Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Jeg rider med hård hånd..
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 21:36

- ja jeg skal ikke være sen til at indrømme min meget dårlige vane..

Og øv hvor er det træls!

Jeg er meget opmærksom på det og ændrer på det så snart jeg opdager det.. Men når jeg er dyb koncentreret i min ridning, opdager jeg det først bagefter når jeg kan mærke hvor spændt jeg er i arme og skuldre..

Ikke mindst er det jo synd for min stakkels hoppe, men vi kunne helt sikkert blive meget dygtigere hvis jeg kunne lære at slappe af..

HJÆÆÆLP!!

Har i nogle gode råd og små fif til hvordan jeg lærer at få slappet af i de hænder?

Alt er velkommen

Asia&Maja

0
0
Svar på denne tråd

Få en til
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 21:52

at longere dig, så du rider uden tøjler i en periode. Først skal du bare lade armene hænge og så med tiden, kan du få armene op påplads og når du kan sidde der uden at spænde, kan du få lov til at få tøjlen igen. Husk hvor følsom hesten er i den anden ende, så det der føles som hårdt i dine arme føles meget værre for den. Men godt at du vil gøre noget ved sagen :)

Sagde Janne - der havde et virkelig fedt HN-træf 2009

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

God ide..
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 22:25

Tak..

Ja det er lige præcis det - det er jo endnu værre for hende.

God ide. Jeg rider nu for det meste alene da det passer mig bedst om formiddagen - men jeg kunne jo evt få min ridelærer (får ene-undervisning en gang i ugen) til at longere mig, så jeg kan få det helt på plads..

Maja

0
0
Svar på denne tråd

det vil være super
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 22:38

og så kan du jo vælge at ride med løs tøjle i en periode så kommer hestens mund i hvert tilfælde ikke til at mærke den hårde hånd :) - og det vil nok ovenikøbet få dig til at slappe af i arme og hænder.

Spalding dressur, brun 17½" Fit 2 sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

extra tøjler
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 07:24

du kunne også sætte en tøjle fast på næsebåndet og lade dem være de primære tøjler og lade bid tøjlen hænge en smule.

altså ride med dobbelttøjler som med kandar men hvor "stangtøjlen" er til biddet.

ja og så generelt lære at føle din egen krop medens du rider. lære at "vågne" op med korte mellemrum og lige føle efter om du eller hesten spænder. Det er jo jeres kroppe der skal samarbejde - du sidder ikke og styrer en truck. Føl samarbejdet.

noget der har hjulpet mig er at tænke på at føle hestens tunge. jævnligt tjekke om tungen er blød og eftergivende - så slapper hesten af. Er tungen hård så spænder den. Du kan mærke tungen gennem tøjle/bid. Du kan i samme omgang føle efter om hesten går afslappet over lænden/krydset i bevægelsen ( om den fjedrer eller spænder op) - det kan du mærke gennem dit sæde .

Når du har lært at tjekke disse ting og tænke på denne måde vil du nok smelte mere sammen med din hest og ikke blot være truckfører

0
0
Svar på denne tråd

en lille kvist
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 09:34

Jeg er slem til at bevæge mine hænder mere end min underviser bryder sig om (ikke så meget som olympiadedeltagerne gør, men stadig for meget).

Det er især når man koncentrerer sig rigtig meget om et eller andet svært, så træder gamle reflekser i funktion.

Jeg har opdaget, at hvis jeg holder en lille pind eller lille tynd blød kvist med begge hænder, så går det meget bedre med at beholde rolige bløde hænder.

Jeg har en fornemmelse af, at det føles så anderledes i hjernen, så de forkerte reflekser udebliver.

BirteB

BirteB
Husk at leve mens du gør det,
Husk at ride mens du tør det!
0
0
Svar på denne tråd

spændt....
Forfatter: 
Dato:  16-09-2009 12:15

jeg kan også komme til at spænde i arme/hånd lige pludselig. Fokuser på noget andet - din opstilling, at hesten er under hjælperne, dine skuldre er tilbage. Det hjælper mig på et par sekunder.

Fokuserer jeg på hænderne og at afspænde i armene - ja, det er ski da nærmest umuligt!

Og prøv at lege med tøjlen. Tag og giv efter, rid med løse tøjler, middel tøjle længde, og kort.. Det er super til at afslappe hele din krop :)

Generelt en stabil tøjlekontakt, og en hånd, der er god til at lege. Hvis du spænder, så giv slip, og fokuser på hesten og dig selv.

Hvis dine hænder er for langt oppe/nede til at det føles rart for dig, kan du ændre det lidt. Og husk at hold hænderne korrekt = lidt bøjet, som om du holder om en skål, vip dem lidt fremefter foroven, så er dine hænder så smidige som de kan være. :)

Det hjælper i al fald mig. :)

Lone

Pt. er der løsdrifts-pladser ledige i min hests stald, vest for Århus. Meget velegnet til plage.

Come as you are, as you were, as I want you to be.
As a friend, as a friend, as an old Enemy.

- Nirvana

0
0
Svar på denne tråd

Tak for rådene
Forfatter: 
Dato:  16-09-2009 16:18

1000 tak for de gode råd!

Jeg kan næsten ikke vente med at komme ud og prøve dem af..

På en måde er det også rart at vide at jeg ikke er den enesete med det problem :-) - selvom vi godt kunne undvære det..

Jeg har bedt min ridelærer sige til når jeg spænder. Samtidig nævnte hun at når det bliver svært, krøller jeg mig lidt sammen - altså glemmer at strække mig op og ned.. Så det er nok hele holdningen der skal arbejdes på, så det sidder fast på rygraden..

Men igen tak - og bliv endelig ved med de gode råd..

Maja

0
0
Svar på denne tråd

hård hånd....
Forfatter: 
Dato:  17-09-2009 12:59

Hej Maja

Ja det er noget skidt når sådan en dårlig vane har sat sig fast.

det er en god ide med at blive longeret uden tøjle så du kan komme i bedre balance med dig selv og komme til at bruge dine ben og vægt mere når du rider.

det er også en god ide at have en person til at kigge på dig når du rider, denne person behøver ikke være rytter selv men bare en som minder dig om at slappe af ca. hvert andet minut, du ved jo selv den er gal men når man rider bliver man så optaget at der snildt går 10 min før man selv kommer i tanke om man spænder ;-) så at der står en og siger husk at slappe af er ligesom en ekstra hjerne der minder en om det.

og ellers når du rider alene er det måske en god ide at købe de der tøjle elastikker man kan købe i hooks hvis man har for meget fat i munden af hesten så hesten i det mindste kan slappe lidt af ;-) den har jo nok også fået en lille vane med at trække imod dig så det er rent tovtrækning og det kræver lidt tid og tålmodighed fra begge sider at løse op for.

mvvh. Loa og held og lykke med projektet.

0
0
Svar på denne tråd

Ride uden handsker
Forfatter: 
Dato:  21-09-2009 20:59

Hvis du normalt rider med ridehandsker, så prøv at ride uden, det var rigtigt godt for mig, da jeg under genoptræningen af mn part skulle undgå at forlange højere samling end han var klar til :D

Der er intet som første gang man jorde afsted på sin hest og ikke er bange :)

0
0
Svar på denne tråd

balance...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2009 12:44

Longeringen vil helt sikkert være super for dig. Mange med hård hånd har faktisk ikke særlig god balance, da de tit finder balancen i tøjlen.

det bedste for dig vil være at ride uden sadel og uden tøjler og så en der longere dig. Hvis ikke du er tryg ved at ride uden begge dele, kan du i det mindste tage bøjlerne af sadlen + ingen tøjler.

Du skal lære din balance at kende og lære at følge hestens bevægelser. Har først du er i balance og lærer at slappe af, så vil du også få meget mere ud af din ridning :-)

Held dog lykke.

Mvh

Anette

Skønt vejr idag...

0
0
Svar på denne tråd

ggfghjk
Forfatter: 
Dato:  23-09-2009 14:23

jeg synes det er rigtig flot at du erkender det! der er mange som har det problem. men prøv at slappe af. hvis du er anspændt eller nervøs for at der pludselig sker noget, er det faktisk meget normalt at man gør netop dette og så glemmer at give efter igen, før man bliver mindet om det. du ville nok have godt af at få noget tillidstræning. altså at du skal ride med løsere tøjler (ikke lange) og smidigøre dine håndled og arme, altså bevæge dem en masse rundt mens du rider, mens en anden styrer hesten i longe eller lignende. du skal have en masse bevægelse ind over. blød og rund bevægelse ;)

jeg har selv haft problemet, fordi min hest gik hårdt på, og min ridelærer hele tiden bad mig om at ride den i undertempo. vi gik mere og mere mod hinanden og når han endelig gav efter hev jeg mere, fordi jeg havde "magten". desværre gik det sådan til i alt for lang tid, og min træner gjorde det samme. han mente det var vejen frem. heldigvis fik jeg en ny træner, som på få gange fik ændret det markant. han er så nem nu og der er ingen kamp/ tovtrækkeri.

hesten har jo ikke taget skade fysisk, men psykisk var det en forfærdelig periode for os begge! det er så fantastisk at se en hest der gør det hele villigt nu! glæd dig

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider