Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Taber muskler hvorfor ?
Forfatter: 
Dato:  29-09-2009 22:57

Hej

Vores pony har tabt muskler ved lansemærket den nederste del af manken så vores sadel er blevet for stor iflg. sadelmageren som mener at vi skal have en ny :-)

Hvad kan årsagen være til at han taber musklerne ?

Han går LA/PRI klasser og er ellers meget muskuløs. Undervisning 2 gange om ugen og mange løsnegørende øvelser.

Vi har nu været hos en berider, som syntes at han virker lidt hybermobil og vil gerne have at vi styrker hans bagpart mere da han skal have bedre bæring, derfor vil vi ikke skifte sadel nu hvis det får en indvirkning. Kan den træningsmetode indvirke på at han igen får flere muskler der hvor han har tabt dem ?

0
0
Svar på denne tråd

Niveau
Forfatter: 
Dato:  29-09-2009 23:14

Kan det være et udslag af forkert/dårlig træning?

Har du nogle billeder af hesten under rytter i arbejde?

Akrylnegle laves i Frederikssundsområdet af certificeret CND designer. Et fuldt sæt franske negle med 3 ugers holdbarhedsgaranti koster 475,-, vedligeholdelse 375,-. Se link på præs.

0
0
Svar på denne tråd

lyder som....
Forfatter: 
Dato:  30-09-2009 08:52

ja umiddelbart lyder det somom hesten er forkert trænet. Så vidt min ringe viden rækker så er de muskler den taber, dem der kommer når den bærer sig selv og har brystkassen oppe og arbejder hen over ryggen bagfra.

hvis hesten holdes kunstigt rejst ved tøjlen og derved sænker brystkassen - så minskes netop de muskler. - de arbejder jo ikke så.

hvis sadlen oveni har klemt, været for smal eller på anden måde stoppe blodomløbet, så....

jeg så engang en hest blive behandlet for dette af en kiropraktor - hun fik på en eller anden måde "flyttet" muskerne op om lansemærket igen - ret drastisk på bare én behandling. Det var sådan at vi kunne se det allesammen.

men behandling løser jo ikke det ridemæssige ( og måske sadel) problem .

det er også tit tydeligt at når hesten når til et vist ridemæssigt nivou hvor den kan begynde at tage mere vægt bagtil - så rejser den sig fortil og så bliver disse "huller" fyldt ud.

Min egen hest har en tendens til ikke at have muskler i selve sadellejet - dette kommer af at hun helst vil gå med hovedet højt og derfor ikke arbejder over ryggen i forhold til sin unge alder. Så jeg arbejder meget med at få hende til at strække sig frem og ned og momentvis tage brystkassen med op. Det hjælper faktisk.

0
0
Svar på denne tråd

Et pludselig tab...
Forfatter: 
Dato:  30-09-2009 12:16

... af muskler tyder på enten forkert træning, sadelproblemer eller smerter.

En hest der går i forkert holdning, vil tabe muskler på netop det sted, hvor du beskriver at din har tabt muskler.

Hvis sadlen ikke passer korrekt så vil den give smerter, og hesten vil miste muskulatur. Den vil miste muskulaturen som ligger bag skulderbladene, og det vil ske hvis sadlen klemmer eller vipper fremover.

En hest med smerter, vil forsøge at aflaste det sted hvor det gør ondt (fx hvis sadlen klammer), og derfor vil den efter en periode, blive musklefattig på det aflastede sted. Jeg ville få tjekket om sadlen måske ikke er for smal.

En hest med smerter i de nederste halshvivler, så vil det gøre at hesten ikke kan opretteholde en korrekt holdning. Så er vi tilbage ved det ovenstående. Men en hest der har problmer med halshvivlerne, vil også oftest have problemer med lænden. Det kan også være omvendt, da en hest med lændesmerter, hvar problemer med at bruge den nederste del af halsen korrekt, og så har du igen den forkerte holdning.

Svindet kan også komme af at hesten ikke kommer ordentlig op med ryggen, men går mere med sænket ryg. Og dette kan jo fx komme af at hesten har smerter.

Jeg ville få hesten gået grundigt igennem af en kiropraktor og en dyrlæge (evt. en der er uddannet til begge dele). På den måde kan du finde ud af, hvor problemet helt konkret ligger.

Held og lykke med det.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan

Ejet af: Frosti - Hustyrannen

Jeg har billeder af stort set alle varmblodshingste, både nuværende og gamle. Også udenlandske. Skriv hvis du mangler billeder.

0
0
Svar på denne tråd

trapezius..
Forfatter: 
Dato:  30-09-2009 12:34

Som jeg læser det du skriver er det trapeziusmusklen som er blevet mindre. Hvis man vil træne den skal man ride frem og ned. Som de andre skriver kan den blive mindre pga forkert ridning eller hvis sadlen har klemt. Jeg synes I skal overveje at få en dyrlæge til at kigge på hvad der er galt og så ta den derfra. Jeg tror ikke at I kan opbygge trapeziusmusklen ved at styrke bagparten sådan uden videre.

VH Karin

"Der er ingen situation, der ikke kan ændres"

Desmond Tutu

0
0
Svar på denne tråd

Artikel i denne måneds equipage
Forfatter: 
Dato:  30-09-2009 15:36

Der hvor han taber musklerne lyder det som gigt i nakkehvivlerne, hvis han ellers altid har været muskuløs der, men prøv at kigge i denne måneds equipage ;)

Hilsen Johanna

0
0
Svar på denne tråd

mange..
Forfatter: 
Dato:  30-09-2009 18:48

Det kan være mange ting, his du træner ham som altid ville det være underligt hvis hans pludselig mister musklerne (som er bygget op via samme træning.)

Bl.a. gigt som en nævner, Kissing Spine forhindre også ofte hesten at sætte muskler.

Henvend til evt til en kiropraktor (frem for dyrelægen..)

Mvh.

L Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  05-10-2009 17:51

Jeg tænker måske lidt utraditionelt, men måske kunne man også kigge på hans foder? Heste behøver vel ligesom mennesker tilstrækkelig protein for at opbygge muskler.

0
0
Svar på denne tråd

Se på hvad der
Forfatter: 
Dato:  06-10-2009 02:59

er blevet gjort anderledes. Anderledes ridning, anderledes fodring osv. Måske har sadlen klemt? Måske har den slået sig på folden og har noget der sidder fast/låst i halsen.

Sagde Janne

Sælges:

Super sød shetlænder vallak,

tilredet, højde 1 meter.

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

Det er....
Forfatter: 
Dato:  06-10-2009 15:10

ikke utraditionelt :9 Det kan sagtens skyldes protein mangel, hvis den ikke har noget at lave muskler af, må man tære på sine egne. Kender godt de heste, der taber muskler trods god muskeltræning.

Bliver den overtrænet? God muskel sætning kræver aerob træning, med samling og afslapning. Interval træning. På den måde kom min til at ligne en galophest - i følge massøren - på et par måneder.

Og hvad får den at spise?

Ellers ville jeg tage fat i dyrlægen.

Lone

Pt. er der løsdrifts-pladser ledige i min hests stald, vest for Århus. Meget velegnet til plage.

Come as you are, as you were, as I want you to be.
As a friend, as a friend, as an old Enemy.

- Nirvana

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider