Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Umulig på staldgang
Forfatter: 
Dato:  29-09-2009 10:05

Hej allesammen

Jeg er igang med at færdig tilride en 4 års pony/lille hest (vallak), har ikke lige fået ham målt :)

Han er okay nem at ride på, mangler dog lidt fremdrift. Han har vidst været redet sammenlagt en månedstid, men med pauser hele tiden. Jeg har redet på ham sammenlagt en 3-4 gange.

Men mit problem er, at han er umulig på staldgangen. Han ter sig som bare pokker. Har ham bundet, så han har en meters penge at bevæge sig for, altså binder ham ikke helt stramt. Da jeg helst vil ha' at han ikke skal føle sig helt "bundet op". Men han vandre frem og tilbage konstant, skraber i jorden, går ind i en, skubber med hovedet. Og igår resulterede det i en blå og brækket tommeltotnegl Av. Hvor han derefter stak af ud til de andre heste.

Jeg har prøvet at lave en del øvelser fra jorden, hvor han skal lytte på mit kropssprog. Holde afstand og blive bagved mig, flytte ham for tryk osv. Jeg prøver bare at kunne styre ham uden træk og ryk i grimen. Men han holder ikke afstanden, og går tit foran mig, og kan godt finde på at skubbe mig med hovedet.

De tegn ser jeg som et tegn på, at hans er mig som et svagere led og vil prøve at komme "højere op" end mig. Han er kort sagt meget dominerende.

Nu skal der siges jeg har øvet jordarbejde 2 gange, og det har lykkes mig 1 gang, men så er det som om han "glemmer" det når vi kommer ud af rondellen eller ridebanen, og vil straks dominere igen.

Jeg prøver virkelig at have en dominerende og stærkt kropssprog, men åbenbart ikke nok.

Hva ville i gøre? Er mest staldopførelsen jeg vil ha' råd til, men tager imod alt :)

Vil helst ikke ind på nogen hårde metoder, men det tror jeg heller ikke der er herinde på HN.

Marco

~ Bidløst equipage ~

0
0
Svar på denne tråd

heste psykologi
Forfatter: 
Dato:  29-09-2009 11:17

Den hest der flytter på en anden hest bestemmer over den hest som den flytter med.

Hvis din hest flytter med dig er det fordi den føler den bestemmer over dig eller det er blevet en tillært adfærd.

Du kan på min hjemmeside se en hel del videoer med lektioner hvordan du kan flytte på din hest og derved stille og roligt komme i toppen af hearakiet.

Mvh

Henrik

Online Ridebog på www.ravnholm.dk

Videolektioner indenfor håndtering af ungheste, tilridning, longering og ikke mindst akademisk dressur.

Akademisk ridekunst Harmoni, løsgjorthed, form,tempo,takt og sving

0
0
Svar på denne tråd

svar på tråd.
Forfatter: 
Dato:  29-09-2009 12:54

Din hest er helt klart lederen og som henrik fortæller, så flytter hestene rundt på hinanden alt efter rangorden.

Din hest behøver en leder ( som er dig ) fidusen i det er, at det er nemt at være bossen, som diktere hvad hesten skal og ikke skal :)

Det er langt mere svært at være dens leder, da den selv skal overgive sig, denne position kan du ikke påtvinge hesten, det er noget som kommer gennem arbejde.. Jeg har lige brugt 3 mdr. på min egen unghest som også var den dominante af ham og jeg og ikke nok med det, så var han også blevet føre af flokken på 24 heste hehe.. ( som om det ikke var svært nok i forvejen )

Jeg har først nu den seneste uge, fået mig en hest, som har valgt mig som dens leder.

Det er hårdt arbejde og kræver masser er træning. Man skal lære hvordan heste kommunikere med hinanden.. vi skal tale deres sprog ikke pådutte dem at lære vores, for så kommer alle konflikterne.

Henrik's hjemmeside er super god og han er en rigtig dygtig mand. Vil dog sige at det ikke er horsemanship træning, men mere nogle guidelines til at komme igang med det :) ( Sorry henrik )

Mangler du en som vil lære dig at blive leder, vil jeg meget gerne tilbyde min hjælp. Jeg har brugt rigtig, rigtig lang tid på at forstå mine heste, taget en masse horsemanship kurser ( har brugt lang tid ved Mia Lykke Nielsen ) som er super dygtig når det kommer til horsemanship og heste forståelse. Så hvis du skulle have lyst til dette, kommer jeg gerne ud og hjælper :)

Hilsen Camilla Sørensen :)

0
0
Svar på denne tråd

eller måske som jeg ser det
Forfatter: 
Dato:  29-09-2009 15:32

Din hest er ung og uerfaren og ved ikke hvad der forventes af den - det skal den jo først lære. Og lige nu kommer dens fustration og nok også stress til udtryk ved at den prøver at fjerne dig så den kan komme tilbage til sine trykke rammer = flokken og fold/boks.

Så hesten skal lære at træk tilbage i grimen betyder stop - reb giver efter når alle fire ben er i jorden = ros

Træk tilbage betyder flyt ben baglæns, når ben er på vej tilbage gives efter = ros. Frem gives ved træk frem - eftergivt i det øjeblik hesten går frem = ros.

Så længe hesten er i et højt stress niveau har den ligesom os mennesker svært ved indlæring - det har intet med at ville bestemme at gøre.

For mig har Andrew MacLeans bog - træning af hesten på hestens præmisser været guld værd - kan kun anbefales :)

Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg stemmer i
Forfatter: 
Dato:  29-09-2009 23:38

med Svensens indlæg.

Det er altså en værre omvej at begynde at gøre hesten til skurk og snakke om lederskab, dominans og proklamere onde hensigter hos hesten.

Det hele handler om træning. Når hesten ved, hvad der får alle vores pres og tryk til at gå væk, så kan den pludselig styre mængden af det ubehag (den negative forstærkning) vi bruger overfor hesten, og det vil pr. automatik nedsætte dens stressniveau, da dens dagligdag bliver mere forudsigelig.

Jeg er stor modstander af brugen af menneske-kropsprog i kommunikationen med en hest, da det nemt bliver for sløret, uklart og en tand for langhåret og ikke særligt håndgribeligt for hesten. Det er oplagt, at der vil forekomme misforståelser med den slags "træning", og når vi beskæftiger os med 500 kilos flugtdyr, så bør vi gøre os selv og hesten den tjeneste, at gøre træningen enkel og overskuelig for den.

Det er hammersvært at træne en hest, som allerede er højt oppe i stressniveau, og derfor er det nemmest at træne med hesten et sted, hvor dens stressniveau er lavt, da den er modtagelig for indlæring hér. Når signalerne (stop, gå, bak) er øvet her, kan man flytte hesten ind på staldgangen f.eks., hvor den har haft svært ved at falde til ro og stå bundet.

Her gentager man træningen, og indenfor relativ kort tid vil du opleve, at hesten slapper mere og mere af - og kan stå stille på alle 4 ben.

Akrylnegle laves i Frederikssundsområdet af certificeret CND designer. Et fuldt sæt franske negle med 3 ugers holdbarhedsgaranti koster 475,-, vedligeholdelse 375,-. Se link på præs.

0
0
Svar på denne tråd

nmnnmnmnmnm
Forfatter: 
Dato:  30-09-2009 10:17

Camilla: Det tilbud tager jeg gerne imod :) hvor bor du henne af i landet? Han er nemlig også den der tit prøver at kæmpe sig frem i hierakiet osv. Kan til tider opfører sig "hingsteagtigt" overfor andre heste. Og andre gange kan han være helt nede på jorden og rolig.

Henrik: Kan super godt lide din hjemmeside. Har brugt tips fra den før. Og vil tilføje noget af det i min træning.

Svensen: Ja den er ung og uerfaren, men den har simpelthen fået lov til alt ved den ejer, og den er meget dominerende i den opførsel overfor ham. Ude på marken kæmper han sig meget hurtigt op i hiearkiet. Så en blanding af uerfarenhed og dominans vil jeg kalde det.

Diaz: Jeg forstår dig godt :) men jeg hælder stadigvæk mest til horsemanship og brug af kropssprog. Jeg har haft super meget glæde af det ved min vallak, dog trænede vi det først da jeg fik øjnene åbent for det da han var 11, og han er nu 13.

Marco

~ Bidløst equipage ~

0
0
Svar på denne tråd

Til forfatter + Diaz
Forfatter: 
Dato:  30-09-2009 11:27

Jamen jeg bor i Ishøj :)

Og vil meget gerne hjælpe, da jeg ved det fungere.. ;)

Til Diaz..

I min træning er mine heste adeles ingen skurk :) elsker min hest og dem jeg underviser.

Som du selv siger kan tingene med kropssprog godt blive sløret.. Men jeg har øvet mig SÅ meget, at jeg er meget tydelig i mit kropssprog. og har 100% styr på min krop når det handler om horsemanship.. Den horsemanship jeg har lært er også at flytte hesten fra tryk eller pres og som ros, tager man presset af hesten :)

(Presset er ikke kropsligt hvor man flytter hesten med hænderne)

Jeg har også brugt lange timer, ude på folden hvor min hest står og studeret flokken, her lære man hurtigt hvem der gør hvad og hvorfor, og hvordan de højt rangerene heste kun med et blik kan få en lavere rengerende hest til at flytte sig eller bakke.. det er SÅ fantastisk at opleve og jeg går 110% ind for at vi mennesker lære at kommunikere på hestens sprog.. alle ting tager tid og kræver en masse træning, hvor man forfiner hen af vejen :)

Jeg bruger ingen tvang og ved når det er NOK! Jeg træner kun 20 min. med min egen hver anden dag, da det er mentalt hårdt for hesten at træne på denne måde.. jeg bruger også tid på at finde ud af hvilke humør min hest er i, så derefter kan træne bedst mulige måde..

Men vil gerne lige pointere at INGEN af mine heste eller dem jeg træner gøres til skurke.. jeg ser dem som de flotte dyr de er og min egen hest, jaa.. han er min bedste ven og ønsker kun det bedste for ham og jeg mener at gennem disse principper jeg arbjeder efter er vejen frem :)

0
0
Svar på denne tråd

lllllllllllllllddddddd
Forfatter: 
Dato:  01-10-2009 09:11

Puha, er lang vej fra Ishøj til Kliplev nær Aabenraa i sønderjylland Stadig interesseret i at komme ned og se på ham?

Marco

~ Bidløst equipage ~

0
0
Svar på denne tråd

Camilla
Forfatter: 
Dato:  01-10-2009 09:57

Så tror jeg, jeg havde misforstået, hvad du mente med "horsemanship". For mig er HMS-begrebet efterhånden blevet noget udvandet, og jeg ser 2 forhold i dette ene begreb: enten er man Monty Roberts wannabe, og træner sin hest på et teoretisk plan, der aldrig nogensinde har været dokumenteret videnskabeligt.

Eller også bruger man bare sit eget kropssprog til at flytte på hesten. I begge versioner rejser hårene sig i nakken på mig, for jeg mener ikke, det er holdbart, at når man f.eks. står med siden til hesten og blinker 2 gange med højre øje, så ved hesten, at den skal lave en traversade... altså, forstå mig ret - jeg mener sagtens at hesten kan lære at tolke de signaler, vi sender med vores kroppe - men hvad kan man bruge det til oppe i sadlen? Og hvad gør man, den dag man skal ride hesten over den traffikerede vej, som man har gjort mange gange før, og den pludselig bliver bange, stejler og snurrer rundt? Hopper man så af og leger hippie, så hesten gør det man ønsker?

Jeg går ind for, at man benytter sig af læringsteorien, hvor man lærer hvordan hestens mentale processer foregår, og hvordan vi mennesker installerer reaktioner hos hesten.

Camilla, egentlig lyder det som om du netop benytter dig af negativ forstærkning (pres - ophør af pres ved ønsket respons hos hesten) - og så er vi på bølgelængde. For det er håndgribeligt for hesten, og det er sådan den lærer (evt. suppleret eller helt erstattet med positiv forstærkning. Men det er vel en temperamentssag for træneren).

Men jeg vil bare understrege, at jeg mener risikoen for at man som træner kvajer sig under træningen af hesten (nobody's perfect) når man kun benytter sig af kropssprog er større, end når man benytter sig af negativ eller positiv forstærkning.

Man kommer for nemt til at signalere noget utilsigtet til hesten via kropspsrog (vi bevæger os jo hele tiden i nærheden af dem), og det er da mere enkelt at hesten har lært, at den ikke hele tiden skal gætte og prøve sig frem med forskellige reaktioner, fordi vi går omkring den på staldgangen eller på banen, og i stedet sørger for at den udelukkende reagerer på pres.

Når der ikke er noget pres, så er der heller ikke nogen respons. Og når hesten ikke skal gætte, så er dens stressniveau generelt lavere - og så er den modtagelig for indlæring

Jeg kan anbefale trådstarter evt. at læse mere om hestens indlæringspocesser inde på www.blueberryhill.dk

Der er rigtig mange gode artikler, videoer og billedserier.

Akrylnegle laves i Frederikssundsområdet af certificeret CND designer. Et fuldt sæt franske negle med 3 ugers holdbarhedsgaranti koster 475,-, vedligeholdelse 375,-. Se link på præs.

0
0
Svar på denne tråd

klikkertræning
Forfatter: 
Dato:  01-10-2009 11:59

har lige fået en bog der hedder "Klikkertræn din hest" den lyder utrolig spændende, prøv at lån den på biblioteket og se om der ikke er noget i den du kan bruge, der er indtil flere "løsningsforslag" til netop den adfærd.

Jeg er ihvertfald gået igang med min egen, bare for at lave noget andet indimellem

mvh

Vipse

Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.

Kombisadel, Wintec 500 CAIR, 17", sort, helt ny - kvittering fra 24/12-08 haves

Pris 3000,-

0
0
Svar på denne tråd

til diaz endnu engang
Forfatter: 
Dato:  01-10-2009 13:36

Jamen hestene er hele tiden på dupperne og venter det mindste signal for den ejer eller menneske. Det vil sige at når vi f.eks. går rundt om hesten på staldgangen, så selvom vi ikke beder den om noget reagere den alligevel.. Heste er så SUPER sensitive, det er helt vildt.. har læst rigtig meget hestepsykologi.

Når jeg træner, så træner jeg med mine heste fra jorden ca. 6-7 mdr. og efterhånden så de signaler jeg giver dem fra jorden, arbejder jeg hen imod tilridningen. Men horesemanship handler ikke om træning som alle andre grene af ridesporten. Horsemanship er mere et sprog, en kommunikations vej mellem hest og menneske så der ikke opstår en masse konflikter, hvor hesten som regl taber.

Min 3½ års ny kastereret dreng, da jeg fik ham, stolede han naturligvis ikke på mig, dette resultere i en masse konflikter da han er nervøs og ikke forstår hvad jeg vil ham.

Da jeg fik ham kunne han ikke gå stille og roligt ved siden af mig, hvis vi gik en tur. og nu her forleden dag gik vi en tur på små 5 km. uden hverken grime, træk torv eller nogen anden form for kontrol middel. Og han blev ikke bange, han ikke så meget som kiggede på¨hverken køer, grise, m.m dette gør han ikke fordi han har valgt mig som sin leder, sin bedste ven ( uden for folden )jeg er en der passer på ham, en der vejlder ham og takler de situationer vi nu engang kommer ud i. Alt denne tillid kommer gennem horsemanship træning og ikke noget andet og det er fordi jeg har taget det valg at snakke hans sprog. ikke pådutte ham at forstå mit.

Jeg går heller ikke ind for Monty R's metoder, de er meget unødvendige, hårde og hestene bliver skaræmt for vid og sans. Dette har en efekt på at hestene frygter ham i stedet for at respektere ham og have tillid til ham.

Til forfatter.

Ja, hvis du er villig til at betale prisen, kommer jeg meget gerne og hjælper :)

0
0
Svar på denne tråd

fordele ved
Forfatter: 
Dato:  01-10-2009 19:42

Den fordel der er ved at bruge læringsteori er at hesten ikke konstan og hele tiden skal holde øje med dit kropssprog. Den lærer (og rytteren lærer) at give præcise,enkle og lette signaler. Det betyder at det også er lettere for andre og måske mere uøvede at håndtere hesten da signalerne er lette at forklare og man kommer ikke til at vende kroppen forkert.

Jeg har set og også trænet heste/ponyer der er HMS trænet. Selvfølgelig fungerer det rigtig godt med en enmandshest -men heste/ponyer der skal håndteres af mange bliver oftest forvirrede over alle de kropssingaler som kommer på de forkerte tidspunkter. Når hesten istedet lærer at den IKKE skal følge dine ben men afvente et let træk frem så kan den slappe 110% af mens man vimser rundt om den :)

Ja selvfølgelig skal en hest have tillid - men det får den skam også via enkel og forståelig træning :)

Endnu engang vil jeg anbefale MacLeans bog :)

Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

lllllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  01-10-2009 19:59

Camilla: Skal lige tage en snak med ejeren, så vender jeg tilbage :)

Svensen: Det vil jeg så give dig fuldstændig ret i:) Den side kan jeg også sagtens se det fra. Men vallakken her blive en enmandshest, altså den er en beholder. Og han er nemlig lidt interesseret i det her HMS, og hvis jeg kunne få ham trænet lidt op i det, og derved lære det videre til ejeren, så tror jeg det vil være den rigtige løsning for dem begge 2.

Marco

~ Bidløst equipage ~

0
0
Svar på denne tråd

God træning
Forfatter: 
Dato:  02-10-2009 07:58

Camilla, for mig lyder det "bare" som om det du gør, er god træning!

God træning virker, fordi det holder sig indenfor rammerne af hvad hesten mentalt kan kapere og forstå. Jeg ved godt det lyder charmerende og romantisk, at hesten selv vælger mennesket, har valgt mig som sin leder, sin bedste ven ( uden for folden )jeg er en der passer på ham, en der vejlder ham og takler de situationer vi nu engang kommer ud i. osv osv.

Det lyder ihvertfald langt mere romantisk end hvis man skal sige: Jeg har en god timing og system i min træning, så min hest bliver rolig fordi jeg altid er konsekvent.

Når man træner en hest til at regare for kropssprog, så handler det, for mig ihvertfald, mere om "klassisk betingning" end om at hesten tror jeg udsender kropssprog, der får den til at tro jeg er en hest, der "taler" dens sprog.

Det handler om at man hver gang man indtager en bestemt kropspositur, efterfølgende med et pres beder hesten om den givne manøvre. De trænere jeg har set, som feks "inviterer hesten hen til sig" ved at kigge ned i jorden, indlærer dette ved at kigge ned i jorden og DEREFTER tage hesten hen til sig med tovet.. Når man har gentaget det nogle gange, begynder hesten at opfatte dét at man ser ned i jorden, som signal til at nu skal den komme.. På samme måde kan man lære den at den skal stå stille, følge med etc etc , for en bestemt kropspositur. Man kan også lære den at en fløjte betyder gå langsomt mens en violin betyder gå hurtigere, men man træner det vi klassisk betingning.

Klassisk betingning, betyder at et signal får betydning via association til et andet signal. Lyden af fodervognen, betyder feks nu kommer der mad, fordi hesten altid hører lyden lige inden maden kommer. Men hvis jeg raslede med fodervognen, hver dag UDEN at give mad, så ville de holde op med at reagere på lyden, fordi den mistede sin betydning..

Sådan kan det også gå med signaler der er indlært via kropssprog, hvis de ikke bliver holdt ved lige eller der feks er staldpersonale, som ikke er bevidste om deres kropssprog, der skal trække hestene på fold. Så tror hesten måske hele tiden den får forskellige kommandoer og bliver frustreret ligesom hvis jeg rasler med fodervognen, men de ikke får noget at spise. !

Hvis man ikke er bevidst om dette, og ikke har så god timing i sin træning, så får man heste der ikke udfører den adfærd, man ønsker. Hvis man så tror at adfærden handler om at hesten ikke respekterer en, ikke kan lide en, ikke vil vælge en som leder, er dominant osv, så får man mange flere dårlige/triste følelser ind under huden, som i virkeligheden "bare" handler om at man ikke har så god timing

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

0
0
Svar på denne tråd

til susan
Forfatter: 
Dato:  03-10-2009 11:36

Du kan kalde det hvad du vil hehe.. jeg er bare oplært i denne metode hos Mia Lykke Nielsen, som er horsemanship træner og hestevisker - super fantastisk.

Horsemanship eller træning? vil kalde det begge dele, jo det kræver timing og god kontrol over ejen krop og det at være selvbevidst hele tiden.

Jeg kalder det horsemanship, da det er sådan hestene taler/kommunikere ude på folden, ses især når de står på sommergræs 24 timer i døgnet.. Det er en metode som for nogen godt kan lyde romantisk, men i virkeligheden, lære man bare hestens sprog, når man har lært det, så er heste slet ikke så kompliceret som vi gør dem til. Man skal bare have tålmodighed og forståelse for hestens psyke og adfærd. Når man har det, så er vejen frem til alt det andet meget nemmere da vi forstå når hesten kommer med en reaktion som måske ikke var den ønskede.. hvor tit har man ikke hørt en pige komme tilbage fra træning og sige at hesten var dum idag?

Her tænker jeg jo, nej hesten var ikke dum idag, det var nok nærmere en blandning af, at hun havde en dårlig dag og at hun ikke er klar i sine signaler og derfor reagere hesten.

Heste er ikke dumme som mange siger, hesten er et flugt dyr og et dyr der ikke er glade for konfrontationer og faktisk gør alt hvad de kan for at plise os.

At vi mennesker så vælger at holde et vildt flugt dyr i fangeskab og pådutter den, at gøre hvad vi siger og gør den ikke som vi siger er den bare dum eller irriterende.

Hvis alle inde for ridesporten nu satte sig ind i hestens psyke og adfærd, ville vi slet ikke have alle de problemer med vores heste som vi har idag. Vi skal lære at forstå hesten og dens levevilkår udenfor trænings banen, i stalden eller på tur.

:)

0
0
Svar på denne tråd

glemte noget.
Forfatter: 
Dato:  03-10-2009 11:47

Det eksempel du siger med at kigge ned i jorden og trække den hen til sig er træning.

når jeg har haft en hest i træning og skal invitere den til mig, så er det altså ikke med grime eller træktorv, hesten er hest uden nogen form for hjælpere til at kontrolere den.

Når man skal invitere en hest hen til sig, stiller man sig men ryggen eller siden til den i en afslappet position.lige så snart du stiller dig med front mod og ret ryg mod hesten og kigger den i øjnene så er man yderst dominant( dette gør de også i flokken )

Mange tror også at den mest dominante position et menneske kan være i er foran med ryggen til og hesten så følger efter og stopper bag ved dig, når du stopper, dette er også træning.

Men den mest dominante position et menneske kan indtage er skråt bagud for hestens numse, da det er en førehingste position.

I en flok er der en førehoppe - går forrest og viser vej og nede beg flokken går førehingsten som driver flokken frem også førehoppen.

træning og horsemanship er vidt forskellig begreber og ligger man ud med at hesten have hesten i snor eller andre former for kontrol midler, ja så er det træning. også kan jeg godt forstå du kigger sådan på det ;)

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  03-10-2009 13:00

har ikke lige læst de andre indlæg, men her kommer et rigtig godt tip, meget nemt.

da jeg fik min hest hjem, kunne han ikke slet ikke stå stille når han var bundet ved striglepladsen. han gik frem og tilbage, skrabede i jorden osv. både fordi han ikke ville være alene og fordi at han ikke synes at det var sjovt at stå der.

jeg startede med at binde ham og derefter gå! helt væk hvor han ikke kunne se mig, men hvor jeg kunne se ham.

når han stod stille gik jeg over og bandt ham løs, og trak ham ldit rundt.

så fik han lov til at stå bundet igen, og først når han stod helt stille i et halv minut, gik jeg over og trak ham væk igen, og ud på fold.

det blev jeg så ved med, øgede tiden hver dag, så han skulle stå bundet i længere og længere tid.

når han kunne stå alene i ca. 10 min, begyndte jeg at feje og gå omkring ham ( ignorerede ham fuldstændig ) , larmede lidt og rørte ham en gang i mellem.

til sidst stod han bare BUM STILLE hver eneste gang han stod bundet. nu kan han stå hele dagen hvis det skulle være :o)

super nemt, og der gik ikke mere end 1 uge, så var han rolig :)

Heldig ejer af den skønneste sorte perle ;)

Hvil i fred min soulmate, vi ses når det er min tid

M I S T R A L

♥ You are the sunshine of my life ♥

0
0
Svar på denne tråd

Egne erfaringer
Forfatter: 
Dato:  03-10-2009 17:32

Jeg er enig med Susan, Svendsen og Diaz

Da jeg fik min - nu hedengangne - hoppe Freja, var hun komplet umulig på staldgangen. Hun kartede frem og tilbage - meget lige som den pony, du beskriver. Hun var så bare meget større, så det var bestemt ikke rart

Hun fik så besked på, at hun skulle stå på et bestemt sted - hvis hun flyttede sig, blev hun med det samme flyttet tilbage til det sted. Benene skulle stå midt på staldgangen og stå stille med mindre hun blev bedt om at gå til siden.

Det tog et par dage, så var hun mere from. Men i lang tid havde vi et separat træktov i grimen, som vi lynhurtigt kunne tage i og flytte hende med, hvis hun rykkede sig.

Efter min mening handler det om at være konsekvent og hurtig med sine signaler.

Vi har i øvrigt fået rigtig god hjælp af Ciller www.horsemind.dk - hun bor nu i Jylland. Hun ville meget hurtigt kunne få din pony til at stå ordentligt

Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd

Godt horsemanship
Forfatter: 
Dato:  03-10-2009 18:44

"Vil dog sige at det ikke er horsemanship træning" (om Henrik Halles træningsvideoer)

Horsemanship anvendes ofte som om det står for en helt bestemt træningsretning. Det gør det ikke. Horsemanship er måden man holder hest på - herunder måden man træner den på, hvis man altså træner den.

Prøv at google "horsemanship" og bed om sider fra Storbritianen. Her dukker sider op om

- intelligent horsemanship

- positive horsemanship

- caring horsemanship

- Okewood horsemanship

- Pipps way of harmonious horsemanship

- practical horsemanship

Ja sågar en side på det britiske kongehus' officielle hjemmeside med titlen "horsemanship" om Prinsesse Annes liv med heste konkurrenceridning.

Man kan også med fuld ret kalde Henrik Halles videoer for "horsemanship-videoer", da de i aller højeste grad handler om træning af heste. Og man kan tale om "horsemanship the Susan way" eller "horsemanship ala McLean" - hvis man altså ikke bare vil kalde det for hestetræning.

Nå - det var lidt af en udflugt - tilbage til trådstarters hest, som står uroligt på gangen. Godt horsemanship er at finde den metode, som hurtigst muligt og med mindst muligt ubehag og stres for hesten får den til at stå roligt og afslappet på gangen.

Metoderne skal være så enkle og let forståelige for hesten som muligt - her ville jeg vælge at træne enkle signaler gennem grimen som udgangspunkt.

Og læringssituationen skal tilrettelægges så hesten kan slappe af og "tage ved lære" - her tænker jeg på om hesten er taget ud af sin flok og står alene eller om der kan være andet i omgivelserne, der øger stressniveauet uhensigtsmæssigt.

KH NinaSt

Nu med foto fra april 2009 på præsentationen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider