Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvordan lære man at stejle?
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 18:10

Hej Alle!

Jeg vil mega godt kunne lære at stejle på min hest, men jeg aner ikke hvordan man gør. Og jeg ved heller ikke om jeg vil kunne sidde fast...

Så hvordan gør man?

Og er det svært at sidde fast?

Jeg håber virkelig at der er nogen der ved det (:

0
0
Svar på denne tråd

at stejle, nej...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 20:34

Jeg ved det ikke...

Og hvis jeg vidste det, ville jeg ikke fortælle det, da ...

at lære en hest at stejle med rytter på, ikke er positivt...

(er alt for farligt...)

(det er noget cirkus-folk begår sig med, dvs. ikke alm. ryttere)

vær du kun glad for, at din hest IKKE stejler med dig...

Vh. Jill

Hvert græsstrå har sin egen dugperle

0
0
Svar på denne tråd

jfæaØÆTGJUø
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 20:59

Jeg er enig med Jill 1 om, at det kan være meget farligt at lærer din hest at stejle.

Jeg mener personligt at det skal være en meget stabil hest (sinds-mæssigt) man lærer det, og så skal signalerne for denne øvelse være fuldstændig skarpe og ikke til at misforstå for din hest. Altså at den ikke tror at du ber om noget andet når du gir kommandoen.

Og så skal din (ejerens) omgang og kommunikation med hesten være stabil og tydelig. Disse øvelser skal efter min mening ikke påbegyndes af ryttere der ude af balance med sig selv eller ikke er 100% in-tune med deres hest og hestens evt reaktion på eller konsekvens af at lærer at rejse sig. Her må man godt tænke udfaldet igennem.

F.eks har jeg lært min 14 årige hoppe at stejle, men jeg er noget tilbageholdende med at lærer min 7 årige vallak det. Min hoppe er meget rolig og tilbagelænet at omgåes for hånd. Hvorimod min vallak tiltider kan være lidt udfordrende når han ikke lige er i humør til at hører efter. Så hvis jeg lærer ham at stejle tror jeg det kan blive rigtig spændende, hvis han ikke lige syntes, at en anden kommando lige passer ham.

Desværre sker det for nogen at når de har lært deres hest at stejle, så begynder hesten at stejle i protest over at blive bedt om en helt tredje øvelse. Og her blir det ekstra farligt hvis hesten også sparker med forbenene.

Dette er ikke møntet på dig, men ment som en generel opfording

Hilsen Charlotte

Den Mobile Sadelmager - BarokAmok

København

Omstopning af alle sadeltyper i din stald mens du venter!

Tlf 60 30 44 33 barokamok@yahoo.dk

www.denmobilesadelmager.dk www.barokamok.dk

0
0
Svar på denne tråd

stejle mener du courbette?
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 21:49

Er du sikker på du vil lære din hest at stejle?

At stejle er jo en ukontrolleret reaktion, er du sikker på du ikke mener et kontrolleret stejl a la courbette eller Levade?

Ud over at forudsætninger som Charlotte(barok amok) beskriver, så vil jeg dertil mene at din hest skal have en helt sikker piaffe, da den skal kunne bære sig 100% på bagparten.

For at være 100% sikker i piaffe,skal hesten være lydig, løsgjort, smidig og kunne gå samlet.

I det hele taget skal hesten kunne alle de ting som dressurryttere bruger så meget tid på.

Jaa, det er svært at sidde fast hvis hesten er ukontrollolabel i sit stejl Men hvis hesten er i stand til,kontrolleret, at sætte sig på bagparten, og du kontrolleret kan give den en kommando der betyder " sæt dig på bagparten løft forbene og bær mig", og du har god fornnemlse af dit sæde og tyngdepunkt, så kan det lade sig gøre. Det er IKKE umuligt, men hvis din hest ikke skal skades fysisk ( for det er hårdt at stå på bagbenene og bære en rytter), så skal hestens bæring være eminent!

Og hvis du ikke skal skades fysisk, så skal du være 100 sikker på dig selv og dine egne evner som rytter.

Og hvorfor vil du i det hele taget lære hesten at stejle?

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 18:20

Heej

Tusind tak for svarene!

Jeg kan forstå på jer alle at det er meget farligt at lære en hest det. Jeg har en fuldstændig sikker hoppe, men jeg tror alligevel ikke at jeg vil prøve det, da det lyder enormt farligt (:

Men tak alligevel for svarene

0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde en pony
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 22:23

jeg lærte at stejle på kommando...

den var den type pony der stejlede når noget ikke passede den, ligesom mange ponyer vælger at bukke. Det kom nok egentlg meget naturligt.

Efetr at den lærte at gøre det på kommando blev den faktisk meget mere styrbar...

hvordan pokker jeg fik den det lært var nok mere held end forstand, og den dag i dag var det ikke noget jeg ville praktisere.

Vicky Mathiesen

Military - Ridesportens formel 1

0
0
Svar på denne tråd

åh gud nej
Forfatter: 
Dato:  11-10-2009 10:10

stejlen er da det værste en hest kan gøre.

Du kan låne min...............den kan!

Den har rygproblemer og er nu avlshoppe.

Find på noget andet. Det stejlen er ikke til at spøge med

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider