Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

nervøs islænder
Forfatter: 
Dato:  07-10-2009 20:50

7 års islænder vallak redet til professionelt for 1 år siden.Ifølge tidligere ejer og opdrætter har han altid være lidt nervøs hvilket hun istarten bare tillagde at han var lidt umoden.Han er sød og rar i omgang ,meget velopdragen.

Som tidligere ejer beskriver det er han under rytter indimellem som en spændt fjeder .Hun har drejet ham rundt for at få ham til at slappe af.Han er stukket af en gang med hende under en galop tur og nu tør hun ikke længere ride ham hvorfor jeg har købt ham meget billigt i håb om at han og jeg kan finde ud af noget sammen.

Jeg har ikke meget erfaring med horsemannship og søger derfor gode råd til hvordan jeg kommer godt igan,gerne meget detaljeret :-)

jeg har kun haft ham få dage ,så har ikke meget kendskab til ham endnu.Jeg kan røre ham overalt på kroppen hvor han kan stå i en helt løs snor uden problemer.Begynder jeg at klappe forsigtigt på ham bliver han lidt mere urolig.Kan ligge sadel på uden problemer,men klaooer jeg ovenpå sadlen bliver han lidt urolig.Han er heller ikke vild med at jeg fx lægger armen omkring ham hverken over halsen eller ryggen.

På gåture reagerer han ikke på hverken vandpytter grise eller blæsende træer,virker her helt cool.

Kommer fint til mig på marken ,men er ikke vild med hurtige bevægelser.

Jeg forestiller mig at fortsætte med at røre ham alle steder med hænder ,snore ,underlag plastic mm indtil han er tryg ved dette,gåture og longering .Hvad vil i ellers foreslå kunne være godt for ham.

Måske tage ham med som håndhest selvom han går meget sløvt mens jeg går ved siden af ham så det bliver nok temmelig hårdt at drive ham med.

Har i nogle forslag til et træningsprogram,hvor skal jeg starte ,med hvad??

Har godt nok redet i mange år men altid rart at høre om andres erfaringer og vil gerne gå langsomt frem så vi sammen kan få opbygget en masse tillid og blive hinandens besdte venner i mange år fremover Hilsen Ninna

Quinde på 34 år med 2 dejlige islændere

0
0
Svar på denne tråd

Tjek ryggen
Forfatter: 
Dato:  09-10-2009 20:02

Hey

Min hest er ikke den nervøse type (belgier), som din er, men det der er lighed mellem det du beskriver og min hest er det med sadel og klappe/ligge armen på ryggen.....

Min hest har dårlig ryg....

Så jeg ville få ham tjekket af en kiroprakter og så vil jeg ellers sige at det lyder fornuftigt det du har tænkt dig Så skal det rolige nok komme frem...

God fornøjelse

June

0
0
Svar på denne tråd

træninsforslag til nervøs hest
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 09:11

Jeg har som sagt ikke fornemmelse af at han har ondt det mere nervøst betinget .Jeg har haft sadel på ham uden der var forskel på om han havde eller ikke havde.Jeg har haft foden i stigbøjlen og "hoppet" i den uden han reagerer og siddet på ham uden jeg kan se en reaktion.

Jeg søger gode tips til træning af en nervøs hest generelt.Hvilke øvelser er gode at lave.

Har lavet

Berøring alle steder+ løfte hove uden at være bundet

Berøring med snor og underlag alle steder

Flytte forpart bagpart og bakke ved let berøring

gåture

til disse øvelser står han helt stille uden at være bundet.Han følger mig i Round pen .Når jeg jager ham væk løber han roligt rundt,han har ikke longe på.Når jeg kalder ham ind kommer han ind til mig og sænker hovedet når jeg aer ham over panden.

Quinde på 34 år med 2 dejlige islændere

0
0
Svar på denne tråd

Nervøs islænder.
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 17:00

Sidste år havde jeg en islænder i ridning. Den var meget nervøs og havde ejer ikke haft den fra den var føl ville jeg tro den havde fået bank. Hvis jeg klappede den på halsen for den sammen og lignede en der havde fået et ordentligt slag.

Så det var at arbejde med den med stille og rolige bevægelser. Jeg klappede hende ikke i starten men kløede/gnubbede i stedet.

Jeg bruger negativ forstærkning når jeg træner hesten, men med hende her tilføjede jeg gerne lidt godbidder for at understrege de ting hun gjorde rigtigt. Og også ud fra at en hest der spiser som regel ikke er i "flugt"-tilstand.

Når jeg red i skoven red jeg altid for løse tøjler og hvis hun trippede eller gik for hurtigt frem stoppede jeg hende. Det gjorde at hun faktisk hurtigt kunne rides på tur uden at hun stressede.

Jeg læste i øvrigt en bog om hestemassage hvori der også var nogle beskrivelser på hvordan man kunne massere. Dette prøvede jeg også simpelthen for at øge hendes tillid til at jeg gik og puslede omkring hende. Og tror hun endte med at nyde dette selvom det alligevel ikke blev til så meget:)

En bog om negativ forstærkning jeg vil anbefale er: Træning af heste - på hestens præmisser, skrevet af Andrew Mclean. Jeg synes han beskriver meget godt hvordan man kan gribe den grundlæggende træning an.

Håber det er noget du kan bruge og ellers held og lykke med træningen:)

0
0
Svar på denne tråd

simpelt råd
Forfatter: 
Dato:  10-10-2009 22:13

Lær ham at sænke hovedet!

Rådet er egentlig også i det de andre fortæller om longeringen og godbidderne.

Når heste slapper af sænker de hovedet, men det gælder også den anden vej.

Og så de typiske, men ikke mindre sande af den grund:

Jeg ville ikke gerne ride en 'problemhest' der ikke var blevet tjekket kiropraktisk.

Og så skylder alle ryttere efter min mening deres rideheste at sætte sig ind i deres biodynamik, så vi kan lære dem at bruge sig så rigtigt som muligt.

Men det lyder da til du er godt på vej til at opbygge den tillid der skal ligge til grund for al træningen

MVH Anja

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider