Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Han går i PANIK ... :(
Forfatter: 
Dato:  25-10-2009 13:16

Vi har i stalden den dejligste traver vallak. Jeg er normalt i ikke til travere og det er heller ikke racen som sådan der fanger mig, men nok snarere et sind man kun møder hos de få.

Han har stået ved os i godt 1 mdr. efterhånden og hans ejer har flere årsager ikke mulighed for at komme så meget, derfor har jeg trods mangel på tid tilbudt mig at tage mig lidt af ham.

Han er super kontaktsøgende og vil rigtige gerne mennesker,men har helt tydeligt nogle lig i lasten hvor man bare tænker "WTF skete der lige her?", når man inden for et split sekund står med en hest der går i panik og ryster over hele kroppen, når den i minuttet før havde gået SÅ pænt ved siden af mig.

Han er trænet til at reagere på kropssproget og selvom jeg normalt holder mig meget stringent til signaler i grimen så er han så ultra følsom at jeg også gerne lige vil passe på hvad jeg gør, når jeg i nærheden af ham - derfor har jeg ikke startet med at fylde nye signaler på.

Jeg har tidligere arbejdet med "problemheste", da min egen har været lidt af problem og det var nok derfor jeg i grunden faldt for ham. For inde under al hans panik og skrøbelige adfærd gemmer der sig bare et sind som er helt igennem fantastisk.

Problemet hovedsagligt til og fra fold. Vi har hestene hjemme så det er primært mine forældre der håndterer ham og de er fuldt ud obs på at det er ikke er fordi vil noget ondt han gør som han gør.

Men han har bare ægte panikangst overfor smalle passager - jeg har ikke vovet mig i nærheden af en trailer med ham, men mit bud er at han sindssygt klaustrofobisk pga. dårlige oplevelser.

Han har boks i enden men vi har planer om at det har han ikke mere, fordi han går helt tilsyneladende fuldstændig panik over at der både er en boksdør og en væg at forholde sig til.

Man kan holde ham i ro indtil 50 cm før boksdøren og jeg stopper ham MANGE gange på staldgangen og ind fra fold - der er virkelig tale om ægte kontekstbaseret adfærd her - for ud er der ingenting, hvis man lige er obs på ham, hvilket vi er, fordi han reagerer som han gør.

Men han lukker ganske enkelt øjnene og løber som han aldrig havde bestilt andet og står bagefter og ryster af panik hende ved boksdøren og kikke bebrejdende på en.

Jeg er i syv sind for jeg vil så gerne hjælpe ham, men jeg aner ikke hvordan jeg skal få ham lært det uden at en så indlært adfærd kommer til udtryk i situationen - som sagt så har jeg haft held til at trække ham ind i en af de andre bokse mange gange uden held, men så snart det er i hans egen, så har vi problemet.

Generelt er han meget nervøs og pruster og kører generelt ikke på stress-skala 0, det er i hvert fald meget sjældent jeg oplever ham fuldstændig afslappet.

Min umiddelbare tanke er at der er noget galt et eller andet sted - fysisk - fordi jeg har haft en hest med en kontekstbaseret adfærd på en anden måde, men her viste der sig at ligge meget alvorlige skævheder i skelettet - og særligt nakken - til grund for adfærden.

Men hvordan hulen træner man sådan noget uden at det bliver direkte farligt - han har flere gange væltet en af pensionærerne som ikke tør gå med ham mere. Vi har selv erkendt at sådan er han bare, men jeg synes det er synd han har det sådan.

Og bakker vi har ind så er det flugtbak og ikke rolig baglæns - jeg kan udmærket kende forskel, jeg har set en hest flygte baglæns et utal af gange - i det min egen har haft den dejlige vane at flygte baglæns ved hver eneste blad før han blev bedre.

Jeg er åben for alternative metoder og jeg har tidligere behandlet panik tilfælde med Bahch's men det er ikke min hest - så jeg må nok desværre nøjes med almindelig træning

For var det min egen så var hele adfærdsmøllen straks blevet iværksat.

Og det må heller ikke være alt for dyrt - ejer har ikke for mange penge at gøre med - havde hun det - så var han blevet henvist til Rikke Andersen som kommer om 14 dage som det aller første. Det tror jeg så desværre ikke hun har råd til.

Carpe Diem - siez the day:

"Gather thy rosebuds while ye may

Old times is stil flying

And the same flower that smiles today

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

hmm....
Forfatter: 
Dato:  25-10-2009 17:14

ja jeg har en gammel sag på snart godt 21 år stående hos mig. Han har nu været en del af familien i 2½ år og han er kommet for at blive.

Thor har vi fået lov at låne til evig tid og det er vi ikke kede af.

Dog har han også nogle ukendte lig i lasten. Fra hans ejer ved jeg at han var købt til kørehest, men af en eller anden grund ikke duede til det.

Den gamle dreng er ærligheden selv og det mest godmodige væsen.

Men han har også en brist når det kommer til små rum og ligende.

Og har godt nok gået til div. trailerkurser i starten, men efter at han fuldstændig smadrede en trailer og næsten sig selv.. faldt beslutningen på at nu skulle han ikke længere udsættes for disse pres igen.

Så vi har vores vaner og så er der ingen panik.

Hesten har kun en bestemt boks, dette er denne han har ro i. når han skal ind får han lov at rende gennem stalden ud i gården og vende og så løber han ind i boksen fra den anden side.. (har det nemlig bedst med at dreje til venstre)

hvis han får snore eller andre ting bag sig går han også i panik og reagere ved et kraftigt spark.

min toeri er at han har fået noget op bag sig engang. jeg har ingen planer om at det er noget som kan eller skal laves om. for ved hvor jeg har ham, og hvis jeg trækker ham på staldgangen og han bliver nervøs eller forskrækket reagerer han ved at blive bag mig, men steppe lidt afsted.. for han ved hvor han har mig så... Tilgengæld er han også rimelig hurtigt at få ro på igen

¤Sara¤.

opstaldning/sommergræs tilbydes i lille stald ved haslev

Massage tilbydes - Fysioterapeut stud.

-It's nice to be important, but it's more important to be nice!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider