Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Næsebånd
Forfatter: 
Dato:  03-12-2009 15:47

Hejsa. Jeg er ny herinde, og ved ikke om dette emne har været oppe før. Jeg har lagt mærke til at debatten omkring næsebåndet er tiltaget, og det synes jeg er spændende Jeg er interesseret i at høre hvordan i mener det skal placeres og hvor stramt/løst det skal spændes. Gerne noget dokumentation, og meget gerne nogle billeder der viser korrekt placerede/spændte næsebånd.

>Betina&Panda<

0
0
Svar på denne tråd

Næsebånd
Forfatter: 
Dato:  03-12-2009 16:03

Hejsa.

Ifølge mig skal næsebåndet sidde en tommelfingers bredde under kindbenet. Det skal være så stramt så at man kan have 2 fingre under selve remmen.

0
0
Svar på denne tråd

Der er forskel
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 10:47

Hvor næsebåndet skal sidde, må vel afhænge af modellen ;)

Nogle heste trives bedst med én slags, andre med en anden slags.

Det samme gælder for fastspændingen. Mine heste går ikke med stramme næsebånd - når der ellers er "mund i dem".

I starten strammer jeg altid næsebåndet så tilpas, at hesten ikke kan åbne munden og få tungen over biddet. Hvis en plag/unghest først har lært sig denne uvane, er det næsten umuligt at vænne dem af med det igen.

Senere, når hesten har vænnet sig til at biddet ligger på tungen, og træningen begynder at kræve en vis tøjlekontakt, bliver det løsnet, som jeg finder det passende.

Jeg kan godt ride uden næsebånd - og på de mindst iltre (det vil sige hopperne) kan jeg faktisk ikke mærke forskel. Jeg synes bare at det ser pænt ud, at der er noget til at "bryde" næseryggen, og det gør næsebåndet.

Smag og behag kan jo som bekendt ikke diskuteres, men i min verden ser det "bonderøvsagtigt" ud når der ikke er et næsebånd ;)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

uden næsebånd
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 13:29

Jeg rider slet ikke med næsebånd, simpelthen fordi jeg synes min hest går bedst uden (og så synes jeg det ser pænt ud ).

Min hest er også meget let på tøjlen og ikke ny i uddannelse, så derfor behøver jeg aldrig bruge et hårdt træk i tøjlen (ikke for at prale :) ), så derfor synes jeg at næsebåndet er overflødigt . Jeg synes det er helt OK at ride med næsebånd specielt med ungheste og når man fx. rider tur ;)

Hvis jeg skulle spænde det skulle der være 2-3 fingre mellem næsebåndet og næreryggen. Næserem tager jeg dog stor afstand fra, men det er nok en hel anden debat :).

Hilsen Mette!

Som synes heste er noget af det bedste i verden :P

Linette mus <3 Din skøre prinsesse

www.bricksite.com/mettelinette

Holdet styrer ;)

Ridelejr BBH uge 29 (Y)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 13:32

Hvis der absolut skal sættes en regl for det (Som ex. til konkurencer, det går jeg meget ind!) Så holder jeg med "2 finger reglen".

Altså der skal kunne være to fingre under remmen/Remmene

Mvh.

L Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

Næsebånd
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 17:43

Tak for jeres svar :) Når i siger at der skal kunne være 2 fingre mellem næsebånd og næseryg, mener i så på højkant eller fladt? (Har selv en mening om emnet her, men synes at det er sjovt at høre hvad i andre siger ) Er der nogen af jer der har nogle billeder hvor man kan se et korrekt placeret næsebånd?

>Betina&Panda<

0
0
Svar på denne tråd

Betina ♥Panda♥
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 20:22

2 fingre på højkant. Hvis man finder det nødvendigt at bruge et næsebånd.

Chris!

I never give up - I never give in...

0
0
Svar på denne tråd

Hvor det skal sidde
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 23:46

Kommer jo an på typen.. men løst skal de alle være.. mindst 2 fingre på højkant..

Forstår ikke det med at spænde det stramt på en unghest og starte med at give den en dårlig oplevelse.. normalt tager en hest ikke tungen over bidet uden grund.. jeg har vænnet flere heste til bid men aldrig strammet næsebåndet mere.. dog spænder jeg det somme tider et hul højere op i munden i starten (jeg foretrækker så normalt at bidet er lidt løst i munden) så de ikke så let kan flytte det for meget (men selvfølgelig ikke så det gør ondt eller genere dem).. dog mener jeg næsebåndet er rigtig godt at have til ungheste men senere sagtens kan undværes..

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

Ikke for stramt
Forfatter: 
Dato:  05-12-2009 01:22

To fingrer på højkant :-)

Sjovt nok synes jeg at hesten bliver hård i munden hvis næsebåndet er spændt for stramt, det er der vel ikke noget at sige til, for den har jo ingen bevægelsesfrihed i munden så.

Jeg spænder næsebåndet med de to fingrer hvis det er nødvendigt, fx. hvis hesten ikke er så stabil og kan finde på at tage biddet eller lignende, men ellers spænder jeg det så løst at det stortset ingen funktion har, men til stævner skal man jo have det på, så derfor er det jo også meget godt at være vant til at det er der :-)

0
0
Svar på denne tråd

trådstarter...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2009 01:48

Der er nok lige så mange meninger som der er heste-ejere...

Da det er inviduelt fra hest til hest og rytter til rytter...

Lidt info mht. næsebånd:

www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/ naesebaand

Min hoppe har ikke længere næsebånd på, da hun hader alt der strammer (til stævner har hun det på, men sat løst, for et syns skyld)...da dette jo stadig er et krav, dvs. næsebånd...?

Vh. Jill

hvert græsstrå har sin egen dugperle

0
0
Svar på denne tråd

Jill linket
Forfatter: 
Dato:  05-12-2009 23:41

Et meget godt link.

Men hvorfor skriver de:

"Oprindeligt blev det "opfundet", fordi det kunne anvendes til opbinding af hesten i hovedtøjet i korte perioder. Det er der heldigvis ingen, der gør mere"

Jeg kan da godt finde på at binde en hest i næsebåndet (engelsk næsebånd), det har jo ingen forbindelse til biddet, og hvis man får brug for kortvarrigt at binde en hest og man ikke lige har grimen med, så har jeg da tit lige sat karabinhagen i næsebåndet, det går helt sikkert alligevel hurtigt i stykker hvis hesten virkelig vil fri.

Hvorfor skulle det være så forkert, nogen bud?

0
0
Svar på denne tråd

sif...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2009 21:34

Smag og behag kan jo som bekendt ikke diskuteres, men i min verden ser det "bonderøvsagtigt" ud når der ikke er et næsebånd

Ja, i min verden kan smag og behag godt diskuteres....

Og, ja, min hest ser ikke "bonderøvagtig" uden næsebånd, tværtimod, synes jeg....(det klæder hende)...

Men smag og behag....

Vh. Jill

hvert græsstrå har sin egen dugperle

0
0
Svar på denne tråd

hayyyyyyyyyyyyyyy
Forfatter: 
Dato:  10-12-2009 10:12

er enig med mia19955

sådan spænder jeg min trense, og tror desvære at jeg skal købe et nyt og større.

mit princip er at det heller må være for løst end for stramt

Stine nu med Frontiers Chico

ridning skal ikke være en pligt, men noget begge parter synes om, ridning skal være et samarbejde mellem hest og rytter,

derfor spørger jeg min hest!

horses4you.skysite.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider