Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Springchangement vs dressch.
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 14:16

Et spørgsmål måske mest til springryttere:

Er der forskel på, hvordan man signalerer changement til en springhest i forhold til på en dressurhest (som er det, jeg kender til).

Mit spørgsmål er affødt af, at jeg er begyndt at ride på en nu ex-springer - og den vil rigtig gerne bytte, når jeg fx skifter volte i galop (der skal man ikke sidde mange cm. forkert før byttet falder) - men virker lidt forvirret over mit forsøg på at kommunikere 'byt' til den på alle andre tidspunkter/steder.

Jeg har lært at man i løbet af tre galopspring giver følgende hjælp 'halv parade - flyt ben - tryk'. Er det også sådan en springhest har lært det - eller er der fx mere sæde involveret?

På forhånd tak til oplysende kræfter.

Nana

0
0
Svar på denne tråd

Nana...
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 14:26

..og den vil rigtig gerne bytte, når jeg fx skifter volte i galop (der skal man ikke sidde mange cm. forkert før byttet falder) - men virker lidt forvirret over mit forsøg på at kommunikere 'byt' til den på alle andre tidspunkter/steder.

Jeg vil tro at det er fordi den som springhest er vant til at skifte galop når den skifter retning, og aldrig på andre tidspunkter, det kan den jo ikke bruge til noget på en springbane.

Du må bare øve og øve for at få den lært at bytte når du beder den om det og ikke på andre tidspunkter..

Gitte

Heste klippes se mere på præs!

0
0
Svar på denne tråd

Tak Gitte
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 14:58

Det tror jeg du har ret i - men har en springhest ikke lært et eller andet ryttersignal - de fleste kan jo også bytte til alm. ridetræning? - Det jeg tænkte var, at hvis jeg nu kunne bruge lidt 'springbyt' til at starte med - og så langsomt køre den over i 'dressurbyt' så var der måske større chance for succes. Netop fordi han forventer at bytte når han skifter retning, så tror jeg faktisk ikke han egentlig afventer rytterhjælp lige dér og så er det jo svært at kæde hans egen reaktion pædagogisk sammen med mine hjælpere.

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan bytter du
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 15:19

på ham nu??

Sagde Janne - der havde et virkelig fedt HN-træf 2009

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Jannej
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 15:31

Det skal siges at jeg kun reelt har forsøgt en håndfuld gange - og det er kun lykkes mig to gange - som begge har været på vej over midterlinjen (hvor han skal skifte retning) -og der er jeg ikke sikker på, at det har ret meget med min hjælp at gøre. Der skal meget ridning til for at få ham overbevist om at fortsætte i kontragalop - derfor tror jeg han ville bytte, hvis jeg ikke aktivt forhindrede ham i det.

Jeg har prøvet at ride ham i kontragalop indenfor hovslaget på en langside, stille ham lidt ud og give 'dressurbythjælp' de andre gange, men da løber han bare -så jeg tror ikke han forstår.

0
0
Svar på denne tråd

Bytte galop
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 15:31

Langt de fleste springheste, jeg er stødt på gennem tiden, har måske engang lært at bytte for hjælperne. Når de hjælpere er blevet givet hver eneste gang, hesten har skiftet retning, så er det til sidst blot blevet en selvfølge at retningsskift betyder byt.

Når du siger, at du kun skal side lidt 'skævt' før han bytter, betyder det så, at han ned af langsiden bytter galoppen, hvis du skifter din vægt over til udvendige side?

Hvis det er sådan, kan du muligvis udnytte det. Evt. kan du i starten lave slangelinjer med to byt på, hvis han hellere vil bytte der.

*Flicka*
Do you have sweet dreams? I have!
'Cause I have the best and sweetest dream doll
Dun Dream Doll
0
0
Svar på denne tråd

galopbytte
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 15:58

Hos springhesten vil du gerne have enkle changementer uden så meget hokuspokus.

Feks jeg har en stor DV-hoppe som har gået meget dressur før og går nu som springhest. Den var meget upraktisk i starten når man skulle skifte galop, for da bremsede den op og lavede et flot og højt (og voldsomt) changement. Men hvad skulle vi da bruge det til på springbanen? Den skulle jo bare skifte galop uden at bryde rytmen og flydet i galoppen.

En springhest skal gerne changere når du flytter vægten over i den anden stigbøjle, støtter i nye udvendige tøyle og evt lægge udvendige schenkel til (evt lidt tilbage), nye indvendige ben holder du bare ved gjorden. De fleste springheste som har en god balance bytter når du træder ned i udvendige bøjle og leder i nye indvendige tøjle :-) Så ja sidder du skævt, så bytter de.

Vi vil jo også gerne have flade bytter fra en springhest og høje changementer fra en dressurhest, så der bliver lidt forskel.

0
0
Svar på denne tråd

changement
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 16:48

Hvis det var mig ville jeg nok ligge hjælperne til byttet, der hvor den har tænkt sig at bytte alligevel, og så rose den når den bytter - så kan det være den forstår koblingen mellem det signal du gav og byttet.

Bare et forslag :)

0
0
Svar på denne tråd

Sådan her
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 19:55

Min tidligere hest lærte det allerede som 4 års, da den blev indsprunget. Berideren lærte den at bytte ved at ride over bomme og skifte side. Det er nok det, som nogle kalder bytning via vægtfordeling. Det fede var bare, at hesten virkelig var god til at forstå, så da hesten var 5 år gammel, så kunne jeg bytte på den ved kun at flytte sædebenet (alså lige flytte vægten lidt) Det imponerede rigtig mange, da mine ben ikke flyttede sig særligt. Og som 6 års kunne den bytte for hver 3. næsten uden hjælpere.

Så for mig har springningen, og den træning beriderene har lagt i hesten via springningen, gjort alt arbejdet.

Venlig hilsen

M

Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

for resten
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 20:03

Jeg startede med at bytte i hjørnet for ligesom at efterligne de bytninger berideren lavede via bomtræning med retningsskifte. Senere blev det til bytning over midten med ligudretning først og så skråt igennem med flere byt på lige strækning.

Hvis kontragaloppen er på plads først, så kan det også være lettere at bytte fra konta. Det er i hvert fald meget naturligt for hesten.

Desværre er det jo ofte sådan, at kontaen godt kan gå lidt i kludder, når man begynder at bytte. Der kan godt være en lille periode, hvor hesten bliver lidt forvirret. Men ting tager jo tid

Venlig hilsen

M

Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

springhest...
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 21:20

Jeg kan 100% sætte mig ind i dit sted.. jeg rider en 7 års springhest som gerne skal op og gå lidt La klasser i dressur og så skal han sælges..

Han bytter også hvis jeg vil ride skråt igennem og kommer til at flytte bare det mindste på tøjlehjælp, sæde eller ben..

Mit problem er så at han bare skal kunne gå rundt i kontra..

men den anden dag havde han byttet rundt i en volte, og så da jeg red rundt i kontra ville jeg bare bytte ham tilbage da han har så nemt ved det, men det kunne jeg bare ikke få ham til, så da fortsatte han rundt i kontra, og jeg var forvirret..

Jeg har ikke knækket koden, men læser da gladeligt med her ;) Og skal nok fortælle hvis jeg finder en løsning..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider