Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Martingal og hackamore?
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 17:04

På tur trives min hest bedst med hackamore. Han slapper meget mere af, end med bid i munden. Men han er meget ivrig og jeg kan ikke lide han så tit går med hovedet oppe. Dette gør han kun i trav. I skridt går han med lang hals og er meget afslappet.

Tænker på om der er nogen der har prøvet at bruge en martingal sammen med hackamoren?

Det eneste jeg kan finde på nettet er en engelsk side, hvor der flere gange bliver skrevet at det er meget normalt..

0
0
Svar på denne tråd

Hvad skulle martigalen gøre
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 20:13

hvis den er sat korrekt, skal hesten meget højt op før den har en effekt. Hvis hesten bare går med rejst hoved, bør den ikke have en effekt. Er den kortere end det, vil den trække ned i hestens næse.

Hvad med at se på årsagen til at hesten bevæger sig sådan?

Sagde Janne

Sælges:

Super sød shetlænder vallak,

tilredet, højde 1 meter.

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Self kan man det.
Forfatter: 
Dato:  12-10-2009 20:29

Kender mange distanceryttere som gør det og kan godt finde på at gøre det selv hvis vi er på galopbanen.

Der er forskel på om hesten har en lang eller en kort hals. Hos en frieser hjælper martingal ikke meget men min har en lang hals og når han kaster sit hoved i iver efter at løbe stærkt så kommer det meget højt op og martingal støtter tøjlen.

Men kig på hvorfor han løfter hovedet. Hvis det kun er i trav kunne det være at du måske 'bumper' ham i ryggen i nedsidning? Måske er det sadlen så han faktisk kaster ryggen lidt. Jeg ville nok arbejde lidt i longe og se om han kan gøre sig lang og smidig der uden sadel eller dig. Eller indspænding.

Hilsen Sanne

Distance, jagt, spring, dressur... NEJ det ene udelukker ikke det andet!

Hvis jeg vil piaffe'sere i et skovbryn så gør jeg det!!!

0
0
Svar på denne tråd

trlalala
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 16:39

Hej Deepa...

Jeg tror du kan nå langt ved at lærer din mule at vente på DIT signal. Bailey har også været ret ivrig i skov og har kunne finde på at løbe. Men med effektiv signal træning sker det ALDRIG mere. Han kan godt være frisk og laver lidt gumlen på biddet fordi han vil frem. Men ikke om han gør det fordi han ikke har fået signal.

Jeg vil gerne hjælpe dig hvis du har lyst :)

hilsen Camilla :)

Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean

0
0
Svar på denne tråd

svar til alle:0)
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 19:38

Camilla.. Vi har måttet starte forfra med stop signalet og det mestre han fint. Det er intet med at han løber fra mig eller andet. Han går bare frisk fremaf og det giver jeg ham lov til. Og i denne andledning søger hans hoved lidt opaf:0)

Tams... I longe uden indspæning og på ridebanen går han fint med hovede nede og ryggen oppe:0)

Meget af turen går han faktisk også fint med hovede ned og er afslappet, men det er efter vi har galoperet han bliver ivrig og gerne vil frem. Han løber ikke fra mig, men som skrevet før kommer hovedet mere op men stadig fremad.

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 19:43

hej igen...

Det lyder som det helt rigtige at gøre hvis signalet ikke virkede optimalt.

Men kan godt se det er et problem hvis han rejser sig for meget fortil. Måske det kommer i takt med øget styrke? Det er jo ofte sådan de ligger sig når de mangler styrken til det tempo de vil frem i.

Men prøv og give det lidt tid og lade ham strække ud i galop, så kan det jo være han en dag slapper mere af og ikke rejser sig helt op...

Er glad for du fået dig en god hest at ride skovtur på. Det er så skønt :D

0
0
Svar på denne tråd

camilla..
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 19:54

Han går slet ikke så højt med hovede så det er et problem, men kan bare bedst lide at hovede er ned og mere afslappet...:0)

Ja du har nok ret i at det at det er et spørgsmål om styrken. På nogle ture er han helt aflappet og går med lang hals og hovede nede, men andre gange efter galoppen, bliver han så ivrig at han går mere op med hovede i takt med at jeg beder ham om at gå ned i tempo...For han vil meget gerne frem og meget gerne i galop igen:0)

Tror ikek martingalen hjælper i mit tilfælde, det var nu også bare en ide jeg fik sidst det gik lidt ivrigt frem på tur:0)

Tid er nok den bedste løsning.

Skal lige siges at han får kiro praktiske behandlinger med jævne mellemrumm af dyrlæge.

Ja er super glad for ham. Han er virkelig en dejlig hest:0) En smule frisk, men det ønskede jeg mig også efter Pilot der ikke var til at drive frem:0)

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  16-10-2009 20:01

Han bliver jo nok en anelse stresset over godt at ville hurtigt frem, men så at blive standset i det. Så spænder han op også er normalt at de sænker ryggen og hovedet halsen så bliver hævet. Det er jo den måde de biomekanisk skal fungere når det ene sker, sker det andet også.

Martingalen har jo kun den effekt at flå biddet ned på hestens lader når den hæver hovedet. Hvilket er rimelig smertefuldt. Og da du har hackamore på vil trykket jo bare blive lagt på næseryggen og det kan være rimelig farligt hvis den flår hovedet op med en vis fart.

Så ja, halve parader ved jeg ikke om er noget der afslapper ham. Man afbryder jo dens stress ved at standse reaktionerne fra hoved til ben.

Men styrken skal selvfølgelig også være der. Men det kommer jo. Det er jo noget helt andet at galoppere på tur end på bane.

ville ønske vi havde bedre muligheder her for at ride i skoven. Hammer snyd...

0
0
Svar på denne tråd

distance
Forfatter: 
Dato:  19-10-2009 20:52

Rigtig mange distance ryttere rider med både martingal og hackamore. Men mange er også arabere, som ofte udtrykker deres løbelyst med vilde hovedkast i en forsøg på at komme fremad. Det ligger vist til væddeløberne...

Prøv fx at se i galleri på distancerytter foreningens hjemmeside

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider