then make a change! - Michael Jackson

0
0
Svar på denne tråd

Ang.nedsidning...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2009 19:34

Hvis man er dygtig og kan sidde stille og følge hestens bevægelser,kan man blive siddende fra starten,nogle heste føler sig mere forstyrrede af letridning!

Min underviser rider aldrig letridning,men følger hestens bevægelser,og hun rider og træner altså efter de klassiske metoder.(Hempling,samlet ridning for løs tøjle)

Ang.din hests nervøsitet,mener jeg bestemt også du griber det forkert an,man skal aldrig bruge så meget tid på træning,selv om det er skridt,få hjælp!

En hest kan ikke konsentrerer sig så længe og bliver mere stresset/forvirret og bare træt,uden at lærer noget.

Held og lykke.

Mvh Ditte.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider