Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Longering hvort tit/længe
Forfatter: 
Dato:  18-09-2009 13:40

Hvordan starter i en hest op med longering ,efter den har holdt pause i træningen ?.

Hvor ofte,og hvor længe ?

Hvornår begynder i ca at lade den arbejde i trav,og hvor længe af gangen ?

Efter hvor lang tid begynder i evt at bruge bomme

Og hvad med galop,efter hvor lang tid går i i gang med det ?

Hesten der skal i gang igen er 5 år ,tilredet som 4 års i naturen,og ikke redet meget her i sommer,og kun hygge.

Jeg er lige gået i gang igen,og pt gør vi sådan her.

Han bliver longeret 2 gange om ugen,hvor vi først går nogle runder på banen,derefter ca 5 min skridt hver vej.Så øver vi lidt vig for tryk,og slutter af med nogle runder på banen .

Han er en hest der hurtig kommer til at kede sig,men samtidlig en hest der ikke ligefrem rutter med krudtet.

Et par gange om ugen går vi også en lille tur

Dorte.

Kun den der ikke kender æslets sjæl,ville kalde det stædigt og dum

www.123hjemmeside.dk/aesellyst

0
0
Svar på denne tråd

kakakaka
Forfatter: 
Dato:  18-09-2009 13:59

Det kommer an på hvordan hesten bruger sig. Min hest bruger sig forkert, og derved vil det ødelægge ham at blive longeret.

Nej jeg bruger køreliner i stedet, og det er mere effektivt

-Simone & Wald Staff

Wald Staff, .
*Den røde kylling u. vinger*

Pro springvest sælges/byttes!

0
0
Svar på denne tråd

Ride den
Forfatter: 
Dato:  21-09-2009 09:13

Jeg synes jo skridtture i naturen er den bedste genoptræning for en hest. Du kan evt. bruge genoptræningsprogrammet på netdyredoktor.dk

Hilsen Bettina

0
0
Svar på denne tråd

træning
Forfatter: 
Dato:  21-09-2009 09:46

Synes også du skal overveje køre liner istedet for longe, da longering ofte skader mere end det gavner.

Men er helt sikker på Bettinas side - ta hesten i skoven - det vil den finde meget mere spændende - samt give den mere lyst.

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  21-09-2009 10:22

Jeg longerer ca 10-15 i trav når jeg longerer de to gange om ugen.

I grime og torv. Lidt langsomt tempo. Vi øver tempovekslinger i longen samt overgange frem og ned :)

Han er blevet super og Cashew bruger sig korrekt i longen.

Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej

- men alle mine tanker, vil altid følge dig..

(Mads & Mikkel)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-09-2009 10:44

Er godt klar over at lange skridtture i naturen er noget nær det allerbedste,derfor går jeg også ture med ham.Jeg er en kyllingerytter,så derfor bliver det ikke med mig på ryggen,men på jorden.

Jeg longerer som regel også bare i grime,og i skridt er han efterhånden god til at slappe af og strække sig.

I trav traver han også pænt rolig og afslappet,og momentvis med hals og hoved frem og ned.

det er bare mere hvornår/hvordan man kan se dyret er mere klar til at arbejde i trav og galop.

Dorte.

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  21-09-2009 10:56

Du kan jo starte med overgange fra skridt-trav og omvendt og øve det lidt, så bliver hesten lidt stærkere og stærkere ved overgange. Så kan du tage 2 runder galop hver volte til at starte med :) Og roligt optrappe det.

Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej

- men alle mine tanker, vil altid følge dig..

(Mads & Mikkel)

0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter: 
Dato:  26-09-2009 17:13

Jeg ved ikke lige om et kan hjælpe dig, men jeg netop lagt 3 nye træningsvideoer op på min hjemmeside om longering. Måske de kan hjælpe dig.

Mvh

Henrik

Online Ridebog på www.ravnholm.dk

Videolektioner indenfor håndtering af ungheste, tilridning, longering og ikke mindst akademisk dressur.

Akademisk ridekunst Harmoni, løsgjorthed, form,tempo,takt og sving

0
0
Svar på denne tråd

Der er jo
Forfatter: 
Dato:  26-09-2009 17:48

mange forskellige måder at longere på, og derfor vil nogle sige at det er skadeligt at longere og andre vil sige at det er fantastisk.

Så det kommer nok ret meget an på, hvad man er ude efter ;-)

Efter min mening er longering bedst uden indspændinger, helst i grime og i langsomt tempo - og uden at trække ind i longelinen, så man kan undgå at hesten drejer halsen. Hestens hals skal jo helst være helt lige på skuldrene, så trækket i linen skal være minimalt. Hvis hesten har svært ved at spore lige på volten, er det en god idé at følge med den, når den traver, så man hele tiden kan give efter i linen (y)

Man kan se Kirsten Hansen longere inde på epona.tv (y) Det er gode videoer (y)

Jeg er ikke meget for køreliner, det har jeg kun sjældent set gjort ok (altså på en måde, hvor hesten kom til at bevæge sig godt af det), så det er nok ret svært ?:-)

Du kan også rundt på banen med hesten, det gør jeg når jeg varmer op og skridter af. Det er også hyggeligt :-) Og når hesten er kommet lidt længere, kan man jo også løbe med den ;-)

:-) fra NinA

Boks ledig i velfungerende lille stald i Uvelse (3330)

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine mål er nogenlunde beskrevet i

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv ...

0
0
Svar på denne tråd

longere uden tov
Forfatter: 
Dato:  26-09-2009 19:21

vi har round pen så han får vel max 20 min med mange skift af retning mest i skridt og trav og så får han lov at galopere når han er varmt og løsgjort...

longere KUN en gang i ugen da han er unghest og muskelmæssigt ikke er klar til mere.

Signatur??? naaah :-P

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-09-2009 20:38

Tak fordi i gider hjælpe mig lidt.Jeg er nu kommet godt igang syntes jeg da selv.Jeg har ikke før gjort det store med longering,men har bestemt at vinteren skal bruges på det bla.Hvis i vil se hvordan det ser ud pt så kan i se det her.

www.heste-nettet.dk/forum/14/884697/ 884697/

Dorte.

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  28-09-2009 16:52

Jeg ville tale med dyrlægen om det.

Hvorfor har hesten stået?

Min er for tiden i et genoptræningsprogram, hvor jeg longerer 4-5 gange om ugen i 30 min af gangen, heraf knap halvdelen i galop. Dette gøres i Pessoaline og alt efter dyrlægens anbefaling.

Jeg kan se, at det har hjulpet vildt meget. Fx kunne hesten for 3 mdr siden næsten ikke galopere en omgang i træk, men kan nu uden problemer tage 10 volter i træk. Ved godt, at dette er "normalt" for andre, men ikke for ham. Så alt efter hvad man vil opnå, skal man jo benytte den metode, der kan få hesten derhen.

I vores tilfælde masser af longearbejde!

Held & lykke med longeringen!

Venlig hilsen

Dorthe

Vi har ret til at sige vores mening, men der er ingen, der forpligter os til at gøre det

Hoppe på 3 år e. BH Don Romantic sælges

DH hoppe til avl sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider