Jeg er selv indehaver af en 4 års, som dog har været redet siden sidste år (anbefalet af dyrlægen pga spat, dog kun ture i vinters). Ham begyndte vi stille og roligt at sidde nedsidning på i sommers. Små intevaller som stille og roligt blev øget.
Vi har dog et super dejligt bakket terræn der hvor han står, med stejle bakker og lange stigninger og nedridninger, som der er blevet redet meget i. Og det har giver rigtig mange muskler, også i ryggen, samt en god kondi. Derfor er vi ikke bange for at ride nedsidning. Dog rider vi ikke nedsidning i mere end max 5 min af gangen, så der er hele tiden letridning ind imellem. Men nedsidning generer ikke hesten. Tværtom går han bedst der.
Ang. hans paniske angst, så ville jeg få en proff HMS-træner ud. En som forstår dig på at håndterere og træne så paniske heste. For det er ikke af det gode, hverken for dig eller hesten, at skulle bruge 2 timer, på at få den forbi et sted.
Selv har jeg en hest, som stoler 100 % på mig, og som jeg kan få hen til alt som han er skeptisk for. Bare jeg går derhen først. Men nu har jeg selv avlet ham, og derfor trænet ham fra dag ét, og han er blevet præsenteret for alt hvad jeg kunne tænke kunne blive farligt. Og der har aldrig været problemer. Og det er denne måde jeg mener alle heste burde trænes, da det kan være med til at undgå de problemer du nu sidder med.
Jeg håber du tager problemet seriøst, og få din hest noget prof. hjælp. For han har virkelig brug for det, og det vil også være godt for dig at få nogle nye værktøjer at arbejde med.
Held og lykke. Jeg føler virkelig med dig.