|
|
| *suk* frustration over træningen |
|
|
Efter gentagne pauser fra ridningen, er hesten og jeg endelig kommet igang igen. Og det endda med sprit ny underviser, som er rigtig dygtig og hvis indstilling til ridning, harmonerer super godt med min. De sidste par mdr er det gået fint fremad, og rutinen begynder ligeså stille at snige sig ind igen, hesten er ved at være i nogenlunde form igen, musklerne begynder at komme, og generelt går det bare rigtig godt med ridningen. Men men, nu står hesten jo opstaldet hjemme, og vi har ikke ridehal. Vi har dog lys på udendørsbanen, så der osse kan rides om aftenen. Men Axel (hesten) er altså åbenbart lidt forkælet og mener selv han er for fin på den, til udendørs ridning om vinteren  Når det regner (osse selv det bare er en lille smle støvregn), kan han udelukkende gå sidelæns og/eller med næsen helt nede mellem forbenene og gerne med hals/hoved drejet til den ene side. Når det er mørkt, ja så ser han "uhyrer" udenfor banen (hvor der jo ikke er lys) = super spændt hest der er et helt andet sted end hos mig. Og med det vejr det har været den sidste tid, betyder det altså at træningen halter noget. Jeg satser jo på at han lærer det på et tidspunkt, hvis bare vi klør på med træningen, og han får lidt tid til at vænne sig til det hele. Men hvor er det frustrerende, når han ellers er ved at være så fint gående, at man så skal "slåsse" sådan så snart det er mørkt eller vejret er dårligt. Jeg vil jo gerne have drssuren så meget som muligt på plads, inden det rigtig bliver frost, så vi er henvist til skridtture o.l. Er der andre end mig der er træt af efterårs-/vintervejret, og glæder sig umådeligt til foråret melder sig, og træningen bliver nemmere? Mvh Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lkdjfælskjd |
|
|
Hej Michelle det lyder da bare dejligt at det går godt med dressuren, og jeg kender udmærket godt til lidt for emsige heste når det regner. Min egen kan selv gå med hovedet helt på sned og røven op mod vinden, hvis det er dårligt vejr. Hun er helt umulig, så kan godt forstå din frustration når nu du gerne vil ride lidt dressur. Jeg vil så også sige, at du er heldig at have en bane at ride på - jeg måtte i sin tid ride en halv time for at komme til en ridebane/ridehus, så det var altså på med reflekserne og ud i trafikken. Har du ikke mulighed for at ride hen til et ridehus? Hvor langt har du til sådan et?
- sagde Cecilie
The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridehus |
|
|
Vi har ca ½ times ridning til ridehus. Jeg skridter dertil når vi skal have undervisning. Men Axel er ikke så god til at gå ud alene, så det er ikke sådan helt uden problemer lige at tage afsted. Det er self noget der arbejdes på, men endnu tør jeg ikke ride ham ud alene i mørke, da han kan finde på at rejse sig, vende 180 grader og løbe hjemad. -tåbelige kræ  Mvh Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjdfksjhf |
|
|
Ja ok, det kan jeg godt se er et problem - træls! Følges du så med nogen når du skridter derned?
- sagde Cecilie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Af og til er vi så heldige at blive kørt, men ellers cykler min mor oftest med. Han er lidt fjollet, for han er egentlig ikke bange, han vil bare gerne hjem. Men bare det at der er nogen med (og det behøver såmænd ikke være andre heste, og vedkommende kan osse befinde sig bag ham), så er der intet, og han tøffer bare pænt derudaf. Men det er som sagt noget der trænes på, og jeg håber da han får det lært. Det er allerede meget bedre end tidl, så der er håb. Hvis først han får fundet ud af at opføre sig forsvarligt når vi rider ud, osse i mørke, så er det jo ikek det store problem at tage i ridehus. Man kan jo passende skridte varm på vej derned, og af på vej hjem:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kljdlksjf |
|
|
Okay, det er da også dejligt med lidt selskab  Håber da han får det lært, for faktisk har jeg altid været glad for at have det på den måde - så er man sikker på at hesten er skridtet godt varm på vej derned, og man får dem strukket godt ud på hjemvejen også. Vi har i hvert fald aldrig haft seneskader el.lign., grundet overanstrengning i træningen fordi vi har gjort på den måde. Ydermere skyller vi også altid ben på dem når vi har redet. Men ja, til selve problemet nu og her må jeg desværre sige at jeg ikke rigtig har nogle ideer.
- sagde Cecilie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Håber... |
|
|
Ja jeg håber osse han får det lært. Han kunne da han var yngre, omend han aldrig har været fan af at gå ud selv. Men efter en del pauser grundet både mit og hans helbred, har han altså fået den idé at tur alene er et no-go. -han har nok været foldbums for længe *G* Me han er som sagt blevet meget bedre, så mon ikke det kommer:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med at trække ham |
|
|
Sagde Janne Sælges: Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alternativ til dressuren |
|
|
Hej Michelle, Jeg synes du selv skal prøve at gå ved siden af ham til ridehus, eller bare på vejen for at træne og se om det ikke hjælper mht. hans følelse af at være alene. Desuden synes jeg det er mest sikkert også for dig, at have selskab på turen i tilfælde af at der skulle ske noget uheldig. Mht. vejret, så prøv at give ham overtræk på ørene og se om ikke det hjælper mod regnen ifm. træning i dårligt vejr. Det killer jo lidt at få regn i ørene, og overtræk lukker også lidt af for blæstens susen. (også godt til nervøse heste under stævner mv). Endelig kan jeg anbefale dig at få et supplement til din dressurtrænning ved at kigge videoer og lære af dem. Det er virkelig meget lærerigt at observere andre og lære af hvad de gør og ikke gør. På www.DressageTrainingOnline.com er der over 1000 timers dressurundervisning på video - på alle niveauer fra ungheste til Grand Prix. Underviserne kommer fra forskellige lande, men er alle blandt toppen af international dressur - der er også videoer med Andreas Helgestrand! Du kan se gratis eksemplar på disse videoer på hjemmesiden, og hvis det har interesse kan du få en rabatkode af mig. MVH Karin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker |
|
|
Takker for svarene og de gode råd. Ang at trække ham, så nytter dte ikke så meget, for det kan han uden de mindste problemer. Hvis bare jeg går ved siden af, så går han fuldstændigt afslappet afsted. Det samme er tilfældet når min mor cykler med (uanset om hun cykler foran eller bagved). Det er udelukkende når han går helt alene ud (altså med mig på ryggen self ) Jeg har grebet det an ved at skifte til et bid med stænger i siden (husker desværre ikke navnet -men et alm 3-det bid, blot med stænger i siden), for på den måde kan jeg styre hals/hoved så han ikke bare kan vende rundt. Jeg er tilfreds så længe han har næsen i rideretning og ikke står på alle fire ben. Om så han vil stå to timer og blomstre eller om han beslutter at gå er sådan set ligemeget (og han får self ros for begge dele). Det ER blevet bedre. Før rejste han sig og rendte mod stalden for hver ca 10 m. Nu er det kun ca 2-3 gange i løbet af de ca 2 km vi har til skoven. Hut til ridning i regnvejr, har vi prøvet men desværre uden effekt. Takker for linket der er lagt ind, jeg vil lige kigge på det, men mon ikke der er nogen der er værd at kigge på  Nu hvor det snart er jul, regner jeg med at kunne blive kørt til ridehuset lidt oftere, da min far så er lidt mere hjemme + at der er nogen at ride tur med (min far kører med sine heste), så vi kan komme lidt mere ud. For ja -dressurtræning skal der altså til  Mvh Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis han er sød |
|
|
når du trækker, så er det da bare med at komme afsted til ridehallen lidt oftere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannej... |
|
|
jooo -men så er vi så våde at vi vidst ligeså godt kunne ride hjemme  Men det undrer mig at kræet mener det er så slemt at være alene afsted. På andre områder tager han det jo pænt (trailer, alene i stalden, alene på fold osv). Men kan det dog ikke læres at gå i regnvejr? Self forlanger jeg ikke at han skal gå pænt hvis det står ned i lårfede stråler. men lidt støvregn burde han da kunne klare. Og det gør han da osse både til spring og på terrænbane i regnvejr. Men nææh nej, dressur er umuligt *suk* Mvh Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MIn hest |
|
|
kan heller ikke holde ud at gå i regn vejr eller sne. Hun kan ikke fordrage det. Så jeg trækker eller skridter gerne til en ridehal, fordi selvom jeg bliver våd på vejen, så kan jeg træne seriøst når jeg er der og så hjem igen. Træningen for mig er vigtig, så jeg vil hellere knokle og så komme hen hvor jeg kan få en god træning Man skal bare have godt regntøj og et godt regndækken 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Regnvejr |
|
|
Vi er heldigvis osse godt udstyret hvad angår regndækken og den slags (med reflekser) Men må indrømme at skal jeg gå hele vejen flere gange om ugen, så bliver det knapt med tid til at få redet. Og så har jeg gigt, og synes det er hårdt nok bare at skulle ride, i hvert fald på dårlige dage  Men ja, vi ender nok udi at skulle gå nogen dage, så vi i hvert fald kan få trænet dressuren 2-3 dage om ugen (og self mere de uger hvor det ikke regner). Mvh Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 2-3 dage i ridehallen |
|
|
er da også rigeligt Som sagt så kan du longere lidt og ride lidt ture de andre dage, det kan du sagtens lave en fin dressur hest ud af. Er der ikke andre, der hvor din hest står, som vil med op i ridehallen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Han står hos mine forældre, så der er kun mig selv og så self min far, men eftersom han kører sine, og her om vinteren ikke så meget, er jeg ret alene om behovet for en hal  Men ja 2-3 gange om ugen må i hvert fald kunne gøre det her over vinter. Så håber jeg vi får lidt fornuftigt ud af det. Både hesten og jeg har jo lidt der skal indhentes efter flere år med pause Mvh Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det skal han da.. |
|
|
Mon ikke det er et spørgsmål om tilvænning til at gå uden for på banen i mørke/regn og blæst. Hvis du er lidt mere bestemt og beslutter dig for, at det SKAL han lære. Prøv at aflede ham med flere forskellige øvelser efter hinanden. Personligt slapper jeg meget mere af, med god musik i ørerne, når det stormer/blæser. Det smitter af på min hest, at jeg er afslappet. Mit luksusdyr synes det var meget ubehageligt at skulle gå dressur i blæst m.m. sidste vinter, men i år er han fuldstændig ligeglad. Mvh Louise
Dressurtanten. Passier lenox og cliff barnsby sadel sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lennart |
|
|
Se jeg tænker jo osse netop at det må han da kunne lære. Men det er dælme svært at afveklse osv, når hesten er et helt andet sted. Der er absolut ingen kontakt (mentalt altså), han ruller sig helt ind og er spændt i hele kroppen. Men jeg tænker jo netop osse at det er noget der SKAL læres, osse i forhold til at man jo osse kan komme ud for at det regner til et stævne, og der skal han jo osse kunne arbejde. Men for lige at være lidt positiv -vi vovede os på tur i går, og det blev kun til en enkelt gang hvor han slogbackgearet til, men han vendte ikke om, og han rejste sig ikke  OG vi kom sørme forbi det sted på turen, hvor han ellers altid har problemer, uden at han overhovedet gjorde tegn til noget. Han var spændt på det meste af turen, men det var da en start  Mvh Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dressur i skoven |
|
|
Hej igen, jeg glemte da helt at nævne, at man jo også sagtens kan øve dressur i skoven, på mark og veje. Det gælder bare om at være kreativ og hesten er helt sikkert glad for at slippe for banen hele tiden. En smal sti kan f.eks bruges til at øve sidebevægelser når bare den er flad nok. Hvis stien er afskæret af f.eks. træer kan hesten jo ikke undgå at skulle bevæge sig sidelæns, hvis du beder den om det. MVH Karin
Træn online med bla. Andreas Helgestrand som supplement til din trænning. www.DressageTrainingOnline.com har over 1000 timers videoer: ungheste-Grand Prix, topryttere og dressurdommere! Få rabatkode af mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dressur i skoven |
|
|
Dressur i skoven er noget jeg har gjort meget i i mine ponydage, og det er osse noget der forsøges med Axel. Han er som sagt meget dårlig til at gå ud alene, men det trænes. Pt er det dog på et niveau der bare hedder at han skal lære at slappe af, kunne stå stille (og stoppe) uden at det kræver en "slåskamp" osv. og det foregår primært i skridt og trav, da han bliver lige varm og spændt nok når der galloperes. Jeg håber det med tiden osse kan blive mere end det. Har vi mulighed for at have en anden med, øves der tilgengæld meget dressur ude, for ja, du har helt ret i at dressur i skoven faktisk er rigtig godt, ikke mindst fordi man kommer lidt væk fra banen  Mvh Michelle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|