Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Udvikling- Er det gået den rigtige vej?
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 11:53

Hej med jer.

Nu er der en del af jer der har fulgt Herscher og mig i tykt og tynd. I er kommet med rigtig mange gode råd, som jeg har taget i mod med kyshånd.

Herscher er desværre pådraget sig en foldskade igen igen igen, og skal derfor stå stille i 2-3 måneder, hvis vi altså kommer i´gang igen. Krydser fingre.

Jeg har linket til 3 videoer

Her på den første er han 3 år gammel og har været redet i 1,5 måned. Det er kun 2 gang jeg sidder på ham.

Her i trav: www.hestegalleri.dk/html/ vid_vis.asp?VideoID=32057

Her i galop: www.hestegalleri.dk/html/ vid_vis.asp?VideoID=32053

Her er han 4 år gammel, og godt sommer tyk.

I trav med "samling": www.hestegalleri.dk/html/ vid_vis.asp?VideoID=71752

Her hvor han forsøges lagt frem og ned: www.hestegalleri.dk/html/ vid_vis.asp?VideoID=71934

og her i galop: www.hestegalleri.dk/html/ vid_vis.asp?VideoID=71920

Her er han 5 år, og ved at være klar til at starte LA1. Det er fra august måned

www.hestegalleri.dk/html/ vid_vis.asp?VideoID=161585

Hvad synes i kære HN'ænder... Går det den rigtige vej, eller er der noget jeg skal forbedre, når jeg forhåbentlig skal i gang med genoptræningen til december.

Gode råd, kommentare og konstrutiv kritik modtages med Kys hånd.

Her er et billede af min lille Baby

Dejlig stor 2 værelses lejlighed i ålborg sælges. ligger 300 m fra Jomfru Ane Gade. Kun 100 m. fra gågaden. Perfekt som forældrekøb. www.thorkild-kristensen.dk/ ?csstype=bolig&sagsnr=...sub=images

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 12:02

I den sidste video synes jeg ikke du får ham redet frem og ned - men frem og ind :(

Desværre, han skal mere ud og stå foran lod os når du rider frem og ned.

Jeg synes han står for højt i nakken (selvom han er foran lod (y) ) - i forhold til manglende samling og lændeløft.

Men ellers fornuftig ridning, du sidder så pænt og roligt på ham :)

Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej

- men alle mine tanker, vil altid følge dig..

(Mads & Mikkel)

0
0
Svar på denne tråd

hejsa jeg
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 13:11

jeg synes jo så IK han går for meget bag lod. jeg synes han går rigtig rigtig pænt især af en 5 års at være! syne snettop han er ret lang på de andre videoer (hvilket også er meget anturligt og skal være sådan når han er så ung) men synes ik ha putter sig for meget i de andre, og synes du sidder rigtig pænt, måske træde en anelse mere ned i bøjlerne i din nedsidning vil pynte, men SIKKE en dejlig hest :-D og dejlig galop

fjordhesten, den kan og den vil!

Se min profil for at se en skønhed uden lige!
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 15:27

Flot ridning. Du rider rigtig pænt. Det går helt klart den rigtige vej

Synes han bruger ryggen bedre, han svinger mere og er mere taktfast. Det ser også ud som om han hellere vil række sig nu. Han følger din hånd når du giver længere tøjler, hvor han før blev stående oppe i nakken.

Og dejlig hest :-) jeg har selv en 4 års efter Don Romantic.

Vh. Louise

Don´t care what people say, just follow your own way

0
0
Svar på denne tråd

Flot flot!!
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 16:50

Bare det var min 5 års, der gik så lækkert! Synes helt klart du rider flot og det går den helt rigtige vej.

Kunne ikke lade være med at smile over hans "hopperi". Tænkte: "Dejligt at se, at også andre har den slags udfordringer". Min gør nemlig præcis det samme, når hun kommer i uvante omgivelser.

Håber han snart bliver frisk igen!

Smil til verden og den smiler til dig ;o)

0
0
Svar på denne tråd

Mette Raimondi
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 20:04

har jeg hørt generelt fokuserer både meget og længe på grundridningen, hvis man rider hos hende fast.

Men jeg har aldrig oplevet hende live, så andet ved jeg faktisk ikke.

Galoppen er god - men det ved du jo :) - og her er du god til at lade ham få plads til at arbejde, især i øgningerne og kontragaloppen .

Jeg savner, ligesom Sandra, lidt lænd; han bliver lidt spids ved krydset, og der er han bedre som 4-års, synes jeg. Mere rummelig og mere taktfast.

Dér er hans muskelsætning faktisk også bedre, så vidt jeg kan se.

I den nyeste video synes jeg, at han virker lidt begrænset fortil, og da tror jeg du ville få mere rummelighed ved at give lidt mere plads, selv om du måske gerne vil noget mere med ham.

Jeg synes det er mest tydeligt, da du traver af; her skulle han jo gerne få nogenlunde samme form som på 4-års-videoen.

Til sidst skriver du, at du gerne ville sidde sådan hele tiden (altså som lige da du blev rettet på).

Jeg tænker ellers, at du normalt sidder ret pænt og afslappet.

Det sidste af 5-års-videoen, hvor du fokuserer på opstilling, synes jeg ser anstrengt ud, og dine ben ligger ikke anderledes, end de gjorde før - måske endda lidt længere fremme, og det er da ikke hensigtsmæssigt. ;)

Så for mig at se, er det eneste du vinder ved at "rette dig op" en for stiv lænd. Jeg kan ikke se noget problem i at gøre som du "plejer" i hvert fald. ;)

Og så er jeg i øvrigt også enig med de andre i, at det er pæn og rolig ridning - da han hopper, reagerer du hurtigt og kommer videre, og så er det dét :)

_______

... Man kan også være heldig at slippe over vejen med bind for øjnene og propper i ørerne...

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Til Sandra
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 10:53

Hej Allesammen:-)

Tusind tak for alle jeres gode råd og søde kommentare.

Sandra: Jeg forståer ikke helt dit indlæg... Du skriver:

I den sidste video synes jeg ikke du får ham redet frem og ned - men frem og ind Mener du til sidst i videoen, hvor jeg giver efter og lader ham strække sig? eller mener du i videoen generelt?

Jeg synes han står for højt i nakken (selvom han er foran lod ) - i forhold til manglende samling og lændeløft. Jamen når hesten er foran lod, så skulle nakken jo gerne være på højeste punkt... eller er det mig der har misforstået? og hvad kunne alternativet være( hvad er det jeg skal koble på? f.eks. for at få mere samling eller lændeløft... skal næsen i sandet igen, eller hvor mange skridt mener du jeg skal gå tilbage?

Men ellers fornuftig ridning, du sidder så pænt og roligt på ham Dette forstod jeg godt, og siger TUSIND TAK

Dejlig stor 2 værelses lejlighed i ålborg sælges. ligger 300 m fra Jomfru Ane Gade. Kun 100 m. fra gågaden. Perfekt som forældrekøb. www.thorkild-kristensen.dk/ ?csstype=bolig&sagsnr=...sub=images

0
0
Svar på denne tråd

Sabrina, Aunsoegaard og Louise M
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 11:07

Sabrina:Tusind tak. Jeg har nemlig kæmpet en kamp for at han ikke putter sig, og for at få ham til at tage et mere ærligt sug til tøjlen, og synes næsten vores bag lod problem er løst, så tusind tak for din kommentar.

Louise M:Tusind tak... :-) Jeg vil give dig ret, jeg synes personligt selv at han har udviklet sine bevægelser fra at være lidt jappene, til at blive mere rummelige. Synes særligt der er sket en helveds masse i galoppen, traven mangler stadig lidt frihed. Og ja de er nogle dejlige nogen de Romanticer... Smider du ikke et billede ind af din 4 års. Den kunne jeg godt tænke mig at se:-)

Aunsoegaard: Herschers hopperier er et helt kapitel for sig selv, og de første stævner vi var til havde vi altid karaktere fra 2-8 på kritikkerne, og vores standard karakter i lydighed var 3 Vi har dog stille og roligt arbejdet på sagen, og vejen frem for mig har faktisk bare været at ignorere hans udfald, og simpelthen ride videre som om det ragede mig en papand, at han sprang, hoppede og dansede. Der var dog engang hvor han i en indridning absolut ikke mente han skulle ned til den farlige dommer. det resulterede i et ordentlig bukspring efterfulft af et stejl, så jeg fik hans kæmpe hals lige i hovedet... Jeg siger dig jeg så sol, måne og stjerne resten af programmet igennem, og vi fik et flot 2 tal. Vi vandt dog klassen, da jeg bare valgte at dreje ham fra og forsætte programmet, og vi fik nogle super øvelser i den ende hvor dommeren ikke var og nogle " mindre" gode i den ende hvor dommeren sad. Det er dog siden hen lykkedes os at få et 7 tal i lydighed:-)

Pøj Pøj med din 5 års:-)

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 11:16

Sidste del af den sidste video ;)

Jeps hvor han "strækker" sig frem og ind - ikke frem og ned.

Du har helt ret i at nakken skal stå højst - men man kan sagtens få hesten mere "ned" at gå når hesten ikke er klar til at gå i nakken højst. Cashew går længere nede i halsen og har så os en aktiv lænd (oppe) og svinger henover ryggen. Sammentidig er han hele tiden foran lod. Hvor jeg synes det mangler på din. Han bliver flad bagtil - især i lænden - som er for sænket i forhold til hvordan han står fortil. Hvis du slap ham helt, hvor ville han så selv placerer sit hoved?

Billedet tegner sig lidt igen hvor du har ham sluppet lidt fortil i skridten - der sku han gerne søge frem foran lod og svinge op i lænden og strækker sig frem. Det gør han ikke. Han holder på sig selv fordi tøjlen er for kort og så dykker han ind bag lod og går "stivt" bag..

Jeg mener du skal gå tilbage og mærke det du har glemt. Fx kan du starte med at slippe tøjlen. Hvor vil hans hoved lægge sig selv ? Falder det langt ned - men sammentidig sker der os noget med lænden og han begynder svinge bedre. Så ved du hvorfor ;)

Har du mulighed for at optage noget video hvor du rider ham for en løs tøjle ?

Men dejlig galoparbejde, og du sidder bare SÅ FLOT. Må jeg ikk efå lidt af din opstilling :D

Haha. Ellers dejlig og rolig ridning. Noget af det pæneste jeg har set generalt :D Tak for kigget og han er sku da herlig din dreng.

Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej

- men alle mine tanker, vil altid følge dig..

(Mads & Mikkel)

0
0
Svar på denne tråd

Til Gsims
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 11:26

Hej Gritt.

Jeg blev rigtig glad, da jeg så at du havde givet dig tid til at besvare mit indlæg. Du er jo en af dem, der har fulgt os lige fra starten og en af de debattøre, jeg har fået rigtig mange gode tips og råd fra, som jeg virkelig har kunne bruge.

Galoppen er god - men det ved du jo - og her er du god til at lade ham få plads til at arbejde, især i øgningerne og kontragaloppen Fedt... tak skal du have. har jeg arbejdet så hårdt på. Har du et tip til hvordan jeg kan få markeret overgange fra øgning til arbejdsgalop lidt bedre. Synes nogle gange han bliver lidt stærk for mig, og enkelte gange får rykket mig med frem i sadlen. Han laver også en smule halepisken, i det sekund jeg trykker ham frem. Er der en måde jeg bedre kan få ham til at acceptere min fremaddrivende hjælp på, eller tror du at det forsvinder når han får mere styrke?

Jeg savner, ligesom Sandra, lidt lænd; han bliver lidt spids ved krydset, og der er han bedre som 4-års, synes jeg. Mere rummelig og mere taktfast.

Dér er hans muskelsætning faktisk også bedre, så vidt jeg kan se.

Ja, han havde desværre tabt sig ALT ALT for meget at at gå på døgnfold. På trods af græs, hø og 2,5 kg foder om dagen, kunne han bare ikke holde huld, og derfor har han tabt sig frygelig meget. Havde dyrlægen ude og hun sagde at han skulle ind om natten, og så kun gå på græs om dagen, og så ind og have Hø ad libitum om natten og 5 kg foder( det han plejede at få, da han stod inde) Derudover bemærkede hun at han da sørme var gået i vækst IGEN. og ganske rigtig han måler nu 185 cm i stang. Han kom derfor ind midt i august og han er allerede nu taget gevaldigt på. Håber vi kan få byget hans muskelmasse op igen, når vi forhåbentlig kommer i gang igen.

I den nyeste video synes jeg, at han virker lidt begrænset fortil, og da tror jeg du ville få mere rummelighed ved at give lidt mere plads, selv om du måske gerne vil noget mere med ham.

Super det vil jeg være opmærksom på...

Jeg synes det er mest tydeligt, da du traver af; her skulle han jo gerne få nogenlunde samme form som på 4-års-videoen.

Mener du her at han mangler strækket? altså at han søger frem og ned/ud og ikke frem og ind? For kan godt se han mere krøller der end strækker sig. synes dog i 4 års videoen at han ikke er ærlig til tøjlen, men mere bare placere hovedet uden at suge til tøjlen, men der skal jeg vel prøve at finde en mellemting mellem de 2, eller ?

Til sidst skriver du, at du gerne ville sidde sådan hele tiden (altså som lige da du blev rettet på).

Jeg tænker ellers, at du normalt sidder ret pænt og afslappet.

Det sidste af 5-års-videoen, hvor du fokuserer på opstilling, synes jeg ser anstrengt ud, og dine ben ligger ikke anderledes, end de gjorde før - måske endda lidt længere fremme, og det er da ikke hensigtsmæssigt.

Så for mig at se, er det eneste du vinder ved at "rette dig op" en for stiv lænd. Jeg kan ikke se noget problem i at gøre som du "plejer" i hvert fald.

Det er jeg glad for at høre... det føles nemlig heller ikke videre rart at side sådan,( det falder mig ikke naturligt ) men det var sådan jeg fik besked på at side, og kan da også godt se at det ser bedre ud, men jeg giver dig helt ret, at jeg ikke kan sidde afslappet når jeg sidder sådan, så måske jeg skulle smide det fif i skraldespanden igen

Og så er jeg i øvrigt også enig med de andre i, at det er pæn og rolig ridning - da han hopper, reagerer du hurtigt og kommer videre, og så er det dét Ja, det er da ikke nær så slem som da jeg red for dig i Hornum-Ulstrup sidste vinter:-)

0
0
Svar på denne tråd

Du rider ham altså
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 13:01

pænt- og jeg ville også godt se ham strække meget mere ud med næsen i frem og ned. Samt mere vekslen mellem frem-ned og oppe.

Jeg rider jo selv helt anderledes og her er frem og ned mellem bringe og evt. knæ højde, ikke "volte-efter-volte" men lige til at løsne op og gennembløde de indre muskler+ryggen, når de har gået mere rejst et stykke tid.

MEN med en badutspringer i den størrelse (185 cm, juuups) - så er det svært at "bare" løsne tøjlen så langt ud som det ville være optimalt - så det er ikke en helt let nød at knække.

Du kan gå i lettere sæde og række armene mere frem, men skal så passe på opstillingen og på ikke at hvile al vægten i bøjlerne så sadlen klemmer ham bag skulderen. Faktisk vil jeg tro det kræver en specialsyet tøjle at løsne en så stor hest helt ud, for jeg bruger XFull - tøjle på mine små heste på 155-60 cm.

Så, jeg forstår altså godt at du ikke BARE slipper fortil, med de hop jeg har set på tidligere videoer.

Jeg har en af slagsen selv- og selvom han er MEGET mindre, så slipper jeg heller ikke bare lige det hele fortil - for han har en motor der vil noget, hvis han sætter af.Gradvis bliver han jo roligere og der kommer lange momenter, især i skoven, hvor han kan gå helt løst - ellers hopper jeg af og går med ham en 10 min midt i turen, så han kan strække helt ud og det samme i afskridtningen.

Min anden hest hopper aldrig nogen sinde steder, heller ikke da han var ung - så der kan jeg snildt sidde med tøjlen i to fingre ude over halsen, mens han strækker sig.

HVIS du boede her i nærheden- måtte du godt komme og ride på min 175 cm 3 års, mens Herscher skal have pause .

Pøj pøj med ham.

Eva

Til salg:

1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak + 170 cm (3 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero

2. Sød, dansende 3 års lipizzaner vallak, ca 153 cm

3. Lipizzanerføl 2009

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 13:48

Min er også bedst i galop ;-)

Jo, det må du da :-)

Han ser sådan ud:

Vh. Louise

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 14:39

Louise M : De ligner altså hinanden.. prøv at se dette billede jeg har af Herscher..

Man kan da godt se de er halvbrødre:-)

0
0
Svar på denne tråd

et forsøg på svar
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 20:55

Han laver også en smule halepisken, i det sekund jeg trykker ham frem. Er der en måde jeg bedre kan få ham til at acceptere min fremaddrivende hjælp på, eller tror du at det forsvinder når han får mere styrke?

Sørger du for at give frihed fortil, når du driver? Ellers ville jeg starte dér.

Mener du her at han mangler strækket? altså at han søger frem og ned/ud og ikke frem og ind? For kan godt se han mere krøller der end strækker sig. synes dog i 4 års videoen at han ikke er ærlig til tøjlen, men mere bare placere hovedet uden at suge til tøjlen, men der skal jeg vel prøve at finde en mellemting mellem de 2, eller ?

Ja, det er dét, jeg mener. Han strækker halsen, og det er i og for sig også godt. Men han skal gerne noget mere frem med mulen, for at det er nok ;)

Ærligt fremme til biddet betyder for mig, at hesten søger maksimalt frem med halsen og har ikke så meget med hvor stram eller løs tøjlen er - nærmere om hesten søger den.

Og gør den dér, skal den bare have frihed til at komme frem med næsen. Den frihed synes jeg den har mest af på 4-års-videoen, hvor han også ser dejligt afslappet ud .

At det så kunne være super, om han kom endnu længere frem, er en anden sag :)

Og så vil jeg gætte på, at du får den fede fremadsøgning OG mulighed for at tage kontakt, uden at han krøller :)

_______

... Man kan også være heldig at slippe over vejen med bind for øjnene og propper i ørerne...

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

inspirerende
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 21:11

Tusind tak fordi du ville dele med os andre.

Videoerne og dine samt jer andres kommentarer var virkelig noget jeg kunne bruge!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-09-2009 15:03

Heh ja, de minder godt nok meget om hinanden tror også Don Romantic avler ret ens :-)

Vh. Louise

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider